trigonometrian oppeja mopolla!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pronka

New member
Ajelin tässä parisen päivää sitten sellaista somaa mutkaista tietä, jota olin jo edestakaisin vehdannutkin melko usein. No siinä on pitkä yli kilsan suora ja aattelin sitten nostaa nopeuden sinne nopeusrajoituksen paremmalle puolelle (tietysti sakkorajan alapuolella pysytään edelleen
smile_org.gif
). Ajelin sen suoran pätkän ja katselin edessä siintävää mutkaa. Muistelin, että ei kai se paha ollut
tounge.gif
Mutkaan tullessa huomasin, että tie hävisi edestä melkoista vauhtia. No pakara oikean pakoputken päälle ja kädet ristiin, että tie löytyy.. Sen sanon, ettei tartte viikkoon jalan kynsiä leikata, sen verran meinaa kallellaan käytiin. Loppukaarre mentiin jo vastaantulevien kaistalla näkemättä mitä sieltä edestä tulee..

Ei mulla muuta, kun mitään en tuosta oppinut itsekkään.
baaa.gif

E: ai niin, eihän tuo otsikkokaan liittynyt juttuun mitenkään
confused_orig.gif
aattelin, että käytän jossakin lausetta "tangentin suuntaisesti", mutta sitten muistelin lukeneeni jostakin, ettei trigonometriä käsittelekään ympyröitä..

E: ai niin.. nyt vasta palautu mieleen mutkan loppuosa, kun alkoi taas huomio kiinnittyä muuhunkin kuin tiellä pysymiseen. Nimittäin melko kallellaan mentiin edelleen ja pyörä alkoi ikään kuin woblaamaan melko mukavasti. Tuntui kuin hetkuminen olisi johtunut rungosta
nixweiss.gif
Tietääköhän kukaan mikä ilmiö tuo on?? Siis kantatessa pyörä notkui alla, mutta oli edelleen täysin hallittavissa..

kannattaa aloittaa vaikka helpommista muistipeleistä.. jos tutun tien mutkat unohtuu nuin välillä. vai dementiako jo kiusaa?

tounge.gif

Kivasti nostaa sykettä kun arvioi mutkan väärin ja sitten vaan luottaa että tien leveys ja kumin/pyörän kanttivarat riittää.

Mä ainakin tuollaisen jälkeen taas maltan ajella rauhallisemmin, kunnes taasen umohdan tuon....

Viime kesänä itäsuomessa ajelin ja sieltä löytyi sellaisia 80 ja 100 alueita joissa ei kyllä mutkaan uskaltanut ainakaan rajoitus +20 vauhdilla mennä. Ei ainakaan mun kyvyillä.

smile_org.gif
Onneksi uskalsit painaa mutkan läpi "polvi maassa" ... ettei sattunut tieltä suistumista.

Pelko on motoristin paras ystävä
tounge.gif

Just noin oli ilmeisesti käynyt Ulvilalaiselle 42-vee naiselle Kokemäellä viikonloppuna. Suistui ulkokaarteesta metsähallituksen puolelle ja taju pois. Ilmeisesti ei mitään vakavampaa kuitenkaan tapahtunut. Toivottavasti.

Juu,tuttu tilanne,ajoin viimme kesänä kohtuullista vauhtia ns.pimeään mutkaan,mutkan takaa tuli auto,jouduin päästämään pyörää oikeaan reunaan että mahduttiin yhtaikaa mutkaan,elämänvideon lisäksi muistan vain katsoneeni etupyörän/asvaltin/reunahiekan suhdetta toisiinsa nähden,vilahtipa aivoissani keskipakosvoima ja sen ihmeelliset ja monet muodotkin
tounge.gif

Opin sen että mitä ei näe,se pitää kuvitella. Itse käytän noissa mutkantakaavoitullamitävain mielikuvaharjoituksissa: 1.Mummu ja koira(koirasta jää vain kaulapanta ja tuppo karvoja syyläriin) 2.pappa ja rullaattori(klubiaski ja holkki.....) 3. T-52 maastonvärisenä(minä ja honda sen syylärissä,eikä jää edes karvoja) 3. ja sitten se kaikkei pahin painajainen: leikkuupuimuri ja kuskina viikon putken vetäny maajussi joka käyttää molempia kaistoja kokeillessan john-deeren mutkaominaisuuksia(tekee vi...n kipeää monta kierrosta niitten pikkupiikkien valmistella minua ja hondaa taivaallisiin mutkateihin)
wink.gif

Osta navigaattori kartturiksi, niin näet kuinka tiukkana mutka taittuu. Oiva apu mm. alppiteitä ajaessa.
wink.gif

Kannattaa tietty pitää mielessä, että sen John Deeren ei tarvitse tulla sieltä mutkan takaa kuin kerran. Meno loppuu siihen.
kynttila.gif

Sen ymmärrän, että hankaluuksia voipi tulla kenelle tahansa, jos mutkasta pösähtää vastaan leikkuupuimuri tai rekka poikittain.

