vääntö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja susukisuki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uus yritys eli tästä mukavan väännökäs matkalaite! Aika lailla samoja numeroarvoja kuin Rocket III:ssa...
Ziisus mikä hintapyyntö 4 vuotta vanhalle laitteelle.  
eek.gif

Köyhän on pakko ajaa sporttisemmilla..  
biggrin.gif
Juu ja 2 litrasesta padasta vähempi tehoa kuin 750cc koneessa on ihan vakiona kaupassa
smile_org.gif
Vääntö menettelee tuon kokoiseksi, n. 100Nm per litra, hiukan alakanttiin sekin.. Absoluuttiarvona hyvä maksimivääntö kyllä!

Vääntö onkin HD:ssä heti siellä alhaalla, koska on tarkoitus ettei kikotin sammu, vaikkei muista antaa lähdössä kaasua. Siinäkin suhteessa se on omassa luokassaan. Sellaista helppoa vääntöä, ei tarvitse etsiä. Eihän niissä kaikissa ole rundimittariakaan? Sitä ei tarvita, koska vähän kapulaa kiertämällä voi äänestä ja tutinasta todeta koneen olevan tulilla, eikun menoksi.

Vääntö onkin HD:ssä heti siellä alhaalla, koska on tarkoitus ettei kikotin sammu, vaikkei muista antaa lähdössä kaasua. Siinäkin suhteessa se on omassa luokassaan. Sellaista helppoa vääntöä, ei tarvitse etsiä. Eihän niissä kaikissa ole rundimittariakaan? Sitä ei tarvita, koska vähän kapulaa kiertämällä voi äänestä ja tutinasta todeta koneen olevan tulilla, eikun menoksi.
Näin on. Sitä ei tosissaan ole sitten kokoon nähden kovin paljon, ja se loppuu heti kesken. Sen takia eivät kiihdykään oikeen mihinkään, vaikka olisi pikkasen enemmänkin laitettu.

Eli jos tuosta tykkää, niin varmaan paras pyörä siihen?

Vaihtelu virkistää. Vituittais ajaa vain yhtä ja samaa pyörää vuodesta toiseen. Mukavahan tolla HD llä on ajella hissukseen, nauttia ajosta ja äänistä sellaisenaan eikä käännellä kaasukahvaa ääriasennosta toiseen ja miettiä miksei mitään tapahdu sellaiseen ostetaan eri vehje.
En viitsis putaroida mitenkä tämä oma nyt verrattuna muihin käyttäytyy. Sitten kun purukummista loppuu maku se vaan räkästään suusta ja pistetään tilalle jotain muuta mitä sillä on väliä kun vaan itse tykkää.
Saivartelu on perseestä.
withstupid.gif

Näin on. Sitä ei tosissaan ole sitten kokoon nähden kovin paljon, ja se loppuu heti kesken. Sen takia eivät kiihdykään oikeen mihinkään, vaikka olisi pikkasen enemmänkin laitettu.

Eli jos tuosta tykkää, niin varmaan paras pyörä siihen?
Ei ole. Kyllähän tollanen harrikka olis makee 1000 gsx-r:n koneella......vois valoissa kierrätellä 13.000rpm!! Kyllä kävis kuin sialle kiikarit.

Vaihtelu virkistää. Vituittais ajaa vain yhtä ja samaa pyörää vuodesta toiseen. Mukavahan tolla HD llä on ajella hissukseen, nauttia ajosta ja äänistä sellaisenaan eikä käännellä kaasukahvaa ääriasennosta toiseen ja miettiä miksei mitään tapahdu sellaiseen ostetaan eri vehje.
En viitsis putaroida mitenkä tämä oma nyt verrattuna muihin käyttäytyy. Sitten kun purukummista loppuu maku se vaan räkästään suusta ja pistetään tilalle jotain muuta mitä sillä on väliä kun vaan itse tykkää.
Saivartelu on perseestä.  
withstupid.gif
Jep, siinähän on oikeesti jo ihan hyvä syy ajella HD:lla. Jos vaan siltä tuntuu, niin mikäs siinä. Hyväksyy siis pyörän sellaisena kuin on, aika kuvittele turhia...

Silloin homma vaan käy mun mielestä huvittavaksi, jos aletaan tosissaan väittämään, että ovat vielä nopeitakin  
biggrin.gif

Kysymykseen vastaten, vanhemmissa 1200cc HD:ssa näyttäs olevan 88Nm 4000rpm ja uudemmissa jotain 107Nm suunnilleen samoilla kierroksilla.

