• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

V-Stromin sivukatteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Transalp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Transalp

New member
Tällainen osui silmiin nettimotossa Stromeja katsellessani. (ei, ei ole pyöräkuumetta
tounge.gif
) Onkohan nuo sivukatteet jonkun omaa tuotantoa, vai saakohan nuita jostain ostaa? Aika matkapyörän näköiseksi muuttuu noilla katteilla. Passaakohan nuo samanlailla isompaankin stromiin?

450473_b_fc7b0e7f412197f3.jpg

Tere,

Jos joku todella tietää moisen lähteen, josta tommosia voisi ostaa, minä voisin olla mukana rahoittamassa sen kyseisen heppulin katteita, koska tekisin sillä rahoitusoptiolla kopiot niistä katteista. Mulla on luvat korjata lentokoneita ja tunnen ao. materiaalit erittäin hyvin. Voisin niiden muottien avulla valmistaa niitä katteita lisää, huomattavasti halvemmalla hinnalla.

Olisiko kellään kiinnostusta ostaa ne katteet, joihin minä ottaisin osaa esim. 1/5 rahoitusosuudella? Se muottien tekeminen ei vahingoita mitenkään alkuperäisiä katteita, koska siinä käytetään väliaineena 6-kertaa vahattua muottivaha-pintaa sekä PolyVinyyli-alkoholi kerrosta, joka on melkein Elmu-Kelmun tapainen pinnoite ja joka peseytyy vedellä pois.

Ylipäätään minulla on mahdollisuus valmistaa moottoripyörän katteita kaikista mahdollisista lujitemuovimateriaaleista, jopa alipainen muottisysteemeillä, joilla saadaan kilpapyörien katteet erittäin kevyiksi laittamalla väliaineeksi eli sandwitch:ksi kutsuttuun rakenteeseen balsa ja muovivaaohto täytteitä.

keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,

Enpä ole ikinä moisia nähnyt edes Intterneetin ihmeellisessä maailmassa vaikka V-Strom-foorumeita tuleekin lueskeltua melko aktiivisesti, joten epäilisin omaksi tuotannoksi.

Tere,

Jos joku todella tietää moisen lähteen, josta tommosia voisi ostaa, minä voisin olla mukana rahoittamassa sen kyseisen heppulin katteita, koska tekisin sillä rahoitusoptiolla kopiot niistä katteista. Mulla on luvat korjata lentokoneita ja tunnen ao. materiaalit erittäin hyvin. Voisin niiden muottien avulla valmistaa niitä katteita lisää, huomattavasti halvemmalla hinnalla.

Olisiko kellään kiinnostusta ostaa ne katteet, joihin minä ottaisin osaa esim. 1/5 rahoitusosuudella? Se muottien tekeminen ei vahingoita mitenkään alkuperäisiä katteita, koska siinä käytetään väliaineena 6-kertaa vahattua muottivaha-pintaa sekä PolyVinyyli-alkoholi kerrosta, joka on melkein Elmu-Kelmun tapainen pinnoite ja joka peseytyy vedellä pois.

Ylipäätään minulla on mahdollisuus valmistaa moottoripyörän katteita kaikista mahdollisista lujitemuovimateriaaleista, jopa alipainen muottisysteemeillä, joilla saadaan kilpapyörien katteet erittäin kevyiksi laittamalla väliaineeksi eli sandwitch:ksi kutsuttuun rakenteeseen balsa ja muovivaaohto täytteitä.

keskittyen olennaiseen
062802moto_prv.gif
,
Hyvä idea, kannatetaan. Minua voisivat kiinnostaa erilaiset pleksit jos sinulta tuo "kuttaperkan" vääntely sujuu. Olisi hieman kohtuullisemmat kustannukset kuin kaupasta ostettuna.

Sporttipleksi ja joku LaminarLip-tyyppinen touring-pleksi nyt ainakin voisivat kiinnostaa. Samoin korotus- ja madalluslinkkuja tekisi äkkiä kun hommaisi ensin yhdet malliksi.

