• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

V-Strom

Joo, mulla on korotuspalat, jotka korottaa 1:n tuuman. Ne on ollut koko kesän, joten uskallan rinta kaarella suositella muillekin pitkille jässiköille. Pyörästä tulee ihan, kuin oikea katuenduro niillä palikoilla.

Niitä saa Ebay.com, hakusanoilla "V-Strom rising links". Maksaa posteineen noin 20 €...

Nyt vaan pukkaa kovasti 17" etupyöräprojekti sekä taakse leveämpi 17" renkula.

Ajattelin talvella maalata oman pyörän vähän niinkuin seuraavassa kuvassa oleva B_king. Minusta se on vähän helvetillisen maukkaan näköinen. Mulle tulee ne ranskalaiset katteet tuossa kohta puoleen, joten "Masan muottitehtaasta" saattaa löytyä lisävaraosina niitä samanlaisia katteita... Jos kiinostaa ottakaa YV:llä yhteyttä.

img1279993.jpg


-M
Mites noi pitemmät "luut" takapäässä vaikuttavat ajettavuuteen?
 
Kyllähän se pyörä korkeammaksi tulee niillä palikoilla. Sitä myöden myös ajettavuus muuttuu, mutta eipä sillä nyt kovin kummosta merkitystä ole. Mulla on lisäksi persus väännetty tiukimpaan asentoon, jotta oikeastaan se korotus ei tunnu yhtään. Pyörä pysähtyy ihan, kuten ennenkin. Nuo Z6-renkaat on siitä pysähtyvyydestä ainakin 95%...

Ja onhan se nyt parempi muutenkin asfaltilla ajaa vakiota kovemmilla jousilla, silla se kumi pitää paremin mutkassa, kun perähaarukka ei pompottele hullun lailla.

Kaikkien teorioiden mukaan se korkeampi olemus huonontaa ajettavutta, mutta en minä siitä mitään pahaa voi sanoa. Samalla lailla sillä ejetaan mutkatietä, kuin mitä muutkin pojat meidän torstaiajeluilla. On vaan aivan hemmetin paljon helpolmpaa ajaa emännän kanssa, kun valot ei osota kuuseen...

Ostinpa muuten äsken ENglannista Ebayn kautta itselleni käytetyn TL1000R-etuvanteen. Sen modifioinnista DL-käyttöön on ohjeet VSRI:n sivuilla... Sen asennuksen jälkeen DL on kuulema helvetillisen näppärä käsitellä. Siitä tulee oikeastaan tonninen supermoto, kun laittaa 17" etupyörän.

-M
 
Meinas tänään Ranskalaiset katteet lähteä kun pupu päätti väistää samaan suuntaan kuin minä!
Karmea oli karva pöläys kun peileistä katsoin!

Piti käydä pupu lopettamassa, ettei ois jäänyt kitumaan...  
kynttila.gif
Tuliko pupu vastaan mutkassa vai suoralla. Oliko paha kolahdus?

Kiinnostaa vaan tietää itse, kun on ollut pari kertaa muutamista senteistä kiinni...

-M
 
Meinas tänään Ranskalaiset katteet lähteä kun pupu päätti väistää samaan suuntaan kuin minä!
Karmea oli karva pöläys kun peileistä katsoin!

Piti käydä pupu lopettamassa, ettei ois jäänyt kitumaan...  
kynttila.gif
Tuliko pupu vastaan mutkassa vai suoralla. Oliko paha kolahdus?

Kiinnostaa vaan tietää itse, kun on ollut pari kertaa muutamista senteistä kiinni...

-M
Pupu juoksi eteen suoralla tiellä, pimiää ja usvaista oli ja vauhtia vain noin 55km/h.

Huomasin pupun tulevan ja jarrutin, sitten pupu näytti kääntyvän takaisin metsään, joten lopetin jarrutuksen, mutta sitten se päättikin mennä yli!
Joten kerkesin just kallistamaan oikealle kun pupu samassa pölähti osuen eturenkaaseen.
Tuntu kuin olisi ajanut märillä villasukilla täytetyn kassin yli, hieman kyllä vipsautti pyörää, kun olin hieman kallellaan väistöliikkeestä johtuen.
Onneksi en kuitenkaan jarruttanut just silloin!

