• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tutkijalautakunta suosittelee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja presto358
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

presto358

New member
Olihan synkkää luettavaa noi 2008 heinä - elokuun kuolonkolarien selvitykset. Niitä mitenkään muuten kommentoimatta tai jeesustelematta huomio kiintyi muutamaan tutkijalautakunnan suositukseen.

Suurin osa suosituksista on sitä vanhaa samaa jaaritusta ja moralisointia vuodesta toiseen.

Pari yllättävää oli seuraavat, joissa saattaisi olla jopa vähän järkeäkin:
1. Moottoritielle liittymästä tulevien väistämisen välttäminen.
2. Lainsäädänön muuttaminen siten, että moottoripyörissä voidaan pitää päällä kaukovaloja.

Pari hupaisimmasta päästä olivat:
1. Turvatyynyt mopoihin ja moottoripyöriin.
2. Niskatuki kypäriin.
 
^^^No johan uuteen Wingiin saa Airbagin. Jututin yhtä Wingikuskia, jolla kyseinen poksupallo on. Hän oli kolaroinut edellisellä Wingillään ja iskenyt päänsä tankkiin, jonka seurauksena naamaan tuli vähän vaurioita. Oli sitä mieltä, että jos edellisessä pyörässä olisi se ollut niin ei ehkä olisi käynyt mitään.

Airbag mopossa...joopa joo. Joissain tilanteissa siitä ehkä voisi olla moottoripyörässä apua, mutta että mopossa...

Mikäs vika niskatuissa on? Eikös kilvanajajat niitä käytä ja onhan niitä ihan tavalliselle kuolevaisillekin saatavissa. Sinänsä kyllä ymmärrän pointtisi, että tutkijalautakuntien mielestä meillä varmaan pitäisi olla myös turvanaskalit, kelluntapuku ja laskuvarjo.
 
No huh huh!! miettikää airbägii mikä ampuu yhenäkkiä naamalle. niissäkin kun on HÄIRIÖITÄ!
ghostface.gif
 
Luin saman artikkelin Moottorista. Pisti silmään myös että monessa turmassa kuski oli jurrissa tai aineissa ja kypärätkin puuttui välillä. Tuskin nää dorkat mitää niskatukia alkaa käyttään jos ei muista koko kypärääkään.
Tutkijalautakunnan suositukset on aina olleet legendaarisia, kun joka turmaan pitäisi löytää ratkaisu.
 
Nii-in, tutkijalautakunta pystyy osoittamaan jokaisesta turmasta jonkun jutun, mikä olisi auttanut ja päätyy suosittelemaan sitä raportissaan. Näistä saadaan sitten aikamoinen arsenaali, jos kaikki lautakuntien suositukset otettaisiin todesta. Pelkäänpä vaan, että niistä suosituksista yksi nousee ylitse muiden ja se on...arvatkaapa mikä.
 
Mikäs vika niskatuissa on? Eikös kilvanajajat niitä käytä ja onhan niitä ihan tavalliselle kuolevaisillekin saatavissa.
No joo, onhan esimerkiksi F1 ajajilla kypärää tukevat heilahduksenvaimentimet. Mutta nehän on tuettu turvavöihin. Miten moottoripyörailijän kypärän saa tuettua käytännössä niin ettei se haittaa ajamista ja pään kääntämistä.
 
Mikäs vika niskatuissa on? Eikös kilvanajajat niitä käytä ja onhan niitä ihan tavalliselle kuolevaisillekin saatavissa.
No joo, onhan esimerkiksi F1 ajajilla kypärää tukevat heilahduksenvaimentimet. Mutta nehän on tuettu turvavöihin. Miten moottoripyörailijän kypärän saa tuettua käytännössä niin ettei se haittaa ajamista ja pään kääntämistä.
Pikainen kvg tuotti tämän:

Niskatukia

Ja puimurin omasta ajovarustekatalookista löytyy myös. Näyttää huomattavasti vähemmän kahleelta kuin tuo Leatt brace. Sitä en osaa linkitttää tähän, mutta http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html ja sieltä ajovarusteet-varmuus.

