Tuono

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse kohta kuuskymppinen, mutta yhä edelleen liikenteessä sama ongelma, useimmat muut minua paljon huonompia kuskeja.
 
Se on minulla määritelty jo jonkun aikaa kaavalla: oma ikä+5 vuotta.

Mun määritelmä : mulla ei ole Keski-ikää. Niin kauan kuin fyysisesti kykenen tekemään asioita paremmin kuin moni teini, olen nuori. Kun en enää kykene fyysisesti suoriutumaan sillä tasolla kuin haluaisin, olen vanha.

P. S. Alkaa menee vähän off topic :grin:
 
Mun määritelmä : mulla ei ole Keski-ikää. Niin kauan kuin fyysisesti kykenen tekemään asioita paremmin kuin moni teini, olen nuori. Kun en enää kykene fyysisesti suoriutumaan sillä tasolla kuin haluaisin, olen vanha.

P. S. Alkaa menee vähän off topic :grin:

Menee. Ja tulee mieleen heti yks asia, jossa suorituskyky ei ole teinien tasolla :D
 
On kyllä aivan käsittämätöntä vanhaa ja keski-ikäistä porukkaa täällä, kun Tuono-lanka saadaan tällaiseksi.

Emmä taiakkaan haaveilla Tuonoon vaihtamisesta jos siitä seuraa näin jäätävä filosofointi-hurahdus.

t: nimimerkki "hautaan saakka vähintään 5v alle keski-iän-tyyppi"
 
Emmä taiakkaan haaveilla Tuonoon vaihtamisesta jos siitä seuraa näin jäätävä filosofointi-hurahdus.

t: nimimerkki "hautaan saakka vähintään 5v alle keski-iän-tyyppi"

Tuonoon kannattaa vaihtaa aina kun mahdollisuus tarjoutuu!

Pois vaihdetaan siinä vaiheessa kun keskivanhaikäisyyden rajoitteet purevat liikaa. Toisaalta kolme päivää kesässä ajelevalle T tarjoaa kyydit hautaan saakka.
 
Allekirjoitan. Ajamatta jääneitä kilsoja ei voi paikata jäkikäteen.

Foorumilla voi kuitenkin rölöttää loputtomiin, vaikka ulkona olisi kuinka kylmää ja pimeää.


Itseasiassa viimen päivinä on ollut paljonkin ajokelejä, mutta vein Tuonoiseni talven telaan jo pari viikkoa sitten luullessani talven tulevan. Kylmillä keleillä (alle5) starttaaminen oli melkoisen hankalaa. Kerran jos toisenkin juoksin kumpareelle työntämään mäkistarttia vain todetakseni pidon riittämättömyyden.
Pari kertaa mäen laelle juostuani akku jaksoikin pyörittää starttia riittävästi. Noh, tulipahan fysiikkareeniä itsellenikin.
Seuraavana päivänä +7 lämmöissä starttaaminen kävikin kuin välimeren ilmastossa konsanaan.

Ehken vain jaksa uskoa yuasa12 bullshit -akun riittämättömyyteen. Kertokaa toki parempia talvikäyttökokemuksia paremmilla akuilla, jos osaatte!
 
Foorumilla voi kuitenkin rölöttää loputtomiin, vaikka ulkona olisi kuinka kylmää ja pimeää.


Itseasiassa viimen päivinä on ollut paljonkin ajokelejä, mutta vein Tuonoiseni talven telaan jo pari viikkoa sitten luullessani talven tulevan. Kylmillä keleillä (alle5) starttaaminen oli melkoisen hankalaa. Kerran jos toisenkin juoksin kumpareelle työntämään mäkistarttia vain todetakseni pidon riittämättömyyden.
Pari kertaa mäen laelle juostuani akku jaksoikin pyörittää starttia riittävästi. Noh, tulipahan fysiikkareeniä itsellenikin.
Seuraavana päivänä +7 lämmöissä starttaaminen kävikin kuin välimeren ilmastossa konsanaan.

