• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Triumph Scrambler

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkaa suunnitelma hahmottua loppukaudelle.  
biggrin.gif

Vaihtoehdot ovat:

A) Saan Trumpan myytyä ja ostan jonkun uuden laitteen

B) Ostan Trumpan rinnalle jonkun uuden laitteen (max 5000e), joka tulee vain yksipaikkaiseksi ja jossa tärkeintä on kiihtyvyys ja mutkatieominaisuudet. (Tarjota saa, mutta täytyy olla jotain muuta kuin peruskyykkä - esim. hyvin rakennettu fighter joka sopii makuuni.) Tässä vaihtoehdossa tosin ongelmana kulut x2. Tai lähes, jos noita pitää eri aikaan vakuutuksessa tai tuota toista vain esim. 3kk / vuosi. Trumppa jäisi tässä tapauksessa suht tuollaiseksi mitä se on nyt.

C) Trumppa jää ja alan muokkaamaan siitä enemmän mieleistä, enkä osta mitään muuta rinnalle. Tämä modaus alkaa 10tkm huollon yhteydessä, eli n. 1-1½kk kuluttua. Jos näin käy niin:

Scrambler 10tkm huollon yhteydessä tehtävät muutostyöt:

Ostoslista:
- etu- ja takalokasuojat / aihiot (etulokari ylös, takalokaria pienemmäksi)
- peilit (mustat)
- takavalo
- 4x vilkku
- rekisterikilven teline (omavalmiste?)
- takapenkin kuuppa
- jos löytyy niin uusi bensiinitankki
- Simonsin vaimennin tai x2 ja tarvittavia putkenosia

Poistetaan:
- ainakin isompi laukku, mahdollisesti molemmat
- Brittilippu
- originaalit lokasuojat, mahdollisesti tankki
- Corbin satula
- vakioäänenvaimentimet ja niiden lämpösuojat

Vaihtoehdot: (kaikissa vakiosatula siis)

1.) Valko/punainen ratamalli
- Originaali tankki modaamattomana + uudet lokasuojat valkoisina
- Takapenkin suoja valkoinen (numerotarrat 13 tai 73), sivupaneelit modaamattomina
- Uudet vilkut, takalamppu, rekisterikilven teline ja peilit
- Lampunsuoja maalataan mustaksi
- Tässä versiossa toistaiseksi pakoputket originaalit

2.) Mattamusta rottapyörä
- Tässä (uusi) tankki ilman kilkkeitä ja mattamustana + uudet lokasuojat samaa väriä
- Takapenkin suoja, mattamusta, sivupaneelit mattamustat
- Lampunsuoja maalataan mustaksi, samoin käsisuojien irrotettavat osat mustaksi
- Simonsin pakoputkisto
- Maalataan pohjapanssari mattamustaksi

3.) Mattavihreä maastomalli
- Tässä (uusi) tankki ilman kilkkeitä ja mattavihreänä + uudet lokasuojat samaa väriä
- Takapenkin suoja, mattavihreä, sivupaneelit mattavihreät tai originaalit
- Lampunsuoja maalataan mustaksi, samoin käsisuojien irrotettavat osat joko mustaksi tai mattavihreäksi
- Simonsin pakoputkisto

Myöhemmin:
Öhlinsit taakse, moottorinsuojaraudat, eteen teräspunosletku jarruihin, nappularenkaat kun Misukat finaalissa jne. Mahdollisesti Arrowin putki omavalmisteen tilalle + suutinsarja (?) ja lisäilmapuolen blokkaus jne.

Uusi tankki tarkoittaa tässä lähinnä jos löytyy Scramblerin Thruxtonin tai Bonnen tankki romikselta tms. Näin jäisi lokarit ja tankki originaaleina talteen.

Mielipiteitä. Mikä kolmesta Scramblermodista näin mielikuvien tasolla olisi se hienoin?

Tuosta mallia -> Jack Pine

Valitsisin kuitenkin tuon ratamallin, ihan vaan siitä syystä kun se on itselläkin mietinnässä.

Jostain foorumilta bongasin, että stongan voi muljauttaa väärinpäin jolloin kahvat on huomattavasti alempana vähän cafe racer henkeen.

