vääntö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja susukisuki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

susukisuki

New member
kertokaa nyt tyhmälle japsipyörän omistajalle paljonko esim tommosessa 1200sessa sporsterissa on vääntömomentti kun siihen aina vedotaan?mun vanhassa 1100sessa on110nm ja koneja 136.onko paljonkin enemmän hd,ssa
withstupid.gif
 
Pikasella googletuksella luultavasti hd vähemmän. Pitäis tietää tarkemmin malli..70-90.. näkyis vaihtelevan mallista riippuen.
Tosin hd ei o mitään kierroskoneita,joten kaippa se tuntuu tietenki erinlaiselta,,en tiedä kuinka noita ny periaattees vois vertaillakkaa..
nixweiss.gif
 
Enpä tiedä Sportin vääntöä, mutta eiköhän se siinä sadan paremmalla puolella ole.

Tää koko vääntömomentti-homma on aika mielenkiintoinen juttu. Muutama viikko sitten kävin (kännissä) mielenkiintoisen keskustelun erään jo pitempään Harrikoita harrastaneen kaverin kanssa. Hän suuttui perkeleesti ja syytti mua tietämättömyydestä, kun sanoin, että vaikka nykyisessä pyörässäni on vääntöä paperilla enemmän kuin edellisessä pyörässäni(Kawa ZRX1200R. Takapyörällä tehoa 116hv ja vääntöhuippu 119Nm. Yli sata Njyyttonia jo 3000kiekasta ylöspäin...), niin Kawa peittoaa käytännössä mennen tullen HD:n.

Itse kuvittelen "käytännön" vääntömomentin tarkoittavan esim. sitä, että kun 60km/h:ssa vääntää suurimmalla vaihteella kaasun pohjaan, niin mitä sitten tapahtuu... Kawa alkoi kiihtymään tasaisesti ja väkevästi, nykimättä, pornon imuäänen saattelemana. Omalla Bobilla en voi kuutosta käyttää alle 80 vauhdissa(loikkari). Viitosella pyörä kyllä kiltisti lähtee vetämään, mutta huomattavasti Kawaa verkkaisemmin. HD kyllä lähtee valoista vaikka kakkosellakin vaivatta, eli kyllähän siinäkin siis voimaa koneessa on, vaikka jotkut muuta väittävätkin. Ja pyörästäni pidän kovasti, eli mihkään (paitsi toiseen Harrikkaan) en sitä vaihda.
wink.gif


Mutta kertokaa nyt tietämättömälle(minä näemmä) mitä tuo vääntömomentti tarkoittaa käytännössä??
nixweiss.gif

tounge.gif
 
Eiköhän toi tarkoita sitä että kakkosella jos voit lähteä valoista on koneessa pyörivää massaa enemmän kuin kotitarpeiksi, esim. jos SD:llä kokeilen lähteä kakkosella saa kyllä luistattaa helvetisti ettei stumppaa ja soralla lyö tyhjää simona ;)
Eiköhän se koneteho/vääntö ilmoita sen aika tarkkaan mikä totuus on, tosin vertaappa esim. SpeedTriplen vääntökäppyrää muihin niin huomaat selkeän eron vastaaviin vekottimiin...
 
Enpä tiedä Sportin vääntöä, mutta eiköhän se siinä sadan paremmalla puolella ole.

Tää koko vääntömomentti-homma on aika mielenkiintoinen juttu. Muutama viikko sitten kävin (kännissä) mielenkiintoisen keskustelun erään jo pitempään Harrikoita harrastaneen kaverin kanssa. Hän suuttui perkeleesti ja syytti mua tietämättömyydestä, kun sanoin, että vaikka nykyisessä pyörässäni on vääntöä paperilla enemmän kuin edellisessä pyörässäni(Kawa ZRX1200R. Takapyörällä tehoa 116hv ja vääntöhuippu 119Nm. Yli sata Njyyttonia jo 3000kiekasta ylöspäin...), niin Kawa peittoaa käytännössä mennen tullen HD:n.