Eiköhän lautakunnat tarkoita ennemminkin jotain sellaista kevyempää versiota kuin jotain Robocop-vehjettä.
 
heilahduksenvaimentimet. Mutta nehän on tuettu turvavöihin. Miten moottoripyörailijän kypärän saa tuettua käytännössä niin ettei se haittaa ajamista ja pään kääntämistä.
<a href="http://www.leatt-brace.com/index.php?page_id=16&id=3" target="_blank">Leatt Brace
</a>

Duell tuo näitä maahan.
Kyllä mulla ainakin loppuis mopoilu jos moista härveliä pitäisi käyttää.
 
Lukekaapas myös samasta lehdestä puheenjohtaja Merilinnan
pääkirjoitus, antaa sopivaa perspektiiviä tutkijalautakunnan jutuille.
 
Juhannusliikenteen yksi uhri kuoli putoamalla linja-autosta ( =kaatui portaissa kännissä). Odotamme mielenkiinnolla, minkä lisävarusteen linjuriyrittäjät saavat ensi vuonna rakentaakseen..
 
Juhannusliikenteen yksi uhri kuoli putoamalla linja-autosta ( =kaatui portaissa kännissä). Odotamme mielenkiinnolla, minkä lisävarusteen linjuriyrittäjät saavat ensi vuonna rakentaakseen..
No sehän riittää että jokaiselle kävelijälle pakollinen kypärä päähän. Ja suojapaitaa yms varustetta. Voi sitten snagarijonossakin jaella heijareita oikein olan takaa kun on vastustajilla kunnon suojavarusteet.
 
Yllättävää.

1. Yhdyn aloittajan ihmetykseen moottoritielle tulijoiden väistämisestä. Väistän aina jos mahdollista. Ruåtsissahan lainsäädäntö vaatii väistämään ja tuskin tapahtuu enempää onnettomuuksia. Noh, ruåtsalaiset åvatkin niin sivistyneitä...

2. Kaukovalot päivällä on ihan prseestä. Huomasin, että Pohjois-Suomessa n. Oulusta ylöspäin on niitä yleensä tapana käyttää. Häikäsee!

3. Turvatyynyssä voisi olla ideaa. Eikös jossain Wingissä ole? Bemarikin on testannut. Monestihan käy niin, että motoristi on pää ensimmäisenä jalkana törmättävän objektin sisällä. Tyynyhän voisi periaatteessa kääntää kulmaa siinä määrin, että:
a. Kuski tulee kohteeseen eri asennossa.
b. Kuski lentää yli.
Ennemmin mä sen turvatyynyt ottaisin kuin turvavyön.

4. Niskasuojassa on ideaa. Muistaakseni valtaosa kuolemista johtuu kun niska sanoo poks. Niskasuoja vähentäisi myös meteliä. Kun aloittelin harrastusta uusiksi, kysyin myyjältä varmuuden maksimoijana myös niskatukea. Piti vähän hulluna ja totesi, että vain kilpailuissa yleensä käytetään. Pieni epäilys olisi, että joss käyttäisin liikenteessä, naureskelijoita riittäisi.


Pystyykö sitä Merilinnan tekstiä lukemaan netissä? Onko linkkiä Aj@?
 
No huh huh!! miettikää airbägii mikä ampuu yhenäkkiä naamalle. niissäkin kun on HÄIRIÖITÄ!  
ghostface.gif
monta kertaa oot nähny, että autossa turvatyyny poksahtaa itekseen?

itse työskentelen autoalalla enkä ole edes kuullut, että ois poksahtanu itsekseen. joten tuskimpa ne mopoissakaan poksahtelis...
On poksahdellut esimerkiksi eräässä taksikuskien suosimassa tähtimerkissä: vetoakselin ristikkonivel rikkoontuu ennen aikojaan -> kardaani lyö vaihteiston kylkeen, jossa kiihtyvyysanturi on -> tyyny silmillä. Kyse on yksittäistapauksista ja nekin on korjattu, joten aika harvinaista tuo on.
 
Minä ihmettelen samaa kuin Anatooli ja ketjun aloittaja.

Jos vasen kaista on vapaana moottoritien liittymän kohdalla, väistän lähes aina sinne. Sitä ennen tsekkaan takasektorin tarkkaan, ettei sieltä ole joku tulossa miljuunaa.

Minun mielestäni väistäminen vasemmalle kaistalle noissa tilanteissa on ihan järkevä temppu. Liittymistä kun tulee motareille näitä "dynaamisen" ajotavan omaavia henkilöitä, jotka väläyttävät vilkkua tyylikkäästi 0,5 kertaa ja samalla hetkellä ovat jo sujahtaneet kiihdytyskaistalta ajokaistalle räväkällä ohjausliikkeellä itsensä vähintään mikahäkkiseksi tuntien, kun osaaavat kotilon rattia repiä sekunnin sadasosissa.

