• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

tuontipyörä ihmettelyä

PyöräJussi

New member
tuontipyörä ihmettelyä

Ei helvata kertokaas nyt jos jaksatte että miten tämän tuontipärrän kanssa nyt pitäisi menetellä.. Minulla on Saksan tuonti Jammu tallissa, kaikki paprut on, poislukien saksankielinen tekninen osa rekkarista.
Katsastusmies tinkaa sitä teknistä osaa, trafin sivut minun tulkinnan mukaan kertovat että tuo ilmoitusosa riittää.
Sitten vielä, mikä tässä nyt on marssijärjestys että pääsee ajamaan, en tiedä missä järjestyksessä katsastetaan, rekisteröidään, maksetaan verot.. varmaan käsitelty miljoona kertaa mutta joko en osaa käyttää hakua tai sitten se ei toimi.
Kävin äsken pyörän päällä istumassa ja viime yönä näin unta ajamisesta, olenko tulossa hulluksi? :no:

Menet konttorille tekemään maahantuontikatsastuksen, joka kestää muutaman päivän, koska joutunevat tekemään retu-kyselyn puuttuvan teknisen osan vuoksi. Kun olet saanut rekisteröintikatsastuksen valmiiksi ja rekisteröintitodistuksen käteesi marssit tulliin ja teet veroilmoituksen.
Mikäli katsastushenkilö alkaa "mussuttamaan" vaihda konttoria ja vie rahasi palveluhenkisempään paikkaan.

Ei helvata kertokaas nyt jos jaksatte että miten tämän tuontipärrän kanssa nyt pitäisi menetellä.. Minulla on Saksan tuonti Jammu tallissa, kaikki paprut on, poislukien saksankielinen tekninen osa rekkarista.
Katsastusmies tinkaa sitä teknistä osaa, trafin sivut minun tulkinnan mukaan kertovat että tuo ilmoitusosa riittää.
Sitten vielä, mikä tässä nyt on marssijärjestys että pääsee ajamaan, en tiedä missä järjestyksessä katsastetaan, rekisteröidään, maksetaan verot.. varmaan käsitelty miljoona kertaa mutta joko en osaa käyttää hakua tai sitten se ei toimi.
Kävin äsken pyörän päällä istumassa ja viime yönä näin unta ajamisesta, olenko tulossa hulluksi? :no:

1. Kauppakirja
2. Rekisteriote - Zulassungsbescheinigung Teil I
3. Tekninen osa - Zulassungsbescheinigung Teil II, Ilman tätä paperia omistussuhdetta ei voida siirtää.
4. Jos nuorempi kuin vm.2000, niin käytetään ey tyyppihyväksyntä rekisteröintitarkastuksessa, muuten tarvitsee olla pyörälle oma hyväksyntä paperi ( ei tule dokumentin nimi nyt mieleen), jonka voi tilata suomen maahantuojalta tai sitten esim. TÜV:in tai Dekran katsastusasemien kautta saksasta.
5. Sitten katsastuskonttorille pyörän kanssa maahantuontitarkastusta varten, jolloin pyörän yksilöinti suoritetaan. Katsastusmiestä ei kiinnosta pyörän kunto pätkääkään, edellyttäen, että saksan katsastus edelleen voimassa. Kilvet voi sitten noutaa, kun verot maksettu.
6. Sitten paperit tulliin http://www.tulli.fi ja odottamaan verotuspäätöstä.
7. Kun verotuspäätös saatu ja maksettu, niin kuitin kanssa katsastuskonttorille noutamaan kilvet.

Asiat kannattaa tehdä tässä järjestyksessä, niin ettei jää loukkuun. Verojen maksu ei vielä tarkoita, että saat pyrän kilpiin. Kaikki muutkin paperit täytyy olla kunnossa rekisteröintiä varten.

