Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se on minulla määritelty jo jonkun aikaa kaavalla: oma ikä+5 vuotta.

Niin meni, mutta mitä jäi käteen. Kannattaa mopoilla ihan pirusti nyt kun voi.P. S. Alkaa menee vähän off topic![]()
Mun määritelmä : mulla ei ole Keski-ikää. Niin kauan kuin fyysisesti kykenen tekemään asioita paremmin kuin moni teini, olen nuori. Kun en enää kykene fyysisesti suoriutumaan sillä tasolla kuin haluaisin, olen vanha.
P. S. Alkaa menee vähän off topic![]()
On kyllä aivan käsittämätöntä vanhaa ja keski-ikäistä porukkaa täällä, kun Tuono-lanka saadaan tällaiseksi.
Niin meni, mutta mitä jäi käteen. Kannattaa mopoilla ihan pirusti nyt kun voi.
Pirjo, ookse sinä? Mut sä olit kännissä silloinMenee. Ja tulee mieleen heti yks asia, jossa suorituskyky ei ole teinien tasolla![]()

Emmä taiakkaan haaveilla Tuonoon vaihtamisesta jos siitä seuraa näin jäätävä filosofointi-hurahdus.
t: nimimerkki "hautaan saakka vähintään 5v alle keski-iän-tyyppi"
Allekirjoitan. Ajamatta jääneitä kilsoja ei voi paikata jäkikäteen.
Foorumilla voi kuitenkin rölöttää loputtomiin, vaikka ulkona olisi kuinka kylmää ja pimeää.
Itseasiassa viimen päivinä on ollut paljonkin ajokelejä, mutta vein Tuonoiseni talven telaan jo pari viikkoa sitten luullessani talven tulevan. Kylmillä keleillä (alle5) starttaaminen oli melkoisen hankalaa. Kerran jos toisenkin juoksin kumpareelle työntämään mäkistarttia vain todetakseni pidon riittämättömyyden.
Pari kertaa mäen laelle juostuani akku jaksoikin pyörittää starttia riittävästi. Noh, tulipahan fysiikkareeniä itsellenikin.
Seuraavana päivänä +7 lämmöissä starttaaminen kävikin kuin välimeren ilmastossa konsanaan.
Ehken vain jaksa uskoa yuasa12 bullshit -akun riittämättömyyteen. Kertokaa toki parempia talvikäyttökokemuksia paremmilla akuilla, jos osaatte!
Mitä muuta pakollista tai suotavaa olisi laittaa ostoslistalle?
Tuli hankittua Tuono V4. Löytyisikö joltain tuohon pdf-versiona huoltomanuaali, omistajan käsikirja jne. mukavaa luettavaa?
Varmaan jo manuskat löytyneet aikaa sitten, mutta jos vielä hakusessa niin muutamalla erskalla irtoaa:
https://www.af1racing.com/Service-M...ize=100&viewMode=grid&orderBy=20&pageNumber=1
2015-16: https://www.af1racing.com/OEM-Aprilia-Svc-Stn-Manual-Tuono-V4-1100-RRRF
2017-20: https://www.af1racing.com/OEM-Aprilia-Svc-Stn-Manual-17-19-Tuono-V4-1100
Onko noissa manuskoissa jarruihinkii momentit sun muut tärkeät informaatiot? Mää ku tein omaan Tuhnuun jarruremppaa, ni siitä kirjasta jonka olin aikasemmin käsiini saanut löytynyt edes banjopultille momenttia... Se nyt ei ees oo niin tärkeä, mutta ne satulanpuoliskot toisiinsa niputtavat pultit ois ollu kiva saaha ihan oikeesti oikeisiin momentteihin. Nyt ne on sen koon ja tyypin kierteen yleismomenttia pohjana käyttäen arvatussa missälie...
Ei kaikkia momentteja ole, mutta on manuskasta apua ollut ja hinta vain sen 8 juuroa joten ei korkealta tipu.
![]()
Bensaa.Mitä muuta pakollista tai suotavaa olisi laittaa ostoslistalle?
Yksi oikea vastaus olisi ollut ehkä jäähdytinnesteen lämpöanturin kiinnityskappale.Bensaa.