• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

vääntö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja susukisuki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Väännöstä vääntöön meni juu...
tounge.gif
Taitaa olla vähän mun vika kun menin tuosta HD:n vääntämättömyydestä kirjoittamaan...

Anteeksi tästä topicin aloittajalle. Mutta eiköhän tuo nyt kaikille selvinnyt, että isokokonen V-2 custom ei kulje yhtä kovaa kuin 1000 sporttifullracereplicakyykky, jos se oli vielä epäselvää....
tounge.gif
Ei ole välttämättä ihan kaikille vielä selvä  
tounge.gif
Eiköhän se ole selvää suurimmalle osalle ihmisiä ketkä moottoripyöräilyä harrastavat. Jos joku on sitä mieltä että 60hv:n harrikka/customi on yhtä nopea kuin kyykyt niin mitä sitten? Ei ainakaan minun elämään vaikuta yhtään ja sen takia siitä jankuttaminen on mielestäni aivan turhaa......
Ei minunkaan, missä olen väittänyt moista? Mun mielestä on hyvä, että kukin ajaa just sillä mistä tykkää.

Täällä kysyttiin HD vs GSX-R vääntöä, johon vastasin, ymmärrätkö?
Ei tainnu kukaan kysellä gikserin väännöstä yhtään mitään kun taas yllättäen sellasen käppyrät esiin pamahti!! Eiköhän se ole jo kaikille tullut selväksi miten ylivoimainen motti siinä on kaikin puolin......
 
Väännöstä vääntöön meni juu...
tounge.gif
Taitaa olla vähän mun vika kun menin tuosta HD:n vääntämättömyydestä kirjoittamaan...

Anteeksi tästä topicin aloittajalle. Mutta eiköhän tuo nyt kaikille selvinnyt, että isokokonen V-2 custom ei kulje yhtä kovaa kuin 1000 sporttifullracereplicakyykky, jos se oli vielä epäselvää....
tounge.gif
Ei ole välttämättä ihan kaikille vielä selvä  
tounge.gif
Eiköhän se ole selvää suurimmalle osalle ihmisiä ketkä moottoripyöräilyä harrastavat. Jos joku on sitä mieltä että 60hv:n harrikka/customi on yhtä nopea kuin kyykyt niin mitä sitten? Ei ainakaan minun elämään vaikuta yhtään ja sen takia siitä jankuttaminen on mielestäni aivan turhaa......
Ei minunkaan, missä olen väittänyt moista? Mun mielestä on hyvä, että kukin ajaa just sillä mistä tykkää.

Täällä kysyttiin HD vs GSX-R vääntöä, johon vastasin, ymmärrätkö?
Ei tainnu kukaan kysellä gikserin väännöstä yhtään mitään kun taas yllättäen sellasen käppyrät esiin pamahti!! Eiköhän se ole jo kaikille tullut selväksi miten ylivoimainen motti siinä on kaikin puolin......
Topikin ensimmäinen viesti:

sanoi:
kertokaa nyt tyhmälle japsipyörän omistajalle paljonko esim tommosessa 1200sessa sporsterissa on vääntömomentti kun siihen aina vedotaan?mun vanhassa 1100sessa on110nm ja koneja 136.onko paljonkin enemmän hd,ssa

Topikin aloittaja siis kysyi miten on väännöt GSX 1100 vs HD, johon vastasin. 1000 GSX-R alaväännöt on melko lähellä 1100 GSX vääntöä.

Et siis ymmärtänyt, en kyllä sitä odottanutkaan
wink.gif


Vinkki: jos ahdistaa niin ei ole pakko lukea
nixweiss.gif

Toinen vinkki: ota ihan rennosti vaan, ja vaikka pari nappia, jos ahdistaa!
 
Eikös kaveri itse laittanut jo oman pyöränsä tehon/väännön siihen ja kysynyt että onko hd:ssa enemmän vääntöä? Käsittääkseni ei kysellyt 1000 gsx-r:n vääntökäyrää?
Kyllä tässä varmaan joku lääkitys on aloitettava kun joka keskusteluun ilmestyy jostain syystä aina 1000 gikserin tehokäyrät vaikka keskustelu koskisi päältä-ajettavaa murrayn ruohonleikkuria! Väitätkö ettet ole foorumin nro.1 tunkemaan gikserin käyriä esille joka keskusteluun joka koskee jollain tapaa mitattua tehoa/vääntöä? Yleensä tapana on vielä mollata muiden käppyröitä ja ylistää sitä gikseriä. Sitä en oikein ymmärrä.
 
