• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

vääntö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja susukisuki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Siinä taas näkee, että olet ymmärtänyt näiden viestin tarkoituksen täysin väärin Joskus pitää ottaa fakta faktana, ihan ilman tunteita. Ei siitä tarvitse suuttua, jos ei se oma pyörä olekaan hehkutuksen arvoinen. Tarkoitus ei ole lytätä kenenkään pyörää, vaan laittaa siitä mitattua faktaa esiin ja vertailla muihin.

Eipä ole paljon liittyneet mun pyöriin nämä keskustelut. Mitä voitat tuolla jatkuvalla faktan esittämisellä? Esim. jos joku on käynyt säädättämässä pyörän ja postaa tänne käyrät hyvillä mielin ja kehuu vaikka siinä sivussa vähän mopoansa niin sinä olet "vertailun" vuoksi laittamassa yllätys yllätys 1000 gikserin käyrää rinnalle ja yleensä kommentti on tämän suuntainen: eipä tuo nyt niin erikoinen ole!

Vähän sama asia kun salilla joku tekisi jossain liikkeessä ennätyksensä niin menisi sivusta huuteleen että eipä tuo nyt niin erikoisesti mennyt, mää tein samat jo 16-vuotiaana!!
Faktaa voisi esittää treenikassista löytyneestä hikisestä vihkosta johon voimien tunnossa on tuloksia kirjannut.

Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan??

Siinä taas näkee, että olet ymmärtänyt näiden viestin tarkoituksen täysin väärin   Joskus pitää ottaa fakta faktana, ihan ilman tunteita. Ei siitä tarvitse suuttua, jos ei se oma pyörä olekaan hehkutuksen arvoinen. Tarkoitus ei ole lytätä kenenkään pyörää, vaan laittaa siitä mitattua faktaa esiin ja vertailla muihin.

Eipä ole paljon liittyneet mun pyöriin nämä keskustelut. Mitä voitat tuolla jatkuvalla faktan esittämisellä? Esim. jos joku on käynyt säädättämässä pyörän ja postaa tänne käyrät hyvillä mielin ja kehuu vaikka siinä sivussa vähän mopoansa niin sinä olet "vertailun" vuoksi laittamassa yllätys yllätys 1000 gikserin käyrää rinnalle ja yleensä kommentti on tämän suuntainen: eipä tuo nyt niin erikoinen ole!

Vähän sama asia kun salilla joku tekisi jossain liikkeessä ennätyksensä niin menisi sivusta huuteleen että eipä tuo nyt niin erikoisesti mennyt, mää tein samat jo 16-vuotiaana!!
Faktaa voisi esittää treenikassista löytyneestä hikisestä vihkosta johon voimien tunnossa on tuloksia kirjannut.

Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan??
Juu, täytyy koittaa vähän rajoittaa, ettei tule porukalla paha mieli
wink.gif

Juu, vahinko ettei noissa meikäläisen ostamissa Bike:issa ole ollut enempi Buell:eja tai H-D:eitä (tai esim. muita isoja V2 customeja). Tosiaan tuo on jumalattoman kokoinen matkaharrikka mikä tuossa listassa on mukana, joten se siitä..

Hauskoja ylläreitäkin tuosta löytyy, esim tuo että ER-6 pysyy ZX-6R:n mukana hyvin suurimmalla vaihteella noissa nopeuksissa. Tuo Ducatin 1098S on täytynyt olla nuhainen yksilö tai mittausvirhe?

Juu, vahinko ettei noissa meikäläisen ostamissa Bike:issa ole ollut enempi Buell:eja tai H-D:eitä (tai esim. muita isoja V2 customeja). Tosiaan tuo on jumalattoman kokoinen matkaharrikka mikä tuossa listassa on mukana, joten se siitä..

