Uusi Monkey 125

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
itellä pidemmällä matkalla haittaa se, että vastatuuli tahtoo levittää jalkoja koko ajan ja sitten jalat väsyy kun pitää tavallaan harata vastaan koko ajan. no joskus tarttee hieman ajoasentoja vaihtaa sen mitä penkki antaa myöten. :D
 
Suurin osa näistä ajamattomista ajoi varmaankin mopoaikanaan alkuperäisellä Monkeylla (tai kuten minä, olisi halunnut muttei massit riittäneet :D), näki kun tuo tuli myyntiin ja ihan impulsiivisesti tilaus sisään kun oli niin hieno vehje edulliseen hintaan. Ainoo vaan ettei moottoripyöräily käytännössä niin kiinnostanutkaan.

Itsellä ajatus oli silloin, että kun moottoripyörälenkkeihin ei tuntunut jäävän enää aikaa niin ostetaan joku sellanen vehje millä tulis edes kaupassa käytyä ja niin halpa, että kehtaa kerrostalon rapun edessä pitää. Ja myönnettäköön, ettei koskaan ole katua tarvinnut. Ruiskuvehje niin voi hetken seisoakin ja silti starttaa. Talvella ABS yllättävän mukava keksintö ja jalat yltää maahan tarvittaessa. Jarrut piisaa kun tällä tulee ajettua välillä aivan päättömästi. Oikeastaan ainoa miinus on surkea pintakäsittelyn laatu, mikä nyt itselle on vähän toissijaista.

Ja vaikka se jostakin saattaa tuntua kummalliselta, niin mieluummin mä tällä ajan pidempääkin matkaa kuin isolla pyörällä, toki keskinopeus on sen 10-20 km/h hitaampi mutta tulee samalla valittua mukavammat reitit kun ei vahingossakaan halua motarille.

niin totta tämäkin! itelläkään ei ole ongelmaa ajaa pidempää, pitää vaan varata vähän enemmän aikaa kuten sanoit!
 
Nettimoto on väärällään eri värisiä muutaman vuoden vanhoja alle tuhat kilsaa ajettuja "piikkimankeja". Onko ne hankittu vain säilytettäväksi, vai miksiköhän nillä ei ole ajeltu? Onko kuitenkin iskenyt pettymys ajo-ominaisuuksien tai reaalisen käyttökelpoisuuden osalta? Osassa kilsat ovat vuosimalliin nähden aivan naurettavan alhaiset. Toisaalta tosiasia on se, että liikenteessähän niitä ei kovin usein näe.

Onko noissa ilmennyt tähän mennessä mitään sellaisia tyyppivikoja, jonka takia pitäisi olla huolissaan hankintaa tehdessä ja joiden varalta pitäisi syynätä jotakin tarkemmin..?

Paljonko tuollaisen vakuuttaminen kustantaa muutamaksi kesäkuukaudeksi? Tuskin sitä nyt kuitenkaan alkaisi swappailemaan "oikeasta" moottoripyörästä niitä vakuutuksia.

Periaatetasolla tuollaisen hankinta on kiinnostanut jo pitkään, mutta pelkästään säilöttäväksi ei viitsisi ostaa. Lisäksi kun tuolla varsinaisellakin "mopolla" kun tulee ajeltua vuosittain sen verran vähän, että pelko olisi kilsojen romahtamisesta entisestään..

Eikös joku maininnut aiemmilla sivuilla, että 2022 (uudempi malli) löytyi jotain vikaa siitä 5-vaihteisesta lootasta? Minulla ainakin 2018 malli (4 vaihdetta) ja kilsoja löytyy lähemmäs 8000 ja ei tuossa kyllä yhtään mitään vikaa ole ollut, vaikka "kaikkea" olen viritellyt paitsi sylinteriä ja kaasuläppää vaihtanut. Tosin Hondan öljynvaihto-väli huolto-ohjelmassa on 1 tkm ja sitten 6 tkm välein hamaan tappiin asti ja itse käytin kerran huollossa 2019 1 tkm mittarissa ja sen jälkeen öljyt 3 tkm välein ja vain mahdollisimman hyviä öljyjä käytän. Ei ongelmia.