Eilen näin just tällaisen suorituksen, olitko se sinä hopeanharmaalla 80-luvun farmarimersulla, ATB-xxx? Jäit sitten siihen ruuhkaan ajamaan ihan sitä samaa satasta kuin kaikki muutkin, etkä voittanut idioottimasella tempullasi matka-ajassa edes kahta sekuntia.

Joskus nuo kusipäät tulee tosin suoraan liittymästä ohituskaistalle, mutta jos on jo valmiiksi ohituskaistalla, voi vielä olla jotain toiveita väistää vasemmalle pientareelle.

Kaiken kaikkiaan nuo on todella tilannekohtaisia juttuja, vaativat paljon ennakointia, enkä todellakaan sano kenellekään, että tee aina niin kuin minä teen. Se riippuu tilanteesta, enkä aina itsekään tee noin.
 
Yllättävää.

1. Yhdyn aloittajan ihmetykseen moottoritielle tulijoiden väistämisestä. Väistän aina jos mahdollista.
Ongelma on siinä että jotkut väistää silloinkin kun ei ole mahdollista. Vasenta kaistaa ajavalle tulee aika äkillisiä tilanteita kun oikealta lähdetään turhanpäiten tunkemaan ihan eteen tai kylkeen ilman vilkkua. Nykyisin yrittää olla tarkkana ettei erehty liittymien kohdalla ohittamaan tai ajamaan kuolleessa kulmassa, mutta aina sekään ei oiken ole vaihtoehto nopeuseroista johtuen.

Ja taas moottoritielle liittyessä paras on kun jokainen ajaaa tasaista nopeutta ja samaa kaistaa eikä poukkoile mihinkään.
 
1. Yhdyn aloittajan ihmetykseen moottoritielle tulijoiden väistämisestä. Väistän aina jos mahdollista. Ruåtsissahan lainsäädäntö vaatii väistämään ja tuskin tapahtuu enempää onnettomuuksia. Noh, ruåtsalaiset åvatkin niin sivistyneitä...
Luit ehkä eka kohdan huolimattomasti.
Kyse oli nimenomaan väistämisen välttämisestä.

Ko. tapauksessa oli tilanne Hämeenlinnassa, jossa perävaunua vetänyt henkilöauto väisti vasemmalle kaistalle moottoripyörän kylkeen.  Moottoripyöräilijän epäonneksi vasemmalla oli alaosasta avoin kaide.
 
No huh huh!! miettikää airbägii mikä ampuu yhenäkkiä naamalle. niissäkin kun on HÄIRIÖITÄ!  
ghostface.gif
monta kertaa oot nähny, että autossa turvatyyny poksahtaa itekseen?

itse työskentelen autoalalla enkä ole edes kuullut, että ois poksahtanu itsekseen. joten tuskimpa ne mopoissakaan poksahtelis...
On poksahdellut esimerkiksi eräässä taksikuskien suosimassa tähtimerkissä: vetoakselin ristikkonivel rikkoontuu ennen aikojaan -> kardaani lyö vaihteiston kylkeen, jossa kiihtyvyysanturi on -> tyyny silmillä. Kyse on yksittäistapauksista ja nekin on korjattu, joten aika harvinaista tuo on.
Kaverin citikasta poksahti tyyny kun auto ei edes liikkunut, käynnissä kyllä oli. eikä ole edes kovin harvinaista tyyny poksahti
 
Jos vasen kaista on vapaana moottoritien liittymän kohdalla, väistän lähes aina sinne. Sitä ennen tsekkaan takasektorin tarkkaan, ettei sieltä ole joku tulossa miljuunaa.
Mä pääsääntöisesti ajan koko ajan vasenta kaistaa. Aika harvoin kukaan on menossa kovempaa, mutta jos on, tilaa kyllä annetaan. Meillä nimittäin ollaan kartalla takana tapahtuvasta.

Suomaalaiset tyräniska-puusilmät eivät vaan osaa säätää peilejä saati käyttää niitä. Jotkut eivät ymmärrä edes katsoa peiliin, kun kaikki kapasiteetti menee "kiilaajan" havainnointiin. Jotkut kyllä katsovat, mutta eivät näe. Onnea matkaan.
 
Back
Ylös