V-Strom

Vakiona DL:ssä ei tosiaan ole moottorille minkäänlaista suojaa.
Ajoin viime talvena Helsingistä Sydneyyn 650:llä, ja siinä oli Suzukin pohjapanssari ja kaatumaraudat.
Viimemainittuihin oli jopa hitsattu hieman lisää rautaa, koska kannoimme vararenkaita niissä kiinni (muualla ei ollut tilaa niille, olimme matkassa tyttöystäväni kanssa 2-päällä)

Maavaraahan tässä pyörässä ei ole liikaa, ja tällaisen kuorman kanssa vakiojousituksella sitä on tosi vähän.
Pohjapanssari tulikin kajautettua aika huolella ja monta kertaa kaikenlaisiin hidastetöyssyihin (niitä on Aasiassa joka paikassa, ja ovat veemäisen isoja ja välillä hankalia havaita ajoissa!)

Kerran Pakistanissa katselin hieman väärään suuntaan ja tiputin kaupunkiruuhkassa koko etupään viemärireikään, jossa ei ollut kantta, onneksi tosin aika hiljaisessa vauhdissa. Silloinkin pohjapanssari pelasti isommilta vaurioilta. Panssari vääntyili matkan aikana aivan muodottomaksi, mutta toisaalta sitä oli helppo aina välillä paukutella hieman takaisin muotoonsa...

Jos vähänkin meinaa poiketa teiden ulkopuolelle Suomessakin, niin kunnon pohjapanssari on pakollinen hankinta.

Pyörä toimi hienosti koko matkan, 15 maata ja puoli vuotta, reissu joka ei ihan heti kohta unohdu. Pyörä on -07 ja sillä on ajettu 50.000 killometriä!

Edit: jäähdyttimen ympärille oli myös laitettu Suzuki original lisävarustesuoja"ritilä"... se on melko tukeva ja estää rikkoutumisen, jos nyt ei joku pesispallon kokoinen kivi satu juuri sinne osumaan. Syylari ei alkanut vuotamaan reissussa.
bowdown.gif
 
nojoo, kiitos, olihan se aika uskomaton retki,
enpä olisi vielä vuosi sitten itsekään uskonut
että sitä tuommoisiakin tehdään ihan tuosta vaan.

Tai ehkä "tuosta vaan" on väärä ilmaus, mutta
noin ylipäätään kaikki sujui yllättävän hyvin.
Monet maat, kuten Iran, Pakistan ja Indonesia,
joista voi saada lehtiä lukemalla aika karun
kuvan, paljastuivatkin koko reissun
mielenkiintoisimmiksi paikoiksi.

Esimerkiksi Iran
oli aivan loistava matkailumaa, eurooppalainen
vieraanvaraisuus jää kakkoseksi iranilaisiin verrattuna.
Meidät kutsuttiin mm. asumaan paikallisen perheen
luoksi, siis ihan tuntemattomat kutsuivat, eikä
hommaan liittynyt mitään kieroa, päin vastoin.

DL650 on yllättävän kyvykäs pyörä. Kylläpä hymyilyttää,
kun ihmiset täällä miettivät, että mahtaako se ja se
1000-kuutioinen nyt varmasti riittää minulle kun ajan
joskus jopa kaksipäällä! Hoh-hoijaa... itse en lähtisi vastaavalle
retkelle yhtään isommalla pyörällä kuin DL650, koska painoa
tulee lisää ja kulutus kasvaa / toimintasäde pienenee. 450km
tankkausväli vakiotankilla oli aika ässä ominaisuus monta kertaa
tällä reissulla.

Akku nyrjähti jo melkein heti lähdettyä, se on edelleen
mysteeri, miksi se meni, mutta muuten pyörään ei tarvittu
ainuttakaan varaosaa yli 34.000km reissulla. Meillä oli
niitä aikamoinen säkillinen mukanakin, ihan turhaan.