Sä jaksat tehdä pyöristä mieleisiä tai ainakin miettiä mitä pitäisi tehdä
bowdown.gif
. Seuraavaksi sitten jotin customi tai MT-01 niin saadaan hyvää luettavaa.
062802jumpie_prv.gif

Sä jaksat tehdä pyöristä mieleisiä tai ainakin miettiä mitä pitäisi tehdä  
bowdown.gif
. Seuraavaksi sitten jotin customi tai MT-01 niin saadaan hyvää luettavaa.  
062802jumpie_prv.gif
Niin.. Valitettavasti yleensä mä jaksan vain miettiä mitä pitäisi tehdä ja mielestäni ideani usein olisivat hyvän näköisiä. Puuttuu vaan se taito toteuttaa niitä - tai sitten rohkeus edes aloittaa. Scrambleri olisi siinä mielessä kiitollinen aihio, että siinä tarvittavat muutostyöt on suhteellisen pieniä ja yksinkertaisia tehdä, joten ehkäpä rohkenen siitä aloittaa, jos se ei mene ennen kaupaksi.

Kustomit on jo nähty, mutta MT-01 on ollut aina yks mun suosikkilaitteista. Tosin sellaisen voisin mieluummin ostaa valmiiksi mieleisekseni rakennettuna.

Jack Pine ei oo ihan se mitä mä haen. Pitäisi ensinnäkin ehdottomasti olla singleseat ja toisekseen pidän tuosta että putket tulee ulos samalta puolelta ja tekee vielä "solmun" matkalla.

Tässä pari kuvaa joista olen innoitusta hakenut:
http://www.arpem.com/pruebas....ral.JPG Tämän olin laittanut jo aiemminkin.

http://1.bp.blogspot.com/_VDCGGB....013.jpg

http://lh3.ggpht.com/_VDCGGB....ler.jpg Tuosta satula/perä kombinaatiosta pidän kuin hullu puurosta.

Ensinnäkin, kiitos TwinTenoxille että on pitänyt aiheen vireänä.
Toiseks, niinkuin tuolla ekalla sivulla myös ilmaisin kiinnostukseni heränneen Scrambleriin niin olen nyt kuitenkin (monestakin syystä) päätynyt ratkaisuun että aloin kevyesti "scrämbläämään" jo olemassa olevaa Trumppaani.

Monenlaista on myös tullut kokeiltua, edellinen Triumppi oli Cafe racer tyyliin rakennettu jne. mutta jo pidemmän aikaa on päällimäisenä ollut toive että olis yx pyörä joka soveltuis mahdollisimman monenlaiseen ajoon, sekä olis vielä vaikka hyvä ja mukava ajaakin. No, tollasiahan löytyy kaupasta mutta kun sitten on vielä ulkonäkövaatimukset (jokaisella omansa), ja kun nyt satun pitämään tuollaisista vähän perinteisemmän näköisistä pyöristä niin . . . siitä se ajatus sit.. jne.

Kyllä mun täytyy myöntää, vaikka nyt tuntuukin että on kaikkee mitä halusin, että mulla on vähän samanlaista "valuvikaa" tai jotain puutteita koodissa
biggrin.gif
kuin TwinTenoxillakin mutta vielä ei oo tarvinnu alkaa kesken kauden vaihtamaan  
sport05.gif

PICT4443.jpg

PICT4440.jpg

PICT4433.jpg

Tässä edellinen Trumppa cafee lookissa
P1000053.jpg

Taisin joskus nettimotosta katsella tuota Mikakoon Cafee kilpuria, mutta sillä hetkellä ei ollut mahdollisuutta ostoon. Erinomaisen tyylikäs peli.  
thumbs-up.gif

Samaa voi sanoa tuosta nykyisestä, mutta väristä en henkilökohtaisesti pidä. Takapenkin päälle vielä kuuppa ja sitten voisi heittää väriksi vaikka oranssin, tai mattamustan noihin nyt vihreisiin osiin siis. Tai mattamusta ja oranssit raidat?

Mä olen vähän kallistumassa siihen, että pidän originaalin tankin ja värin, eli vaihtoehto 1 - tosin putkiasia on harkinnassa. Sellainen dirttrack bike tyyli olisi mieleen.

Edit: Huomasin jonkun mp lehden takakannessa sellaiset vilkut, joissa on e hyväksytysti myös takavalo ja jarruvalo. Tuollaiset voisivat olla perän muotoilun kannalta loistavat. Pitänee pistää harkintaan.

Aikani kuluksi taivuttelin tuota molohkoa lampunsuojaa, se on nyt kantikkaan sijaan pyöreä myös alareunastaan. Maalaan sen vielä mustaksi, kunhan kerkeän. Ketjut tuli säädeltyä - viheliäistä hommaa - ja pyörää vähän putsattuakin. Myynnissähän tuo on nyt kokeeksi.