Itse kuvittelen "käytännön" vääntömomentin tarkoittavan esim. sitä, että kun 60km/h:ssa vääntää suurimmalla vaihteella kaasun pohjaan, niin mitä sitten tapahtuu... Kawa alkoi kiihtymään tasaisesti ja väkevästi, nykimättä, pornon imuäänen saattelemana. Omalla Bobilla en voi kuutosta käyttää alle 80 vauhdissa(loikkari). Viitosella pyörä kyllä kiltisti lähtee vetämään, mutta huomattavasti Kawaa verkkaisemmin. HD kyllä lähtee valoista vaikka kakkosellakin vaivatta, eli kyllähän siinäkin siis voimaa koneessa on, vaikka jotkut muuta väittävätkin. Ja pyörästäni pidän kovasti, eli mihkään (paitsi toiseen Harrikkaan) en sitä vaihda.
wink.gif


Mutta kertokaa nyt tietämättömälle(minä näemmä) mitä tuo vääntömomentti tarkoittaa käytännössä??  
nixweiss.gif

tounge.gif
Juu saman olen huomannut, että jotkut HooRee miehet eivät yhtään kestä sitä, kun niille koittaa kertoa faktoja
biggrin.gif


Hyväksyisivät nyt ne pyöränsä vaan sellaisina kuin ovat ja mihin ovat suunniteltu; rauhalliseen ja kiireettömään cruisailuun. Ei Cadillacin limostakaan yritetä yleensä väittää, että se olis erikoisen hyvä rata-auto tai nopea kiihtymään
tounge.gif


Vääntömomentti on se mikä tuntuu "persauksessa". Jos se tulee ihan alhaalla, niin ei se sillä vielä mihinkään kiihdy, vaikka voi tuntuakkin siltä, että "voimaa on". Eli teholla sitten oikeesti saadaan sitä kiihtyvyyttä. Otetaan siis se sama vääntö korkeammilla kierroksilla ennemmin, jos halutaan kovaa päästä. Pitkä kierrosalue on myös tärkeä, jos halutaan lujaa mennä.

HD:ssa ei tosiaankaan ole tilavuuteen nähden erikoinen vääntö, ja se on customien tyyliin ainoastaan ihan pienillä kierroksilla. Tämä johtuu suunnitteluratkaisuista, esim pitkä isku ja suuret pyörivät massat. Siitä on siis haluttu tuollainen "traktorin moottori".

Sen takia suoritusarvot ovat vaatimattomia. Käytettävät kierrosalueet ovat tuon tyyppisissä koneissa perinteisesti hyvin kapeita, muutama tuhat rpm alkaen ihan tyhjäkäyntikierroksista, ja sit loppu. Cruisailuun tyhjäkäynnin tuntumassa varmaan ihan mukavia, mutta performance-käyttöön niistä ei ole.
 
Lievä offtopic, mutta TÄSSÄ H-D:ssa on vääntöä ja tehoakin ihan kivasti
smile_org.gif


e: Osaako joku tietäjä sanoa, mikä tuo vastassa oleva pyörä on? Mulla loppuu tunnistustaidot...
 
joo ylitalolla onkin joku 2litranen mylly ja viimesenpäälle viritetty.tarkoitinkin vakio koneita.on niitä raahessa mm turbo busiakin jotka on paljon tehokkaampia kuin ylitalon h-d
 
Lievä offtopic, mutta TÄSSÄ H_D:ssa on vääntöä ja tehoakin ihan kivasti
smile_org.gif


e: Osaako joku tietäjä sanoa, mikä tuo vastassa oleva pyörä on? Mulla loppuu tunnistustaidot...
Juu, kauheesti laitettu spora isolla tilavuudella, niin melkeen pärjää jo muutaman vuoden vanhalle vakiolle 600cc pyörälle  
smile_org.gif
Niillä on kyllä tosin joku hurja ajanut muistaakseni jopa 10.2s Suomessa (Kiira). Loppunopeuden perusteella tuossa Sporassa on huimat hiukan yli 100hp, ehkä 120hp kampuralta maximissaan? Alavääntöä varmaan hyvin, kun tilavuuskin on noin suuri.

