• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

V-Strom

Tässä puhutaan nyt suloisen sekaisin 650 ja 1000 kulutuksista, ja jos viestien allekirjoituksissa olevista pyöristä, niin ikäeroakin voi olla 15 vuotta... Nimimerkin vstrom pyörän tietoja en hetimiten bongannut ollenkaan.

Jos pyörä käy ja kulkee normaalisti, ja kulutus on ollut sama pitkään, niin vaikea sitä ihan noin vaan vialliseksikaan on tuomita ainakasn jos vertailukohdat ovat ihan eri pyöriä.
Pyörä on siis 650cc ja vuosimalli 2004. Pyörän toiminnassa en ole mitään huomannut vedot on tallella ja huollot tehnyt ajallaan.
 
Se tuli mieleen, että juuri 1200 Banditissa tuo 5.5-6.5 oli enemmänkin kahden yksilön välinen ero.

Jälkimmäisessä oli pyörän ensimmäinen omistaja tehnyt "hyväksihavaittuja" säätömutoksia kaasareihin.
Seurauksena pieni kuoppa vetoalueessa ja lisääntynyt kulutus.

Ei ollut erityisen mukava homma irroittaa katetta ja tankkia, jotta voi purkaa neljä kappaletta kaasareita alkuperäissäätöjen palauttamiseksi.

Vanhan sanonnan mukaan viritys on onnistunut, mikäli teho on laskenut vain 20%.:;):
 
Ajotapa vaikuttaa myös merkittävästi. Jos ajaa turhan pienellä pykälällä niin sen tankilla huomaa. Satunnaiset kiihdytykset eivät näytä paljonkaan vaikuttavan keskikulutukseen, näin ainakin omissa vehkeissä.
 
Hei, mitä teidän 650 v-strom keskikulutus matka-ajossa ja mitkä kierrokset. Omani vie 6litraa 100-110km/h keskinopeudella kuullostaa kovalle verraten entiseen k5 1000cc Gixeriin.

Minun pyörä on 650 -05. Kun kuutosvaihteella on kierroksia 5000 mittarissa on nopeutta 108-109.
Kulutus vaihtelee viiden litran molemmin puolin, juuri äsken tankkasin 332km tripissä 17,17 litraa josta -> noin 5,2.
Alimmillaan muistelen mitanneeni reilun neljän litran kulutuksen tankillisella.

Tämänpäiväiseen tankkaukseen ajo on ollut 70% noin 110 mittarinopeutta työmatkalla, loput hitaampaa.

TM testissä vuonna 2007 DL650 kulutus oli pienimmillään 4,3 - keskimäärin 5,5 - suurimmillaan 7,9.
Toinen TM testi vuodelta 2009 kertoo kulutukset pienin 4,1 - keskimäärin 4,9 - suurimmillaan 5,9.
 
Pari huomioitavaa asiaa: jossain 2006 tai 2007 nurkilla ( ??? ) muutoksia moottoriin uusien pakokaasunormien takia ja toinen kerta jossain 2010 luvun alussa.

Testeistä kannattaa muistaa suorituskykymittausten vaikutus, joka ilmenee lähinnä ilmotettuina maksimikulutuksina, mutta jotka vaikuttavat toki osaltaan keskikulutukseen.

Omassa pyörässä täystehoja tai edes tehorekisterin yläosaa tulee käytettyä lähinnä ohituksissa, joiden merkitys matkallisesti on käytännössä merkityksetön.
 
Minun pyörä on 650 -05. Kun kuutosvaihteella on kierroksia 5000 mittarissa on nopeutta 108-109.
Kulutus vaihtelee viiden litran molemmin puolin, juuri äsken tankkasin 332km tripissä 17,17 litraa josta -> noin 5,2.
Alimmillaan muistelen mitanneeni reilun neljän litran kulutuksen tankillisella.

Tämänpäiväiseen tankkaukseen ajo on ollut 70% noin 110 mittarinopeutta työmatkalla, loput hitaampaa.

TM testissä vuonna 2007 DL650 kulutus oli pienimmillään 4,3 - keskimäärin 5,5 - suurimmillaan 7,9.
Toinen TM testi vuodelta 2009 kertoo kulutukset pienin 4,1 - keskimäärin 4,9 - suurimmillaan 5,9.

Minulla näyttäisi kulkevan hiukan kovemmilla kierroksilla tuossa nopeudessa noin 6000. Täytyy kokeilla laittaa yksi piikki isompi eturatas katsoa sitten mille näyttää. Onko kellään teillä keskiseisontajalkaa v-strommissa ?
 
