Ensiasennusrengas edessä on Bridgestone BW 101.
Se sopinee löysälle hiekalle, jossa reunan pitoa verrattuna asfalttiajoon voisi pitää jonnii verran erilaisena... Se nappulakuvio on kuin nippu löysiä nakkeja räplättämässä asfaltin reunaa ja ei oikein pidä siellä. Kaiken lisäksi se pehmeä ja reinoiltaan löysä kumi sortaa tiukoissa tilateissa tai tiukassa asfalttikruisailussa, niin märällä kuin kuivalla. Mun rehellinen mielipide siitä renkaasta on se, että se on hengenvaarallinen ja yllättävä
.
Mitä tulee muihin asfalttiajoon sopiviin ja nimenomaan isoihin enduroihin sopiviin renkaisiin, olen kuullut pelkkää hyvää Michelin Anakee:sta ja Metzelerin Touransesta. Anakeeta on testattu jos jossain ja se on osoittanut kaikella alustalla hyvät ominaisuudet. Itse en kuitenkaan ole ottanut niitä pyörääni, koska ajan 99 % asfaltilla.
Olen itse valinnut kulutuskestävyys/pito/hinta-luokastaan parhaat kumit touring-ajoon asfaltille, eli Metzeler Z6 Roadtechit. Ne pitää kuin tauti asfaltilla ja kestävät raskaasti lastattuja kilometreja paljon, ajettuna n. 10 000 km (ukkeli n. 130 kg). Nyt on kumi takaa loppu ja menee vaihtoon ensi viikolla.
Ne Metzeler Z6:t kuluu kantikkaaksi keskeltä, jos ajaa liian suurilla paineilla. Olen itse käyttänyt luokkaa 2,8 bar, joka näyttäisi pitävän kumin pyörevänä vaihtelevassa ajossa, eikä lipsu yhtään tai sorru alle, kun ajaa kovaa maantietä.
Eturenkaana sama Z6 ja ajettavuus on huippuluokkaa. Vaikka etunakki onkin vielä aivan hengissään, vaihdan senkin samalla utteen samanlaiseen Z6:een, kokemukseni on hyvä kaikelle ajamilleni kilometreille.
Z6 toimii hiekalla myös ihan hyvin, mutta pitkittäispito on siellä, sanoisinko vaatimatonta. Menee helposti lukkoon jarrutuksissa ja sutii alla, melkein missä vaan nopeudessa.
Että tällaista -> ajelulleee.... BRAAAAAAM...
-Masa