Uusi SP1/SP2/RC51 ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhaV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vai vaaditaan täällä karttoja näytille
smile_org.gif

No mikäs siinä, kaivelen esiin kunhan kerkeen ja laitan jonnekin josta sen voitte ladata. Nykyinen ei ole ihan loppuun saakka optimoitu vaan hiukkasen rikkaalla yläpäästään.

Pyörääni ei ole nykykuosissaan dynottu, ja eikä varmaan dynotakkaan koska en halua maksaa satoja euroja mittauksesta/säädöstä joka pätee vain sille yhdelle setupille. Mullahan näkyy noi vaimentimet ja muut systeemit vaihtuvan pari kertaa kesässä joten ainahan siellä jarrupenkissä saisi juosta.

Säädöt on tehty kiinteästi pyörässä kiinni olevan laajakaistalambdan ja TPS-asentoa näyttävän mittarin avulla.

Olisin muuten vähän sitä mieltä että jos PAIR on eliminoitu oikeaoppisesti ja putkistossa ei ole muita ilmavuotoja niin silloin oikein säädetty SP ei kyllä putkissa pauku.

Lieneekö tähän turha lisätä että oma pyöräni ei siis pauku millään kelillä eikä missään ajo-olosuhteissa  
biggrin.gif


Lambda-anturin perusteella seos kyllä vähän vaihtelee ilman lämpötilasta ja kosteudesta riippuen eli pyörän omat lämpötila- ja paineanturit eivät aivan täydellisesti pysty muutoksia kompensoimaan. Tämä muutos on kuitenkin enempi siihen suuntaan että seos menee hiukkasen liian rikkaalle.

Kaikkiin putken päästä tehtyihin lambda-mittauksiin suhtaudun edelleen näissä twineissä skeptisesti, koska itse aikanaan kokeillen vaikutti kovasti siltä että näytteenottoputkea pitää työntää pitkälti vaimentimen ohi kohti moottoria ennenkuin mittaus alkaa olla luotettava. Ilmeisesti jopa sliparin kuoren liitokset tai liitos käyrästöön falskaa ilmaa alipainepulssien aikana vaimentimen sisään (?).

Palataan, JuhaV

PS. Halutaan ostaa SP1 ECU + johdotus + puolat + mittaristo yms. sähköistä oheistarviketta. Tarkoituksena olisi herättää henkiin irtonaisena oleva uusi "varakone", johon onkin jo olemassa myös ruiskurungot ja PA-pumppu.
 
Itsellänikin oli keulan pohjaamisongelmaa kemoran paluusuoran päässä.Ainoaa oikeaa tapaa eli jousien vaihtoa en kerennyt tekemään,mutta vaihdoin keulaan wp.n 10w öljyt ja nostin öljynpintaa 15mm.Toimi ok tämmösellä -70kg kirpulla.
 
Pyörääni ei ole nykykuosissaan dynottu, ja eikä varmaan dynotakkaan koska en halua maksaa satoja euroja mittauksesta/säädöstä joka pätee vain sille yhdelle setupille.

PS. Halutaan ostaa SP1 ECU + johdotus + puolat + mittaristo yms. sähköistä oheistarviketta. Tarkoituksena olisi herättää henkiin irtonaisena oleva uusi "varakone", johon onkin jo olemassa myös ruiskurungot ja PA-pumppu.
Ei se dynotus nyt satasia maksa. Kympeillä selviää, mutta tottahan se on, että ei siitä paljon kostu, kun eri penkit antaa kuitenkin erilaisia lukemia.

Kerro nyt, mihin meinaat sen ylimääräisen koneen laittaa?
 
Moro Ekku,

Tarkoitat vissiin että inertiadynossa saa yhden tai pari täyskaasuvetoa edullisemminkin.

Näin varmaan onkin mutta kartan säätöä ei inertiadynon avulla ole ymmärtääkseni kovin helppo tehdä vaan siihen tarvitaan jarrudyno. Silloinhan eri kaasunasennoilla dynoa jarrutetaan siten että koneesta saadaan mitattua eri kierrosluvuilla seos ja säädettyä se samalla haluttuun targettiin. Ymmärtääkseni tämä vaatii sen että kussakin mittapisteessä moottoria täytyy ajaa muutama sekunti samalla jarruteholla ja kierrosluvulla että oikean seossuhteen antava säätö löytyy. Dynojetin Tuning Center dynamometrit osaavat tuon tehdä automaattisesti ja ronkkivat samalla Powercommanderin säädöt kohdalleen kussakin mittapisteessä. Jos noita mittauksia joku tekee edullisesti niin silloin kiinnostaa.

