• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

tuontipyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haanegen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

haanegen

New member
tietääkö kukaan, paljonko joutuu maksamaan veroja..ym.ym. jos kävis hakemassa pyörän saksasta h. (5000-8000e)..näyttää olevan tosi halpoja pyöriä.. onko tässä joku koira haudattuna, kun hinnat näyttäs olevan noin puolet härmän hintoihin??

Ennen vuotta 2003 rekisteröidyistä kannattaa katsoa sieltä Tullin laskurista, www.tulli.fi.

2003 tai jälkeen rekisteröidyissä voit laskea lopullisen hinnan karkeasti tällä kaavalla:
Lopullinen hinta = Hankintahinta Saksassa + (Hankintahinta * 0,2) + (Hankintahinta * 0,2)* 0,22 + Rekisteröinti yms. maksut Suomessa

Eli 8000 egen pyörälle: 8000 + (8000*0.2) + (8000*0.2)*0.22 + 100 = 10052

Edit: Niin ja sitten tuohon hintaan vielä lisäksi matkakulut tai palvelumaksut+rahtimaksut yms.

Tullin verotusarvotaulukot heinäkuu 2003 - syyskuu 2007 www.tulli.fi. Taulukoista saa hyvin osviittaa veron määrästä.

Katsastuksessa tarvitaan myös vaatimuksenmukaisuustoditus, jonka voi tilata TÜV NORD Finland Oy:stä Vantaalta www.tuv.fi. TÜV NORD Finland veloittaa todistuksesta 85€ + 22% alv = 103,7€. (Lähde: www.mimoto.fi)

Itse päädyin helpompaan ratkaisuun ja käytin suomalaista välittäjää, Mimotoa, joka toi pyörän Belgiasta kotitallille ja hoitaa paraikaa rekisteröintiin ja veroihin liittyvää paperienpyörittelyä. Tässä on lisäksi se hyvä puoli, että pyörä ostetaan suomalaiselta välittäjältä, joten ongelmatilanteissa on helpompi hoidella asioita.

Välittäjän käyttäminen ei välttämättä ei edes tule hirveän paljon kalliimmaksi kuin itse tuominen: Pyöräni belgialainen hintalappu näytti 4500 euroa, verot ko. pyörämalliin ovat 1300 euron luokkaa ja TÜV-todistus maksaa tuon 103,7 euroa, yhteensä siis noin 5900 euroa + rekisteröinti + kuljetus + matkat.

Mimoto myi pyörän 6400 euroon rekisteröitynä ja kotiovella, joten rekisteröinnin, kuljetuksen ja matkojen hinnaksi olisi pitänyt tulla alle 500 euroa, jotta tuo olisi kannattanut lähteä itse hakemaan.

Juu, samaa mielipuolta edellisen kanssa. Itekin ostin viime keväänä pyöräni liikkeestä, joka tuo pyöriä ja myy ne kilvissä omalle nimelleen rekisteröitynä. Firma on Tamperelainen MWheels. Homma pelasi tosi hyvin sähköpostiyhteydenpitoa myöten
smile_org.gif

wink.gif
jep,jep.. kiitos kaikille infosta.. eli, noin karkeesti arvioiden pyörän hintaa tulee 30-40% hintaa lisää...?? kun kaikki kulut otetaan huomioon... hmmmm! joutuu kyllä vielä sit miettimään... aika ryöstööhän tää on, tää härmän verotus meininki??

No kyllä kai kaikkien maksujen jälkeenkin kokonaishinta jää pääsääntöisesti Suomen hintojen alapuolelle. Käsittääkseni hintaero on kuitenkin kaventumaan päin, johtuen juuri tuontipyöristä ja ylipäätään tarjonnan lisääntymisen vuoksi. Lisäksi uudet harmaatuontityörät sekoittavat pakkaa. Mutta, hei, sehän on ostajan kannalta vain hyvä juttu.

Ei noita tuontipyöriä enää kannata suomeen tuoda, ellei ole joku malli jota ei suomessa liiemmin ole. Vaikka liike homman hoitaakin, niin silti on aina hämärän peitossa että mitä huoltoja sille on tehty, ellei nyt ole kyse suht uudesta jossa on liikkeen huoltokirja olemassa. Suomessa jo muutaman vuoden olleen tuontivehkeen historian metsästys on helpompaa kun ei tarvita suomi-natsi sanakirjaa.

