Uusi SP1/SP2/RC51 ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhaV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JuhaV

New member
Aiempi (muistaakseni liki 50000 kävijää kerännyt) Earthend:in aloittama ketju päätyi siis bittitaivaaseen moderaattorin inhimillisen erehdyksen seurauksena. Kysymyksessä oli siis puhdas vahinko eli siitä ei sen enempää.

Tässähän voisi ehkä ajatella että no jo oli aikakin päästä siitä ketjusta eroon ! Toisaalta, ehkä täällä Honda-puolella voisi olla edelleen jotain kiinnostusta tasapainottaa näitä yleensä aika CBR-painotteisia keskusteluja näillä V2-välihöpinöillä.

Näinollen, katsotaan vieläkö tämä aihe olisi elinkelpoinen.

Terv. JuhaV

PS. Ilmat viilenee ja ajokelit vähenee. Kohta siirrytään siis talvikaudelle huoltoja ja kaikenlaisia modauksia tekemään.

Ajokautta voi kuitenkin näppärästi vielä jatkaa asianmukaisella pukeutumisella. Nähdäänpä vielä siis tienpäällä, minut tunnistaa näin syksyllä siitä etten mene metriä kauemmaksi pyörästäni koska silloin tuon "lohkolämmittimen" johto käy lyhyeksi ja alkaa vanhaa paleltaa.
 
Moro.

No laitetaanpa muutama kysymys alkuun.

-Erot SP1 / SP2 ?
-Millä värityksillä ollut saatavilla?
-Hinnat uutena?
-Teho / vääntö vakiona?
-Millainen verrattuna esim. F-Malliin?
-Mahdolliset heikkoudet?
-Matka-ajossa?
-Kulutus ja tankin tilavuus?

Näillähän jo pääsee avautumaan?
 
- Erot SP1 / SP2 ?

SP2:ssa hieman suuremmat imukanavat
SP2:ssa isommat ruiskurungot & eri tavoin ohjelmoitu ECU
erilaiset takahaarukat & siitä johtuva pakoputkiston linjaus
SP2:ssa kevyemmät 5-puolaiset vanteet (SP1 6-puolaiset)
väritys

-Millä värityksillä ollut saatavilla?

http://www.motophotos.com/rc51online/Gallery/Gallery.html

-Hinnat uutena?

Suomessa vuonna 2000-2001 n. 25 000 EUR, eli aikanaan
varsin hintava ?

-Teho / vääntö vakiona?

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_rc51_sp1.htm

Eli n. 133-136 hp / 105-110 nm kampi-akselilta.
Kohtuullisilla modeilla sama takapyörältä.

-Millainen verrattuna esim. F-Malliin?

Eipä ole omakohtaisia kokemuksia mutta joku varmaan osaa vastata ? Pyörissä ei taida juuri olla yhteisiä osia eli eri vehkeistä on kysymys.

-Mahdolliset heikkoudet?

Teknisesti varsin kestävä. Alkuperäinen etujousitus ei paras mahdollinen. Kaipaa PowerCommanderin pehmentää alkuperäisenä alakierroksilla vähän on-off-tyyppistä polttoaineensyöttöä.

-Matka-ajossa?

Ei aivan mahdoton, mutta eipä ole matka-ajoon suunniteltu. Penkki on aikas lankku. Ajoasento on kyykky niinkuin asiaan kuuluu.

-Kulutus ja tankin tilavuus?

18 litraa, PowerCommanderilla kohdalleen säädettynä kulutus 6-6.5 litraa / 100 km. Alkuperäisenä menee vähän enempi.

Perusmodaukset ja tietoa :

http://www.rc51.org/

Kotimaan RC51:iä Ahvenistolla kesällä 2008 :

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/rc51/rc51_1.jpg
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/rc51/rc51_4.jpg
 
Oma suosikki on tämä viimeisimpien vuosien SP2 mustana  
inlove.gif


Honda%20SP2%20%2006.jpg


Uutena SP2 vuonna 2002 26 900€ (ovh. virallisella maahantuojalla). Vertailun vuoksi samana vuonna Fireblade ja 1000 GSX-R 24 000€, RSV 1000R 27 400€, 998 29 900€.

Bike-lehden vuosikuvastossa SP1 vs. SP2 todettiin, että
- kilon kevyempi ja 4hv enemmän kuin SP1
- pleksi on 3cm korkeampi kuin SP1
- ja nuo aiemmin mainitut erot imupuolella ja putkistossa

SP2-speksit samasta läpyskästä: 134hv/10 000rpm, 194kg, huiput 260km/h.
 