Nykymetodissani ongelma on se että kun teen eri osakaasuilla vetoja niin tarkoitukseen täytyy löytää aina se nk. suljettu tiealue.

Joo, sen moottorin osalta ajettelin ryhtyä valmistautumaan siihen että jonain päivänä radalla voisi ajaa jollain nelipyöräisellä laitteella. Vaikkapa V2 powered Minillä, jossa voi täyskaasuvaihdot vetää quickshifterillä. Tai sitten asennan sen päältäajettavaan ruohonleikkuriin tms tarpeetonta mutta hauskaa. Ihimisellä pitää olla projekteja tai ainakin niiden suunnitelmia
biggrin.gif


- JuhaV
 
moi juha v

tuossa on asennetta ei muutako mikroauto/mönkijä
viritelmää rakenteleen ja sitten asfaltille tai soralle
päästeleen minkä härvelin sitte rakentaakaan
033102beer_1_prv.gif


laita rakennus vaiheista blogiin kuvia jos rupeet
rakenteleen sp:een koneen ympärille jotain
eek.gif
 
sanoi:
zeipii mulla posahteli samallalailla pari päivää ennen
bikefoxilla käyntiä ku säädöt oli pielessä ja huono
maadoitus voima komentajalla nyt harvoin palaa putkessa
joskus ku löysää kaasusta

Ketunhäntä kurkistaa täälläkin putkesta kun paikallaan antaa leipää. Lienee PAIR mikä tuon tekee, valitettavasti omassakin yksilössä se on vielä toiminnassa. Jos tässä talven tullessa saisi telottua ko. kiusankappaleen roskiin. Taitaa käytättää vaan dynossa sitten säädättämässä uudelleen.
 
Taitaa käytättää vaan dynossa sitten säädättämässä uudelleen.
Ei tarvitse PAIR:in purkamisen takia dynottaa uudelleen, penkityksen ajaksi PAIR otetaan pois käytöstä että lambdalle saadaan oikeanlaisia lukemia.
Mutta kyllä se PAIR kannattaa poistaa kokonaan pyörästä, mullakin paukutti putkessa ennen ja se ei tee vaimentajille hyvää.
 
ei mulla paukuta putkessa oli pair tai ei.
erittäin harvoin ku löysää kaasusta.

tosiaan ennen säätöön menoa paukkui
itselläkin samaan tyyliin ku zeipiillä.

itsellä säädöt tehty ilman pairia ja flapperia
akraan hitsattu itsellä noin 500mm
päähän lambdan paikat molempiin putkiin
etu ja takapytyn käyrään
(ei välttämätön) käyrästön alkupäästä katsottuna.
jotkut hitsaa kollektoriinkin joka on kans ihan hyvä
paikka. luulen että osalla on näin.

noin 500mm päähän siksi koska ns. liekkimeri ulottuu
noin 350mm päähän joskus tietenki pitemmällekin
ja näin ollen tuosta kohdasta saa ihan järkeviä
lukemia ja jos joskus haluaa säädellä vielä
molemmat pytyt erikseen niin sekin onnistuu
takapytty käy aina kuumempana
smile_org.gif


luulen että paukuttelua esiintyy varmasti jos
mittaukset tehdään vaimentajien sisältä
koska sieltä ei saa mitään järkevää
mittaus tulosta.
cool.gif
 
Noista PAIR-järjestelmän "blockoff"-levyistä oli puhetta honda rc51:n kanssa. Teetän sellaiset talven dB-killeriprojektin yhteydessä tai sitten tilaan eBaysta, kun tarkoitus on kuitenkin ruotia Flapperin ja PAIRin osaset kaikkineen irti. Kysymys kuuluukin, että jos käyttää tällaisia lätkiä niin jätetäänkö tuo varsinainen venttiili kuitenkin paikalleen tiivisteeksi (eli vaihdetaan vain tuo kansi), vai poistetaanko kaikki sisuskalutkin ja tiivistetään sopivalla tiivistysaineella? Jos näin, mikähän olisi suositeltava litku tähän kohtaan?
 
