V-Strom

Häiritsevä äänimaailma, ironiaako?
Kuuspuolkissa v-stromissa on kevyt tärinäalue 4500 kiekan kohdilla, joka kuutosvaihteella alkaa ainakin omassa pyörässä vakiovälityksillä noin 98 km/h mittarinopeudella ja lakkaa noin 10 km/h korkeammalla. 108 km/h mittarissa lienee nopeusmittarivirhe huomioiden noin 103 todellista, ei ehkä rikoksista pahimmasta päästä?:right:

Jos välttämättä haluaa ajaa tasan 100 km/h todellista ilman värinää voi eturattaan vaihtamisen sijasta vaihtaa viitoselle.:grin:

Mun yksilössä tasainen meno vaati 120 mittarinopeutta, joka on jo hivenen liikaa. Kutosella ajelee nyt maantietä kahdeksastakympistä alkaen ja bonarina pikkaisen enempi vetoja. Kulutuksen pitäis myös laskea, mutta jännä nähä.

Ja ihan vakavissani tuosta äänimaailmasta, kaikki kolinat ja vakiopöntön putputus ja pörinä kuuluu paljon paremmin.
 
Ei ehjän moottoripyörän pitäisi kolhdella ja v-stromin vakiopönttö kuin moottorin mekaaniset äänet ovat sieltä pienimmästä päästä. Normaaliin tapaan äänitaso nousee tasaisesti kierrosten mukana.
 
Ei ehjän moottoripyörän pitäisi kolhdella ja v-stromin vakiopönttö kuin moottorin mekaaniset äänet ovat sieltä pienimmästä päästä. Normaaliin tapaan äänitaso nousee tasaisesti kierrosten mukana.

Mutta ei ne äänet kuitenkaan mitään sulosäveliä ole ja mekaanisia ääniä ehjästäkin koneesta jonkin verran irtoaa. V-strom on hyvä ja kestävä pyörä, 3/5 vähän joka hommaan. Mutta yhtä jännittävä ja tunteita herättävä kuin joku Corolla :grin:
 
En ole äänetöntä mp:tä ajanut koskaan. Hiljaisin on ollut sähköFreeride, siinäkin kuului ääni ketjuista.

Muutoin v-strom kuuluu hiljaisimpiin ajamiini moottoripyöriin, joita on arvioilta useamman vuosikymmen aikana ollut monta kymmentä.

Voi olla hyvinkin mp maailman Corolla, onhan sitä tehty pienin muutoksin 16 vuotta.
Corolla on toki vaatinut useita ja hyvinkin totaalisia rakennemuutoksia valmistusvuosikymmeniensä aikana.

Varmaankin vain siksi, kun on 3/5 pyörä, eikä hinnaltaan kokoluokkansa halvimmasta päästä.:)
Tai siksi, että tarjoaa kaikenlaisissa tieolosuhteissa mukavan kyydin yhdelle tai kahdelle, eikä sormet ole jatkuvasti mustana hienojen teknisten kokeilujen ylläpitotoimissa, joita jotkut kutsuvat sielukkuudeksi ja jännittävyydeksi.:grin:

Ilman sarvia ja hampaita, mikäli v-strom tuntuu kolinoineen ja koneenäänineen äänekkäältä, kannattaa etsiä vianaiheuttaja, on se sitten mekaaninen tai ihan jossain muualla.
 
Ilman sarvia ja hampaita, mikäli v-strom tuntuu kolinoineen ja koneenäänineen äänekkäältä, kannattaa etsiä vianaiheuttaja, on se sitten mekaaninen tai ihan jossain muualla.

Eihän se mitenkään äänekkäältä tunnu tai sitä ole, mutta rengasmelun puuttuessa vähäisetkin äänet kuuluu. 16 vuotta vanhan änkkärin tuottama keskialueelta repivä papatus tai viheltävät imuäänet ei ole luonteeltaan kovin miellyttäviä, joten ennemmin melkein kuuntelisi sitä tasaista rengasmelua :thumbup:

Mutta hyvää soundia varten on sitten eri pyörät, tuo on puhtaasti käytännöllinen.
 
Mun yksilössä tasainen meno vaati 120 mittarinopeutta, joka on jo hivenen liikaa.

Tää on varmaan yksilöllistä ja riippunee vähän koneen versiosta tai jostain. Mulla vm 2009. Kun mittari näyttää 110 niin navigaattorivauhti on 103 km/h. Jos menee 120 lasissa, niin oikea vauhti on noin 112km/h ja kierrokset kutosella 5500. Jos mittari näyttää 130km/h niin oikeesti vauhti on noin 120-121 km/h. Tämä onkin oikeestaan maksimivauhti, jota viitsii mennä.

Kutosella menee helpohkosti noin 3500 kierroksesta eteenpäin (ei mikään kiihdytydvaihde tosiaankaan) ja jos kierrokset pysyttelevät 3500- vähän yli 4000 tienoilla enimmäkseen (70-85km/h), niin polttoaineen kulutus mulla näyttää olevan 3,5 - 3,6 litraa satasella.

Tärinöitä ei meikäläisellä ole kovin paljoa - ei ainakaan tuu äkkiä mieleen, vaikka justiinsa noin 800 kilometrin lenkin kävin ajelemassa. Joskus tärinät johtuvat ketjuista eli rasvaus tahi ketjujen vaihto on ajankohtainen.

Mutta sitten äänet. Aikaisemmin en huomannut, mutta nyt on jo joitain tuhansia kilometrejä kuulunut vähän terävähkösti - en sanoisi kilkattaen kuitenkaan - moottorin äänet. Liekö alkoi öljyn vaihdosta? Samat öljyt kuin aikaisemminkin.