Ehken vain jaksa uskoa yuasa12 bullshit -akun riittämättömyyteen. Kertokaa toki parempia talvikäyttökokemuksia paremmilla akuilla, jos osaatte!

Selostuksestasi tuli varhaisaikuisuus mieleen, kun vanha Kawa piti pysäköidä mäen päälle että pääsi liikkeelle, eikä sekään aina riittänyt vaan piti jumpata takaisin mäen päälle ja ottaa uusintalähtö. Siinä vikana oli tosin kantavat venttiilit, 2000-luvun alussa oli nihkeää omistaa tuontipyörä jota ei oltu maassa myyty, osien saanti oli tuskaista ml. säätöpalat, saati että löysi asiasta ymmärtävän korjaajan, joten korjaamisessa kesti kauan.

Mutta asiaan! Kuppaisesti starttaavan Tuonon (ja Millen) olen omistanut minäkin. Millellä koitin kaikki siihen aikaan muodissa olleet konstit. Yuasa 14Ah (mahtuu ainakin Gen1 kun vääntää uuden kiinnikkeen tai laittaa originaaliin prikat alle ja pidemmän pultin), isompi solenoidi, torvi auki starttaamista. Eipä se siitä oikein kunnolla parantunut, vähän kuin olisi laktoosi-intoleranssiin ottanut Imodiumia ja jatkanut jugurtin ryystämistä. Aina joskus jäi käynnistymättä. Tilannetta paransi oikeastaan eniten LiFePo-akku joka antoi isompaa jännitettä mutta ei sekään 100% ratkaisu ollut.

Nykyinen Tauno tuli taloon siinä kunnossa kun se sattui olemaan. Hommasin suosisti vain normikokoisen Yuasan ja toki 150A solenoidin. Meinasin pistää jo päivitetyt starttikaapelit mutta sattuvat olemaan vähän kalliit. Isoin muutos tuli siitä, kun latausjohtomodin yhteydessä ("brown connector") teki tasasuuntaajalta akulle tulevien johtojen kahdennuksen. Tässä kahdennetaan sekä plus- että miinuskaapelit. Suurin välitön havainto oli latausjännitteen kasvu, mutta luulen että melkoinen merkitys on myös tässä tapahtuvalla maadoituksen parantamisella. Modejahan on monenlaisia variaatioita. Linkkejä lopussa.

Ennen operaatiota jokainen startti saattoi huonolla säkällä resetoida näytön vaikka solenoidi oli iso ja akku uusittu. Nykyisellään ainoa näytön resetti on tapahtunut, kun kuukauden säilönnän jälkeen raahasin pyörän (kylmästä) tallista ulos pesulle ja käynnistin pyörän pesun jälkeen kuivumaan +5 asteessa lataamatta akkua etukäteen millään tavalla. Aiemmin tämä olisi ollut varma vapaakytkimen harakiri, mutta halusinpa kokeilla. Toisella painalluksella lähti nätisti. Normaalikäytössä ei enää tarvitse pelätä starttaamattomuutta ollenkaan.

Näin ollen sanoisin ettei kunnossa oleva akku ole rajoittava tekijä järjestelmässä. Koita korjata mahdollinen Saksa-ongelma (paska maa) ja varmista riittävä latausjännite (yli 14V@3K rpm yleismittarilla navoilta ja väh. 13.7V mittaristosta, voltteja hukkuu tässä matkalle) Kylmille keleille 10W-40 öljy toki lienee helpompi starttailla kuin usein suosittu 15W-50.

Ehkä tämä nyt ei ihan talvistarttailuun osunut mutta keväälläkin voi olla hemmetin kylmä.

Niitä linkkejä (Google antaa lisää)
https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?64758-Wire-mod-instructions-for-Dummies-Like-ME!
https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?30014-Wiring-Mod-for-charging-issues
 
Lähtökohtaisesti Tuono on lämpimän kelin pyörä. Ainut, joka ei tykkää lämmöstä on staattori :right:
 
Tuli hankittua Tuono V4. Löytyisikö joltain tuohon pdf-versiona huoltomanuaali, omistajan käsikirja jne. mukavaa luettavaa?