Nyt kun on vakioiden speksit selvillä, niin eiköhän ryhdytä niitä parantelemaan tai ainakin asialla spekuloimaan.

Kuski & pyörä kokonais-teho/paino-suhteen säilyttämiseksi edes ennallaan on minun pitänyt jo useana perättäisenä talvena keventää pyörääni. Nyt alkaa tässä tulla raja vastaan ja ainoalta vaihtoehdolta alkaa uhkaavasti näyttää se että kevennys pitäisi tehdä kuskista.

Ennen tuohon sangen ikävään puuhaan ryhtymistä kokeilisin vielä kuitenkin yhtä juttua, elikkä lähtisikö koneen pyörivistä massoista jotain pois ja sitä kautta yhdistelmään saataisiin kipeästi kaivattua lisäripeyttä ?

Helpohkoja vaihtoehtoja (eli ei tarvita kampiakselin esiinkaivamista yms.)  lienevät seuraavat :

a) massaa pois kytkimestä
b) massaa pois venttiilikoneistosta
c) massaa pois vauhtipyörästä

Niin, ketjut ovat jo 520 ja takaratas alumiinia. Kytkinkin on JTR Corsen kevyt luistokytkin.

Kohtaan a) voisi kokeilla alumiinisia välilevyjä teräksisten sijaan esim. mallia Hyperplates. Onkos kellään kokemusta näistä ? Huomaako eron ja miten kestää ?

Kohtaan b) on tunnettu tapa poistaa ratasjakopäästä ns. scissor-rattaat jotka poistavat välystä. Tästä seurauksena on ikävä kalinan lisääntyminen (alkaa Ducce-miehet morjestaa kiskalla) ja ilmeisesti näin on jossain tilanteissa onnistuttu saamaan vaurioita nokka-akselille. Onkos tästä kotimaan kamaralta kokemuksia kenelläkään ?

Kohtaan c) auttaa sorvi, mutta kysymys kuuluukin että kuinka paljon vauhtipyörästä voi sorvata ja miten on sitten tasapainotuksen laita ?

Jos joku voi valaista sitä miten tuo sorvatun vauhtipyörän tasapainotus esim. moottorikoneistamossa oikein tapahtuu, niin siitä olisi kiinnostavaa kuulla.

Terv. JuhaV
 
Ducateihin vaihtelevat vauhtipyöriä, mutta rakenne on taatusti erillainen. Motskarin vauhtipyörän kevennyksestä en tiedä mitään, mutta autosta lähti puolet, eli kuutisen kiloa massaa pois CrMo-vauhtipyörällä, vanhasta otettiin vain käynnistyskehä ( PO-Metal, Riihimäki ).

Hiilarivanteilla lähtee kiloja pois ( jos eivät ole jo alla ), tosin kevennykselle tulee vähän kilohintaa, mutta nehän voi tarpeen tullen myydä erikseen, jos pyörän joskus hukkaa.

Jos akku on vielä vaihtamatta pienempään, niin siinähän vois ehkäpä kilon pudottaa.
 
Meneehän aika hifistelyn puolelle, mutta niinhän sen pitääkin! Tulin ratkaisuun, että SP:eetä en myy vaikka joku toinen ratapeli pitäisi saada alle. Huomenna tulee näytille kilvetön kusiainen.

Vakioalustaisella ja muutenkin about vakiolla SP ykösellä motopark tänä kesänä 1.39. alkuisia, ahvenisto 1.34.13 ja kemorassa otin vaan parissa setissä aikaa, 1.21.xx tais olla (eka kerta kemorassa). Nämä sillai turvallisesti ajellen, ettei sentään tartteis kallista katupyörää kipata.

Norjan reissu meni suhteellisen kivuttomasti SP1:sen kanssa, pitkät suorat osuudet on puuduttavia, mutta niin ne on vähän joka pyörällä. Ehdottomasti sopiva tankkilaukku pitkille matkoille, jonka päällä makaa ja poistaa kuorman käsiltä.

- Mitä eroja f-malliin?
Molemmilla oon ajanu suhteellisen paljon niin kadulla kuin radalla. Molemmissa on etupään jousitus vakiona mielestäni huono, öhlinsin jouset korjaa paljon. F-malli on pehmeä ja pysty yleisolemukseltaan, SP 1 on oikeasti kyykky. Äffäläisessä on perinteisesti tasaisempi vääntökäyrä, mutta tehoa on vähemmän. Hyvin erilaiset pyörät vaikka samaa mallinimeä käyttävätkin (VTR). Äffämalli on muuten pirun helppo keulia .. ja sopii siihen touhuun paremmin kuin SP.

edit: ps. kahtasataa kilometriä vaille 10000km tälle kesälle mittarissa...
 