Noista voisi joku ajankulukseen katsella että minkälaista kilkettä sitä maailmalta löytyykään. Ja huoltomanuaaliakin löytyy kiinnostuneille.

Infoa ja kilkettä

V-Strom foorumi

dl650.jpg

TCP:ltä löytyy pikku-Stromiin alakatetta.

Tuon TA:n kuvalinkkimoton alakatteet näyttävät lähinnä modifioiduilta SV:n katteilta?

* * * * *

bas%20gris%20profil%20VSTROM.JPG

Ja heti perään EDITtiä: eivät olekaan SV:n kuttaperkkaa, vaan ranskalaisen JMV Conceptin tekeleitä. Löytyy sekä isoon että pieneen Stromiin.

TCP:ltä löytyy pikku-Stromiin alakatetta.

Tuon TA:n kuvalinkkimoton alakatteet näyttävät lähinnä modifioiduilta SV:n katteilta?

* * * * *
Ja heti perään EDITtiä: eivät olekaan SV:n kuttaperkkaa, vaan ranskalaisen JMV Conceptin tekeleitä. Löytyy sekä isoon että pieneen Stromiin.
Mielessä kävi, että laitan suoraan privana HTT*:lle tuon
smile_org.gif
...

*HTT=Heikin TietoToimisto  
bowdown.gif

E:Löyty lähikuva tuostaTCP:n versiosta
dl650lower.jpg

Olenko minä ainoa jonka mielestä nuo ala katteet näyttävät hölmöiltä
omg.gif

Tuostahan ei enää tiedä että onko se lintu vai kala, siis sport enduro tourer dual touring sportti?

omg.gif
Et ole ainoa. En ymärrä mitä järkeä on ostaa täysin hyödyttömiä ja helposti rikkoutuvia muoviosia V-Stromin kaltaiseen pyörään.
nixweiss.gif

Mutta tuskinpa noiden sivukatteiden myyntiluvutkaan ovat mitenkään päätä huimaavia.
Mielestäni markkinoilla olisi paremminkin tilausta konversiosarjalle, jolla Stromin etukatemuovit saisi riisuttua vähemmiksi ja enemmänkin maastokelpoisiksi (pikku-urilla Stromin kanssa rymistellessä mieleen hiipii aina pelko, jotta "kohta se koko kuttaperkkahökötys tipahtaa tärinästä eturenkaan päälle"...).

Ja sitten pinnavanteet, lisää joustoja...
wink.gif

EDIT: kirjoitusviheriö

omg.gif
Et ole ainoa. En ymärrä mitä järkeä on ostaa täysin hyödyttömiä ja helposti rikkoutuvia muoviosia V-Stromin kaltaiseen pyörään.
nixweiss.gif

Mutta tuskinpa noiden sivukatteiden myyntiluvutkaan ovat mitenkään päätä huimaavia.
Mielestäni markkinoilla olisi paremminkin tilausta konversiosarjalle, jolla Stromin etukatemuovit saisi riisuttua vähemmiksi ja enemmänkin maastokelpoisiksi (pikku-urilla Stromin kanssa rymistellessä mieleen hiipii aina pelko, jotta "kohta se koko kuttaperkkahökötys tipahtaa tärinästä eturenkaan päälle"...).

Ja sitten pinnavanteet, lisää joustoja...
wink.gif

EDIT: kirjoitusviheriö
Ei tuo hopeanvärinen alakate ainakaan sivustapäin kovin pahannäköinen ole. Eivätkä kai ne kestopäällysteellä ja kumipuoli alaspäin ajettaessa sen helpommin rikkoudu kuin muutkaan muoviosat.

Hiekkatietä pienemmälle uralle en minä ainakaan ole ajatellut Strommia viedä enkä ensiasennusrenkailla mielellään edes sinne. Matkamotoristin kannalta en keksi kyllä että mitä haittaakaan noista voisi olla, päinvastoin. Myyntimäärät eivät ehkä ole huimaavia mutta aina joku Tuuninki-Tero haluaa että se oma "Corolla" erottuu muiden joukosta vaikka todelliset hyödyt olisivatkin kyseenalaisia.