tosta pitäs nähdä mitä itse otin pois sen kannen alta
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/oYg_WNPSKnscfyqQv7RKSw
plus tietenkin kaikki letku hässäkät sen ulko puolelta
mad.gif

...tu ku laittavat tuommosia härveleitä pyörään.
nuo osat oli itsellä melko likaiset ja pinttyneet
liekkö etes enää toimineet.
meinas olla tiukassa ottaa pois ku näistä on tuo yks osa vääntynytkin.
ainoa mitä jätin sinne alle niin alkuperäinen kumitiiviste enkä laittanut mitään tiivistemassaa hyvin on pitäny.
062802jumpie_prv.gif
 
oottako miten ahkerasti vaihdellu villoja pönttöihin?
vaihdoin putkiston vaihdon yhteydessä yoshin "tyynyt"
akran pönttöihin ja huomasin että takapytyn pöntön
villat oli kadonnut edellisellä omistajalla lähes kokonaan pois
ja toisessa pöntössä oli melko hyväkuntoiset villat.


eek.gif

liekkö tosiaan niin suuri ero pyttyjen välillä ollu vai mikä
lie syynä tuohon?
 
Hei!
Olen pikkusen kuolannut nytten Saksasta tuollaista sp2 mustana. Mikäli nyt vain opiskelijan persaus kestää niin olisi kevään/kesän aikana tuollainen tuoda. Mites noi Saksasta tuonnit vm 05-07 sp2 tarvitaan? Käsittääkseni tuota mopoa ei ole tuotu Suomeen noin tuoreena? Ilmeisesti jokin päästöjuttun vertailu pitäisi bongata jostakin että täyttäisi noi tuoreemmatkin nuo vanhat mallit? Olisin kiitollinen avusta!

-Alexi-
 
Hei!
Olen pikkusen kuolannut nytten Saksasta tuollaista sp2 mustana. Mikäli nyt vain opiskelijan persaus kestää niin olisi kevään/kesän aikana tuollainen tuoda. Mites noi Saksasta tuonnit vm 05-07 sp2 tarvitaan? Käsittääkseni tuota mopoa ei ole tuotu Suomeen noin tuoreena? Ilmeisesti jokin päästöjuttun vertailu pitäisi bongata jostakin että täyttäisi noi tuoreemmatkin nuo vanhat mallit? Olisin kiitollinen avusta!

-Alexi-
Jos pyörä on käytetty, eli siis ensirekisteröity saksassa niin noista päästönormeista ei tarvitse murehtia.

Jos pyörä on ajamaton ja rekisteröimätön, niin älä osta, kilpiin saaminen voi olla aika toivotonta, koska laite ei täytä euro3 päästönormeja.

Käytettyyn pitää hommata vain ECE paperi kauppakirjan ja saksalaisen rekisteriotteen lisäksi ( ECE = vaatimuksenmukaisuustodistus ), se maksaa 79 - 120 euroa riippuen mistä hommaa.

SP hondista menee vielä aika paljon veroja, itse toin -00 mallin SP ykkösen toukokuussa ja veroja meni vielä liki 1900 euroa... joten jonkun 05-07 ensirekisteröidyn vero voi olla nelisenkin tonnia riippuen kilsoista.
 
Ohos aikas paljon valtio vielä niistä haluaa
sad_orig.gif
Käytettyä olisi tosiaan hakusessa. Onkohan tossa jokin aika mihin mennessä pitää toimittaa verotettavaksi? Jos hommais tollasen mopottimen vähäksi aikaa vanhenemaan?... Sitten onkos kellään kokemusta noista rööreistä kun melkeen kaikissa on jokin paukkuputki kiinni...Varmaan pitää katsastaa vakio putkella...
 
sanoi:
Sitten onkos kellään kokemusta noista rööreistä kun melkeen kaikissa on jokin paukkuputki kiinni...Varmaan pitää katsastaa vakio putkella

Vakioputken lainaan saaminen katsastuksen ajaksi tuskin koituu ongelmaksi. Eri asia tietysti jos mennään ihan pykälän mukaan ja haluaa omat vaimentimensa otteeseen. Saksassa ovat kyllä lähes poikkeuksetta e-hyväksyttyjä.
 