Paljonko pyydät pyörästäsi? Paljonko sillä on ajettu?

Itse olen ajatellut pitää Scramblerini niin kauan kuin sen saa pidettyä ajokuntoisena eli kenties pari kymmentä vuotta.
Kun tulen niin vanhaksi, etten uskalla enää ajaa moottoripyörällä, annan pyöräni jollekin neljästä pojastani.
http://i786.photobucket.com/albums....ute.jpg

Paljonko pyydät pyörästäsi? Paljonko sillä on ajettu?

Itse olen ajatellut pitää Scramblerini niin kauan kuin sen saa pidettyä ajokuntoisena eli kenties pari kymmentä vuotta.

Edit: poistettu toimimaton linkki Nettimotoon.

Tänään tuli pestyä ja vahattua pyörä, sekä maalattua tuo lampunsuoja mustaksi. Huomenna suoja paikolleen ja pari uutta kuvaa tulee myynti-ilmoitukseen sen jälkeen.

Mulla on edelleen vaihtoehto B se, että ostan tuon rinnalle toisen pyörän ja/tai alan tekemään tuosta mieleistäni. Toisaalta jos tuo menee kaupaksi ja ostan jonkun kahvilaraaserin sen tilalle, niin sitten on kyllä melkein pakko ostaa joku kevyt nappularenkainen valkokilpienska kakkosmopoksi. Sen verta hauskaa on tuo soralla ajeleminen.

Kävin vähän ostoksilla. Tosin taisin taas ostaa puolet tavaraa joka jää pysyvästi varastoon.  
tounge.gif

- Mustat peilit - tosin kromivarrella (Motonet)
- 4kpl midivilkkua (TopMotor)
- Etulokasuoja Polisport (TopMotor)
- Ledtakavalo/rekisterikilpiteline Acerbis (PPM)

Tein kyllä takalokasuojamuunnoksenkin ja pistin paikoilleen sähköja vaille valmiiksi. Sitten loppui usko. Siis omaan luovuuteen, eli en ole varma onko lopputulos onnistunut vai ei... Muutama kuva eri satuloilla:

Mielipiteitä otetaan vastaan. Eteen olisi siis valmiina samanlaiset vilkut. Tuota Polisportin ylös tulevaa etulokasuojaa en taida saada paikoilleen..

Taitaahan tuo olla. On syyskuun alussa viikko lomaa ja mikäli Trumppa on mulla vielä tuolloin askarrellaan 10tkm huollon yhteydessä tuota uuteen kuosiin. Suunnitelma on hioutunut seuraavanlaiseksi:

Originaali vilkut, takavalo, lokasuojat ja tankki irti, puhdistus ja säilöön.

Takapää kuvien mukaiseksi, etupäähän muokattu ja mattavihreäksi maalattu Polisportin lokasuoja, joka ylös jos saa kiinni tai sitten alas, mutta isommalla välillä renkaaseen. Eteen samanlaiset vilkut kuin taakse. Käsisuojien nyt valkoiset osat maalataan mattavihreäksi. Tankiksi etsin originaalia, mutta jos en löydä, yritän saada jostain sellaisen, joka olisi tuohon rakennettavissa kiinni. Jos orkkista ei löydy, niin jostain syystä haluaisin ISON metallitankin tuohon. Se tietenkin myös mattavihreäksi. Pakoputkistolle tehdään sellainen muokkaus - jos se onnistuu - että alkuperäiset äänenvaimentimet menevät muun sälän kanssa hyllyyn ja tilalle tulee Y haara + Simonsin vaimennin + mahdollisesti jokin putken pää. Lämpösuoja-asia on mietinnän alla. Jos tuosta tulee yksipaikkainen, ei lämpösuojaakaan tarvittaisi.

Paikoilleen jää toistaiseksi tuo Corbin satula, mutta talven aikana yritän saada jostain soolosatulaa + takapenkinsuojaa, joka tietty maalattaisiin samalla vihreällä. Sivupaneelit jää originaaleiksi, ne kun on valmiiksi mustat.

Lisäksi ensi ajokauden aikana tuohon tulee jossain vaiheessa mahdollisimman härskit nappularenkaat.
cool.gif

Oikeastaan toivon, ettei mene kaupan, sillä odotan mielenkiinnolla miltä häristin näyttää tuolla tavalla armytuunattuna. Mietin myös josko tankkiin maalaisi jotenkin brittien sodanaikaiset sinipunaiset ympyrätunnukset molemmin puolin.