Eikös kaveri itse laittanut jo oman pyöränsä tehon/väännön siihen ja kysynyt että onko hd:ssa enemmän vääntöä? Käsittääkseni ei kysellyt 1000 gsx-r:n vääntökäyrää?
Kyllä tässä varmaan joku lääkitys on aloitettava kun joka keskusteluun ilmestyy jostain syystä aina 1000 gikserin tehokäyrät vaikka keskustelu koskisi päältä-ajettavaa murrayn ruohonleikkuria! Väitätkö ettet ole foorumin nro.1 tunkemaan gikserin käyriä esille joka keskusteluun joka koskee jollain tapaa mitattua tehoa/vääntöä? Yleensä tapana on vielä mollata muiden käppyröitä ja ylistää sitä gikseriä. Sitä en oikein ymmärrä.
Laitoin siihen vääntökäyrän, jossa on samassa kuvassa tyypillinen HD ja tyypillinen 4 cyl japsi kiloluokassa.

Eiköhän topikin aloittajalla juuri ollut siitä kyse ja kinaa jonkun HooDee -ukkelin kanssa, että onko ne HD:n väännöt nyt niin kovia kuin jotkut puhuu. Kuvaajasta näkee melko selvästi millä hehtaarilla liikutaan, kun kyseisiä laitteita vertaillaan.

Tiedätkö muuten, että osittain ihan sen takia usein tyrkkään noita käyriä esiin, kun tiedän, että se ahdistaa tiukkapipoja
tounge.gif
Lisäksi niillä on hyvä pudottaa mutuilijat maanpinnalle
smile_org.gif


Kuten sanottua, en odottanutkaan sinun ymmärtävän
033102beer_1_prv.gif


Suo anteeksi, jos meni yöunet
wink.gif
 
Ei mene yöunet, hermot kylläkin. Tahallaan jos riitaa haastaa niin siihen on parempiakin paikkoja. Esim. nakkikopin edusta lauantai yönä.
 
Buick gs 455 -69 Jälkeen mukavin ja käyttökelpoisin vääntö oli vähän piristetyssä -98 suzuki 1200 banditissa. en kyllä ihan kaikkia pyöriä ole kokeillut
 
Kell vääntö on se väännön kätkeköön ... vanha Rocket miesten sananlasku.

Myydäänkö peniksenkehittäjiä samassa kaupassa missä turboja tai kaasuja kilo kikseriin. Asiakaskunta on ainakin sama
tounge.gif
 
minusta on aina yhtä hauskaa lukea tylyn vääntökäppyröitä, vaikka ne ovatkin vain jostain suikkasesta, silti antavat persiöpektiiviötä.

aika hyvin kuitenkin on keskustelu pysynyt väännökkäänä. hauisvääntöä voisi myös suositella monelle kokeiltavaksi. siitäkin joillain palstoilla on kovaa vääntöä ollut.

vielä ei ole paljoa puhuttu tai kirjoitettu välityssuhteista ja niiden vaikutuksista käytönnön vääntöön. onko harrikoissa lyhyehköt ykköset ja kakkoset, kun ainakin sporttisemmissa, kuten kilogixerissä, on erittäin pitkät ne.
 
Tottahan se on ilman jakolaskujakin, että pitkä ja laakea vääntökäyrä on paras. Sitä vain ei kierroskoneissa ole, ja sen yritin sanoa. Ehkä ole sen verran pappa, että on mukavampi ajella siinä 3500 - 4500 rpm taulussa kuin yli kymppitonnin kierroksilla.
 
MOOTTORISTA löytyy 250hv/350nm. Mitattuja sellaisia!!
Joistaan saadaan helposti voimaa irti,toisista ei!!!!

ja sylintereitä on edelleen 3!!!!
 
ihan niinkuin muistaisin jonkun vastaavanlaisen jutustelun Ducati-ryhmästä...

Jos vertaillaan fysikkaalisesti mitattavia suureita kuten vääntömomenttia ja tehoa, niin käppyrät peliin vaan. Niissä se seisoo mustaa valkoisella. Paljonko on paljon, paljonko on riittävästi, haluuaako paljon yleisesti ottaen vai haluaako ainostaan riittävästi alas ovat niitä mielipideasioita joista voi keskustella. Faktoista lienee turha vääntää ellei kyse ole koulutustilanteesta.