Kannatta kysellä eri katsastuskonttoreista maahantuontitarkastuksen hintaa. Maksoin muutama vuosi sitten 90€. Vaihtelee aika paljon, riippuen siitä kiertääkö katsastusmis yhden kierroksen tai kaksi kierrosta pyörän ympäri! :thumbup:

Kiitos! Juuri näin seikkaperäistä yhteenvetoa kaipasin, sain myös mielenrauhan sillä tuo paperi mikä minulla on, sattuu olemaan juuri tuo teil 2.
Pyörä vm -03. Pitää keskustella sitten uudelleen tuon katsastusmiehen kanssa, ovat vaan usein vähän sen sorttisia että eivät ota mielellään neuvoja vastaan. Onhan sitä sitten muitakin konttoreita olemassa.:thumbup:

Oikea järjestys on se että ensin otetaan asioista selvää ja sitten ryhdytää toimimaan. Sinä olet ensi toiminut ja nyt alat ottamaan asoista selvää. "Perse edellä puuhun":boring:

Oikea järjestys on se että ensin otetaan asioista selvää ja sitten ryhdytää toimimaan. Sinä olet ensi toiminut ja nyt alat ottamaan asoista selvää. "Perse edellä puuhun":boring:

Näin tietysti on, mutta toisaalta suomen autoverotus ei niitä maailman yksinkertaisempia juttuja ole. Oikeusasteissa taisteltu näistä asioista jo toistakymmentä vuotta, eikä vieläkään valtio usko, että turpiin tulee kerta toisensa jälkeen.

Esim. Kaveri toi maahanmuuton yhteydessä jenkeistä auton ja moottoripyörän. Järkevintä oli tuoda muuttoauto verotta, mutta moottoripyörää ei enää katsottukaan muuttokuormaksi, vaan normaaliksi maahantuonniksi. Pyörästä tulli kuittas kyllä heti verot, mutta rekisteröintikatsastuksessa homma tyssäs, kun ei ollut tyyppihyväksyntä kunnossa. Tulli ja Trafi pomputtaa asiakasta tiskiltä toiselle, eikä kukaan viranomaisista halua ottaa asiassa kantaa eikä vastuuta.
Muutto tapahtu kesällä 2012 ja asia vielä auki......saa nähdä ajetaanko pyörällä ensi kesänä.

No tämähän auttoi niin vaan kauhiasti, kiitos vaan järjen äänelle. Jos pitäisi tämän perusteella arvata niin autosi on joko Toyota tai Volkswagen..

Totta helevetissä asia on niinkuin sanot, mutta kukin taaplaa tyylillään. Minulla on tapana toimia aika impulsiivisesti, aika usein sen seurauksena tapahtuu jotakin mukavaa, joskus taas nuollaan haavoja.

Ja ei tässä tapauksessa mitään ihmeellistä ole käynyt, yksi innokas katsastusmies ei estä ensi kesän moottoripyöräilyjä. :orgmp:

Oman pyöräni toin ruotsista ja tekninen osa jäi myyjälle. Yksityisen katsastusaseman mies lähetti kyselyn ruotsiin paikalliselle viranomaiselle eikä siitä sen enempää käsitelty. TUV:lta vaatimustenmukaisuustodistus joka faksattiin kyseiselle katsastusasemalle(Vaadittiin koska pakoputkessa ei ollu vaadittavaa e-merkkiä). Katsastuksen hinta oli muistaakseni 140€. Ns. valtionkonttorilla hinta olisi ollu 190€. Ja nämä hinnat Torniossa.

Oma järjestys oli seuraava.

1.Pyörään soittamalla vakuutus runkonumeron mukaan.

2. Tulliin tekemään tullausilmoitus(taimikäseoli).

3. Katsastus asemalle maahantuontikatsastukseen.

4. Kun tullit oli maksettu ja vaatimustenmukaisuustodistus oli saapunu katsastusasemalle, niin kävin hakemassa kilvet pyörään. Tuossa välissä sai ajaa väliaikaisella luvalla.

Näin tietysti on, mutta toisaalta suomen autoverotus ei niitä maailman yksinkertaisempia juttuja ole. Oikeusasteissa taisteltu näistä asioista jo toistakymmentä vuotta, eikä vieläkään valtio usko, että turpiin tulee kerta toisensa jälkeen.