Vakuutus itselläni osakaskolla ehkä se 500 € kun talven seisottaa. En tiedä miksi joku olisi "pettynyt" mankiin. Sehän hemmetin helppo ajaa (ja huoltaa!) verrattuna isoihin ja painaviin pyöriin ja kulutuskaan ei nouse hirveästi yli 2 litran. Lujaakin pääsee, jos jaksaa vähän virittää. 4-vaihteisessa nelosvaihteella vakioväleillä viimeinen pykälä on todella raskas ja vaatisi varmaan vähintään 16 heppaa (käytännössä lisää kuutioita ja sen tuomalla väännöllä), jotta vakiovälit olisivat hyvät ja jotta 4-vaihteella jaksaisi vääntää hyvin vastatuultakin vastaan. Tai sit jotkut eivät ole tarpeeksi hulluja ajaakseen pienellä pyörällä kovaa. Jos tuo kulkisi, niin ajaisin vaikka 130:iäkin. Ajo-ominaisuuksissa ei ole mitään vikaa (ne viimeiset sanat). Kaikenlaisista kauppareissuista ehkä maksimissaan 200 kilsan matkoihin pystyy vielä ajamaan. Itse tykkään jotain 50-150 kilsan lenkkejä vetää kauniilla kesäpäivillä ja sen verran paikat kestävät hyvin. 150-200 km, niin perse ja jalat ovat jo hieman herkkinä. :grin: Ehkä olen puolueellinen kun aikoinaan tuli mopo-Monkeylla ajettua. Mutta koska kaikki toimii luotettavasti, eikä ole mitään turhia turhuuksia (paitsi että kierroslukumittari oli pakko lisätä heti alussa) + viriosia löytyy, niin tuosta saa jokainen tuunata just sellaisen kuin haluaa. Aikamoinen ropaajan unelmahan Monkey on.
 
https://www.yuminashi.eu/yuminashi-powersports-ecu-z125-monkey/
Itselläni on ollut tuo ECU, tai siis se vanhempi versio, jonka hankin jo 2018-2019. On siis autotune, elikä kun ECUn nollaa viritysten muutoksen jälkeen, niin ajelee n. 1 h putkeen ilman täyskaasua, niin sitten ECU on sopeutunut muutoksiin. En tiedä onko tuo uudemman Monkeyn kanssa yhteensopiva. Et kyllä tarvitse ECU-päivitystä, jos sinulla on pelkkä putki muutoksena. Jos on putki + ilmanputsari, niin silloin tarvitsee. Nokka-akselin kanssa laittaisin ja melkeinpä ECU + nokka-akseli on järkevin viri, jos nyt välittää hintalaatu-suhteesta. Jos on nokka-akseli, putki ja putsari, niin laittaisin ECUn kanssa myös 120 cc injektorin. Muista ECUista itselläni ei ole kokemusta, mutta luulisin aRacer RC Mini-X:n olevan ECUista "paras". Moposportista saa Kitaco I-Map -ECUn 150 € hintaan, jossa on 13 esisäätöä eri vireille.

Itsellä olisi kanssa tarkoitus vaihtaa renkaat, koska oma Monkey on vm. 2018 ja siis 5v vanha, joten renkaatkin alkavat varmasti olla jo "hieman" kovemmat kuin uutena, enkä ainakaan niiden vuoksi halua vetää lippoja jossain satkun vauhdissa! :no: Ihan katselin noita Kenda K761 Motonetistä, yhteishinta 85 € ja ovat saanet hyviä arvosteluja. Sit myös metalliset venttiilit (https://moposport.fi/venttiili-tubeless-kulma-alumiini-punainen-2kpl/) samalla, koska ne kumiset on veemäiset täyttää kun ovat hirveän löysät ja pitää toisella kädellä painella vastaan. Miten porukka on vaihtanut renkaat? Grom-foorumeilta taisin lukea, että rengasraudalla jos pakottaa, niin vaikka mitä tekisi, niin kaikenlaisia naarmuja tulee. Siksi ajattelin käyttää nippusiteitä: https://www.youtube.com/watch?v=ADh3PUDkzAY <- Varmasti kaikista kivuttomin ja vanteelle vähiten vahingollisin tapa poistaa ja asentaa rengas. Tasapainotusta ei vissiin edes tarvitse? Eihän noissa ole vakionakaan mitään painoja vanteissa! Onko niissä renkaissa muuten joku merkki, että se puoli pitää asentaa venttiilin kohdalle tai jotain muuta vastaavaa?