Ensimäisenä tilaukseen lähti vuosimallin 2016+ 1100 Tuonon penkki. N. 160€ Suomessa Bike Worldilla. Seuraavaksi kahvalämppärit ja jostain sopiva tankkilaukku. Jännästi Sw Motechin muiden merkkien ja mallien laukun kiinntysrenkaat maksavat 30€, mutta juuri tähän laitteeseen ne maksavat 60€. Muovin kilohinta kohdillaan.

Mitä muuta pakollista tai suotavaa olisi laittaa ostoslistalle?
 
Tuli hankittua Tuono V4. Löytyisikö joltain tuohon pdf-versiona huoltomanuaali, omistajan käsikirja jne. mukavaa luettavaa?

Varmaan jo manuskat löytyneet aikaa sitten, mutta jos vielä hakusessa niin muutamalla erskalla irtoaa:

https://www.af1racing.com/Service-M...ize=100&viewMode=grid&orderBy=20&pageNumber=1

2015-16: https://www.af1racing.com/OEM-Aprilia-Svc-Stn-Manual-Tuono-V4-1100-RRRF
2017-20: https://www.af1racing.com/OEM-Aprilia-Svc-Stn-Manual-17-19-Tuono-V4-1100
 

Onko noissa manuskoissa jarruihinkii momentit sun muut tärkeät informaatiot? Mää ku tein omaan Tuhnuun jarruremppaa, ni siitä kirjasta jonka olin aikasemmin käsiini saanut löytynyt edes banjopultille momenttia... Se nyt ei ees oo niin tärkeä, mutta ne satulanpuoliskot toisiinsa niputtavat pultit ois ollu kiva saaha ihan oikeesti oikeisiin momentteihin. Nyt ne on sen koon ja tyypin kierteen yleismomenttia pohjana käyttäen arvatussa missälie...
 
Onko noissa manuskoissa jarruihinkii momentit sun muut tärkeät informaatiot? Mää ku tein omaan Tuhnuun jarruremppaa, ni siitä kirjasta jonka olin aikasemmin käsiini saanut löytynyt edes banjopultille momenttia... Se nyt ei ees oo niin tärkeä, mutta ne satulanpuoliskot toisiinsa niputtavat pultit ois ollu kiva saaha ihan oikeesti oikeisiin momentteihin. Nyt ne on sen koon ja tyypin kierteen yleismomenttia pohjana käyttäen arvatussa missälie...

Ei kaikkia momentteja ole, mutta on manuskasta apua ollut ja hinta vain sen 8 juuroa joten ei korkealta tipu.

VNK9DBq.png
 
Ei kaikkia momentteja ole, mutta on manuskasta apua ollut ja hinta vain sen 8 juuroa joten ei korkealta tipu.

VNK9DBq.png

Näyttää ihan samalta ku se mikä mulla on omaani. Kaikkiin aikasempiin pyöriini ku hommannu manuskat ni niissä on kyllä kerrottu jarrujenkii huoltoon tarvittavat tiedot. Ketuttaa Aprilian ja/tai Brembon tietojen pimitys.
 
Yksi oikea vastaus olisi ollut ehkä jäähdytinnesteen lämpöanturin kiinnityskappale.
https://www.af1racing.com/OEM-Aprilia-Coolant-Manifold-856543
https://www.af1racing.com/Aluminum-Coolant-Manifold-For-V4

Jos joku ostaa RSV4:n tai Tuonon n. 20-40tkm ajettuna, niin tällainen kannattaa hankkia varastoon. Vika valussa aiheuttaa muovin halkeamisen ja jäähdytinnesteiden valumisen ulos. Kannattaa varmaan hankkia kerralla kunnollinen alumiininen. Juhannusreissu meni vituilleen osaa odotellessa.
 
Back
Ylös