Hauskoja ylläreitäkin tuosta löytyy, esim tuo että ER-6 pysyy ZX-6R:n mukana hyvin suurimmalla vaihteella noissa nopeuksissa. Tuo Ducatin 1098S on täytynyt olla nuhainen yksilö tai mittausvirhe?
Ei kun siinä ei ole vääntöä
tounge.gif

Ei kun siinä ei ole vääntöä  
tounge.gif
Se on rytkyttänyt niin pahasti, että testaajalla on näkökenttä niin pahasti sumentunut, ettei ole uskaltanut vetää roka auki
tounge.gif

Kauheehan noilla V2 koneisilla on yrittää ihan alakierroksilta lähteä. Melko tarkasti saa mallata aina kierrokset, että niillä on mukava ajaa. Kovin tuntuu olevan lyhyet käytettävät kierrosalueet. Yleensä 5000-6000rpm maksimissaan, monissa jopa vähemmän.

Parhaissa rivinelkuissa tehokas ja käytettävä kierrosalue on jopa 10000rpm! Siinä löytyy jo joustoa ja leppoisuutta ajamiseen, kun voi samalla vaihteella ajaa mukavasti vaikka alueella 50-250km/h (ja tuo on oikeesti totta, ei ole edes ääriesimerkki).

Makuja on niin helvetin monia. Itse olen pitänyt HD:lla ajamista hyvinkin leppoisana. Matka-ajossa, maantienopeuksilla 80-120km/h, ei tärinää ole ja ohitukset sujuvat mainiosti, kun vaan muistaa polkasta vaikka yhenkin pykälän pienemmälle. Okei, ZRX:llä ei vastaavassa tilanteessa tarvinnut edes sitä yhtä pykälää alas, jotta ohitus sujuu ripeästi, mutta HD:n unelman lailla toimivan(ihan oikeesti! Yks parhaita vaihteistoja joita olen käyttänyt) vaihteiston ansiosta ei tuo vekslaaminen nyt niin kamalaa ole...

Jospa olet, Tylyttäjä, yrittänyt kammeta sitä ajamaasi Harrikkaa juurikin semmoiseen mihin sitä ei ole tarkoitettu..?

1098:ssa on varmaan perinteiseen ducatin tyylliin ihan ylipitkät välitykset joten tuskin tuossa muusta on kyse.
R1:sen ajat sen sijaan yllätti, persedynolla se nimittäin tuntuu aika nihkeältä ala/keskikierroksilla. Kuitenkin se on suunnilleen yhtä nopea kuin 10r kawa. Sitten taas 1000rr joka kuulemma on törkeän laiska tonniseksi on nopeampi kumpaakin
tounge.gif

1000gsx-r:n ajat on kyllä kovat!

Jos välityksistä puhutaan niin kottaraisessa on kierroksia alle 4k 100kmh vauhdissa ei paljoa tapahdu... Piikkiä pienempää niin keulii hulluna kakkosella ei kiva...

Mitä olen niitä kirottuja käppyröitä kattellut niin tuossa '06 tietämillä 1000rr:ssä oli kyllä mukavasti alavääntöä.. Ducatista näkee vähän että se alkaa vasta tuossa 100-140 pääsemään vauhtiin, joten voi olla juuri tuo välitys selityksenä. Yamahan R6R vaikuttaa todella kierroskoneelta, eli alhaalla ei ihmeitä tapahdu, mutta kierrosten myötä paranee kummasti..

Miten niin off-topic.. olis varmaan pitänyt aloittaa uusi ketju näistä sitkeyksistä..
tounge.gif

1098:ssa on varmaan perinteiseen ducatin tyylliin ihan ylipitkät välitykset joten tuskin tuossa muusta on kyse.
R1:sen ajat sen sijaan yllätti, persedynolla se nimittäin tuntuu aika nihkeältä ala/keskikierroksilla. Kuitenkin se on suunnilleen yhtä nopea kuin 10r kawa. Sitten taas 1000rr joka kuulemma on törkeän laiska tonniseksi on nopeampi kumpaakin  
tounge.gif

1000gsx-r:n ajat on kyllä kovat!
Ei se 1000RR ole tosiaankaan laiska. Varsinkin 06 lähtien siinä on pirun hyvä moottorikin, vetää koko alueella hienosti. Kaikin puolin hyvä pyörä!