Ajastaan jäljessä menevä ja pikkuhiljaa päivittyvä blogi,
mutta blogi aiheesta kummiskin, löytyy os: w w w.moto1.fi/blog
 
On ilo ja kunnia omistaa vastaava pyörä.
062802jumpie_prv.gif
Jos joku vielä sattuu kyselemään käyttökokemuksia, niin laitamme linkin tänne. Ei ole vielä mitkään ominaisuudet loppunut omalla kohdalla 650:stä, on riittävästi kokoa, tehoa ja fiilistä.
Noi panssarit ja raudat on tosin vielä hankintalistalla, kärkipäässä kylläkin.
 
Täytyy kyllä myöntää, että tuommonen käyttökokemus V-Stromista vetää varmasti pahimmankin epäilijän hiljaiseksi!
On ollut varmasti yksi elämää suuremmista reissuista! Hienoa, että pääsitte ehjänä sinne ja takaisin.
bowdown.gif
 
Mistähän tällaisen alakatteen vois tilata?
http://koti.mbnet.fi/ijuvone/vstrom.html

No löytyhän tuo, kun tarpeeksi jaksoi internettiä kaivella!
Dragrace.fi ja 399 euroo tai maalattuna 525 euroo.

Polulle ei kyllä ton muovihärpäkkeen kanssa uskalla lähteä, mutta harvoin polkuja pitkin tuleekaan päristeltyä!
 
Täytyy kyllä myöntää, että tuommonen käyttökokemus V-Stromista vetää varmasti pahimmankin epäilijän hiljaiseksi!
On ollut varmasti yksi elämää suuremmista reissuista! Hienoa, että pääsitte ehjänä sinne ja takaisin.
bowdown.gif
Ehdottomasti juuri näin, oli ilman muuta paras reissu mitä olen tehnyt, ja aika pitkällä rakosella seuraavaan. On muutamana talvena tullut käytyä lentokoneen avulla ajelemassa eteläisessä Afrikassa, ja useammassa paikassa Aasiassa, ja Eurooppaa olen tahkonnut ristiin rastiin monena kesänä ja talvena, muttei vielä koskaan aiemmin ole tullut Suomesta lähdettyä ajamalla näin pitkälle.

Joo, voin rehellisesti sanoa, että vaikkei sitä näön perusteella uskoisikaan, DL on yksi lujimmista pyöristä mitä markkinoilta löytyy. Aika moni ns. "oikea" Adventuure-pyörä jää jälkeen, mitä tulee tekniseen luotettavuuteen vaikeissa olosuhteissa. Esimerkiksi takarungot tuntuu katkeilevan monesta luotettavana pidetystä laitteesta, DL:n kanssa ei ongelmaa, vaikka hirmuinen kuorma päällä koko matkan.

Esimerkiksi bensan kanssa ei ollut oikeastaan mitään ongelmia - vaikka muutamassa maassa, esim. Iranissa, jossa on persialaiset aakkoset, meillä ei ollut minkäänlaista hajuakaan, mitä se kama on, mitä me tankkiin laitamme! Aina se kuitenkin puksutti vähintään välttävästi, joskus tosin hieman nakutteli ja kuulosti sepelimyllyltä..... mutta mitä olen noita muiden kiertelijöiden huonoon bensaan liittyviä juttuja lueskellut, niin aika vähin ongelmin päästiin siinäkin suhteessa.

Epäilin hieman ennen retkeä lähteä ruiskupelillä matkaan. Nyt en enää kaasarihärpäkkeellä edes lähtisi!

Edit: Moni tuntuu olevan myös sitä mieltä, että "adventure-pyörässä" kuuluu olla pinnavanteet. Enpä tiedä tuostakaan, sillä oman DL:ni valuvanteet vaikutti ainakin silmämääräisesti selvinneen hyvin matkasta. Eikä muuten ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun tuli tempaistua tuo (aivan hirmuinen) lasti päällä aikamoista vauhtia helvetinmoisiin kuoppiin, mitä tiet on sielläpäin täynnä. Olin monta kertaa täysin varma, että nyt meni vanne solmuun, mutta ne vaan kesti kaiken. Eräs esimerkki siitä, kuinka DL on lujempaa tekoa kuin miltä se näyttää. Pinnavanteethan vaativat huoltoa pysyäkseen kuosissa, joten lujat valuvanteet ovat tällaisella pitkällä matkalla käytännössä paremmat (samoin on tubeless-renkaat jotka voi tarpeen vaatiessa paikata ulkoa, irroittamatta rengasta vanteelta). Sitäpaitsi pinnavanteetkaan eivät suinkaan ole täysin tuhoutumattomat.
 