Sen verran oon kokeillu 600 yamahan kanssa sitä satasesta lähtöä isoimmalla vaihteella, niin sinne jäi kauas taakse. Siinä kait se väännön sattuminen oikeille kierroksille/nopeuteen käytännössä näkyy? Parilla pykälällä alaspäin se meni sit aika nopsaan ohi
tounge.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
mut olinpa hetken edellä
omg.gif
tounge.gif

sport05.gif
Seuraavaks sit tonnisen kaa...
wink.gif

Eli ohittaessa ei tartte vaihteita rempata, kääntää kaasua vaan ja maisema vaihtuu.

Sen verran oon kokeillu 600 yamahan kanssa sitä satasesta lähtöä isoimmalla vaihteella, niin sinne jäi kauas taakse. Siinä kait se väännön sattuminen oikeille kierroksille/nopeuteen käytännössä näkyy? Parilla pykälällä alaspäin se meni sit aika nopsaan ohi
tounge.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
mut olinpa hetken edellä
omg.gif
tounge.gif

sport05.gif
Seuraavaks sit tonnisen kaa...
wink.gif

Eli ohittaessa  ei tartte vaihteita rempata, kääntää kaasua vaan ja maisema vaihtuu.
Jep, tämä on lienee hyvä esimerkki juuri siitä että 1400cc Intruder:lla isoimmalla vaihteella 100km/h vauhdissa ollaan paaaaljon lähempänä tehohuippua kuin 600cc sportilla.

Jos sama testi tehtäisiin isoimmalla vaihteella 200km/h vauhdista (kulkeeko Intruder 200km/h??
withstupid.gif
) olisi tulos tod.näk. juuri päinvastainen. Ja jostain 60km/h taas vieläkin selvempi..

Onneksi näitä pelejä on moneen lähtöön ja ajotyyliin.
062802moto_prv.gif
sport05.gif
033102beer_1_prv.gif

Minulla oli edellinen pyörä mielestäni aika maukkaan väännökäs,
VN15 vm90 4-vaihteinen vääntökone n.70hp 123nm vääntöä,
sai tiputtaa suurimmalla vaihteella vauhdin "kävelyksi" ja pelkällä
kahvan väännöllä lähti nikottelematta (jos vaan omat ja pyörän paikat kesti) sillä julmettu tärinä tuota lähtöä saatteli,mulla oli
taas päin vastoin kun Seniorilla,kun siirryin nykyiseen pyörään
jäin kaipaamaan tuota vääntöä,eipä silti mulla on vaan 11:satanen zrx:sä

se, että lisätään sitä ns. tehoa aftermarketin tarjoamilla palikoilla tommoseen harrikkaan, antaa sinne selkärankaan sen hetkellisen tehonlisäyksen tunteen, kyllä. omaan olen laittanut sytkää, puolaa, kantta, venttiiliä, mäntää, putkee, kaasaria, suutinta/suutinputkea, putsaria, nokkaa, toisiovälitystä jne.. okei, tällä määrällä palikkaa ja sitä rahanmäärää jota ei viitsi laskeakaan, on vedetty huiput ilman kierrostenrajoitinta 224kmh. no joo, apehangerin kanssa ja kyydissä oli reissukamat, telttaa ja tommosta. uskon silti että kaksi japanissa valmistettua nopeusmittaria ei voi olla kovin väärässä, nippon seiki japan.

mut pakko sanoo että ei kuulosta kivalle kun kone huutaa lähes viimeistä virttään. vakiolla vastaavalla ei kyl pärjää, se on jo keritty kokeilemaan
biggrin.gif

nyt mä oon saanu aikaiseksi tuon tehontunteen lisäyksen varmasti parhaiten, kun koneeseen on katukäyttöön laitettu lähes kaikki saatavilla olevat olennaiset osat, päätin lähteä toiseen ääripäähän. no, siitä tuli jäykkäperä, joten ne viimeisetkin "ajo-ominaisuudet" on paloteltuna tallin nurkassa, osa myyty eteenpäin jo. keula toimii madallettuna vielä jotenkin, varoittaa routapaukusta about tuhannesosa-sekunnin verran että kohta sattuu alaselkään. jos laittais vielä jotkut old style-rumpujarrut niin voi sitä tehontunnon määrää.