Jos en ois "väistänyt", ei pupu ehke ois jäänyt alle...
Nimimerkillä: Ei enempiä pupuja etupyörään, toivoen kiiitos!
 
Tulipa ostettua kertaheitolla satsi Susna-tavaraa mun 17" -etupyörä-projektille...

TL1000R käytetty vanne Enkkulasta 110 £ (valokuvien ja myyjän vakuutukset, että on kunnossa). Uusi etuakseli, yhdessä uusien hokkien kanssa. Laakerit saakin sitten kotimaasta. Jarrulevyt vielä talven aikana jostain, niin on setti kasassa. Muutamat koneistukset akselin kaulukseen ja avot.... Strommi 17" etuvanteella is born...

Jos vaan porukka haluaa, voin laittaa tännekin nettiin tarinan 17"-pyöräprojektista.

-M
 
Tilasin viimevuonna kevääl ja lähettivät ns. yksityishenkilönä ettei veroja tulis.
Kreikka on kaiketi EU-maa, joten postin kanssa ei tarvitse kikkailla mitään. EU-maasta toiseen lähetettävissä posteissa riittää, että ALV on maksettu lähtömaahan...  
thumbs-up.gif


-M
Ilmeisesti nimenomaan ALV jäi maksamatta.
Kyllä se ALV on maksettu, mutta ei Suomessa. Ja loppujen lopuksi se lähettävä pää EU:n sisällä on vastuussa, että verot on hoidettu. Se on ihan sama, jos ostaisit vaikka pyörän tarvikkeita Rovaniemeltä, siellä maksetaan alvi Suomeen... Samoin EU:n sisällä Shengen-maissa ei tarvitse maksaa tulleja, niitä muutamien prosenttien maksuja.

-M
 
Ei mistään löydy V-Stromiin paremman näköistä takalokarin jatketta, vaikka kuinka etsin netistä!
Originellina perä näyttää ihan pahan näköiseltä
033102ass_1_prv.gif
!

Taitaa ongelmana olla toi satulan lukitus?

Onx kellään vinkkiä kuinka modata toi takalisto?
 
Kyllä sille persukselle pitää sitten tehdä jotain todella radikaalia, jos sen haluaa saada näyttää erilaiselta. Itse olen kans ajatellut lyhentää sen lokarin siihen kilpivalo/heijastimeen saakka. Sit loput mä maalaan väriteeman mukaisesti, todennäköisesti kiiltäväksi valkoiseksi. Se yhdessä valkoisen ketjusuoja/takarengaslokarin kanssa tekee sen ihan eri näköiseksi.
 
Mulla on ollut tuunaamisen johtoajatuksena se, että ei pidä tehdä liikaa ja alkaa rakentamaan uudestaan pyörää. Homma tehdään pelkillä lisättävillä osilla, joilla voi palauttaa alkuperäisen ilmeen...

Seuraavaan malliin:

muutosin4.jpg


Ainoana erona on se, että väritysteema ei ole ihan noin yksinkertainen. Lisäksi se, miksi tuon pyöräni ostin on se, että siihen saa 19"/17" pyöräsetin endurorenkailla tämän "Street Lookin" lisäksi. Tässä "STreet Lookissa" renkaina tulee olemaan TL1000R:n vanteet 17"/17" ja katurenkaat.

Sille persukselle ei kannata tehdä liikaa mitään, koska huomio kiinnittyy sinne helposti liikaa. Nätti se saa olla, mutta katuenduron streetlookilla varustettuna, pienillä höystöillä.

wink.gif


-M
 
Tässä "STreet Lookissa" renkaina tulee olemaan TL1000R:n vanteet 17"/17" ja katurenkaat.
Onko siitä muuten luotettavaa kokemusta jossain, miten tuo vannekoon modaus vaikuttaa ajettavuuteen?