08 Blade näyttää olevan vielä parempi, taitaa siinä olla uusi mittapuu muille valmistajille kiloluokassa. Siinä on sentään vielä vääntöä keskellä, kun muut ovat menneet perkele pilaamaan moottorit.. Myös Suzuki. K7 mallissa +5hp huipputehon takia uhrattiin keskialue, ei todellakaan järkevää, ja on ihan aiheesta saanut siitä kritiikkiä.

Parhaissa rivinelkuissa tehokas ja käytettävä kierrosalue on jopa 10000rpm! Siinä löytyy jo joustoa ja leppoisuutta ajamiseen, kun voi samalla vaihteella ajaa mukavasti vaikka alueella 50-250km/h (ja tuo on oikeesti totta, ei ole edes ääriesimerkki).
Tuossa samassa lauseessa kiteytyy myös kyseisen moottorikonstruktion tylsyys...

Sähkömoottorilla saadaan numeroarvoilla vielä parempi vetoalue, mutta arvaa haluaako kukaan sellaisella ajaa?

Tuossa samassa lauseessa kiteytyy myös kyseisen moottorikonstruktion tylsyys...

Sähkömoottorilla saadaan numeroarvoilla vielä parempi vetoalue, mutta arvaa haluaako kukaan sellaisella ajaa?
Todellakin! Vetoa on aika kun tarvitsee.

Mä en saa siitä mitää lisäkiksejä, että kone tutisee alla ja tuottaa huonosti vääntöä ja tehoa. Päinvastoin. Joillekin se on kai se "luonne". Mulle se "luonne" tulee siitä, että se menee kun käskee. Se on luonteetonta jos ei tapahdu muuta kuin että ääni ja tutinat kovenee.. Mutta edelleen, kukin tyylillään.

Tässä Hannulan toiseen topikkiin linkittämää hyvää dataa, 08 tonniset:

bikepg7.jpg

Edelleen vahvistaa sitä ennakkokäsitystä mikä mulla tuli kun uusi Blade julkaistiin; luultavasti paras kilokyykky tähän mennessä! Moottorin lisäksi ajettavuus on testien mukaan enemmän kuin kunnossa!

Jos välityksistä puhutaan niin kottaraisessa on kierroksia alle 4k 100kmh vauhdissa ei paljoa tapahdu... Piikkiä pienempää niin keulii hulluna kakkosella ei kiva...
Niin on kilosissakin alle 4k kierroksia, mutta silti tapahtuu. Kottaraisessa ei oo vaan voimaa
wink.gif
Niin se hyvä vääntökäyrä ja pieni paino näkyy käytännössä nääs
tounge.gif
Luulet vaan
biggrin.gif

Jaa niin, olenhan mä ajanut kiksulla, ei se niin ihmeellinen ole...
tounge.gif

Mutmut. Vaikka zrxän alakierrosvääntö on numeroiden valossa murhaavan ylivoimainen, niin silti se ei tunnu yhtä hauskalta kuin nykyinen tonninen mörkö. Se teho tulee paljon laimeamman oloisesti.

Tyly on ihan oikeassa kun se näyttää käppyröistä että vääntöä on veekakkosessa paljon rivinelkkua vähemmän kun ollaan samoilla kierrosluvuilla. Mutta kun se ei ole koko totuus. Persaus nimittäin ei tiedä moottorin kierrosluvusta hevon kukkua vaan persdyno aistii väännön per työtahti. Ja silloin veekaks tuntuu ryydikkäämmältä. Toisaalta vastaavasti silloin myös veekakkosesta tuntuu rivinelkkuun tottuneelle loppuvan kierrokset kesken todella aikaisin.