Renkaina Anakee Adventuret, jotka varsinkin kaartaessa pitivät aluksi omaa ääntänsä - nyt olen tottunut tai renkaat vähän kuluneet.
 
Mutta sitten äänet. Aikaisemmin en huomannut, mutta nyt on jo joitain tuhansia kilometrejä kuulunut vähän terävähkösti - en sanoisi kilkattaen kuitenkaan - moottorin äänet. Liekö alkoi öljyn vaihdosta? Samat öljyt kuin aikaisemminkin.

Ite tekisin sellasen testin, että laittasin pyörän käymään, ja käyttäisin kytkintä pohjassa ja laskisin hetken päästä irti. Sitten tätä toistetaan tarpeen mukaan.

Mikäli ylimääräinen ääni poistuu kytkin pohjassa, tulee se kytkimestä tai vaiheistosta.

Omassa SV:ssä kytkin pohjassa ääni pehmenee, mutta kai kytkin ja vaihteisto aina jonkinlaista ääntä pitää. Huoltomiehen mukaan pyöräni kytkin & vaihteisto on normaalissa kunnossa.

Useinmiten jos oman pyörän ääni on yks kaks alkanut kuulostamaan kovemmalta, syynä on ollut vanhat korvatulpat jotka ei ole kunnolla paikallaan tai joiden vaimennuskyky on alentunut. Uusilla korvatulpilla tilanne on palautunut. Devilin änkkäreillä SV on aika äänekäs vaikka killerit onkin paikallaan, joten ilman korvatulppia en kyllä suostu ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm,

ainakin kun vertaa strommin v-twiniä kawan tai hondan rivineloseen, niin nelonen tuntuu kuin ompelukoneella ajelisi. Makuasia taas mistä tykkää...:thumbup:

Rengasasiakokemus kuten yllä, vanhat anakee wildit uusiin pirelli angel gthin, niin mekkala pieneni. Ja tietty asfalttimeno myös.

Koneen säädöillä on vissiin aika iso osa tärinöihin, rmheinolla uuden sliparin kanssa säädetty aikanaan, ei turhia tärinöitä ole 3-4000 rpmssä.

Ja eturatas piikin pienempi kanssa, vaan ilman sitä orkkiksen kumivaimenninta, en p...le löytynyt kumilla moista. Ääneen on paljon vaikutusta tällä myös.

Aina silti naama virneessä, kun ajaa strommilla:grin:
 
Moro. Tuli ostettua 650 tormuilija. Nyt pitäis penkiin saada korotusta. Mitä muut olette tehneet asialle, neuvoja kaipaisin.
Onko kellään myynnissä 1000 penkkiä, tai halukas vaihtamaan tuon minun penkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja eturatas piikin pienempi kanssa, vaan ilman sitä orkkiksen kumivaimenninta, en p...le löytynyt kumilla moista. Ääneen on paljon vaikutusta tällä myös.

Löytyy ainakin Carpimotolta, josta omani tilasin.

Moro. Tuli ostettua 650 tormuilija. Nyt pitäis penkiin saada korotusta. Mitä muut olette tehneet asialle, neuvoja kaipaisin.

Ekan sukupolven DL1000:n penkki on korkeampi ja käy myös 650.
 
Tärinöistä, omassa -05 650 ei ole mitään tärinöitä tai värinöitä tietyllä kierroslukualueella eli sen puolesta on sama mitä nopeutta milläkin vaihteella ajaa.
Kuutosella jos ajaa alle 80 km/h kuuluu vaihteistosta mistälie ulinaa-vinkunaa joka häiritsee, viitosella kai jossain alle 60 km/h sama juttu, ilman korvatulppia kuuluu. Mitään muuta häiritsevää ääntä ei kyllä ole, pako- ja imuäänet hyvin hiljaiset jne...tiukoissa kaarteissa renkaat jollottaa, toivottavasti renkaat ettei pyöränlaakerit...
 
...tiukoissa kaarteissa renkaat jollottaa, toivottavasti renkaat ettei pyöränlaakerit...

Eikös pyöränlaakeriviat saa selville kun pyörän sais ilmaan pukin tai keskituen avulla ja pyörittää rengasta. Jos jarru meinaa laahata ottaa hetkeks vaikka jarrusatulat irti.

Ni ois se ainakin sit poissuljettu asia.
 
Mistähän sais korotus kouranluut edullisesti, vaikka 30mm. Pyörän mukana tuli toiset koiranluut mutta olivat sen orkkis mittojen mukaan n. 140mm reikä välillä? Tai, mikä on reikäväli 300mm korottavalla palalla, ei kait sentään 30mm pitempi.樂樂 Eikun sehän pitää ollakin lyhyempi kuin alkuperäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, pitää tutkia äänen aiheuttajaa. Se ei ole muuttunut kolmessa kesässä / muutama tuhat kilometriä per kesä miksikään niin oletus on rengas, mielestäni edestä kuuluu.
Pyöränlaakerit voisi joka tapauksessa vaihtaa, ei lie tähän sen kummempi kuin mopoonkaan.
 
Kreikasta Cosmo accessories firmalta saa kaikennäköistä V-Strommehin, myös erimittaisia koiranluita. Itsellä on niiden pohjapanssari, seisontatuki ja fork brace. Ei pahaa sanottavaa laadusta.
 
Fork brace jäykistää keulaa (ei siis jousitusta) ja mielestäni ohjattavuus parani sillä hieman, mutta liekö ollut psykologinen vaikutus...pitäisi kokeilla nyt poistaa, tuntuuko muutos.
 
Back
Ylös