Erityisesti kiinnittäisin huomiota eturenkaan pienempään halkaisijaan, jolloin pitäisi keulaputkia voida pudottaa, muussa tapauksessa laitteen asento muuttuu, caster-kulma jyrkkenee, etujättö pienenee, ja näillä veikkaisin olevan ohjausta nopeuttava vaikutus, mutta ne voivat tehdä keulasta myös rauhattoman tuntuisen. Pienemmällä kehällä oleva etuvanne muodostaa myös vähemmän hyrrävoimaa.

Samoin jotkut 120/70-17, 170/60-17 (vai 180/55-17, mahtuuko swingin väliin?) renkaat vs vakiot 110/80-19, 150/70-17 ovat profiileiltaan varmasti aikapaljon erilaiset, eli tämäkin vaikuttaa ajettavuuteen jotenkin, ja todennäköisesti melko selvästi. Ohjaukseen ja ajettavuuteen liittyvissä asioissa millimetrilläkin on monesti merkitystä, ja sentti on jo pitkä matka.

En suinkaan halua jarrutella mielenkiintoiselta kuulostavaa projektiasi, ja olisi kiva kuulla sen vaiheista, on joskus käynyt itselläkin mielessä jotain vähän samansuuntaista. Silti kannattaa muistaa, että puhutaan aika rajusta muutoksesta, jolla varmasti on vaikutusta ajo-ominaisuuksiin (toivottavasti vain positiivisia.)
 
VSRI:n sivuilla ovat US:n pojat kokeilleet asiaa ja ovat erittäin tyytyväisiä olleet. Yksi kokeilu siellä vedetty tahalleen liian pitkälle, vaihtamalla GSX-R:n etuteleskoopit, jolloin se keulan kulma oli tullut liian jyrkäksi ja projekti oli mennyt ns. vituralleen.

Tämä pelkkä 17" vannekoon muuttaminen, yhdessä leveämmän takannakin kanssa on kuulema oikein virkistävä kokemus ja muokannut pyörästä hyvin näppärän laitteen. Suosittelivat kovasti.

"My take on 19" strong points:

1. Better in dirt.
2. Better for rough pavement in turns.
3. Better overall ride.
4. Not as twitchy when grounding from wheelie.
5. More big trailie tire choices.

My take on 17" strong points.

1. Faster turn-in.
2. Better stability at high speeds (over 110 MPH).
3. Better stability in high speed sweepers.
4. Stoppie capable (may be the pilot sport tire).
5. Better braking.
6. More road tire choices.
"

Projekti ei ole teknisesti mitenkään vaikea, muuten kuin että vanteet ja jarrulevyt pitää saada istumaan samoille paikoille. Tässä joutuu hommaamaan toisen etuakselin, jotta leveämmän etulaakeroinnin saa istumaan, käyttämässäni TL1000R:n vanteessa. Takavanne on kuulema helpompi.

Niin, ja eihän tuo etupyörän vaihtaminen ole kuitenkaan mikään kovin kallis projekti. Osat maksaa alle 300 € vanteineen päivineen. Jos ei sitten tyydytä, niin pannaan takasin alkuperäiset releet.

-M
 
"My take on 19" strong points:

1. Better in dirt.
2. Better for rough pavement in turns.
3. Better overall ride.
4. Not as twitchy when grounding from wheelie.
5. More big trailie tire choices.

My take on 17" strong points.

1. Faster turn-in.
2. Better stability at high speeds (over 110 MPH).
3. Better stability in high speed sweepers.
4. Stoppie capable (may be the pilot sport tire).
5. Better braking.
6. More road tire choices.
"
Huomaa 19" kohta 3, eli varmaankin tekee siitä katupyörämäisemmän myös siinä, että on huonompi ajettava huonokuntoisilla teillä. Sehän on toki aina vaihtokauppa, mikään ei ole paras ajettava kaikkialla.

Ja 17" kohta 1 on varmasti totta, mutta kohta 2:sta pikkuisen epäilen. Miksi pienemmällä kehällä oleva olisi vakaampi suurissa nopeuksissa? Ellei sitten meinaa jotenkin siten, että silloin voi käyttää toisentyyppistä rengasta, joka on sinällään vakaampi ja jossa on korkeampi nopeusluokitus. Mutta jos on aivan saman tyypin rengas 19"- ja 17" vanteilla, voisin luulla isompikehäisen olevan vakaampi suoraan ajettaessa, ja kääntyvän mutkiin hitaammin.