Joo, voin rehellisesti sanoa, että vaikkei sitä näön perusteella uskoisikaan, DL on yksi lujimmista pyöristä mitä markkinoilta löytyy. Aika moni ns. "oikea" Adventuure-pyörä jää jälkeen, mitä tulee tekniseen luotettavuuteen vaikeissa olosuhteissa. Esimerkiksi takarungot tuntuu katkeilevan monesta luotettavana pidetystä laitteesta, DL:n kanssa ei ongelmaa, vaikka hirmuinen kuorma päällä koko matkan.
DL on todella lujarunkoinen ja ei paljon notkuile. Mä olen ajanut sillä (lue mun DL1000) uskomattomia kiharaisia asfalttipätkiä, etten nyt sanoisi aikalailla lujaa. Mulla itselläni on painoa sellainen miehekäs 130 kg ja DL:llä voi ajaa ihmeen kovaa mutkissa ja pahoissa pompuissa, ilman että perä pletkuaa. Aivan uskomaton pyörä!

Mulla on lisäksi laitettu sellaiset korotuspalat takapään jousitukseen ja se tekee todella hyvää, kun ottaa vielä eukon kyytiin. Pyörä ei käytännöllisesti niiaa yhtään, vielä kun takapään kiristää tiukimmilleen.

Kyllä V-Stromia vahvempaa pyörää ja samalla luotettavampaa on vaikea hakea markkinoilta, jos ei Kawasaki KLV 1000:ia lasketa pois, koska se on sama pyörä.

062802moto_prv.gif
BRAAAAM!
 
Mistähän tällaisen alakatteen vois tilata?
http://koti.mbnet.fi/ijuvone/vstrom.html

No löytyhän tuo, kun tarpeeksi jaksoi internettiä kaivella!
Dragrace.fi ja 399 euroo tai maalattuna 525 euroo.

Polulle ei kyllä ton muovihärpäkkeen kanssa uskalla lähteä, mutta harvoin polkuja pitkin tuleekaan päristeltyä!
Mulla on syntymässä tämän vuoden aikana muotit vastaavanlaiseen alakatteeseen. Teen itse lujitemuovilaminaatteja harrasteilmailuvälineisiin sekä niiden korjauksia, joten jossain vaiheessa ao. katteita on saatavilla Suomen maastakin. En vaan tarkkaan tiedä vielä milloin, mutta ihan varmaan joskus...
biggrin.gif


062802moto_prv.gif
 
Tuolla pitkällä reissulla käytin 2.4 edessä ja 3.0 takana (oli siis todella älytön määrä roinaa kannossa!)

Jossain kohti kokeilin nostaa edessä 2.7:ään, mutta silloin eturengas kävi mielestäni liian kovaksi ja pito heikkeni.

Oli ME Z6:t alla lähtiessä, Kreikassa laitettiin sitten Michelin Anakeet, ja otettiin toinen samanlainen satsi niitä kantoon. Seuraavan kerran tarvitsi vaihtaa vasta Bangkokissa, lähes 14000km jälkeen, eikä ne olleet edes silloin täysin "kekkoset" vaan otettiin ne käytetyt siinä vaiheessa kantoon.

Kuinkas ollakaan, parituhatta km ennen Sydneytä sitten oli tuo Bangkokissa vaihdettu setti aivan valmis (~16000 ajettu niillä) ja kun ei lompuuki enää oikein kestänyt ostella uusia, laitettiinkin ne vanhat uudestaan alle, ja niillä päästiin juuri sopivasti perille.

Tuntuivat vieläpä kuluvan sopivasti edestä ja takaa yhtäaikaa vaihtokuntoon.

Eli poislukien Euroopan läpiajo, mentiin koko reissu kahdella setillä Anakeeta. Ei tosiaankaan pöllömpi km-tulos ottaen huomioon, että sitä painoa tosissaan oli päällä, ja lämpötilat korkeita. Oli yllätys, että ne kestivät noin hyvin. Aika monissa maissa, ei tosin kaikissa, oli vieläpä melko hyvät tietkin, pystyi ajamaan +100kmh.
 