Joudun valitettavasti korjata sanomisiani ja vastata vanhaan viestiini. Noita Moposportin kivannäköisiä väriventtiileitä ei mielestäni missään nimessä kannata käyttää! Niissä on harvakierre ja se mutteri kiertyy siihen vähän "vinksinvonksin". Jos haluaa tuollaiset metalliset 90º turvaventtiilit, niin sitten ennemmin vaikka laadukkaat Italmatic 11,3 mm -venttiilit. Niissä on tiheä kierre ja varmasti toimivat eivätkä vuoda. Tuli aika lailla viime tingassa vaihdettua ne pingpongit Italmaticiin ennen asennutusta ja olen parit kerrat ajanut ja no problem. Ammattilainen asensi ja tasapainotkin tuli ja vanne näyttää edelleen hyvältä ja maalia ei lähtenyt yms., elikä hyvä tuli! :thumbup: Elikä takarengas. Eturengas joskus hieman myöhemmin. Tuo rengas nyt kuitenkin vie oman aikansa oma työ ja sit ammattilaiselle pitää joskus viedä ja nyt on sesonkihommaa ja kiirettä ja vähän muutakin kuin tätä pitää tehdä...

Samalla tuli tosiaan asennettua takarenkaan kavereiksi Kitacon alu-spacerit (yht. 86 g vähemmän painoa), Motobatt-akku, 15-piikkinen eturatas (käyttämätön) viime syksyn 14-piikkisen kokeilun tilalle ja Takegawa Hyper Ignition Coil vakio-puolan tilalle, punaisena versiona oman Monkeyn väriin sopivana ja piuhaa hieman lyhentäen. Vakio eturatas poisti aika pitkälti vielä 3. vaihteella 14-piikkisellä tulleen kunnon tehopiikin siinä 6500-7500 rpm ja 4. vaihteen vastatuuli-herkkyys ikävästi taas lisääntyi, mutta enemmän ärsytti se selkeästi kovempi huudatus kovissa vauhdeissa, jota nyt enää ei ole. Ja tuuninki-puola, no...se ainakin näyttää hyvältä. :D Täytyy ajella enemmän. Tänä vuonna oli vuorossa jarrujen ilmaus ja siinä yhteydessä irrotin edestä ja takaa myös palat ja niiden ja liukupintojen putsausta ja pieni rasvaus toki myös. Kuvia (muista paitsi jarruhuollosta):

https://imgur.com/a/LxzX3y8
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, ihan hurmoksessa taas tänään tuli apinoitua. Mutta, tuo vekotin pitää saada kiihtymään paremmin :D.
Ja kyllä, en osta isompaa mopoa, on muutama kyllä ollut. Eli mitä vaatii 5-6sek 0-100 km/h ? Tietty isompi tilavuus, kestävämmät rojut sisään ja ecu, mutta ei kiinnosta lähteä kokeilemaan ja pettyä, vai vaatiiko lisäksi turpon, haluan aiheuttaa hämmästystä ? Ihan kommentteja (varsinkin apinaattorilta :) ), mitä vaatii ? Raha ei ole ongelma, toki jos menee ihan hurjaksi niin pitää unohtaa. Eli jos vinkkiä tulee, miten ja millä osilla viettää aikaa ensi talvena, arvostan :jippikaijee:
 
Vaatii varmaan aikuisen alla 50-60hv tehoa ja sitä voi miettiä, kuinka se apinaan saadaan. :D siis jos ei edes keuli…
 