Heti tänne uuden threadin alkuun myöskin maininta tiettävästi jokseenkin pakollisista Flapper ja PAIR modista.

Edelleen SP1/2:ta kiikaroivana, onko mitään helppoa tapaa todeta tuntemattomasta pyörästä, onko ko. modit tehty? Näkeekö siis silmällään jotain merkitsevää, jos osaa tiirata oikeaan kohtaan? Lisäksi, jos joutuu itse nuo modit tekemään, löytyykö noita em. linkeissä mainittuja peitelevyjä ym. vielä markkinoilta, vai pitääkö käyttää tilapäisvälineitä?
 
Mikan, hiilarivanteet on liian kalliit. Niinpä vaihdoin omaan SP1:eeni SP2:n vanteet, jotka vakiovanteiksi ovat varsin siroa tekoa. Taakse laitoin vielä kevennetyn jarrulevyn.

Akkua voisi kyllä pienentää sitten kun orkkisakku antaa periksi. Vielä ei ole sellaisesta merkkejä vaikka akku on vuodelta 2001.

Killa, Flapperin paikoillaanolon ilmanputsarikanavassa näkee katsomalla pyörän keulasta kanavan sisään. Pair Mod:in taas näkee etummaisen pytyn venttiilikoppaa tiiraamalla. Jos siitä venttiilistä on letku poissa niin modi on tehty. Niitä venttiilikopan kansiin tulevia peitelevyjä on ennen saanut Ameriikasta, mutta nykytilanteesta en tiedä. Tosin peitelevyt ovat suoraa alumiinilevyä ja todella helppo tehdä myös itse.

Joku voisi vielä valaista tuota vauhtipyörän tasapainottamista, eli minkälaisella koneella se tehdään ?

- JuhaV
 
moro

nuista modeista ja kevennyksistä sen verran sp1
vakio vanteista ne näyttäs tuon jenkki sivuston
mukaan painavan noin 13.4kg jos osasin muuttaa oikein
nuo lbs kiloiksi ja vaikka magnesium vanteet esim.
marchesinit noin 9 kg eli 4.4kg lähtis painoo pois
korjatkaa jos oon tulkinnu sivuston painot väärin!

itsellä on pair ja flapper modien lisäksi
race airboxi ja ramair kanal niistä painoa pois yht.3.3kg.

vakio linkut ja vakiotakajousen ku vaihtaa öhlinsiin ja moriwakin
linkkuun painoa pois 0.5kg

akran kokoputkistolla lähti painoa pois 6.6kg

vakio akku 3.6kg ja jos haluas oikein keveän akun
niin www.durbahn.de näyttäs löytyvän 1.27kg painavaa
akkua mutta maksaa hunaajaa vakioon verrattuna

siinä muutamia kevennyksiä sp1:seen
 
Yksi tarpeellinen modaus vakioon SP:hen taitaa olla myös välityksien vaihto (+Speedohealer). Eli mitkä ovat hyväksi havaitut välitykset, kannattaako/pitääkö ketjun vahvuutta/pituutta vaihtaa ja onko ko. rattaita ja ketjuja helposti saatavana kotimaasta?
 
Välityksista on monenlaisia mielipiteitä. Vakiot on 530-ketjulla 16/40.

Yleisesti suositeltu on 15/41. Itselläni on nyt 15/42, mutta kun talvella vaihdan ketjut & rattaat niin tilalle menee 15/43.

Ainakin omaan käyttööni olen todennut Suomen radoille tuon 15/43:n optimaaliseksi eikä se maantielläkään tule mielestäni liian lyhyeksi. 6-vaihteen käyttöalue alkaa n. 90 km/h ylöspäin. Eipä huuda vielä kone Suomen maantienopeuksilla tuollakaan välityksellä.

Ketjuiksi käy hyvin 520, joka kyllä kestää SP:n tehot. Laatuketju on esimerkiksi DID ERV3 :

http://www.jamracing.fi/epages....01

Minulla kesti DID ERV2 n. 20 tkm ja siitä iso osa on ollut rata-ajoa. Takarattaana alumiininen ilman ongelmia.