Euroopassa on näköjään keksitty kikka, jolla vanhat ABSittomat pyörät saa myytyä pois. DL650X

Tällainen osui silmiin nettimotossa Stromeja katsellessani. (ei, ei ole pyöräkuumetta
tounge.gif
) Onkohan nuo sivukatteet jonkun omaa tuotantoa, vai saakohan nuita jostain ostaa? Aika matkapyörän näköiseksi muuttuu noilla katteilla. Passaakohan nuo samanlailla isompaankin stromiin?

450473_b_fc7b0e7f412197f3.jpg
Katteita valmistaa JMV Concept Ranskassa. Eurobikesin kautta niitä on tilattu, mutta tilaukset saattavat viipyä melkoisesti ja tavara voi olla aivan jotain muuta kuin tilattua.

Tuo HTT:n mainitsema pikkukate olisi hyvä, koska siihen saa näköjään samalla kiinnitettyä kaatumaraudat, jotka vaatiii ne moottorin ylätuennan 4:t kiinnityskorvakkeiden paikat avonaisiksi.

Jos jollakin on intoa ostaa ao. katteet, allekirjoittanut voisi osallistua kustannuksiin, saamalla kopioida itselleen niistä katteista muotin.

idea3.gif
tästä saisin sitten tehtyä niitä katteita huomattavasti halvemmalla, kuin mitä kaupan ao. katteet maksaa.

tounge.gif
terv,

Tuo HTT:n mainitsema pikkukate olisi hyvä, koska siihen saa näköjään samalla kiinnitettyä kaatumaraudat, jotka vaatiii ne moottorin ylätuennan 4:t kiinnityskorvakkeiden paikat avonaisiksi.

Jos jollakin on intoa ostaa ao. katteet, allekirjoittanut voisi osallistua kustannuksiin, saamalla kopioida itselleen niistä katteista muotin.

idea3.gif
tästä saisin sitten tehtyä niitä katteita huomattavasti halvemmalla, kuin mitä kaupan ao. katteet maksaa.

tounge.gif
terv,
Mitenkäs Masa on niiden pleksien laita, onnistuvatko ne? Taitaa olla eri laatuista kuttaperkkaa kuin katteet mutta lämpöä ja vääntöähän se polykarbonaattikin tottelee. Ainakin tuollainen sporttipleksi kiinnostaisi, mahdollisesti myös syyskelejä ajatellen sellainen suojaavampi ladonovi.

Pleksejä lienee jo erilaisia Strommeihin asennettunakin eli jos niiden "monistaminen" onnistuu niin sitten lienee syytä aloittaa keskustelu sopivasta vaivanpalkasta originaalin lainaajalle.

Ja jos niitä madallus- tai korotuslinkkuja löytyy jo valmiiksi tilattuna ja niitä kohtaan on kiinnostusta niin voisin hieman tutuilta koneistajakavereilta kysyä että miten ja mihin hintaan metalliosan monistaminen onnistuu?

EDIT: Vihreitä

Mitenkäs Masa on niiden pleksien laita, onnistuvatko ne? Taitaa olla eri laatuista kuttaperkkaa kuin katteet mutta lämpöä ja vääntöähän se polykarbonaattikin tottelee. Ainakin tuollainen sporttipleksi kiinnostaisi, mahdollisesti myös syyskelejä ajatellen sellainen suojaavampi ladonovi.

Pleksejä lienee jo erilaisia Strommeihin asennettunakin eli jos niiden "monistaminen" onnistuu niin sitten lienee syytä aloittaa keskustelu sopivasta vaivanpalkasta originaalin lainaajalle.

Ja jos niitä madallus- tai korotuslinkkuja löytyy jo valmiiksi tilattuna ja niitä kohtaan on kiinnostusta niin voisin hieman tutuilta koneistajakavereilta kysyä että miten ja mihin hintaan metalliosan monistaminen onnistuu?