Moikka, ihan hurmoksessa taas tänään tuli apinoitua. Mutta, tuo vekotin pitää saada kiihtymään paremmin :D.
Ja kyllä, en osta isompaa mopoa, on muutama kyllä ollut. Eli mitä vaatii 5-6sek 0-100 km/h ? Tietty isompi tilavuus, kestävämmät rojut sisään ja ecu, mutta ei kiinnosta lähteä kokeilemaan ja pettyä, vai vaatiiko lisäksi turpon, haluan aiheuttaa hämmästystä ? Ihan kommentteja (varsinkin apinaattorilta :) ), mitä vaatii ? Raha ei ole ongelma, toki jos menee ihan hurjaksi niin pitää unohtaa. Eli jos vinkkiä tulee, miten ja millä osilla viettää aikaa ensi talvena, arvostan :jippikaijee:
CBR300 -swapilla saattaisi päästä 6.x aikoihin, löytyy ilmeisesti valmiita kittejäkin nykyään. Orkkislohkolla..jos edes mahdollista, menee niin hurjaksi ettei sitä uskoisikaan.
 
mutta jos miettii sitä kautta, että vielä pysyy laillisena pelinä tien päällä, niin hieman rajallisempaa, mitä pystyy tekemään..
 
No en ole drag race tähti, mutta joskus 1050 Speed Triplellä ihan normitiellä kellottelin 0-100 aikoja. Alle 5s tulee jo keuliminen isoksi ongelmaksi ja pitää jo oikeasti alkaa keskittyä suoritukseen. En tiedä kuka niitä 3s aikoja oikeasti ajaa. 5-6s mankilla alkaa olla jo melkoinen Ameriikan temppu. Puoli metriä jatkaa haarukkaa, sliksi, wheelie barsit ja joku 450 kisaenskan/crossin kone niin siinä alkaa olla osaavissa käsissä 5s peli. Varttimaili voisi mennä jonnekin 14s pintaan.
 
CBR300 -swapilla saattaisi päästä 6.x aikoihin, löytyy ilmeisesti valmiita kittejäkin nykyään. Orkkislohkolla..jos edes mahdollista, menee niin hurjaksi ettei sitä uskoisikaan.

https://www.yuminashi.eu/engine-swap-to-cbr250r-cbr300r-engine-1/ <- Joo, no tämähän se varmaan sitten olisi. Toki varmaan syö sitten bensaakin siihen tahtiin, että pitää varmaan 100-125 km välein(?) tankata, mutta jos se ei ole ongelma...ja "miten" nuo osat sitten sovitetaan mankiin, on kyllä varmaan oma hankaluus sekin.

https://www.webike.fi/ps/#!p.m=14024&p.c=1181&p.sk=1
Itse varmaan hankkisin ennemmin ihan Monkey 125 varten räätälöidyn 181cc kitin, jossa tulee mukana sylinterinkansi, sylinteri+mäntä, nokka-akseli, ruiskurunko, moottorinohjaus yms. https://www.webike.fi/products/24845307.html <- Jos ei tule sarjan mukana, niin tuo ylimääräinen tukilaakeri vasemman posken alle myös, ettei tärinät heti pasko konetta. Ja tehoputki. Yoshimura RS-3 on vissiin paras? En kyllä laittaisi noiden 181cc sarjojen mukana tulevaa power filtteriä...aikoinaan teininä muistan kun meni power filtteri koko ajan tukkoon, joten ihan turha se on. https://mnnthbx.com/product/31887/ <- Ehkä tuollainen tuplafiltteri-viritelmä toimisi? :grin: Tai sitten vaan mittaa sen uuden ruiskurungon ilmanoton halkaisijan ja tekee oikean kokoisesta ja muotoisesta silikoni-letkusta putken ja sen päähän sitten omavalintainen kartiofilsu ja modaa jotenkin ilmalämpö-anturin ja huohottimen letkun silikoniletkuun kiinni? Tuskin on kovinmoista rakettitiedettä...
 
maaliskuussa tilattu renkaat, ei ole vielä kuulunut mitään. antaapa olla tulossa, mikäpä kiire tässä.. :D
netissä näyttää samat renkaat olevan nollasaldoa suunnilleen joka liikkeessä . :thumbsup:
 
no jos tulee sitte kans vanhaan hintaan kun tulee.. :)-

martta kyllä meinasi, ettei aja mankilla tänä kesänä, että katsotaanko otanko nyt lomalla käyttöön. voisihan sillä hieman kurvailla iltaisin lähistöllä, jos ei kauempana muilla vehkeillä käy.
 