no tohon vääntöön.. mulla oli siinä joku Hi-Po-ketjurataspaketti jonka luvattiin kestävän 125 takapyörähummaa (ei ollu nekään mitään hd:n "rääkyviä lokkeja" tms) ja kesken sladin kävi niin että ketju otti loparit.. katkipoikki, ketjun lenkit repesi. niitit kestää kyllä. paperille en ole lukemia viitsinyt lähteä kokeilemaan, koska varmin paikka -mun tuurilla- on just se penkki missä tulee täystuho. rekasta pääsee kahvaakääntämällä ohi, sadekelillä sladissa jos on varomaton. se siitä väännöstä. tulevan kauden huippujakaan en välitä tietää koska ei ole edes nopeusmittaria, ei käy linjaan.

no mitä tää on mulle antanu nämä viimeiset viitisen vuotta? puheenaihetta, pähkäilyä, vittuilua, uusia kirosanoja kohdistuen työnalla olevaan kilkkeeseen, hauskoja tallihetkiä, rahanmenoo, työkalu-arsenaali on laajentunu huomattavan paljon, kaks hyllyllistä osia joita voi joskus tarvita.. ja helevetin pitkän pinnan. en tahdo verrata tota helistintä mihinkään millä oikeesti kovaa pääsee. sillon ajetaan sellaisella kovaa jos tahtoo niin. toi on reissupyörä jota en juuri sääli, ja sillä ajetaan vaikka spoorissa jos mieleen juolahtaa. hauska laite ja aina pakillinen tuumakoon hylsyjä, räikkä, jatkovartta, rukari ja tulppa-avain mukana.
cool.gif

tässä omia kokemuksiani, ja pyörähän on -89 XL 1200, otteessa.
lookaround_orig.gif

Se on kyllä totta, että isoissa pitkäiskuissa cruiseri-moteissa on ihan alhaalla hyvin vääntöä. Lähinnä sen takia, että iskutilavuutta tosiaan on reippaasti.

Tuossa HD:n (vm. 84 evo-motti) vääntökäyrä samassa kuvassa vm. 2003 tonnisen GSX-R:n kanssa:

HD%20vs%20Gixxer.JPG

Eli HD:n vääntö punaisella ja teho violetilla.

Kuten nähdään, niin se on pieni ja lyhyt spurtti ihan alhaalla, mitä se HD antaa, mutta suurempi vääntö on silloin kuin tonnisen Suzukin samoilla kiekoilla. Absoluuttiarvot suuresta iskutilavuudesta huolimatta kuitenkin todella paljon pienempiä.

Nuo vääntökäyrän muodot ja pituudet kertoo kaiken suorituskyvystä. HD:ssa loppuu löyly lähes heti kun aletaan kiihdyttämään.. Pikku nyppylä vs laakea iso kukkula  
tounge.gif

vuonna -84 esiteltiin evomoottori uutuutena harrikkaan.. ja jos en ihan väärin muista niin rontti 50-hevosta se kehitti vakiona. vähän huono vertailukohta tommonen nuihin käppyröihin.. kokeiles jostain 96" Twincamin käppyröitä ja vertaile niitä.

TC kone nappaa ehkä kierroksia noin 5500(88cid) asti, ennen kuin rajottaja pukkaa päälle, eli ei paljoa EVO:a enempää. Kierrosherkempi se taitaa kuitenkin olla ja tehoa tehdas lupailee muistaakseni 88:sta 75hv ja eikös 96:sta lupailla jotain 78:aa? Koeajoin 96" softail customin ja se tuntui kyllä jopa laiskemmalta kuin oma 88". Tosin omassa on nuo hengitysmuutokset tehty ja koeajamani pyörä oli tehtaan kuosissa.
confused_orig.gif

Löytyisköhän jostain vastaavanlaista käppyrävertailua jossa japsicustomeita HD:n rinnalla?

Muistaakseni VTX käyrä oli melko vaakasuora koko kierosalueella 130-150 välillä

Yleensä puhekielessä sillä kovalla väännöllä tarkoitetaan nimenomaan alavääntöä... ja senkin jälkeen vielä voisi lisätä että ennemminkin juuri sitä perstuntumalla mitattua vääntöä. Sitten kun numeroarvoja ruvetaan kattomaan, niin välttämättä sitä vääntöä ei sitten kuitenkaan niin ihmeellisesti ole. Ja taas olisi hyvä muistaa että vääntömomentti moottorilla ja takapyörällä on eri asia. Teho korreloi takapyörällä vaikuttavan voiman kanssa, ei moottorin vääntömomentti. Tämä tarkoittaa sitä että teho ratkaisee käytännössä kuinka kova eteenpäin vievä voima saadaan aikaiseksi, ei moottorin vääntömomentti.

