• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaaratilanteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kava10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Minulle vaarapaikkoja on jalkakäytävillä liikkuvat
liian lyhyeet hameet
ja läpinäkyvät puserot

Reiska_SB"

itsellä on vaaratilanteita aiheuttanut itsensä peilaaminen näyteikkunoista.
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Liikenneympyrät on pahimpia, aina siellä on joku joka ei osaa ajaa oikein, vaan tehdään ihme poistumisia. Ensimmäisenä mopoiluvuotena mainasi tulla auto kylkeen, ja minä mopolla kaiteeseen... Nyt osaan jo ajaa ympyrässä niin ettei edes tarvitse väistellä
062802jumpie_prv.gif

Kerran letkassa ajellessa -turvavälit kohdallaan - lensi edellä ajavasta asuntovaunusta kattoluukku, se meni aika läheltä ja sydän löi mijoonaa
omg.gif

Pahimmat vaaratilanteet ovat sattuneet, kun on ajanut alinopeussuositusten mukaan. Ei ole mitään aktiviteettia ja ajatukset harhailee ihan muualla. Jos ei nukahda sarviin, niin sitten muuten ei ole valveilla, vaikka silmät olisikin auki. Nämä liian alhaiset rajoitukset ovat kyllä tappavia. Kuinkahan moni onnettomuus sattuukaan liian pienen nopeusrajoituksen aiheuttamasta nukahtamisesta.
Oooon siinä tottuudenkin poikainen vaikkakin vähän lymyssä.

Niin kauan kun oli vanha kevari niin autoilijat jyräs asfalttiin, vaan heti kun oli pyörä minkä suorituskyky takasi sen että oma vauhti oli toista luokkaa kun autoliikenteen vauhti niin ei ne enää saanu mua kii...

Kerran kolmion takaa päin ja kerran risteyksessä perään. Minä raukka sain kipeetä molemmilla kerroilla mutta paskaks ne autotkin meni. Nämä kevariaikana, isommalla pyörällä huolettomia kesiä kolme.
Elikkä kun tietää kaiken mitä tapahtuu joka puolella ympärillään kilsa eteenpäin ja puol kilsaa sivuille ja taakse ja ajelee omaa iloista vauhtiaan aina valmiina kiihdyttämään tai hidastamaan niin selviää. Muuten joku ajaa yli.

Moi Bomber ja Kaasunalle
033102bebe_1_prv.gif
. Tän topicin aihe oli: vaaratilanteet. Ja uusienkin motoristien kanssa keskusteltavat vaaranpaikat.

Mulle ovat pitkän motoristiurani ( olen yli 50-vuotias, iloinen kyykkypyöräkuski ) aikana olleet pahimmat vaaranpaikat:

- risteykset
- tiukat mutkat
- irtohiekka arvaamattomissa paikoissa
- nopeasti pysähtyvät jonot
- sivuteiltä pääteille pyrkivät ajoneuvot
- liian pehmeä alusta, jolle jalkani tai sivuseisontatuen asetan

Kertokaa vielä muitakin vaaranpaikkoja.

Tämä on vakavamielinen topic. Jonka pyrkimyksenä on herätellä.
Herätellä miettimään alkavaa kesää.

Topic, joka haluaa tätä foorumia tutkailevaa muistuttaa, että me kava10:t, Kaasunallet, Bomberit ja monet muut haluamme ensi syksynä, kun pyörät taas menevät talviteloille, muistella kivaa ajelukesää. Emme pilvenreunalta, vaan ihan täältä.
062802moto_prv.gif
Tohon listaan varmaan voisi lisäillä

- pikipaikat ja
- tiemaalaukset.

Itsestään selvyyksiä, mutta voi talvella niiden petollisuus unohtua. Varsinkin helteisellä säällä kun piki pehmenee, niin on aika pirullista tavaraa. Sit tuo piki ja ajoratamaalaukset vesisateella ovat kumpaisetkin aika metsän suuntaan vievää...

Ite meinasin ensimmäisenä ajokesänä, ekalla mopolla ottaa aikamoisen haisaiderin, kun mutkassa ajoin tommoseen piki paikkaan ja lähti peräalta...
crazy.gif

1000f ravisteli ja säikäytti aikaslailla kuskiaan. Onneksi tuttu asu lähellä, niin sai mennä rauhoittumaan. Tosin kahvi vaan ei pysynyt mukissa, kun sen verran pelotti pientä moottoripyöräilijän alkua vielä siinä vaiheessa. Hyi hitto

Viime kesänä yksi läheltä piti tilanne. Ajoin Tampereen ohitustietä töistä kotiin, nopeusrajoitusten mukaan ja sää oli mitä parhain. No poliisit olivat sitten pysäyttäneet rekan siihen moottoritien sivuun, ilmeisesti
halusivat tutkia perävaunun sisältöä tai jotain. Kun poliisi sitten rupes aukaseen perävaunun ovea, tuulenpuuska käänsi oven suoraan ajokaistalleni. Onneks ei ollu autoa viereisellä kaistalla että mahduin väistään. Kyllä siinä itte pelästy, mutta taisi siinä poliisi-setäkin pelästyä
tounge.gif
tounge.gif
.