moro alexi

joltakin sp2 kuskilta lainaat tosiaan ne vakioputket jos on paikallaan
viriputkisto mutta jos on pelkät sliparit niin sillon pitäs sp1 tai sp2 pelkät pöntöt passata kummasta vaan mutta käyrästö
on alku päästä erilainen pako aukolta lähtien muistaakseni
sp1 on pyöreä ja sp2 soikea putken alku.
korjatkaa jos oon väärässä!!!
katsastusmies yleensä kiertää kerran pyörän ja tosiaan
katsoo yleensä e-merkinnät pöntöistä/valoista/vilkuista
ja runkonumerot ehkä rengas koot.
muistaakseni 140 euroa kiitos!
 
Ohos aikas paljon valtio vielä niistä haluaa
sad_orig.gif
Käytettyä olisi tosiaan hakusessa. Onkohan tossa jokin aika mihin mennessä pitää toimittaa verotettavaksi? Jos hommais tollasen mopottimen vähäksi aikaa vanhenemaan?... Sitten onkos kellään kokemusta noista rööreistä kun melkeen kaikissa on jokin paukkuputki kiinni...Varmaan pitää katsastaa vakio putkella...
En hirveästi näe järkeä ostaa tuollaista talliin vanhenemaan ilman aikomusta ottaa käyttöön, koska ei käytetyistä moottoripyöristä ainakaan vielä ole tullut kannattavia sijoituskohteita.

Verot laskee käyttökuukausien ja kilometrien mukaan, joten aika pitkää on odottavan aika jos verojen laskua pitää odotella pyörä tallissa pölyttymässä...

Ennemmin näkisin että ostat vaikka alkuun SP ykkösen ja päivittelet sen kakkoseen sitten kun hinnat ja verot ovat tulleet alaspäin..

SP ykkösen hintaluokka saksassa on tällä hetkellä 5.5k€ ja veroja tuo mainittu vajaa pari tonnia, joten laite on suomen kilvissä alle selkeästi alle 8 tonnia.

SP-2 menee varmasti jo 2002-2003 vuotisenakin toiselle kympille ja tuollainen mainitsemasi 2005-2007 ikäinen luultavasti jonnekin 15k tienoille...

Moottoripyörän rekisteröintikatsastus suomessa ei ole varsinainen katsastus, siinä ei tehdä juurikaan muutakuin tsekataan että runkonumero täsmää papereihin. Meluja ei mittailla, vilkkuja ei katsella eikä minulla ole katsastusmies koskaan edes laittanut pyörää käymään ( joten aika sama mikä pönttö siinä on )

Suurin osa katsureista ei tajua pyöristä sen enempää kuin poliisi viritetystä monkeysta...
 
Moottoripyörän rekisteröintikatsastus suomessa ei ole varsinainen katsastus, siinä ei tehdä juurikaan muutakuin tsekataan että runkonumero täsmää papereihin. Meluja ei mittailla, vilkkuja ei katsella eikä minulla ole katsastusmies koskaan edes laittanut pyörää käymään ( joten aika sama mikä pönttö siinä on )

Suurin osa katsureista ei tajua pyöristä sen enempää kuin poliisi viritetystä monkeysta...
joo ei se oo ruukannu olla mikään kovin tarkka yleensä tuo
katsastus esim. jarruja ei testata eikä oikeastaan mitään
muutakaan niinku autoissa mutta kylläpä ne nuo e-merkinnät
katsoo oikeastaan aina minivikut/undertailit jossa erivalot
niin yleensä katsovat löytyykö merkintää
ja englannin malleissa pomppaa ajovaloista koska
eripuoleiselle liikenteelle tarkoitetut valot monessakin
pyörä merkissä mutta eipä tuo oo ongelma jos tuo saksasta
niissä on vakio putkissa e merkki

pyöristä tosiaan katsastus miehet ei tiedä monestikkaan mitään harvoja poikkeuksia luukuun ottamatta.
saattaa jos hyvä mäihä käy niin mennä paljonkin
rakenneltu pyörä läpi vaan että onhan nuilla muillakin
nuita osia tyyliin.
cool.gif
 
Back
Ylös