Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suurin osa näistä ajamattomista ajoi varmaankin mopoaikanaan alkuperäisellä Monkeylla (tai kuten minä, olisi halunnut muttei massit riittäneet), näki kun tuo tuli myyntiin ja ihan impulsiivisesti tilaus sisään kun oli niin hieno vehje edulliseen hintaan. Ainoo vaan ettei moottoripyöräily käytännössä niin kiinnostanutkaan.
Itsellä ajatus oli silloin, että kun moottoripyörälenkkeihin ei tuntunut jäävän enää aikaa niin ostetaan joku sellanen vehje millä tulis edes kaupassa käytyä ja niin halpa, että kehtaa kerrostalon rapun edessä pitää. Ja myönnettäköön, ettei koskaan ole katua tarvinnut. Ruiskuvehje niin voi hetken seisoakin ja silti starttaa. Talvella ABS yllättävän mukava keksintö ja jalat yltää maahan tarvittaessa. Jarrut piisaa kun tällä tulee ajettua välillä aivan päättömästi. Oikeastaan ainoa miinus on surkea pintakäsittelyn laatu, mikä nyt itselle on vähän toissijaista.
Ja vaikka se jostakin saattaa tuntua kummalliselta, niin mieluummin mä tällä ajan pidempääkin matkaa kuin isolla pyörällä, toki keskinopeus on sen 10-20 km/h hitaampi mutta tulee samalla valittua mukavammat reitit kun ei vahingossakaan halua motarille.
Nettimoto on väärällään eri värisiä muutaman vuoden vanhoja alle tuhat kilsaa ajettuja "piikkimankeja". Onko ne hankittu vain säilytettäväksi, vai miksiköhän nillä ei ole ajeltu? Onko kuitenkin iskenyt pettymys ajo-ominaisuuksien tai reaalisen käyttökelpoisuuden osalta? Osassa kilsat ovat vuosimalliin nähden aivan naurettavan alhaiset. Toisaalta tosiasia on se, että liikenteessähän niitä ei kovin usein näe.
Onko noissa ilmennyt tähän mennessä mitään sellaisia tyyppivikoja, jonka takia pitäisi olla huolissaan hankintaa tehdessä ja joiden varalta pitäisi syynätä jotakin tarkemmin..?
Paljonko tuollaisen vakuuttaminen kustantaa muutamaksi kesäkuukaudeksi? Tuskin sitä nyt kuitenkaan alkaisi swappailemaan "oikeasta" moottoripyörästä niitä vakuutuksia.
Periaatetasolla tuollaisen hankinta on kiinnostanut jo pitkään, mutta pelkästään säilöttäväksi ei viitsisi ostaa. Lisäksi kun tuolla varsinaisellakin "mopolla" kun tulee ajeltua vuosittain sen verran vähän, että pelko olisi kilsojen romahtamisesta entisestään..
Ehkä olen puolueellinen kun aikoinaan tuli mopo-Monkeylla ajettua. Mutta koska kaikki toimii luotettavasti, eikä ole mitään turhia turhuuksia (paitsi että kierroslukumittari oli pakko lisätä heti alussa) + viriosia löytyy, niin tuosta saa jokainen tuunata just sellaisen kuin haluaa. Aikamoinen ropaajan unelmahan Monkey on.https://www.yuminashi.eu/yuminashi-powersports-ecu-z125-monkey/
Itselläni on ollut tuo ECU, tai siis se vanhempi versio, jonka hankin jo 2018-2019. On siis autotune, elikä kun ECUn nollaa viritysten muutoksen jälkeen, niin ajelee n. 1 h putkeen ilman täyskaasua, niin sitten ECU on sopeutunut muutoksiin. En tiedä onko tuo uudemman Monkeyn kanssa yhteensopiva. Et kyllä tarvitse ECU-päivitystä, jos sinulla on pelkkä putki muutoksena. Jos on putki + ilmanputsari, niin silloin tarvitsee. Nokka-akselin kanssa laittaisin ja melkeinpä ECU + nokka-akseli on järkevin viri, jos nyt välittää hintalaatu-suhteesta. Jos on nokka-akseli, putki ja putsari, niin laittaisin ECUn kanssa myös 120 cc injektorin. Muista ECUista itselläni ei ole kokemusta, mutta luulisin aRacer RC Mini-X:n olevan ECUista "paras". Moposportista saa Kitaco I-Map -ECUn 150 € hintaan, jossa on 13 esisäätöä eri vireille.