Sellaiselle mattimeikäläiskuskille niin kuin minä, joilla kiekkamittari arkisessa ajossa pysyy 95-rosenttisesti alle 8krpmän tuntuu veekaks paljon hauskemmalta. Gixxeriä en ole kokeillut, muutamaa muuta kilokyykkyä kylläkin ja minun kaltaiselleni ne tuntuvat joko aneemiselta (normaaliliikenne) tai aivan liian tehokkailta sitten kun annetaan hanaa kunnolla.
Mun persedyno on kertonut koeajamistani V2:sta seuraavaa: Alakierroksilla täristää niin perkeleesti ja yläkierroksilla veto on vaisua ja puutunutta. Käytettävä tehoalue (tai vääntö-) on todella kapea.

Ja jottei tarvii sanoa puolueelliseksi niin pihassa seisoo myös V2:nen ja onpa vielä merkiltään Ducati. Hienosti päpättää mutta mitään ei tapahdu...

Niin on kilosissakin alle 4k kierroksia, mutta silti tapahtuu. Kottaraisessa ei oo vaan voimaa  
wink.gif
tounge.gif
Luulet vaan
biggrin.gif

tounge.gif
Luulot on eri asia kun mitattu fakta
wink.gif
Onhan näitä kokeiltu ihan käytännössäkin.

wink.gif
tounge.gif
Luulet vaan
biggrin.gif

tounge.gif
Luulot on eri asia kun mitattu fakta
wink.gif
Onhan näitä kokeiltu ihan käytännössäkin.
Onneks ei mee yhtään ohi aiheen
tounge.gif
biggrin.gif

Mutmut. Vaikka zrxän alakierrosvääntö on numeroiden valossa murhaavan ylivoimainen, niin silti se ei tunnu yhtä hauskalta kuin nykyinen tonninen mörkö. Se teho tulee paljon laimeamman oloisesti.

Tyly on ihan oikeassa kun se näyttää käppyröistä että vääntöä on veekakkosessa paljon rivinelkkua vähemmän kun ollaan samoilla kierrosluvuilla. Mutta kun se ei ole koko totuus. Persaus nimittäin ei tiedä moottorin kierrosluvusta hevon kukkua vaan persdyno aistii väännön per työtahti. Ja silloin veekaks tuntuu ryydikkäämmältä. Toisaalta vastaavasti silloin myös veekakkosesta tuntuu rivinelkkuun tottuneelle loppuvan kierrokset kesken todella aikaisin.

Sellaiselle mattimeikäläiskuskille niin kuin minä, joilla kiekkamittari arkisessa ajossa pysyy 95-rosenttisesti alle 8krpmän tuntuu veekaks paljon hauskemmalta. Gixxeriä en ole kokeillut, muutamaa muuta kilokyykkyä kylläkin ja minun kaltaiselleni ne tuntuvat joko aneemiselta (normaaliliikenne) tai aivan liian tehokkailta sitten kun annetaan hanaa kunnolla.
Mun persedyno on kertonut koeajamistani V2:sta seuraavaa: Alakierroksilla täristää niin perkeleesti ja yläkierroksilla veto on vaisua ja puutunutta. Käytettävä tehoalue (tai vääntö-) on todella kapea.

Ja jottei tarvii sanoa puolueelliseksi niin pihassa seisoo myös V2:nen ja onpa vielä merkiltään Ducati. Hienosti päpättää mutta mitään ei tapahdu...
Samat on fiilikset. Yhtään koneeltaan hauskaa sportti-twiniä en ole vielä ajanut.

Sporttitwineistä ajettuina tähän mennessä:
- Mille vanha ja uuskoppanen
- TL 1000 R
- VTR SP2

Ainoa fiilis, mikä näin näin jälkikäteen tulee mieleen em. pyörien moottoreiden ominaisuuksista on jotenkin "stressaava". Kauhee työ pitää se kone vetoalueella, ei ole vääntöä eikä tehoa ja tärisee niin perkeleesti alakierroksilla. Todella työläs ajaa esim stadissa, aina pitää olla sopiva pykälä joka kadunkulmaan.

Back