Minun pyörä on 650 -05. Kun kuutosvaihteella on kierroksia 5000 mittarissa on nopeutta 108-109.
Kulutus vaihtelee viiden litran molemmin puolin, juuri äsken tankkasin 332km tripissä 17,17 litraa josta -> noin 5,2.
Alimmillaan muistelen mitanneeni reilun neljän litran kulutuksen tankillisella.

Tämänpäiväiseen tankkaukseen ajo on ollut 70% noin 110 mittarinopeutta työmatkalla, loput hitaampaa.

TM testissä vuonna 2007 DL650 kulutus oli pienimmillään 4,3 - keskimäärin 5,5 - suurimmillaan 7,9.
Toinen TM testi vuodelta 2009 kertoo kulutukset pienin 4,1 - keskimäärin 4,9 - suurimmillaan 5,9.

Minulla näyttäisi kulkevan hiukan kovemmilla kierroksilla tuossa nopeudessa noin 6000. Täytyy kokeilla laittaa yksi piikki isompi eturatas katsoa sitten mille näyttää. Onko kellään teillä keskiseisontajalkaa v-strommissa ja onko minkälaisia navitelineitä ?
 
Onko kellään teillä keskiseisontajalkaa v-strommissa ja onko minkälaisia navitelineitä ?

Keskisoisonta tuki on tuolta: Cosmo-accessories. On toiminut hyvin ja toimituskin tuli noin viikossa.
Navitelineenä on ohjaustangossa Osaset-ketjun liikkeestä ostettu puolipehmeä kännykkä/navikotelo.

Milloin tulpat ja ilmansuodatin on vaihdettu? Välitys, vanhat tulpat ja tukkoinen ilmansuodatin yhdessä lisäävät hyvinkin litran verran kulutusta.

Seuraavassa linkki korjausohjekirjoihin, joista löytynee orkkisvälitykset ja ohjeet hiukan kinkkiseen tulppien ja ilmansuodattimenvaihtoon, jotka kannattaa tehdä samalla kertaa kohtalaisen purkamisen takia.

https://www.v-strom.co.uk/downloads.htm
 
Viimeksi muokattu:
Minulla näyttäisi kulkevan hiukan kovemmilla kierroksilla tuossa nopeudessa noin 6000. Täytyy kokeilla laittaa yksi piikki isompi eturatas katsoa sitten mille näyttää. Onko kellään teillä keskiseisontajalkaa v-strommissa ja onko minkälaisia navitelineitä ?

Keskiseisontajalka on, en tiedä kenen tekele. Hyvin tuntuisi toimivan. Löytyisi myös ylimääräinen Zumon naviteline, vink vink.
 
Minulla näyttäisi kulkevan hiukan kovemmilla kierroksilla tuossa nopeudessa noin 6000.
Tuolla selittyy suurempi kulutus.

Onko kellään teillä keskiseisontajalkaa v-strommissa
Minun(kin) pyörässä on, en tiedä valmistajaa. Ihan OK, ei häiritse mitenkään sivujalkaa tms.

Kulutuksesta vielä poimintoja, edelleen TM:

- 2012 uudistuneen mallin koeajossa (siis 650 edelleen kyseessä) kulutus "maltillisella ajolla" 4,2 ja "reippaammassa ... yli viisi litraa"
- 2002 testissä tonniset endurot ja siinä V-Stromin kulutus pienin-keskimäärin-suurin 6,0 / 6,4 / 6,7
 
Sorry kun en jaksanut kaikkia viestejä kahlata läpi. Nyt olisi kuitenkin tosi kyseessä : Olen hakenut Yamaha Fazerin tilalle kyytiläisen kannalta mukavampaa pyörää ja tänään kävin koeajamassa V-Strom 1000 2003 ja jotenkin tykästyin. Aluksi tuntui, että kauhea täryyttäjä mutta kun laitteeseen tottui ja oppi ajamaan oikeilla kierroksilla niin olikin ihan tasaista kyytiä. Tytär kävi hetken kyydissä ja totesi, että parempi istua kuin Yammussa. No kyseinen yksilö on 76 tkm ajettu, tuotu Suomeen käytettynä ja maalattu uudelleen ja paikaltaan kaadettu, josta muistona muutamia naarmuja. Lähtisi kohtuuhinnalla. Miten nuo kilometrit ja historia teidän mielestä? Hyvin se kävi ja kukkui ja äkkiä opin sillä ajamaan, vaikka millään vastaavalla en ole koskaan ajanut. Varsinkin soratiellä mainio ajaa. Ja ennen kaikkea kyytiläinen viihtyy. Mutta kun tuo Fazer on siistimpi ja uudemman näköinen ja kovakulkuisempi ja todennäköisesti siitä en saa ihan niin paljoa kuin joudun Stromista maksamaan.... Siis löytyy nettimotosta Suzuki DL -ä merkkisenä Kempeleestä. Sanokaa nyt joku jotain:paikallatuulee:
 
Mutta kun tuo Fazer on siistimpi ja uudemman näköinen ja kovakulkuisempi ja todennäköisesti siitä en saa ihan niin paljoa kuin joudun Stromista maksamaan....
Tätä en pohtisi enempää. Jos Strom täyttää kokonaisuutena tarpeet paremmin ei noilla ole merkitystä.
No, ehkä rahajutulla vähän joissain tapauksissa.