Kerro ihmeessä kokemuksistasi, kun olet saanut modauksen tehtyä. Kuvatkaan ei haittaisi...
 
Tilasin viimevuonna kevääl ja lähettivät ns. yksityishenkilönä ettei veroja tulis.
Kreikka on kaiketi EU-maa, joten postin kanssa ei tarvitse kikkailla mitään. EU-maasta toiseen lähetettävissä posteissa riittää, että ALV on maksettu lähtömaahan...  
thumbs-up.gif


-M
Ilmeisesti nimenomaan ALV jäi maksamatta.
Kyllä se ALV on maksettu, mutta ei Suomessa. Ja loppujen lopuksi se lähettävä pää EU:n sisällä on vastuussa, että verot on hoidettu. Se on ihan sama, jos ostaisit vaikka pyörän tarvikkeita Rovaniemeltä, siellä maksetaan alvi Suomeen... Samoin EU:n sisällä Shengen-maissa ei tarvitse maksaa tulleja, niitä muutamien prosenttien maksuja.

-M
Ei mulle ollu toimituksella väliä kunhan tuli. Hinta oli se mikä nettissä + postikulut. Olisko moiseen lähetystapaan liittynyt etelänmiesten epäily Suomen verotuskäytäntöön? Ollaan varmaan tuolta alempaa katsoen karttapallossa laidalla kaikesta?
 
Kyllähän se pyörä korkeammaksi tulee niillä palikoilla. Sitä myöden myös ajettavuus muuttuu, mutta eipä sillä nyt kovin kummosta merkitystä ole. ..........................

................

Kaikkien teorioiden mukaan se korkeampi olemus huonontaa ajettavutta, mutta en minä siitä mitään pahaa voi sanoa. Samalla lailla sillä ejetaan mutkatietä, kuin mitä muutkin pojat meidän torstaiajeluilla. On vaan aivan hemmetin paljon helpolmpaa ajaa emännän kanssa, kun valot ei osota kuuseen...

........................

-M
Laitoin kuukausi sit ebaysta korotuspalat alle. Kyllä siitä korkeampi tulee ja keskiseisontatuki just irrottaa takarenkaan maasta. (Olen tangonvaihdon lisäksi myös laitatuttanut satulani istuinkuoppaa tasaisemmaksi n.30mm verhoilijalla.)

Korotuspalat muutti ajoasentoa ja tuntui ekapäivänä ihan erillaiselta. Nyt sitä ajaa niinkuin ennenkin ja valot ei valaise kaikkia mahdollisia liikennemerkkejä.
smile_org.gif


Emäntä kyllä sano kyytiintulemisen vaikeutuneen vanhalla tyylillä. Nyt pitää kuulemma nousta kuin hevosen selkään. En pidä ajomuutosta mitenkään huonona.
 
"My take on 19" strong points:

1. Better in dirt.
2. Better for rough pavement in turns.
3. Better overall ride.
4. Not as twitchy when grounding from wheelie.
5. More big trailie tire choices.

My take on 17" strong points.

1. Faster turn-in.
2. Better stability at high speeds (over 110 MPH).
3. Better stability in high speed sweepers.
4. Stoppie capable (may be the pilot sport tire).
5. Better braking.
6. More road tire choices.
"
Huomaa 19" kohta 3, eli varmaankin tekee siitä katupyörämäisemmän myös siinä, että on huonompi ajettava huonokuntoisilla teillä. Sehän on toki aina vaihtokauppa, mikään ei ole paras ajettava kaikkialla.

Ja 17" kohta 1 on varmasti totta, mutta kohta 2:sta pikkuisen epäilen. Miksi pienemmällä kehällä oleva olisi vakaampi suurissa nopeuksissa? Ellei sitten meinaa jotenkin siten, että silloin voi käyttää toisentyyppistä rengasta, joka on sinällään vakaampi ja jossa on korkeampi nopeusluokitus. Mutta jos on aivan saman tyypin rengas 19"- ja 17" vanteilla, voisin luulla isompikehäisen olevan vakaampi suoraan ajettaessa, ja kääntyvän mutkiin hitaammin.