Tuo juuri kertoo, että jos haluaa kovaa mennä, niin tuollainen cruiseriksi suunniteltu ja rakennettu pyörä on mahdollisimman huono aihio siihen.

Eli vaikka tilavuutta on yli 2 litraa, niin aika oli 11.1s tuossa. Kun alunperin performance-laitteiksi suunnitelluilla pyörillä pääsee alle 1/3 tilavuudella selvästi lujempaa. Se kertonee tarpeeksi, mihin nuo koneet on suunniteltu. Ei ainakaan siihen, että niillä pääsisi lujaa.
 
Hyvä esimerkki on myös ZZR1100, jonka omistin ennen Rexiä. Zetorissa oli/on tehoa ihan mukavasti nykymittapuunkin mukaan, mutta persdynossa se tuntui Rexiin verrattuna melko laimealta. Siis puhun tällasesta "normiajosta" muun liikenteen seassa. Esim. ohituksissa Zetorissa joutui käyttämään kiivaasti vaihteita, mutta suurilla kierroksilla sitten tapahtuikin paljon... Rex TUNTUI tehokkaammalta ja eittämättä olikin sitä ala- ja keskikierrosalueella. Olen nähnyt ZX10R:n ja ZRX:n tehokäyrät samalla lapulla ja Rex oli huomattavasti tehokkaampi noin 8000kiekkaan saakka. Noh, kiihtyvyydessä myös välitykset vaikuttavat paljon tietysti asiaan.

Pakko kuitenkin sanoa, että tuon mun HD:n suorityskyky yllätti mut kun koeajoin pyörän 2005. Lyhyissä pyrähdyksissä Bob on yllättävänkin nopea, mutta, kuten Tylyttäjäkin sanoi, kierrokset loppuvat kesken, kun pidempään vedätetään...Vaan eipä sitä ihan vakiona ole sripille tarkoitettukaan, vaikka kyllä olis kiva päästä kokeilemaan.

Tässä muuten Biken isojen customien vertailutestien tuloksia:
HD Dyna Wide Glide: 0-100km/h 4,7sek, 60-140km/h 13,5sek
HD V-Rod: 3,9sek ja 9,6sek
Honda VTX 1800: 5,0sek ja 15,7sek
Kawa Mean Streak: 5,4sek ja 14,6sek
Suzuki VN 1500 Intruder: 6,4sek ja 22sek
Eli aika samoissa lukemissa pyöritään vaikka HD:n kone onkin vanhaa perua oleva konstruktio...
wink.gif
Tämä EI sitte ollut mikään provo! Tiedän kyllä pyöräni olevan hidas, kun sitä sportteihin vertaa...
tounge.gif
 
Hyvä esimerkki on myös ZZR1100, jonka omistin ennen Rexiä. Zetorissa oli/on tehoa ihan mukavasti nykymittapuunkin mukaan, mutta persdynossa se tuntui Rexiin verrattuna melko laimealta. Siis puhun tällasesta "normiajosta" muun liikenteen seassa. Esim. ohituksissa Zetorissa joutui käyttämään kiivaasti vaihteita, mutta suurilla kierroksilla sitten tapahtuikin paljon... Rex TUNTUI tehokkaammalta ja eittämättä olikin sitä ala- ja keskikierrosalueella. Olen nähnyt ZX10R:n ja ZRX:n tehokäyrät samalla lapulla ja Rex oli huomattavasti tehokkaampi noin 8000kiekkaan saakka. Noh, kiihtyvyydessä myös välitykset vaikuttavat paljon tietysti asiaan.