Taidan tilata omani tuolta rapakon takaa ensi talvena :

http://www.scottsms.com/

Sieltä taitaa saada koko paketin samaan hintaan kuin kotimaasta pelkät ketjut.

- JuhaV
 
Tervehdys uusi SP mopojen kokoontumispaikka
biggrin.gif
Iloiten kirjoitan taas hankalia kysymyksiä omasta mopostani.
Vieläkös kovasti ajelette vai onkos jo vehkeet talviteloilla?
Ite alan gorepukua päälle vetämään ja ajattelin sunnuntai-ajelulle lähteä
062802moto_prv.gif
 
no joo ite tänään laittelin pyörää talvi teloille
pikku hiljaa. tuntu melko liukkaalta tiet!
tais olla olla viimeinen ajo kerta tälle vuodelle.
 
moro

nuista modeista ja kevennyksistä sen verran sp1
vakio vanteista ne näyttäs tuon jenkki sivuston
mukaan painavan noin 13.4kg jos osasin muuttaa oikein
nuo lbs kiloiksi ja vaikka magnesium vanteet esim.
marchesinit noin 9 kg eli 4.4kg lähtis painoo pois
korjatkaa jos oon tulkinnu sivuston painot väärin!

itsellä on pair ja flapper modien lisäksi
race airboxi ja ramair kanal niistä painoa pois yht.3.3kg.

vakio linkut ja vakiotakajousen ku vaihtaa öhlinsiin ja moriwakin
linkkuun painoa pois 0.5kg

akran kokoputkistolla lähti painoa pois 6.6kg

vakio akku 3.6kg ja jos haluas oikein keveän akun
niin www.durbahn.de näyttäs löytyvän 1.27kg painavaa
akkua mutta maksaa hunaajaa vakioon verrattuna

siinä muutamia kevennyksiä sp1:seen
Ma oon laskujen mukaan tiputtanu SP2:sta ~9kg painoa. Lista suurinpiirtein tassa:
-sliparit
-akku
-toinen flekti makeen
-flapper mod
-airbox melunvaimennukumit makeen
-minivilkut(orkkikset painaa oikeesti aika paljon)
-rattaat
-aanimerkki
smile_org.gif

-takajarrulevy
-kaikki ylimaaraset muoviosat makeen

Lisaa painoa on tullut
-PC
-ohjausiskari
-Thorsten air scoops

Itsekkin pudotin painoa ~7kg kesan aikana. Mielenkiinnolla odotan seuraavia ratapaivia Motegin ja Fujin radoilla. Toivottavasti lahtee edes vahan kierroajasta pois. Muuten meni laihdutukset hukkaan
smile_org.gif
 
Kokeilin muuten lisata oljya etuputkiin kun aiemmin mulla on ollu ongelmia keulanpohjaamisen kanssa. Vaikka esijannytys on ollut maksimissa ja painoa kuskilla on onnettomat 71kg. Oljya lisasin 20ml/putki. Taysin hihasta vetasin tuon oljymaaran, sen verran kokeilin etta ei ainakaan paase hydraalista lukkoa tekemaan(keulan sai painettua pohjaan kun toisesta putkesta oli paatytulppa irti). Katuajossa ja jarrutesteissa tunti selvasti keulan olevan jaykempi. Katsotaan viikonpaasta miten tuo tunaus toimii radalla.
 
joo vakio vilkut tosiaan aivan sika painavat
ite varsin punnitsin niin nuihin minivilkkuihin
verrattuna aika tasan 500 grammaa yht. paino eroa

mikawa tarkoititko tankin sisäpuolella kiinni olevaa
vaahtomuovia vai airboxissa kiinni olevaa vaimennin muovia

pitää itsekkin varmaan repiä mäkeen nuo turhat muovit ja
sivukatteitten sisäpuolelta lähtee vaimennin vaahtomuovit
kans irti talven aikana.

ostos listalla 520 erv3 ketju ja alurissa taakse niillä pitäs lähtä
vajaa kilo ja samalla muutan välitykset 15/42
biggrin.gif

äänimerkin tosiaan vois ottaa kans pois

tuon ketjun vaihdon jälkeen noin 14 kiloo lähteny
sp1:stä painoo ku laskee kaikki muutokset/kevennykset
sais tuosta 10kg nättiin vielä pois.