Omakohtaiset kokemukset ovat hyvin samantapaisia kuin SenioRRilla. Itsekkin kun olen vaihtanut zrxästä veekakkoseen jossa on vähemmän sekä vääntöä että tehoa ja kapeampi käyttöalue moottorissa. Eli kaikilla mitattavilla numeroarvoilla tonninen v2-ilmajäähymörkö häviää rumasti 1200-kuutioiselle rivinelkulle. Mutta loppujen lopuksi se perstuntuma onkin minulle tärkeämpi kuin mitatut lukuarvot.

Ylipäätään en oikein ymmärrä kenelle niillä lukuarvoilla on mitään merkitystä poislukien ne motoristit jotka oikeasti kilpailee? Eikö ratkaisevinta ole kuitenkin se miltä pyörä tuntuu eikä se mitä dynolappu kertoo? Ainakin siinä tapauksessa jos tarkoitus on tällä harrastuksella viihdyttää itseään eikä leuhkia lukuarvoilla nakkikioskilla?
wink.gif

No vähän meni provon puolelle, mutta oikeasti en ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on mitä sekuntikello tai dynopenkki kertoo... Persdyno on epätarkempi, mutta se on kiinteä osa minua itseäni ja persdynon kertomista lukemista minä nautin enemmän kuin dynolapun lukemisesta.

Minä harrastan pyörällä ajamista, en sen mittailemista.

Yleensä puhekielessä sillä kovalla väännöllä tarkoitetaan nimenomaan alavääntöä... ja senkin jälkeen vielä voisi lisätä että ennemminkin juuri sitä perstuntumalla mitattua vääntöä. Sitten kun numeroarvoja ruvetaan kattomaan, niin välttämättä sitä vääntöä ei sitten kuitenkaan niin ihmeellisesti ole. Ja taas olisi hyvä muistaa että vääntömomentti moottorilla ja takapyörällä on eri asia. Teho korreloi  takapyörällä vaikuttavan voiman kanssa, ei moottorin vääntömomentti. Tämä tarkoittaa sitä että teho ratkaisee käytännössä kuinka kova eteenpäin vievä voima saadaan aikaiseksi, ei moottorin vääntömomentti.

Omakohtaiset kokemukset ovat hyvin samantapaisia kuin SenioRRilla. Itsekkin kun olen vaihtanut zrxästä veekakkoseen jossa on vähemmän sekä vääntöä että tehoa ja kapeampi käyttöalue moottorissa. Eli kaikilla mitattavilla numeroarvoilla tonninen v2-ilmajäähymörkö häviää rumasti 1200-kuutioiselle rivinelkulle. Mutta loppujen lopuksi se perstuntuma onkin minulle tärkeämpi kuin mitatut lukuarvot.

Ylipäätään en oikein ymmärrä kenelle niillä lukuarvoilla on mitään merkitystä poislukien ne motoristit jotka oikeasti kilpailee? Eikö ratkaisevinta ole kuitenkin se miltä pyörä tuntuu eikä se mitä dynolappu kertoo? Ainakin siinä tapauksessa jos tarkoitus on tällä harrastuksella viihdyttää itseään eikä leuhkia lukuarvoilla nakkikioskilla?
wink.gif

No vähän meni provon puolelle, mutta oikeasti en ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on mitä sekuntikello tai dynopenkki kertoo... Persdyno on epätarkempi, mutta se on kiinteä osa minua itseäni ja persdynon kertomista lukemista minä nautin enemmän kuin dynolapun lukemisesta.

Minä harrastan pyörällä ajamista, en sen mittailemista.
Siinä on vaan se "pikkupointti", että heti kun sitten alat antamaan sitä hanaa reippaasti, kun se vääntökäyrä alkaa tippumaan, niin eipä se enää edes tunnu miltään. Eli meinasin tuollaista peliä, jossa on vaan pelkkää alavääntöä, mutta loppuu kierrokset ja tehot pahasti kesken.

Minä koen sellaisen moottorin tylsäksi, kun meno loppuu jo ennen kuin se edes alkoikaan
sad_orig.gif
Mutta jotkut muut ei koe, eli silloin se on sopiva kone heille.

Kyllä sellainen laajavääntöinen ja tehokas peli on vaan hieno ajella. Pitkä kierrosalue ja löylyä tarpeeksi.. Eli tahtoo sanoa, että aina mennään kun kapulasta vääntää, vaikka olis vauhtia reippaamminkin.

Back