Esim. Kaveri toi maahanmuuton yhteydessä jenkeistä auton ja moottoripyörän. Järkevintä oli tuoda muuttoauto verotta, mutta moottoripyörää ei enää katsottukaan muuttokuormaksi, vaan normaaliksi maahantuonniksi. Pyörästä tulli kuittas kyllä heti verot, mutta rekisteröintikatsastuksessa homma tyssäs, kun ei ollut tyyppihyväksyntä kunnossa. Tulli ja Trafi pomputtaa asiakasta tiskiltä toiselle, eikä kukaan viranomaisista halua ottaa asiassa kantaa eikä vastuuta.
Muutto tapahtu kesällä 2012 ja asia vielä auki......saa nähdä ajetaanko pyörällä ensi kesänä.

Soittelin tänään konttorille, ei pitäisi olla onkelmaa eikä vaatimuksenmukaisuustodistusta kaivata JOS pyörä on Eu tyyppihyväksytty. Tunnut asiasta tietävän, osaatko sanoa minkälainen merkintä tuosta pyörästä pitäisi löytyä jos (ja kun?) on tyyppihyväksytty? Olin yhteyksissä vähän kauempana olevaan konttoriin, en viitsisi ajella edestakaisin ennenkuin olen suht varma että homma menee läpi..
Rungossa on ainakin tyyppikilpi jossa on yhdessä sarakkeessa merkintä "e1". Mahtaako olla tuo?
Ja pyörähän on tosiaan kokolailla tehtaan tekemä vempele, eli mistään rakennetusta kamppeesta ei ole kyse.

Soittelin tänään konttorille, ei pitäisi olla onkelmaa eikä vaatimuksenmukaisuustodistusta kaivata JOS pyörä on Eu tyyppihyväksytty. Tunnut asiasta tietävän, osaatko sanoa minkälainen merkintä tuosta pyörästä pitäisi löytyä jos (ja kun?) on tyyppihyväksytty? Olin yhteyksissä vähän kauempana olevaan konttoriin, en viitsisi ajella edestakaisin ennenkuin olen suht varma että homma menee läpi..
Rungossa on ainakin tyyppikilpi jossa on yhdessä sarakkeessa merkintä "e1". Mahtaako olla tuo?
Ja pyörähän on tosiaan kokolailla tehtaan tekemä vempele, eli mistään rakennetusta kamppeesta ei ole kyse.

e1-alkuinen kilpi on tämä tyyppihyväksyntäkilpi. (itse toin viime kesänä Taunon Virosta, ja vaatimuksenmukaisuustodistuksen hankin varmuuden vakuudeksi, ei ois tarvittu. Nyt on satasen edestä paperia)

Rekisteröinti kannattaa olla valmiina, aina ennen kuin alkaa verottamaan!
Ei varsinaisesti koske pyöriä, mutta esim. Virosta uutena myydyn pakettiauton (-2009, Citroen ja Veho Viron maahantuojana) rekisteröinti ei käynyt kuin Stömsössä. auto oli ns. ylivuotinen ja rekisteröity Viroon poikkeusluvalla. Nyrkkisääntönä uutena Eu:n myydyissä ei ole ongelmia, mutta niissäkin on poikkeuksia ja maksumiehenä on verovelvollinen...

Ok hyvä tietää. Ihmeen sekavaa käytäntöä näissä näyttää tosiaan olevan.. Nyt näyttää siltä että vältyn tuon 150 euron paperilappusen ostolta, ensimmäisellä konttorilla homma tyssäsi siihen kun sitä ei ollut. Tuo on varmaan hyvä neuvo että rekisteröinti kuntoon ennenkuin maksaa veroja, mukava tilanne jos verottaja ottaa omansa mutta pyörä jää talliin x - ajaksi jonkun paperin puuttuessa..:kääk:

Eikös olekin hjuva, että kaveri on löytänyt tiensä Org:n sivuille ja saa nyt tarvitsemansa avun ja varman päälle sitten kesällä:orgmp:

Ok hyvä tietää. Ihmeen sekavaa käytäntöä näissä näyttää tosiaan olevan.. Nyt näyttää siltä että vältyn tuon 150 euron paperilappusen ostolta, ensimmäisellä konttorilla homma tyssäsi siihen kun sitä ei ollut. Tuo on varmaan hyvä neuvo että rekisteröinti kuntoon ennenkuin maksaa veroja, mukava tilanne jos verottaja ottaa omansa mutta pyörä jää talliin x - ajaksi jonkun paperin puuttuessa..:kääk:

Sorry, ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi:(
Jo saksalaisessa otteessa on EG-Typgenehmigugn NR. kohdassa tyypitysnumero niin et tarvitse vaatimustemukaisuustodistusta.

PS. en aja Toyotalla vaan MB:llä jonka olen itse tuonut Saksasta, katsastanut suomen kilpeen ja maksanut verot:jippikaijee:

Sorry, ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi:(
Jo saksalaisessa otteessa on EG-Typgenehmigugn NR. kohdassa tyypitysnumero niin et tarvitse vaatimustemukaisuustodistusta.

PS. en aja Toyotalla vaan MB:llä jonka olen itse tuonut Saksasta, katsastanut suomen kilpeen ja maksanut verot:jippikaijee:

No problem! Pienessä krapulassa sitä on katsos herkässä mielentilassa, silloin ei kestä (jälki)viisastelua.
Ja vituralleen meni näköjään arvaukset automerkistäkin, sano nyt vielä että et kulje myöskään hiekan värisissä khaki housuissa ja vaaleassa neulepaidassa.. mielikuvani romuttui. :thumbup:
Huulen heittoa vain.. kiitos sinullekin. Tuo viimeisin yksityiskohta kyllä nostaa taas hikeä pintaan kun tuo Typgenehmigugn on tyhjä, siinä on viiva vain. Toivotaan että tämä toinen katsastusmies ei tiedä että siinä pitäisi numero olla, puhui vain että jos on tyyppihyväksyntä niin homma pelaa. Kerron sitten kuinka kävi..

No problem! Pienessä krapulassa sitä on katsos herkässä mielentilassa, silloin ei kestä (jälki)viisastelua.
Ja vituralleen meni näköjään arvaukset automerkistäkin, sano nyt vielä että et kulje myöskään hiekan värisissä khaki housuissa ja vaaleassa neulepaidassa.. mielikuvani romuttui. :thumbup:
Huulen heittoa vain.. kiitos sinullekin. Tuo viimeisin yksityiskohta kyllä nostaa taas hikeä pintaan kun tuo Typgenehmigugn on tyhjä, siinä on viiva vain. Toivotaan että tämä toinen katsastusmies ei tiedä että siinä pitäisi numero olla, puhui vain että jos on tyyppihyväksyntä niin homma pelaa. Kerron sitten kuinka kävi..

Ei katsastusmiehet kovin tietämättömiä näissä asoissa ole. Trafi seuraa (valvoo) konttorien toimintaa ja huomautuksia tulee jos on toimittu väärin.

Jos tarvitset vaatimustenmukaisuustodistuksen niin voit tilata sen vaikka, http://www.tuv-nord.com/fi/en/mobility/vastaavuustodistus-597.htm tai faksaa kaikki asiapaperti (rekisteriotteet ja kauppakirja) vaikka suoraan Lübeckin TÜV:iin (fax+49 451 6200764) ja pyydä sieltä, lähettävät postiennakolla.

Ei siitä tullissa käynnistä paljoa kustannuksia tule. Jos jostain syystä ei pysty rekisteröimään, niin jättää vain verolapun maksamatta. Siinä tullin laskulla on jonkunverran maksuaikaa ja päätöksen teossa menee 2vk-3kk riippuen jonoista.

Ei siitä tullissa käynnistä paljoa kustannuksia tule. Jos jostain syystä ei pysty rekisteröimään, niin jättää vain verolapun maksamatta. Siinä tullin laskulla on jonkunverran maksuaikaa ja päätöksen teossa menee 2vk-3kk riippuen jonoista.

Jos verot jättää maksamatta niin menevät ulosottoon, aina.

Back