Ilmoja oon piellyt 2,3 edessä ja takana, rinkoloina alla contin tkc80 nappulat.
Suurin osa ajosta yksin ja asfaltilla, muutamia harharetkejä soralle lukuunottamatta ja joskus on toi entinen iloliha (nykyinen vaimo) ollut painolastina.

Tasaisesti on kulunut ja nappuloiksi ihan ok pito asfaltilla.
Seuraaviksi rinkuloiksi olen aatellut Touranceja, kun tulee kuiteskin himo heittää välillä soraa...
sport05.gif
 
Onkos muuten kukaan tullut hommanneeksi Jenkkilästä geelisatulaa Vstromiin?

Vakiopenkki voisi olla yksi harvoja parantelukohteita tuossa pyörässä, ja Ameriikan Suzukilla on tarjota geelisatula (geeliä kylläkin on vissiin vain kuljettajan hivakan kohdalla) joka maksaa n.115 euroa --> halpa! Kökömpi juttu on vaan se, että jostain ihmeen syystä sitä ei pysty tilaamaan Suomen tai Euroopan Suzukin kautta, sen varaosanumero on 99950-jotain, ja ne on kuulemma jenkkilän omia tarvikeosia.

Tuolla hinnalla voinee maksella vähän postikuluja ja tullejakin, eikä silti tule pahan hintainen satula. Busaa joskus kokeilin tuommoisella geelipenkillä, ja ainakin siinä se oli hemmetin hyvä.

Jäykemmät jouset molempiin päihin meinaan myös vaihtaa tässä kun aikaa on... jos joku aikoo lähteä pidemmälle reissulle 2-päällä, niin siinä on varmastikin yksi hyvä parantelukohde. Jousitus ei voi toimia kovin hyvin, jos puolet liikematkasta on käytetty jo siinä vaiheessa kun kuski, matkatavarat ja surinasussu ovat pyörän päällä, eikä laite liiku vielä mihinkään.

Edit: Jäykemmät jouset siis 650:een, tonnisessa on parempi vakioalusta, enemmän säätöjä, ja se voi riittää hyvin sellaisenaankin.
 
Ostin kahvanlämppärit V-strommiin ja pitäisi vielä osata laittaa ne paikalleen. Jostain olen lukenut, että Strommista löytyisi valmiit liittimet lämmittimille. Onko kenelläkään kokemusta, mihin liittimet kannattaisi laittaa. Suoraan akulta jos laittaa, tulee ongelmaksi jatkuva virta ja akun tyhjeneminen. Rele olisi vaihtoehto, mutta jos löytyisi ne Stromissa valmiina olevat liittimet. Mutta mistä ne löytyy??
 
Ostin kahvanlämppärit V-strommiin ja pitäisi vielä osata laittaa ne paikalleen. Jostain olen lukenut, että Strommista löytyisi valmiit liittimet lämmittimille. Onko kenelläkään kokemusta, mihin liittimet kannattaisi laittaa. Suoraan akulta jos laittaa, tulee ongelmaksi jatkuva virta ja akun tyhjeneminen. Rele olisi vaihtoehto, mutta jos löytyisi ne Stromissa valmiina olevat liittimet. Mutta mistä ne löytyy??
Kyllä ne liittimet on valmiina.Taisivat olla muistaakseni edessä jossakin katteiden takana.Jos on alkuperäiset lämmittimet niin silloin liittimet käy suoraan paikalleen.
 
Onkos muuten kukaan tullut hommanneeksi Jenkkilästä geelisatulaa Vstromiin?

Vakiopenkki voisi olla yksi harvoja parantelukohteita tuossa pyörässä, ja Ameriikan Suzukilla on tarjota geelisatula (geeliä kylläkin on vissiin vain kuljettajan hivakan kohdalla) joka maksaa n.115 euroa --> halpa! Kökömpi juttu on vaan se, että jostain ihmeen syystä sitä ei pysty tilaamaan Suomen tai Euroopan Suzukin kautta, sen varaosanumero on 99950-jotain, ja ne on kuulemma jenkkilän omia tarvikeosia.