Mutta jos itse ajaa liian lujaa (= ylinopeutta) tuntemattomaan mutkaan, niin eikö se ole jo melkolailla itsesuojeluvaiston ja järjen vastaista? Mikä ihme itsetuhovietti moiseen ajaa?!
omg.gif

nimim. "pysähdyn aina ennen mutkaa"
biggrin.gif

tekee vi...n kipeää monta kierrosta niitten pikkupiikkien valmistella minua ja hondaa taivaallisiin mutkateihin
Eikös siellä puimurin alaosassa ole aikas terävät leikkurit joilla se viljan korsi katkeaa => menee ukkokin kahtia että sujahtaa => "kituminen" tuskin kovin kauaa kestää => eikun anna palaa vain ja kohta on yksi hurjapää jälleen liikenteessä vähemmän = meillä muilla turvallisempaa
sport05.gif

Pitää kyllä olla aika iso reikä siinä missä meillä muilla on korvat jos 3x rajoituksenkin tuollaiseen unohtuneeseen (=tuntemattomaan) mutkaan heittää - vaikka se rajoitus olisikin vain 50km/h, saati se yleisrajoitus 80km/h
shaun.gif

tekee vi...n kipeää monta kierrosta niitten pikkupiikkien valmistella minua ja hondaa taivaallisiin mutkateihin
Eikös siellä puimurin alaosassa ole aikas terävät leikkurit joilla se viljan korsi katkeaa => menee ukkokin kahtia että sujahtaa => "kituminen" tuskin kovin kauaa kestää => eikun anna palaa vain ja kohta on yksi hurjapää jälleen liikenteessä vähemmän = meillä muilla turvallisempaa
sport05.gif

Pitää kyllä olla aika iso reikä siinä missä meillä muilla on korvat jos 3x rajoituksenkin tuollaiseen unohtuneeseen (=tuntemattomaan) mutkaan heittää - vaikka se rajoitus olisikin vain 50km/h, saati se yleisrajoitus 80km/h
shaun.gif
Minähän käsittääkseni tarkoitin että en aja mutkaan tai yleensäkään missään sellaista vauhtia etten hallitse väistöä tai pysäyttämistä.
On se sitten mutkatie tai pitkä metsäsuora,en ota riskiä.
Metsäsuora on siitä hämäävä että vaikka näet kaksi kilometriä vapaata edessä,vauhti 150-200km/h,ja se hirvi tai pupu odottaa juuri pensaantakana tien ylittämistä... sekunnit ja metrit vikkuvat noissa vauhdeissa ja tapahtuu sulautuminen hirveen
sad_orig.gif

eihän nyt puimuri kipeää tee.. olen kuullut itselleni kerrottavan, että kissatkin selviävät puimurin sisällä hengissä, vaikka puimuri on käynnissä. Ei kai nyt kissat ole mitenkään erikoisia
nixweiss.gif

Ja kukas puhui ylinopeudesta.. en ainakaan minä. Tilannenopeus ehkä pääsi yllättämään, mutta epäilemättä nopeus oli oikea, koska matka jatkui.
smile_org.gif

Sen ymmärrän, että hankaluuksia voipi tulla kenelle tahansa, jos mutkasta pösähtää vastaan leikkuupuimuri tai rekka poikittain.

Mutta jos itse ajaa liian lujaa (= ylinopeutta) tuntemattomaan mutkaan, niin eikö se ole jo melkolailla itsesuojeluvaiston ja järjen vastaista? Mikä ihme itsetuhovietti moiseen ajaa?!    
omg.gif

nimim. "pysähdyn aina ennen mutkaa"  
biggrin.gif
Uskon tuon mutkaantulovauhdin olevan ainakin keväisin vauhtisokeutta,ja tietysti se koskee myös autoilua. Joskus kun olen autoillut muutamia satoja kilometrejä päivässä moottoriteitä,120-160km/ ja tullessani kaupunkien tai taajamien alueelle ei heti osaa eikä aivot ymmärrä tuota hiljaista vauhtia.

On ehkä maailman tyhmintä suistua mutkasta ulos niin, että pyörä on vielä "pyörillään", koska luultavimmin silloin olisi kurvi mennyt hienosti läpi ihan vaan uskaltamalla kallistaa.
sport05.gif

Tämä siis ihan vain yleisenä kommenttina, eikä kannanottona mihinkään tai milloinkaan, ikinä  
biggrin.gif

Back