yyyy
joku heittää tumpin pihalle
kyllä nyt täytyy tappaa itteni ku mä en kestä sitä jos joku niin tekee
Joo. Tuntuu näitä ihmisiä helvetisti mitkä vaa haluaa valittaa vaikka oikeeta aihetta ei ookkaa. Kyllä varmasti niiden elämä on vaikeeta, kun tumpitki lentää ikkunasta ulos
Olen joskus kuullut, että sivistys on toisten huomioon ottamista ja että hyvät tavat ovat sitä toisten huomioimista. Hyviin tapoihin pitää tietysti kasvaa, niin kodin kuin koulunkin yhteisvaikutuksesta. Joillekin tämä kasvu ja oppiminen on vaikeata, ehkä heillä on oppimisvaikeuksia. Joillakin taas ei ole tätä toisten huomioon ottavaa mallia kotona, jolloin kasvu jää puolitiehen. Siellä ehkä opetetaan, että vain röyhkeydellä, itsekkyydellä ja minäminä-asenteella pärjää. Minä teen mitä tykkään, vähät välittämättä muista, ja muut mitä uskaltavat. Toisille on sitten jäänyt murrosikäinen uho ja rajojen etsintä päälle, ja jatkuu koko elämän.
Eiköhän se kaikki paha tässä maailmassa ja sivistymättömyys lähde siitä yksinkertaisesta asiasta, että tämmöisillä ihmisillä ei ole kykyä ottaa toista huomioon. Joillakin enemmän toisilla vähemmän. Haetaan vai omaa etua ja tyydytystä, eikä kyetä samaistumaan tois(t)en asemaan, tuntea emotionaalisesti eikä välitetä muista ihmisistä tai heidän omaisuudestaan. Saati, että välitettäisiin yhteisestä omaisuudesta.
Toisaalta ihmisellä on syntyperäinen kyky, vaisto, reagoida tuntemaansa fyysiseen ja henkiseen pahaan ja puolustautua. Tämä puolustautuminen on toisenlaista pahaa, joka on kuitenkin kaiken pahan alku ja juuri. Jos ei ole kasvanut(oppinut) ottamaan toisia huomioon, tämä primäärinen piirre alkaa dominoida, ja kaikki mitä kokee itselleen ahdistavaksi tai uhkaksi, kuten yhteiskunnan säännöt ja käyttäytymisnormit, aiheuttaa vain vastaan rimpuilua ja lisää huonoa käytöstä. Kyse on eräänlaisesta kylmettymisestä ja katkeruudesta, kun mua aina sorretaan.
Yhtä kaikki, itseäni sylettää kaikki turha sotkeminen ja huono käytös, kun niin pienellä vaivalla voi ottaa toiset huomioon. Ne, jotka eivät ymmärrä tätä kuuluvat kastiin, jossa on oikein räkiä kauppakeskuksissa, metroissa ja vaikkapa linja-autoissa lattialle. Viskata roskat ja tupakan natsat minne sattuu. Heiltä puuttuu kyky ajatella, että teenkö näin myös olohuoneessani, kotonani. Ajatukseni lähtee liikkeelle siitä, että se linja-auto on yhteistä omaisuuttani, verorahoin olen sitä tukenut, ja en sylje tai stumppaa oman omaisuuteni päälle!
Sivistynyttä kesää kaikille!
t.Tonza
ps. menee se aamukahvinjuonti näinkin -- päivän hyvä työ kirjoitettu