Pyöriä on jo tuotu niin helkatin paljon että hinnat alkaa laskea suomessakin. CBR600 hyvä esimerkki mitä on tuotu tolkuton määrä.

Pyöriä on jo tuotu niin helkatin paljon että hinnat alkaa laskea suomessakin. CBR600 hyvä esimerkki mitä on tuotu tolkuton määrä.
Oma CBR oli kuitenkin yli 1000e halvempi kuin yleinen pyyntihinta. Lisäksi ajettu alle puolet mitä vastaavilla täällä Suomessa.

Ääni Mimotolle!
Homma hoitui nopeasti ja mitään ongelmia ei tullut vastaan. Valitsin kuitenkin vaihtoehdoksi hoitaa itse verotus, Mika hoiti kuitenkin katsastuksen. Tuli 500e halvemmaksi kun itse täytin tullin paperit.

Oma CBR oli kuitenkin yli 1000e halvempi kuin yleinen pyyntihinta. Lisäksi ajettu alle puolet mitä vastaavilla täällä Suomessa.

Ääni Mimotolle!
Homma hoitui nopeasti ja mitään ongelmia ei tullut vastaan. Valitsin kuitenkin vaihtoehdoksi hoitaa itse verotus, Mika hoiti kuitenkin katsastuksen. Tuli 500e halvemmaksi kun itse täytin tullin paperit.
Niin, yleinen pyyntihinta. Missäänhän ei näy mihin hintaan ne nettimoton tai kauppiaiden vehkeet oikeasti lähtee. Ne pyynnit onkin välillä aika kovia, mutta kun setelitukon kanssa menee niin lähtee äkkiä putoamaan. Näiden pyyntien perusteella tulli sitten arpoo verojaan, eikä ne kovat pyynnit niitä ainakaan helpota. En mitenkään ole tuontipyöriä vastaan, onhan noita itsellänikin ollut. Tosin enduroita, joissa tiettyjen mallien tarjonta on suomessa aivan olematonta joten ei ole paljon vaihtoehtoja.

Välittäjät osaa kyllä rokottaa tuosta katsastuksesta ja tullipapereiden teosta. Ymmärtäähän sen, ei ole herkkua rampata konttorilla ja tullissa papereiden kanssa. Eli siinä kyllä säästää jos vaivautuu itse nuo tekemään.

Niin, yleinen pyyntihinta. Missäänhän ei näy mihin hintaan ne nettimoton tai kauppiaiden vehkeet oikeasti lähtee. Ne pyynnit onkin välillä aika kovia, mutta kun setelitukon kanssa menee niin lähtee äkkiä putoamaan. Näiden pyyntien perusteella tulli sitten arpoo verojaan, eikä ne kovat pyynnit niitä ainakaan helpota. En mitenkään ole tuontipyöriä vastaan, onhan noita itsellänikin ollut. Tosin enduroita, joissa tiettyjen mallien tarjonta on suomessa aivan olematonta joten ei ole paljon vaihtoehtoja.

Välittäjät osaa kyllä rokottaa tuosta katsastuksesta ja tullipapereiden teosta. Ymmärtäähän sen, ei ole herkkua rampata konttorilla ja tullissa papereiden kanssa. Eli siinä kyllä säästää jos vaivautuu itse nuo tekemään.
Jep jep. Itselle oli vain helppo valinta tehdä näin, koska kyseessä oli /on eka pyörä. Aika paha lähtee tinkimään jostain jo Suomessa olevasta pyörästä, kun ei vielä osaa niin hyvin sanoa pyöristä. Lisäksi nuo ajokilometrit vaikuttivat. Belgiassahan on laitonta ruuvata mittareita (toki mikään ei estä menemästä Saksaan..).

Lisäksi jos ei ole aikaa tai kokemusta, niin ei ole iso hinta joku pari sataa lisää katsastuksista. TUV-paperi on kuitenkin jo satanen tuossa.

Mutta siis, jos on epävarma pyörän tuonnista (kuten minä), on suotavaa käyttää välittäjää.

Back