TuneEcu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
O2 sensoreiden poistoon tarvit "liittimet" ja sen lisäksi TuneEculla pois päältä, niin ei tule vikakoodeja yms. Näin siis ainakin 990 Dukessa.

Onks noin että liittimet tarvitaan ?
Mä kesäkuussa laitoin pelkästään ohjelmallisesti O2 sensorit pois enkä mitään vikakoodeja havainnut silloin enkä jälkeen.
Selkeä vaikutus moottorin käytökseen tällä myös oli parempaan suuntaan.
Pyöränä smt-12.

Onks noin että liittimet tarvitaan ?
Mä kesäkuussa laitoin pelkästään ohjelmallisesti O2 sensorit pois enkä mitään vikakoodeja havainnut silloin enkä jälkeen.
Selkeä vaikutus moottorin käytökseen tällä myös oli parempaan suuntaan.
Pyöränä smt-12.

joo-o, samoin, joten mitäpä ihmeen liittimiä tarkoitetaan?

tuneeculla 02 täppä pois ja muutettu kartta download to ecu.
voi olla että menee ilman kartan lataustakin ecun tietoisuuteen;
read map ja kato muuttuiko asetus.
jos ei, niin sitten lataus.

esim. SAS-asetus lähtee vain lataamalla muutos (muutettu kartta) koneeseen. (ainakin mulla kävi näin)

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista. Kaapelin tilasin .....

Mistäs kohdin tuo O2 sensori ja 2 ja 3 vaihteen rajoittajat poistetaan?

http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/mapedit.html

parameter_device.PNG

tuosta sivusta kannattaa alkaa lukemaan, ja katsoa vastaavat jutut omassa tuneecussa, eli ktm-versiossa, siis avaat omaan pyörääsi sopivan kartan sivuston tarjonnasta. sitähän voi tutkia, vaikka ei kaapelia vielä oliskaan. eli tuneecu auki ja tonkiin... :)

"O2" onkin tuossa, ja se 2/3 rajoitin on "EPC" ktm:n kartassa.

kun homma alkaa selviämään, kytket kaapelin ja luet vasta sitten sen oman pyöräs kartan sieltä ecusta, "read map" ja saveet sen läppärilles talteen. sitten tutkit sitä karttaa ja teet muutoksia jne.

ekaks ei kannata alkaa säätään konetta vaan siis tutustua ohjelmaan. siitä se selviää ittestään...

lisää sivuja:
http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/Quick_Guide.html
http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/links.html

ohjelman manuaali-pdf:
http://www.tuneecu.com/Tunes_in_Hex_and_dat/TuneECU/TuneECU_2_5_Description_En.zip

Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään ollut ongelmia tuneecun ajureiden kanssa. Mulla näkyy piuha laitehallinnassa muut laitteet kohdassa nimellä VAG KKL 409.1 Windows ei löydä asennuskansiosta manuaalisesti ajuria ja herjaa että ei löytynyt sopivaa ajuria. Käytössä 64 bittinen windows 7.

Mulla oli ongelmia kun oli väärä piuha. Sitten kun sai oikean sillä fdti? Chip setillä, niin heti toimi ajuritkin

Mulla oli ongelmia kun oli väärä piuha. Sitten kun sai oikean sillä fdti? Chip setillä, niin heti toimi ajuritkin

Kaikki kokeiltu ja aloin kallistua kyllä siihen että piuhassa jotain vikaa joten tilasin uuden toiselta myyjältä. Kurkkasin sisään ja chipissä kyllä lukee fdti. Piuha musta kun yleisesti piuhat läpikuultavan sinistä, joten olisko siinä muutoinkin jotain eroa.

Jotkut väitti että on olemassa fdti kopiopiirejä jotka ei toimi niin hyvin kuin orggikset. Itse tilasin englannista sellaisen jossa on aito piiri. Ei se kalliimpi ja kyseistä piuhaa oli kehuttu netissä Triumph ratissa.

Itsellä oli sininen joka ei toiminut. Vaikka oli vag piuha. Musta toimii.

Zoobek.com lukee piuhassa

http://www.lonelec.co.uk/index.php?..._id=32&zenid=096e919ddb5e3d2c58b7592ab0909231

Kauppiasta keneltä tilasin kehuttu myös... ging999. 100% oli positiivinen palautekin ebayssä ja muilla toiminut. Lupasi rahat takaisin tai uuden piuhan. Täytyy toivoa että tuo uusi minkä tilasin toimii...

moi.

anteeksi (ehkä) "tyhmä" huomio, mutta laitoit varmaan tarjolle ne oikeat 64-bit ajurit?

eri numeroversioita voi myös kokeilla, eli vanhempiakin, jos toimisi.

mun vanhalla xp-32-läppärillä ainakin ver. ____.24 toimi, mutta ver. ____.28 renkkas (muistaakseni nuo numerot).

(voi olla ettei tähän pulmaan auta...)

FTDI Drivers for Win_XP, Vista & Win7:

moi.

anteeksi (ehkä) "tyhmä" huomio, mutta laitoit varmaan tarjolle ne oikeat 64-bit ajurit?

eri numeroversioita voi myös kokeilla, eli vanhempiakin, jos toimisi.

mun vanhalla xp-32-läppärillä ainakin ver. ____.24 toimi, mutta ver. ____.28 renkkas (muistaakseni nuo numerot).