Pakko kuitenkin sanoa, että tuon mun HD:n suorityskyky yllätti mut kun koeajoin pyörän 2005. Lyhyissä pyrähdyksissä Bob on yllättävänkin nopea, mutta, kuten Tylyttäjäkin sanoi, kierrokset loppuvat kesken, kun pidempään vedätetään...Vaan eipä sitä ihan vakiona ole sripille tarkoitettukaan, vaikka kyllä olis kiva päästä kokeilemaan.

Tässä muuten Biken isojen customien vertailutestien tuloksia:
HD Dyna Wide Glide: 0-100km/h 4,7sek, 60-140km/h 13,5sek
HD V-Rod: 3,9sek ja 9,6sek
Honda VTX 1800: 5,0sek ja 15,7sek
Kawa Mean Streak: 5,4sek ja 14,6sek
Suzuki VN 1500 Intruder: 6,4sek ja 22sek
Eli aika samoissa lukemissa pyöritään vaikka HD:n kone onkin vanhaa perua oleva konstruktio...
wink.gif
Tämä EI sitte ollut mikään provo! Tiedän kyllä pyöräni olevan hidas, kun sitä sportteihin vertaa...
tounge.gif
Juu, alavääntö "hämää", eli antaa illuusion hyvästä kiihtyvyydestä. Ja onhan se ok, sen ihan lyhyen pyräyksen kun kestää. Jos oikeesti halutaan pelin laukkaavan, niin sen pitää antaa kunnolla tehoa ja kiertää.

Tuo on ihan oikea asenne, eli tiedät ja hyväksyt pyörän käyttötarkoituksen. Osa HD-miehistä hampaat irvessä väittää, että kovin nopeita ovat
smile_org.gif
Parhaimmat menee jopa niin pitkälle, että mutkatielläkin kuulemma roikutaan kyykyn kannassa helposti, tai vedetään jopa ohi
biggrin.gif
 
Ihan ilman provoilumieltä rupesi kiinnostamaan tuo että millaisilla välityksillä HD:eissa on tuo vaihteisto, siis suunnilleen mihin nopeuteen pääsee noilla pienemmillä vaihteilla (tai miksei isommillakin jos on kokeillut  
tounge.gif
). Välitysten vaikutus kun kuitenkin pitää ottaa huomioon näissä vääntö-perstuntumalta-"väännöissä".

[Kuriositeettina oma wanhukseni ('96 RF900) mittarin mukaan: ykkönen n. 120, kakkonen about 170 ja kolmonen palttiarallaa 220, isommilla en ole punaiselle asti vetänytkään (tuo on 5 vaihteinen)].
 
alotus ei ollut provo.aina vedotaan vääntöön kun puhe menee h-dhen.elikkä vääntö ei ole kummoinen vaan se on pikku kierroksilta asti käytössä, antaa siis voiman tunteen.vähän niinkuin iso diesel kone autossa,tuntuu riskiltä mutta kierrokset loppuu kun tuntuu makealta.
 
alotus ei ollut provo.aina vedotaan vääntöön kun puhe menee h-dhen.elikkä vääntö ei ole kummoinen vaan se on pikku kierroksilta asti käytössä, antaa siis voiman tunteen.vähän niinkuin iso diesel kone autossa,tuntuu riskiltä mutta kierrokset loppuu kun tuntuu makealta.
Just näin. Ja niissä se väännön huippuarvokin alakierroksilla on huono tilavuuteen nähden. Eli ne puheet, että "HD:ssa on hurjasti vääntöä", eivät perustu yhtään mihinkään.

Ennemmin pitäisi sanoa: "HD:ssa huippuvääntö tulee uskomattoman alhaalla, je kestää uskomattoman lyhyen hetken, lisäksi se on numeroarvoltaan vaatimaton."
smile_org.gif
 
Back
Ylös