Tuontipyörähistoriaa en osaa pelätä, omat mopot on molemmat tuontipyöriä. Tonnisessa Stromissa on kai joitain heikkouksia mitä pikkuveljessään ei ole ? Kytkimessä jotain, kun tätä viestiketjua selaa ? Jos on korjattu, onko osat paremmat eli ei huolta...jonkin verran olen lueskellut kokemuksia 650:stä ja erinomaisen kestävän pyörän maineessa on.
 
Kuuspuolkki täristää vähemmän kuin moni nelipyttyinen. Mikäli tonninenn tuntuu täryttimelle, niin tsekaa 650 ennen kaupantekoa.

650 on niinikään kyytiläiselle mukava ja kulkupuoli silloinkin on kunnossa.
 
Onko kuinka moni vm 2014-2016 DL1000 omistaja teettänyt / ollu tietoinen ECU.a koskevasta recall kampanjasta?
Asiasta keskustelua esim.
https://www.stromtrooper.com/dl1000...vice-campaign-official-ecu-recall-issued.html
Oma 2016 käyttöönotettu ostettu käytettynä ja siihen ei oltu tehty päivitystä, onko maahantuojalta tullut koskaan asiaan liittyvää tiedotetta??
Olin yhteydessä maahantuojaan, joka totesi pyöräni kuuluvan huoltokutsun piiriin ja pyysi olemaan yhteydessä lähimpään huoltoliikkeeseen. Lahden MP-service hoiti asian mallikkaasti. Työ kesti n. 20 min ECU vaihtoon ja avaimien "ohjelmointi"

Noihin kulutuslukemiin liittyen; omalla olen rauhalisessa ajossa päässyt vähimillään n. 4.5L / 100km ja kun vähän reilummin antaa kaasua niin kulutuksen saa helposti reilusti yli 6 L / 100 km Keskikulutus tainnut pyöriä n. 5.2L / 100km
 
No niih! Nyt on DL-650 tallissa ja on sillä jo ajeltukin. :jpstyle:

Ensituntumalta - noin 400 km ajoa takana, osin myös hiekkatietä - tämä pyörä tuntuu paljon kevyemmältä kuin 10 kiloa painavampi bandiitti. Johtuneeko keveyden tuntu siitä, että ohjaus tuntuu kevyeltä? Tällä on paljon helpompi tehdä tiukkoja käännöksiä kuin bandiitilla.

Asfalttikelin renkailla tämä kulkee vakaan tuntuisesti hiekkatiellä eikä renkaiden mahdollinen lipsuttelu välity kuskille saakka. Mukulakivellä ajelu ei paljoa täristä - bandiitilla hampaat meinaavat irrota suusta (vaikkei ookaan tekarit suussa).

Ajoasento on pystympi, mutta yllättäen polvikulma tuntuu hivenen tiukalta. Täytyypä kokeilla mikä vaikutus on, jos laittaa lampaan taljan takamuksen alle. Tilasin kuitenkin illalla jalkatappien alennuslevyt, hieman pidemmän teräspunos jarruletkun etujarrulle ja ohjaustangon korotus/siirtopalat. Tarkoitus on säätää ajoasentoa vielä mukavammaksi ja rennommaksi, varsinkin, kun korkeasta etupleksistä johtuen ei pysty tukeutumaan olemattomaan ajoviimaan... Jotkut ovat jossakin verhoomossa laitattaneet lisäfylliä satulaan ja sekin kuulostaisi hyvältä idealta. Liekö Lahden suunnalla suositeltavia ompelimoita? tai kyllä kai tuo onnistuu iteltäkin. Päällinen irti, trasselia päällisen alle ja nitomalla päällinen paikalleen...? :blink:

Valot tässä ovat huomattavasti paremmat kuin bandiitissa, mutta kyllä näissäkin on parantamisen varaa. Edeltäjä oli säätänyt valot aika alas, joten säädin niitä vähän ylemmäs. Tilasin alakulmiin 3w ledilamput huomiovaloiksi, koska toimivat niin hyvin myös bandiitissa. Hinta oli noussut puolessatoista vuodessa 25 eurosta 35 euroon. Tilasin myös lisävalot katkaisijalla pimeämpiä ajeluita silmällä pitäen.

