BTW ostin tuossa Louisilta sellaisen MRA Vario touring plexin. Vielä kiinnittämättä mutta vaikuttaa hyvältä. Pommitin sitä Norjalaista kaveria (Linkki joka löytyy tuolta jostain aikaisemmin) ja kyselin vähän enemmän hänen kokemuksiaan. Väitti että alta 100km/h erinomainen, Yli sadan tuntuu painetta selässä ja siinä kaikki. Itse ajelen enimmäkseen noin 90km/h tai alle joten tuolla ei ole niin paljoa merkitystä.
Laitan raporttia sitten heti ensikeväänä kun olen testannut.
Ja sitä raporttia vihdoinkin...
Eli toimii melkein kuin unelma.
Plussat:
Suojaa todellakin paljon paremmin kuin alkuperäinen. Ilmavirta tuntuu ainoastaan olkapäissä kun nopeus nousee ~100km/h. Eikä siinäkään häiritsevästi.
Ei pyörteile. Lippaa olen käyttänyt ainoastaan yläasennossa.
Suurimman eron huomasin ajettaessa motarilla. Vanhalla pleksillä mielestäni sellanen "kipuraja" jolloin on kiva siellä ajella oli jotain 100km/h nurkilla, nyt tuollainen matkavauhti ei ole mitään ja kun mennään 130km/h niin oikeastaan meteli vain nousee. Jos silloinkin vetää päätä vähän suojaan pleksin taakse (5-10cm) niin sekin häipyy. Ei pyörteile. Melkein pelottavan mukava ajaa.
Miinukset:
Kypärämelu todellakin nousi. Jos olisin tuon viisi senttiä lyhyempi voisin kuvitella ajavani kokoajan tuossa katveessa mutta tällä pituudella se ei onnaa (183cm). Tosin S1 ja tulpat, no problems.
Itikoiden osumisesta visiiriin ei vielä hirveästi kokemusta ole mitä nyt kaikki mitkä ovat osuneet ovat sitten olleet sellaisia vähän isompia kärpäsiä jotka painaa sitten niin paljon että tuo ilmavirta ei jaksa niitä ylitsekään heittää. Eli voisin kuvitella että tälläkin osa-alueella saatiin parannusta.
Testattavaa vielä:
Ajattelin jossain vaiheessa laittaa tuohon lippaan kiinni vaikka kaksipuolisella teipillä sellasen polykarbonaatti levynpalasen joka ylettyy aluksi tuollaisen 10cm yli tuon vanhan ja 5cm alapuolelle. Siis kasvatan tuon kokoa. Sitten rupean leikkelemääntuota pienemmäksi kunnes löydän ideaali koon. Tuollaisen sitten voisi tekaista ja vaihtaa tuon alkuperäisen tilalle.
Tosin tuolla pleksin pituudella on yksi loistava puoli. Normaali kaupunki ja alta 120km/h nopeuksissa voi vallan mainiosta istua selkä suorassa. Kun mennään yli niin vetää vähän päätä suojaan ja jos visiiri huurtuu oikaisee vaan selän ihan pystyyn niin tuo kypärän leukasuojassa oleva räppänä imaisee ilmaa itseensä ja visiirin kirkkaaksi. Eli on ajossa voi helposti korjata asentoa tilanteen mukaan.
Niin ja tuo suurin ilmavirta kädellä testattuna siis kulkee siitä visiirin yläpupuolelta, pään sivuitse ohi. Siitä siis tuo metelin nousu. Mutta mielestäni sekään ei ole sen pahempi kuin tuolla vakiopleksilläkään. Ainakin jos nousee seisomaan tapeille vauhdissa meteli ei enään kovene. Ja todellakin veikkaisin tuollaisella 175-180cm kuskilla ei pitäisi olla tuotakaan ongelmaa. Silloin voi kyllä visiiri huurtua ja päähän tulla kuuma, sen verran tehokkaasti tuo blokkaa tuota ilmavirtaa.