Vääntöhän kuvaa pyörivän liikkeen "vahvuutta" eli kykyä voittaa kuormitus. Teho kuvaa sitten sitä kuinka nopeasti tietyn kuormituksen alaista pyöritysliikettä voidaan tehdä. Eli teho = vääntö x kierrosnopeus. tämä tarkoiittaa myös sitä, että vaihteistossa paitsi alennetaan kierroslukua, niin samassa suhteessa kasvatetaan vääntöä.

Roll-on -kiihdytysten persedyno antaa tietysti kuvaa siitä miten pyörä hyökkää leppoisasta matkavauhdista rivakkaan ohitukseen. Ja toki vääntävällä pyörällä se sujuu paremmin. Mutta eri pyörien vertailua ja yhteyttä moottorin tuottamaan todelliseen vääntömomenttiin hämärtää välityssuhteiden, takapyörän koon ja pyörän painon merkitys.

v2 vääntää alhaalta ja rivi4 on kierroskone on varmaan vuosien saatossa tullutta ja ehkäpä jo osittain vanhaa tietoa. V2:t ovat perinteisesti olleet isokokoisia tyyliin 1200 cc HD:t. Ja 4-pyttyiset taasen luokkaa 450 cc honda. Tätä asiaa varmaan valaisisi jos samaan ruudukkoon saataisiin vaikka vuosimallin -69 Honda 750 tuutin ja hd lapiopään käppyrät.

kehitys kehittyy ja nykyään pystytään hoitamaan kierroskoneisiinkin ainakin jonkinlainen pohjavääntö. suihkutussysteemit, moniventtiilitekniikka jne. ja yleisestikkin iskutilavuuksien kasvu. Toki vuosikymmenten kuluessa hd:nkin moottori on kehittynyt, myös tehon ja väännön suhteen mutta suurin edistys on tapahtunut luotettavuuden, öljytiiveyden yms saralla. Mutta konstruktion tosiasioita kuten työntötankokone vs dohc jne ja niiden vaikutsta moottorin suoritusarvoihin ei voi muuksi muuttaa. Toisaalta sitten onko teholla ylipäätään mitään merkitystä omaan ajonautintoon on taasen niitä mielipidekysymyksiä.

jos aiemmin postattuun evo vs gixu -käppyröihin vaihettaisiin tilalle tc , niin hd:n lukemat kasvaisivat ehkä hiukan mutta kokonaiskuva tuskin muuttuisi.
 
Huomio noihin kippuroihin.

Ne on siis kumpikin kampuratehoa. HD:n dynolappu kun oli kampuralta ja Gixxerin takarenkaalta, joten Gixxerin arvot on kerrottu yleisesti käytetyllä 1,12 kertoimella (eli 12% hävikki voimalinjassa).

HD on ex-duunikaverin joku softail-matkamalli (melko vakio) ja Gixxeri oma ex-laite, GSX-R 1000 K3 bolt-on vaimentajalla ja oman ruiskun säädöllä.
 
Ne vois noi tylyttäjän vääntö ja teho käyrät liimata tuohon etusivulle, ihan joka osastolle. Org:iin saisi kirjoitta sanan vääntö tai teho vasta sitten kun on todistettavasti penkittänyt "erittäin pessimistisessä penkissä" tämän vuosituhannen koneen kyvyn ylittävät arvot. Kyllä sulla tylyttäjä on paljon asiaakin mutta voisit lopettaa tuon käyrien postaamisen joka ikiseen keskusteluun. Tätä en sano siksi että tuntisin jotain pienimunaisuutta gikserin rinnalla, vaan siksi että kaikki on ne jo nähnyt ja olisi mukavampi lukea esim: HD palstaa ilman japanilaisen "moottoripyörien corollan" dynolappuja...
 
Dynokäyrien postaaminen sinänsä on hyvä asia, niitä on aina mielenkiintoista katsoa ja vertailla vaikka täysin erilaisiakin pyöriä, kuten tässä tapauksessa. Mutta jos sen postaamisen tarkoitus on aina mollata/todeta toisen pyörä huonommaksi kuin oma niin se menee kyllä jo vittuilun puolelle. Tältäkin foorumilta löytyy useita pyöriä joiden dyno tulokset peittoaa tylyttäjän mopon joka suhteessa mennen tullen ja palatessa mutta ei niiden omistajat ole täällä lyttäämässä tylyttäjän vääntökäyriä eikä muutenkaan poskeansa soittamassa. Joku muistaakseni tällä foorumilla aikoinaan suositteli numeron palvojille telex-tekomunaa, en tiedä auttaisiko se tässä tapauksessa
tounge.gif
 
Back
Ylös