Pyörässä oli valmiina 12V ulostulo mallia isompi ja Oxfordin vanhanmalliset kahvanlämmittimet, jotka lämmittävät näppituntumalta yhtä hyvin kuin alkukesästä bandiittiin asentamani uudet Oxfordit. Virta tulee suoraan akulta, joten jos jää lisälaite kytketyksi virran ulostuloon tai kahvalämppäri päälle, tyhjenee akku nopeammin kuin uskoisikaan. :no:

Jotta seuraavaksi menenkin laittamaan lämppärit yms releen taa. Kun ei tää muisti kai tästä enää paljoa parane. Eilen illalla unohtu makkarakin grilliin - muttei se vielä ollut ehtint hiiltyä, vaan pikemminkin kuivahtaa. Seuraavassa vaiheessa siitä olisikin tullut timantin esiaste. No, sinapin kanssa meni kevyeksi iltapalaksi.
 
V-stromissa on kahvalämppäreitä varten oma virran ulosotto jossain moottorin vasemmalla puolella ja vähän virtaa tarvitseville lisälaitteille katteen oikeassa etunurkassa.

Käsittääkseni kumpainenkin on virtalukolla ohjattu, joten niitä käyttäessä ei akku pääse tyhjentymään virtalukon 0-asennossa.

PS Osassa vanhojakin V-stromeja on vireillä maahantuojan ilmainen kampanja, jossa vaihdetaan varmuuden vuoksi staattori.
On kuulemma olemassa pieni riski, että lataus voi loppua ja akku tyhjenee.

Koskahan europyörissäkin vaihdellaan liki kymmenvuotiaiden pyörien sähkölaitteita valmistajan piikkiin ihan varmuuden vuoksi?:D
 
V-stromissa on kahvalämppäreitä varten oma virran ulosotto jossain moottorin vasemmalla puolella ja vähän virtaa tarvitseville lisälaitteille katteen oikeassa etunurkassa.

Käsittääkseni kumpainenkin on virtalukolla ohjattu, joten niitä käyttäessä ei akku pääse tyhjentymään virtalukon 0-asennossa.

No sitten niitä metsästämään... Kerkesin just tosin releeseen laitella liittimet kiinni, mutten ole kytkenyt sitä vielä pyörään. Täytyy tutkia lisää, jos noista valmiista liittimistä saisi riittävästi virtaa.


PS Osassa vanhojakin V-stromeja on vireillä maahantuojan ilmainen kampanja, jossa vaihdetaan varmuuden vuoksi staattori.
On kuulemma olemassa pieni riski, että lataus voi loppua ja akku tyhjenee.

Koskahan europyörissäkin vaihdellaan liki kymmenvuotiaiden pyörien sähkölaitteita valmistajan piikkiin ihan varmuuden vuoksi?:D

Täytyypä tuotakin netistä etsiä - kenties suzukin maahantuojan sivuilta :blink:
 
Outo "kuuma piuha" vasemmalla puolen katteiden alla:

Aattelin sitten kuitenkin laittaa siististi releen penkin alle. Edessä oleviin liittimiin voin sitten laittaa valot kiinni.

Kun purin takaa sivukatteen pois, tuli näkyviin taakse menevään johtonippuun teipattu liitin tai oikeastaan kaksi, jotka on teipattu yhteen. Toiseen päästä suljettuun menee useampi ohut musta piuha, toiseen voisi mennä kaksi, mutta menee vain yksi ja pää on jätetty avoimeksi - siihen saisi tyrkättyä lattaliittimen. Outoa on, että tuohon liittimeen tulee jatkuva 12 voltin jännite, vaikka virrat on pyörästä pois päältä. Ja siis avoimeksi jätetty...?

Taitaa olla jokin ylimääräinen viritelmä tuo? Varashälyttimelle, paikannuslaitteelle, jollekin...? Järkevintä lie teipata tuo umpeen.
 
Taitaa olla jokin ylimääräinen viritelmä tuo? Varashälyttimelle, paikannuslaitteelle, jollekin...? Järkevintä lie teipata tuo umpeen.

Se on ihan tehtaan jäljiltä, löytyy monesta eri Suzukista ja juurikin varashälyttimet sitä enimmäkseen käyttävät. Siinä nelipaikkaisen liittimen hupussa on metalliliuska, joka joka yhdistää yhden ECUn pinnin käyttäjännitteisiin; mikäli se (virtapiiri) puuttuu, niin pyörä ei lähde käyntiin.

Molemmat liittimet löytyvät huoltokirjan sähköpiirustuksista, mutta niiden käyttötarkoitusta ei ole siinä erikseen avattu. Mikäli ajonesto puuttuu (tietyt kohdemaat, esim. USA), niin puuttuvat nuo liittimetkin.
 
Back
Ylös