EDIT: Vihreitä
Tere,

Mulla on työn alla mun puuseppäkaverin kanssa muotti, jolla tehdään uudenlainen katedesign K7-kaltaisien strommien katteeksi. Mä olen tutkinut nyt tuota virtausta kevyien lankojen avulla ja tullut siihen päätelmään, että normaali kate on hyvin-hyvin syvälle sakannut. Sen virtauksen taitto-ominaisuudet paranee vain sillä, että yläosaa taitetaan taaksepäin, kuitenkin niin, että sinne jää semmoinen loppukäyryys (hyvän maun mukainen muoto huomioiden). Se orggiskate päästää virtauksen melkein samaan tasoon, johon kate päättyy. Sillä normaalikatteella ei ole kykyä kääntää tarpeeksi sitä kuskin kypärää kohti tulevaa virtausta (lue tarpeena 191 cm kuski). Sitä katetta täytyy käyristää noin puolivälistä alkaen taaksepäin, jotta ilmalla olisi ylipäätään mahdollisuutta saada kiihtyvyyttä pleksin kohdalla ylöspäin.

Me tehdään se muotti tässä alkukesän aikana ja sillä on tarkoitus tehdän polykarbonaattilevystä lämpö- ja alipainemuovaamalla em. kaltainen kate.

Nuo sivukatteet tulee 100-kertaa helpommalla työllä pienissä sarjoissa, jos ne tehdään lasikuitulaminaatista. Ne muotitkin valmistetaan lasikuitulaminaatista. Nyt vaan pitäisi joku saada innostumaan ostamaan ne katteet, että voisin ostaa häneltä laina-aikaa ja koppioida ne katteet. Tällöin niitä uusia katteita särkyneiden tilalle saisi hyvin-hyvin-hyvin paljon halvemmalla, kuin kaupasta.

cool.gif
terv,

Tere,

Mulla on työn alla mun puuseppäkaverin kanssa muotti, jolla tehdään uudenlainen katedesign K7-kaltaisien strommien katteeksi. Mä olen tutkinut nyt tuota virtausta kevyien lankojen avulla ja tullut siihen päätelmään, että normaali kate on hyvin-hyvin syvälle sakannut. Sen virtauksen taitto-ominaisuudet paranee vain sillä, että yläosaa taitetaan taaksepäin, kuitenkin niin, että sinne jää semmoinen loppukäyryys (hyvän maun mukainen muoto huomioiden). Se orggiskate päästää virtauksen melkein samaan tasoon, johon kate päättyy. Sillä normaalikatteella ei ole kykyä kääntää tarpeeksi sitä kuskin kypärää kohti tulevaa virtausta (lue tarpeena 191 cm kuski). Sitä katetta täytyy käyristää noin puolivälistä alkaen taaksepäin, jotta ilmalla olisi ylipäätään mahdollisuutta saada kiihtyvyyttä pleksin kohdalla ylöspäin.

Me tehdään se muotti tässä alkukesän aikana ja sillä on tarkoitus tehdän polykarbonaattilevystä lämpö- ja alipainemuovaamalla em. kaltainen kate.

Nuo sivukatteet tulee 100-kertaa helpommalla työllä pienissä sarjoissa, jos ne tehdään lasikuitulaminaatista. Ne muotitkin valmistetaan lasikuitulaminaatista. Nyt vaan pitäisi joku saada innostumaan ostamaan ne katteet, että voisin ostaa häneltä laina-aikaa ja koppioida ne katteet. Tällöin niitä uusia katteita särkyneiden tilalle saisi hyvin-hyvin-hyvin paljon halvemmalla, kuin kaupasta.

cool.gif
terv,
Hjuva, asia siis etenee jo vauhdilla. Ei-vakiopleksejä on jo varmaan tilattuna ja asennettuna, ainakin lyhyttä sporttipleksiä ja sitten Laminar Lip:piä tms. touring-pleksiä. Eli kyse lienee vaan siitä, millä hinnalla noita saa "lainattua".