kymmenen kiloo ku sais sp:tä vielä laihutettua niin
märkäpaino ois vissiin 200kg tietämissä
 
moro

nuista modeista ja kevennyksistä sen verran sp1
vakio vanteista ne näyttäs tuon jenkki sivuston
mukaan painavan noin 13.4kg jos osasin muuttaa oikein
nuo lbs kiloiksi ja vaikka magnesium vanteet esim.
marchesinit noin 9 kg eli 4.4kg lähtis painoo pois
korjatkaa jos oon tulkinnu sivuston painot väärin!

itsellä on pair ja flapper modien lisäksi
race airboxi ja ramair kanal niistä painoa pois yht.3.3kg.

vakio linkut ja vakiotakajousen ku vaihtaa öhlinsiin ja moriwakin
linkkuun painoa pois 0.5kg

akran kokoputkistolla lähti painoa pois 6.6kg

vakio akku 3.6kg ja jos haluas oikein keveän akun
niin www.durbahn.de näyttäs löytyvän 1.27kg painavaa
akkua mutta maksaa hunaajaa vakioon verrattuna

siinä muutamia kevennyksiä sp1:seen
Siis mielestäni jo SP1:n vanteet ovat aivan käsittämättömän kevyet! Omassa tallissa on vertailukohtana PVM:n magnesiumvanteet, joita olen ennen pitänyt ihan käsittämättömän kevyinä... Käsituntumalla sanoisin, että SP1:n vakiovanteet ovat kevyemmät. Molemmissa on nyt kumit päällä, joten en pääse vaakailemaan.

Eli lähtisin ensin karsimaan painoa ihan muualta.

<kiusamode>
SP:t ovat tunnetusti hyviä aihioita. Siihen kun saisi putkirungon ja pakko-ohjatut venat...
wink.gif
 
SP sytytti sellaisen ratakipinän, että nyt on ratapyörästä kaupat sovittu ja käyn sen noutamassa tällä viikolla. Ratapyöräksi tulee suskan 2004vm GSX-R600. Mielummin ajan ratakilometrit suzkaan kuin SP:eehen, eikä muutenkaan huvita noin hienoa pyörää käydä kaatamaan vauhtien kasvaessa. Mutta SP jää talliin ja katuajoon. En yksinkertaisesti raati luopua siitä, oli meinaan taas semmoset kutinat perskarvoissa kun ilman korvatulppia kävi viikko sitten ajelemassa... Huhhuh, ne äänet  
inlove.gif


On ollu sen verran heikot säät, että pyörä on pysynyt lähipäivinä tallissa. 9800km jumahti tämän kesän ajetut kilometrit, tosin elättelen toivoa että vielä pääsisi pöräyttelemään lämpöisemmällä säällä. 7 astetta näyttää tällä hetkellä mittari, joten taidan jättää ajamatta tänään.

Edit: FIILISTELYÄ!
buttrock.gif


"Vielä on kesää jäljellä,
vielä tulee kauniita päiviä,
vielä voit löytää ystävän,
vielä SP tilaisuuden saa.."
 
no en osaa itsekkään sanoa paljonko vakio vanteet
varmasti painaa mutta http://www.rc51.org/
sivustolla on melko monen merkkisiä vanteita rc51:seen
ja niiden painot

FRONT WHEELS NO DISCS
Blackstone carbon fiber 4.85 lbs
Dymag carbon fiber 5.6 lbs
Dymag mag center carbon rim 7.8lbs
Hi Point forged aluminum 8.2lbs (unofficial weight)
Marchesini cast mag 7.7 lbs
Marchesini forged aluminum 8 lbs
Marchesini forged mag 7 lbs
Marvic Penta II 7.5 lbs
PVM cast mag 9 lbs
PVM forged aluminum 10 lbs
PVM forged mag 7 lbs
PVM Colorline 5 spoke two piece 14 lbs
OZ forged aluminum 7.75 lbs
Stock RC51 10.5 lbs

REAR WHEEL WITH DISC AND CUSH DRIVE
Blackstone ?
Dymag carbon fiber 13 lbs
Dymag mag center carbon rim 12.8 lbs
Hi Point forged aluminum 16.3 lbs (unofficial weight)
Marchesini cast mag 12.7 lbs
Marchesini forged aluminum 16 lbs
Marchesini forged mag 13 lbs
Marvic Penta II 13.6 lbs
PVM cast mag 14.25 lbs
PVM forged aluminum 17.75 lbs
PVM forged mag 12 lbs
PVM Colorline 5 spoke two piece 6.25" 25.5 lbs
OZ forged aluminum 16.5 lbs
Stock RC51 19 lbs

1 pauna (lb.) = 16 oz. = 0.454 kg
 
Back
Ylös