Tuolla hinnalla voinee maksella vähän postikuluja ja tullejakin, eikä silti tule pahan hintainen satula. Busaa joskus kokeilin tuommoisella geelipenkillä, ja ainakin siinä se oli hemmetin hyvä.

Jäykemmät jouset molempiin päihin meinaan myös vaihtaa tässä kun aikaa on... jos joku aikoo lähteä pidemmälle reissulle 2-päällä, niin siinä on varmastikin yksi hyvä parantelukohde. Jousitus ei voi toimia kovin hyvin, jos puolet liikematkasta on käytetty jo siinä vaiheessa kun kuski, matkatavarat ja surinasussu ovat pyörän päällä, eikä laite liiku vielä mihinkään.

Edit: Jäykemmät jouset siis 650:een, tonnisessa on parempi vakioalusta, enemmän säätöjä, ja se voi riittää hyvin sellaisenaankin.
Mistä geeli satuloita vois tsiikata?
Oisko valmista osoitetta?
 
kokeiles tämmöistä:

http://www.suzukicycles.com/Accesso....366bd9e

Tosiaan tällä dollarin kurssilla niin halpa satula, että oikein itkettää! Ei pysty käsittämään, miten tuota ei tuoda Eurooppaan, Vstromia on kuitenkin täällä myyty aika paljon.

Luulenpa, että tilaan ainakin itselleni moisen, etsin jonkun sopivan diilerin rapakon takaa, ja pyydän lähettämään. Jos on muita kiinnostuneita, niin siinä olisi mahkuja jakaa rahtikulut.
 
Mistähän tällaisen alakatteen vois tilata?
http://koti.mbnet.fi/ijuvone/vstrom.html

No löytyhän tuo, kun tarpeeksi jaksoi internettiä kaivella!
Dragrace.fi ja 399 euroo tai maalattuna 525 euroo.

Polulle ei kyllä ton muovihärpäkkeen kanssa uskalla lähteä, mutta harvoin polkuja pitkin tuleekaan päristeltyä!
Mulla on syntymässä tämän vuoden aikana muotit vastaavanlaiseen alakatteeseen. Teen itse lujitemuovilaminaatteja harrasteilmailuvälineisiin sekä niiden korjauksia, joten jossain vaiheessa ao. katteita on saatavilla Suomen maastakin. En vaan tarkkaan tiedä vielä milloin, mutta ihan varmaan joskus...  
biggrin.gif


062802moto_prv.gif
En malttanut ootella sun tekemiä, toissapäivänä ruuvasin mustat alakatteet paikoilleen...

Hämärässä varastossa sutasin maalata mustaksi ja kahden tunnin päästä laitoin pimeässä paikoilleen
blush.gif


Muuttu ulkonäkö melkoisesti! Eikä puhalla niin kovasti kintuillekkaan...
 
Aloin tässä väsäämään muotteja etulokariin, sellaiseen jolla voi tehdä niitä ah-niin-hienoja hiilikuitu tekeleitä tai aramidi+hiilari semmoisia.

Etulokasuojan jatkemuotti on jo ja tuote näyttää tehdastekoiselta. Niitäkin sitten saapi allekirjoittaneelta tilata vaikka hiilikuidusta tehtynä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


Seuraavaksi sitten EBay-ostoksille ostamaan sellainen taka-ketju-lokariyhdistelmä, josta siitäkin teen muotit. Mää nääs ajattelin tässä tuunata pyörää sellaiseksi, jottei kellään ole.

Nimim. "tein itse, säästin selvää rahaa"
wink.gif


-Masa
 
Millainen se taka-ketju-lokariyhdistelmä on?

Mulla on jo sellainen etulokarinjatke.

Mullakin on ideana ehkä tulevana talvena muokata pyörää radikaalisesti ulkonäön osalta, mutta silleen että pyörä näyttäisi tehdastekoiselta...
tounge.gif


Ehkä levennän nykyisiä alakatteita, rakennan taka-sivukatteet uusiksi ja värjään pyörän uusiksi....

Taka lokari näyttää vakiona ihan  pahan näköiseltä
033102ass_1_prv.gif
 
Back
Ylös