Jos hommaan aletaan, kuvia luonnollisesti tulee lopputuloksesta!

Miten ison metallitankin aiot löytää?

Yli 20 l, mieluiten yli 30 l tankki olisi todella tarpeen, jos Scramblerilla aikoo joskus lähteä kauas itään.

Miten ison metallitankin aiot löytää?

Yli 20 l, mieluiten yli 30 l tankki olisi todella tarpeen, jos Scramblerilla aikoo joskus lähteä kauas itään.
Aika heikosti olen mitään vielä hakenut muutoin kuin netin kautta. MP purkaamo on Nakkilassa ja siellä ajattelin käydä sitten kun on Trumpasta tankki irti, että näkee verrata uusiin ehdokkaisiin sopivuuden suhteen.

Veikkaan kuitenkin, että yli 20l tankkia on vaikea löytää. M1800R:ssä on 19,5l ja se on jo ulkomitoiltaan todella iso. Toisaalta Scrambleriin sopisi hyvin leveämpi tankki kuin originaali. Mulla ainakin jää jalat kneepadeistä jo pakoputkenkin takia usean sentin päähän vakiotankilla.

Käytännössä siis leveämpi ja suht samanpituinen aihio olisi paras.

Mitenköhän kävis Speedmasterin tai bonne American tankki ?
Moottorithan on samaa kamaa mutta miten mahtaa rungon etu/keskiosa olla, sopisko jopa ihan suoraan ?
Olis leveämpi/isompi ainakin ulkoisesti mutta tilavuudesta ei muistikuvaa, oletus että enemmän vetää kuin bonnen/scrämbin tankki.
Niin ja sit vielä se että "istuuko stuukkiin" ? Merkit sais ainakin siististi ja olis paikat knee padeillekin ja esim. b-hana sopii melko varmasti.
eBayssa noita aina välillä näkyy myynnissä, Suomesta ei taida ihan helpolla löytää.

9300km ODO:ssa joista reipas 7000km itse aiheutettua. Tänään 200km lenkki pääosin asvaltilla, mutta ehkä noin 25km soramaustein Pröttikarvian suunnalla. Taisi Triumph olla kokonaan irti maastakin tuon soraosuuden yhdellä nyppylällä.
tounge.gif

Kävi aika liki vaihto K1200R:ään, mutta välirahaa ei saatu ihan kohdilleen. Tämän päivän ajelun jälkeen tosin fiilis on kallistumassa enemmän siihen suuntaan, että voisi kuitenkin ostaa sen toisen pyörän talliin tämän kaveriksi mieluummin. Jos vain löytäisi sopivan räyhäkkään noin 100hv singleseat raaserin.

Eilen töistä lähteissä yllätti sitten taivas repeämällä oikein kunnolla. Ajattelin sitten, että samapa tuo ja päätin ajaa kotiin sorateiden kautta (osin).  
tounge.gif
Pyörä oli lievästi sanoen kurainen kun pääsin asvaltille takaisin. Valitettavasti en saanut ihan pahimmasta vaiheesta kuvaa, kun sade jatkui vielä tovin asvaltilla ja pyörä vähän puhdistui.

Sladien opetteleminen sujui hieman paremmin märällä soralla/mutatiellä, kuin kuivalla, mutta bonuksena meinasin lipsauttaa pari mutkaa pitkäksi, kerran lähti etupyörä alta jostain hevosenpaskasta ja pari kertaa meinasi muuten vaan lähteä lapasesta. Eli kivaa oli.  
biggrin.gif

Tänään ohjelmassa syyspesu ja puunaus, sekä vahaus. Niin ja ajokamojen pesu. Scottin housut ei pidä vettä, mutten taida jaksaa reklamoida..

Edit: Tankkiprojekti ei oikein etene. Yksi aihio on löytynyt, mutta sekin on vain 15l ja ilman korkkia ja hanaa. Hanoja saanee kyllä tarvikkeenakin. Kustomien tankit tuntuu olevan Trumpan tankkia selvästi pidempiä.

9770km on mittarissa, eli aika pian on huollon aika. Nyt tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että Scrambler saa kaverin talliin ja sitä kautta sen tuunaaminen saattaa nyt jäädä tekemättä. Sen sijaan Trumppa menee ehkäpä seisontavakuutukseen syyskuun alusta alkaen, eli käytännössä huollon jälkeen.

Kaveriksi tulee joko BMW, Aprilia, Buell tai Suzuki - tämä siis tämän hetken perusteella.  
biggrin.gif

Back