Sivukatteita eli alakatteita sen sijaan voi olla vähemmän tilattuna ja toimitettuna Suomeen eli siltä osin varmaa tarvitaan se rohkea pioneeri tilaajaksi.

Nuo JMV:n katteet tulee muuten valmistajalta valmiiksi maalattuna...jos sillä on jotain merkitystä muotin teossa niin hyvä huomioida tämäkin seikka

Tere,

Ei ole väliä, että ovat maalatut. Se on suorastaan hyvä, että ovat maalatut. Ja niinkuin kerroin, muotin teko ei mitenkää vahingoita niiden pintaa.

Minä vieläpä kiilloitan ne ennen, kuin niistä tehdään muotit, joten niiden pinnanlaatu vaan paranee. Samalla ne vahataan noin 6-kertaa hyvälaatuisella Karnauba-vaha -pohjaisella muottivahalla, joka ei sisällä silikoinia. Siis sitä silíkonia, joka estää maalauksen. Tällä samalla periaatteella valmistetaan oikean lentokoneen osia, jos niitä joudutaan korjaamaan. Monesti siivissä tai rungossa saattaa sattua niin suuri vaurio kuorirakenteessa, että joudutaan etsimään toinen samanlainen koneyksilö. ja kopioidaan siitä muotit. Alkuperäiset, kun on yleensä koneen valmistajalla ja osat maksaa miljoonia ilmailukäytössä. Lupamenettelyn kautta sitten siirrytään itse tekemään moiset osat, ja niistä tulee aina vastaavaa hajonnutta osaa korvaavat palat lujuudeltaan ja kaikista ominaisuuksistaan.

Muotitettava kappale käsitellään vielä Poly-Vinyyli-Alkoholi -nimisellä aineella (PVA), jotta irrotus tapahtuu takuu varmaan. PVA on elmukelmun tapaista kuivuttuaan ja se on käytöltään kuten vesiohenteinen lakka. Se pestään käytön jälkeen vedellä pois (liukenee vain veteen, ei liutottimiin). Tämän jälkeen pehmeällä kankaalla kiillotus ja alkuperäinen kappale on käytettävissä sen tarkoitukseensa.

Muotit sitten valmiina vahataan ja sillä voi tehdä joko kokonainsia kattteita tai vain sen osia, kiinostuksen mukaan. Muotti käsitellään samalla vahaus-menetelmällä ja PVA-pinnoitteella. Periaatteessa seuraava vaihe on sen katteen maalaaminen muottiin sisälle, sellaisella maalilla, kuin sen pinnan haluaa olla. Ts. pinta jää nyt muottia vasten, joten sen alkuperäisen kapplaleen kiilloitus tulee näkymään tulevien kappaleiden pinnanlaatuna. Kun maali on oikeasti kunnolla kuivunut, sen päälle laminoidaan eri paksuisilla lasi-kankailla se katteen lujuus, joka sen halutaan olevan. Voi ihan vapaasti halutessaan rakentaa vaikka panssarivaunut tai kilpapyörissä käytetyt erittäin kevyet Kevlar-pohjaiset katteet. Ts. Rahalla saa keveyttä tarvittaessa. Lasikuitu on erittäin hyvä materiaali valmistaa muotti ja tulevat katteet, koska se on noin 10-kertaa halvempaa, kuin mikään muu materiaali. Kuitujen laminointiin käytettävään hartsin joukkoon muutama pisara Tikkurilan värikartan mukaista pgmenttiä, niin laminaatti tulee läpeensä värjättyä. Jos laminaatille halutaan läpölujuutta, se pitää uunittaa noin 80-100 asteessa, riippuen hartsista. Normaalisti tämmöistä ei tarvita, ainoastaan moottorilentokoneiden moottorikatteiden laminaateissa.

Toivoisin, että jollakin olisi rohkeutta ostaa moiset katteet, minä maksan niistä hyvästä, että saan kopioida katteet itselleni, sille heppulille ihan mieluusti korvauksen. Mullä on hyvä tuntemus näistä toimintatavoista, joten riskejä ei ole.

062802moto_prv.gif
terv,

Back