Itsellä olisi kanssa tarkoitus vaihtaa renkaat, koska oma Monkey on vm. 2018 ja siis 5v vanha, joten renkaatkin alkavat varmasti olla jo "hieman" kovemmat kuin uutena, enkä ainakaan niiden vuoksi halua vetää lippoja jossain satkun vauhdissa!Ihan katselin noita Kenda K761 Motonetistä, yhteishinta 85 € ja ovat saanet hyviä arvosteluja. Sit myös metalliset venttiilit (https://moposport.fi/venttiili-tubeless-kulma-alumiini-punainen-2kpl/) samalla, koska ne kumiset on veemäiset täyttää kun ovat hirveän löysät ja pitää toisella kädellä painella vastaan. Miten porukka on vaihtanut renkaat? Grom-foorumeilta taisin lukea, että rengasraudalla jos pakottaa, niin vaikka mitä tekisi, niin kaikenlaisia naarmuja tulee. Siksi ajattelin käyttää nippusiteitä: https://www.youtube.com/watch?v=ADh3PUDkzAY <- Varmasti kaikista kivuttomin ja vanteelle vähiten vahingollisin tapa poistaa ja asentaa rengas. Tasapainotusta ei vissiin edes tarvitse? Eihän noissa ole vakionakaan mitään painoja vanteissa! Onko niissä renkaissa muuten joku merkki, että se puoli pitää asentaa venttiilin kohdalle tai jotain muuta vastaavaa?

siis jos ei edes keuli…

CBR300 -swapilla saattaisi päästä 6.x aikoihin, löytyy ilmeisesti valmiita kittejäkin nykyään. Orkkislohkolla..jos edes mahdollista, menee niin hurjaksi ettei sitä uskoisikaan.Moikka, ihan hurmoksessa taas tänään tuli apinoitua. Mutta, tuo vekotin pitää saada kiihtymään paremmin.
Ja kyllä, en osta isompaa mopoa, on muutama kyllä ollut. Eli mitä vaatii 5-6sek 0-100 km/h ? Tietty isompi tilavuus, kestävämmät rojut sisään ja ecu, mutta ei kiinnosta lähteä kokeilemaan ja pettyä, vai vaatiiko lisäksi turpon, haluan aiheuttaa hämmästystä ? Ihan kommentteja (varsinkin apinaattorilta), mitä vaatii ? Raha ei ole ongelma, toki jos menee ihan hurjaksi niin pitää unohtaa. Eli jos vinkkiä tulee, miten ja millä osilla viettää aikaa ensi talvena, arvostan
![]()
CBR300 -swapilla saattaisi päästä 6.x aikoihin, löytyy ilmeisesti valmiita kittejäkin nykyään. Orkkislohkolla..jos edes mahdollista, menee niin hurjaksi ettei sitä uskoisikaan.
Tai sitten vaan mittaa sen uuden ruiskurungon ilmanoton halkaisijan ja tekee oikean kokoisesta ja muotoisesta silikoni-letkusta putken ja sen päähän sitten omavalintainen kartiofilsu ja modaa jotenkin ilmalämpö-anturin ja huohottimen letkun silikoniletkuun kiinni? Tuskin on kovinmoista rakettitiedettä...https://www.yuminashi.eu/engine-swap-to-cbr250r-cbr300r-engine-1/ <- Joo, no tämähän se varmaan sitten olisi. Toki varmaan syö sitten bensaakin siihen tahtiin, että pitää varmaan 100-125 km välein(?) tankata, mutta jos se ei ole ongelma...
Kitacon 181 Neo -kitilläkin (ehkä paras hv vs. €) kustannukset kestävän padan rakentamiseen on melkoiset, muistaakseni meni reilusti yli 2000 € ennen kun suljin ostoskorinItse varmaan hankkisin ennemmin ihan Monkey 125 varten räätälöidyn 181cc kitin...
eli se pelkkä nokka vois todella olla ratkaisu siihen vakion nuhaisuuteen pienellä rahalla. Toki tossa nyt on PV:llä tehoputken kartta sisällä mutta tähänhän oli halvempiakin ratkaisuja, mikäli se nyt edes ongelma on. On siitä terävin kärki toki hukassa mut esim. kovemmat ylämäet voi vedellä kolmosellakin kun heittää sen +8000 kierrosta tupaan.