Kerro ihmeessä kokemuksistasi, kun olet saanut modauksen tehtyä. Kuvatkaan ei haittaisi...
Joo, kyllä minuakin tuo kohta 19" / 2 vähän epäilyttää...

Sen voin kyllä sanoa, että 110 Mph tarkoittaa siis todellakin n. 200 km/h nopeutta, jossa iso DL on vaikea ohjattava sen suuren renkaan takia. Sen mutkaan kääntäminen siinä nopedessa on hankalaa.

Harvemmin toki tulee ajettua 200 km/h, mutta onpa kyllä tullut kokeiltua ja vaikeaa se pyörän taivuttelu on ollut.

Nyt varsinkin, kun saatiin sieltä VSRI:n sivuilta se tieto, että isoa DL:ää kuristetaan Euroopassa ihan tahallaan ja sen kuristuksen saa yhdellä pienellä sähköisellä kytkennällä poistettua. Tän jälkeen iso DL kulkee kuulema 238 km/h...
crazy.gif



-M
 
Tilasin viimevuonna kevääl ja lähettivät ns. yksityishenkilönä ettei veroja tulis.
Kreikka on kaiketi EU-maa, joten postin kanssa ei tarvitse kikkailla mitään. EU-maasta toiseen lähetettävissä posteissa riittää, että ALV on maksettu lähtömaahan...  
thumbs-up.gif


-M
Ilmeisesti nimenomaan ALV jäi maksamatta.
Kyllä se ALV on maksettu, mutta ei Suomessa. Ja loppujen lopuksi se lähettävä pää EU:n sisällä on vastuussa, että verot on hoidettu. Se on ihan sama, jos ostaisit vaikka pyörän tarvikkeita Rovaniemeltä, siellä maksetaan alvi Suomeen... Samoin EU:n sisällä Shengen-maissa ei tarvitse maksaa tulleja, niitä muutamien prosenttien maksuja.

-M
Ei mulle ollu toimituksella väliä kunhan tuli. Hinta oli se mikä nettissä + postikulut. Olisko moiseen lähetystapaan liittynyt etelänmiesten epäily Suomen verotuskäytäntöön? Ollaan varmaan tuolta alempaa katsoen karttapallossa laidalla kaikesta?
Vahva veikkaus on, että jos tuote on myyty "yksityishenkilönä", siitä ei ole maksettu mitään veroja, eikä sitä edes löydy kirjanpidosta.
 
Kyllähän se pyörä korkeammaksi tulee niillä palikoilla. Sitä myöden myös ajettavuus muuttuu, mutta eipä sillä nyt kovin kummosta merkitystä ole. ..........................

................

Kaikkien teorioiden mukaan se korkeampi olemus huonontaa ajettavutta, mutta en minä siitä mitään pahaa voi sanoa. Samalla lailla sillä ejetaan mutkatietä, kuin mitä muutkin pojat meidän torstaiajeluilla. On vaan aivan hemmetin paljon helpolmpaa ajaa emännän kanssa, kun valot ei osota kuuseen...

........................

-M
Laitoin kuukausi sit ebaysta korotuspalat alle. Kyllä siitä korkeampi tulee ja keskiseisontatuki just irrottaa takarenkaan maasta. (Olen tangonvaihdon lisäksi myös laitatuttanut satulani istuinkuoppaa tasaisemmaksi n.30mm verhoilijalla.)

Korotuspalat muutti ajoasentoa ja tuntui ekapäivänä ihan erillaiselta. Nyt sitä ajaa niinkuin ennenkin ja valot ei valaise kaikkia mahdollisia liikennemerkkejä.
smile_org.gif


Emäntä kyllä sano kyytiintulemisen vaikeutuneen vanhalla tyylillä. Nyt pitää kuulemma nousta kuin hevosen selkään. En pidä ajomuutosta mitenkään huonona.
Tuli tilattua koiranluut...
 
Back
Ylös