Itse varmaan hankkisin ennemmin ihan Monkey 125 varten räätälöidyn 181cc kitin...
Kitacon 181 Neo -kitilläkin (ehkä paras hv vs. €) kustannukset kestävän padan rakentamiseen on melkoiset, muistaakseni meni reilusti yli 2000 € ennen kun suljin ostoskorin :D jos laskee ihan nollasta kaikki osat. Ja siinä on vasta 20 hv eli ei mihinkään, CBR 250 n. 27 hv, CBR 300 n. 30 hv. Ongelmahan on siinä ettei täällä ole valikoimaa rutatuista varaosanluovuttajista.

Asiasta kukkaruukkuun, ajelin joku vajaa 500 km lenkin ja kyllästyin niin putken mölinään, että koitin piruuttani vakioputkea kiinni - toimii yllättävän hyvin :WAZAAP: eli se pelkkä nokka vois todella olla ratkaisu siihen vakion nuhaisuuteen pienellä rahalla. Toki tossa nyt on PV:llä tehoputken kartta sisällä mutta tähänhän oli halvempiakin ratkaisuja, mikäli se nyt edes ongelma on. On siitä terävin kärki toki hukassa mut esim. kovemmat ylämäet voi vedellä kolmosellakin kun heittää sen +8000 kierrosta tupaan.
 
jep, itsekään en halunnut mankiin mitään mölisevää "tehoputkea" jonka hyöty on minimaalinen. Toi Takegawan oem putkea mukaileva on siitä kiva että näyttää samalta eikä mölise, tuo kuitenkin sopivasti piristystä.
 
Ihmettelen tuota tehoputken "kovaa mökää", tai siis sitä "ongelmaa". Ainakin omassa halpis-NHRC:ssäni tuli mukana dB-killeri, joka kyllä tehokkaasti vaimentaa äänet about vakion kovuisiksi. Ongelma siinä oli se, että äänen kovuus/moottorin rasitus ei käy niin ilmi silloin ja ehkä siksi tai sitten ahdistavuuden vuoksi tuntuu, että vääntöä häviää (tai sitten tosiaan vain psykologinen vaikutus kun ei tule kovaa ääntä). Jotenkin en siis itse tykännyt siitä dB-killeristä ja tosiaan mökästä ja sen lisääntymisestä ilman killeriä tietää tosiaan paremmin kun koneen rasitus lisääntyy ja milloinka on syytä vaihtaa vaihdetta alemmas. Sen lisäksi vielä se (kova ääni) tuo turvallisuutta, sillä kyseessä on kuitenkin prätkä ja pieni sellainen, joten sitä eivät muut liikenteessä niin helposti huomaa. Ja itselläni kun putki menee alakautta, niin ei se ääni niin pahasti korvaan kantaudu.

Nuhaisuuden poistoon halvin keino on tosiaan nokka ja ilmanputsari-kotelosta sisäisen imutorven poistaminen/korvaaminen velocity stackillä (itse tosiaan löysin Gromin 3D-mallin, jonka tulostin). Jos vääntöä puuttuu edelleen, niin sitten vielä isompi injektori 120cc, mutta se ehkä tarvitsee jo sitten mappauksen (tai miksipä muka, jos vaan käy sitten vähän "EUROX-päästöjen vastaisesti"/rikkaammalla), jonka ainakin Yuminashin ECU autotunellaan lupaa tehdä. Tuosta 120cc injektoristakin on näköjään tullut 6-reikäisen rinnalle 8-reikäinenkin (Yuminashin sivuilla), joka jo itsessään parantaa ala- ja keskivääntöä. Katselin joskus testejä, olikohan tosiaan 4- vs. 12-reikäiset injektorit autossa, niin tosiaan antaa hieman paremmat lukemat kaikille muille paitsi yläkierroksille. Tuskin kannattaa päivittää 6-reikäisestä 8-reikäiseen, mutta jos on päivittämässä pienemmästä injektorista suurempaan, niin kannattanee ostaa se 8-reikäinen sitten.
 
Back
Ylös