(voi olla ettei tähän pulmaan auta...)

FTDI Drivers for Win_XP, Vista & Win7:

Ei ole tyhmiä huomioita kun toista orggilaista auttaa :thumbup: Olen testannut .24 ja .30 64 bittiset versiot. Tuon uusimman 2.12.00 pitäis taulukon mukaan toimia molemmissa.

Onkohan sillä väliä kun piuhan ajureita asentaa, laittaako piuhan ensin kiinni pyörään vai läppäriin. Tai akun varaustasolla piuhan ajureita asennettaessa. Tuo piuha näkyy laitehallinnassa vaikka ei olis kiinni pyörässä. Ja onko välitä onko tuneecu ohjelma käynnissä piuhan ajureita asentaessa? Ja mitenhän noita asennettuja ajureita poistetaan, useamman .exe ajuripaketin asentanut?

Ei ole tyhmiä huomioita kun toista orggilaista auttaa :thumbup: Olen testannut .24 ja .30 64 bittiset versiot. Tuon uusimman 2.12.00 pitäis taulukon mukaan toimia molemmissa.

Onkohan sillä väliä kun piuhan ajureita asentaa, laittaako piuhan ensin kiinni pyörään vai läppäriin. Tai akun varaustasolla piuhan ajureita asennettaessa. Tuo piuha näkyy laitehallinnassa vaikka ei olis kiinni pyörässä. Ja onko välitä onko tuneecu ohjelma käynnissä piuhan ajureita asentaessa? Ja mitenhän noita asennettuja ajureita poistetaan, useamman .exe ajuripaketin asentanut?

Tuo ajurisoppa on joskus inhottavaa. Jossain tapauksessa homma menee jo siitä tosi pahasti reisille, mikäli piuhan erehtyy kytkemään koneeseen kertaakaan ennen kuin on asentanut ajuripakettia alle. Lisäksi hommaa sotkee se, että samoja usb-serial-ajureita ja -chippejä käytetään ristiin eri tuotteissa... Eihän sulla vaan ole joskus ollut jotain vag-com-piuhaa koneessasi volkkarin vikakoodien lukuun? Tuo nimi millä kaapeli tunnistuu viittais kovasti siihen.

Ajurien poistoa voit yrittää seuraavasti: ensin ohjauspaneelin poista sovellus -valikon kautta. Sitten laitehallinnassa on ajurin asetuksissa poisto kun kaapeli on kytkettynä. Tuolta kautta valitessa pitäisi pystyä sanomaan sille myös, että poista myös ajurin tiedostot.

Lisäksi 64bit windowsin joutuu joskus erikseen boottaamaan "asennustilaan" jotta digitaalisesti allekirjoittamattoman ajurin pystyy yleensäkään asentamaan. Google auttaa kun haet unsigned driver install windows 64bit -tyyppisillä hakusanoilla.

Edit: lisätään vielä, että ainakaan tuo ftdi sarjaporttiajuri ei kaipaa yhteyttä pyörään asentuakseen oikein, ja porttia käyttävää softaa ei kannata olla auki.

Ok, kiitoksia... kyllä se nyt vaan niin on että piuha on susi... useampi tunti taas tuhrautunut turhaan ja ladattuna kymmenen kansiollista ajureita :blink: Ei ole aikaisemmin ollut minkäännäköistä vag-com piuhaa kiinni. Ohjeissa neuvotaan kytkemään ensin piuha kiinni koneeseen siten että nettiyhteyksiä ei ole ja tämän jälkeen asentamaan ajuri kansiosta. Kun kytken piuhan laitehallinnan puolella näkyy että ei ole minkäänlaista ajuria asentuneena vaikka exe ajuripakettejakin olen laittanut.

Tarviiko pyörää säätää dynossa TuneEcun avulla vai saako räätälöidyn kartan tehtyä itse (tai jonkun osaavan kanssa)? Ja onko Suomessa pajaa joka käyttää TuneEcua?

Mietin PCV:n hommaamista mutta TuneEcu olis ilmainen...

Mopossa on nyt Akran kartta ja putki vaihdettu. Yläkierroksilla hivenen nykii.

Tarviiko pyörää säätää dynossa TuneEcun avulla vai saako räätälöidyn kartan tehtyä itse (tai jonkun osaavan kanssa)? Ja onko Suomessa pajaa joka käyttää TuneEcua?

Mietin PCV:n hommaamista mutta TuneEcu olis ilmainen...

Mopossa on nyt Akran kartta ja putki vaihdettu. Yläkierroksilla hivenen nykii.

Kyllähän sitä karttaa pääsee muokkaamaan, mutta ilman dynoa on aika vaikee saada se seokset kohdalleen.

No niin päättelinkin. Tarvii siis metsästää dyno jossa osataan TuneEcun käyttö.

Tampereen Dynocenterillä osataan, ja sitten tietenkin Vittaniemen autopajalla tehdään ihan mitä vaan, jos saat vain ukon langan päähän ja ajan varattua :D

Back