Kiitos vaan sille mulkulle, joka tänään aamulla vaihtoi kaistaa risteysalueella valkoisen sulkuviivan yli vasemmalta kaistalta oikealle viime tipassa ja vielä käyttämättä vilkkua. Tämä siis tapahtui Tampereella Linnainmaan rampin lähellä. Onneksi ajelin rauhallisesti ja seurasin liikennettä, muutoin olisi taas saatu lukea iltapäivälehdestä 1100 kuutioisella ajavan kaahaajamotoristin onnettomuudesta.

Treellä on muitakin onnistujia tänään. Olin liikennevaloissa oikealla kaistalla, vihreän vaihtuessa skootteriteinityttö suhahti 20-30 km/h mun oikealta puolelta ohi ja jatkoi suoraan. Onneksi en ollut kääntymässä... Eikös mopoilijoidenkin pidä nykyään ajaa joku kortti?

Vaikea muista sanoa, mutta yleishuomiona sanon, että alkuvuosina kevarilla oli vaaratilannetta koko ajan. muistan olleeni vaaratilanteessa 2x yhdellä koulumatkalla.

Mitä enemmän vuosia, niin vaaratilanteet yleensä aavistaa, tai tietää niiden muuttuvan vaaratilanteiksi, ellei jo etukäteen tee jotain.

Nykyään tulee enemmän tuollaisia, 'vaatii huomiota' tilanteita, kuin täydellisiä paniikkitilanteita. Alkuvuosina(eka 3) tuli enemmän täydellisiä:'ei helvetti' tilanteita.

Hauska juttu, mutta esim autoilijoiden ajatuksia tulee välillä niin ennustettua, että joku pieni ajolinja muutos edelläajavassa saa jo aikaan fiiliksen, että tuo kääntyy. eikun 100metriä myöhemmin se pistää myöhäisen vilkun ja kääntyy. kevarikaudella vastaava tilanne oli niin, että ajoin ilman turvaväliä sen puskurissa, en tajunnut, että se kääntyy kohta ja kun se alkoi jarruttamaan, niin täysi paniikkitilanne itsellä. Kaikki tilanteet tuli kuin halolla päähän.

Turvaväliä ja nopeuden merkitystä ei voi korostaa riittävästi. kiität jokaista metriä edellämenevään autoon kun tilanne tulee. ja kun niitä metrejä ilmaiseksi annetaan, niin ota vastaan!

80km/h:ssa vauhdista pyörä pysähtyy samassa matkassa kuin se hidastuu 120km/h:sta 80 km/h:tiin..

Myös yleishuomiona voin sanoa, että kevarikaudella ja aloittelevanan isopyörä motoristina olin enemmän tilanteissa 'sisällä'. ajoin niin perkeleesti, tuijotin mittaria ja etupyörää. Mitä enemmän on ajanut, niin katse nousee ja ajatus on irti siitä vilkkukytkimen ja kierroslukumittarin maailmasta eräänlaisena yliminänä, tarkastelen useita asioita kerralla, vähän kuin kokonaiskuvaa.

Siinä oli yksi pärrä kuski taas likellä ja ihan omasta syystä. Tuli Tarvontietä Helsinkiin päin ja veti vasemmalta kaistalta suoraan oikealle yli kehäkolmosen rampille. Vain venäläisen Passatti kuskin väistö pelasti osumasta. Teki meinaan se Passatti saman just mun edestä.

Muutamia huomioita:
- Tuusulantiellä motarilla ryssänkilvissä ollut hiace karvas vasemmalle kaistalle - syytä en tiedä, mutta olin itse kohdalla. Valoissa nämä iloiset venäläis sedät hymyilivät kiilatulle.

- Nuoriso varsinkin nämä Honda Civic miehet - niillä on kauhee pätemisen tarve kun ohjastavat noita kortteli tykkejään.

- Eestin kilvissä ollut Alfa hermostui kun menin valoissa ohi. Kehä kolmosella sitten piti vetää Alfa tappiin (hymyilin visiirin takana).

Ryssät ja nöösit on toistaseks olleet vaaratilanteiden aiheuttajina. Muuten on mennyt viikko jouhevasti.

JOVAIN NET...!
sport05.gif

..ovat taas lähteneet liikkeelle, meinaan nämä MAATAISTELUKONHET...mitä nyt niitä onkaan multivaattorei, auroi ja peräkärrei. Savea ja lantaa nii että pikitie ON tosissaan luikasta. Varsinkin heti satteen alkaessa !!!

Sitten varsinkin on erityisen tappovehkehiä nuo peräkärrit jossa näyttäs olevan ihan ehyet valot mutta eivät toimi.
Vilkkua EI näy kärryssä mutta raktoris toimii kyllä.

Ja sitten TARKKANA kun onse kääntymäs, nimittäin tiijättehän kun perävaunun pistoke vähäsen rikkoontuu tai se raktorin liitinpohja niin sitten kun tämä näyttää kääntyvän oikialle ni SIT SE KÄÄNTYYKIN VASEMMALLE eli vilkut näyttää RISTIIN !

Jovain on PALAJO näitä missä vilkkuvat somasti toisinpäin !
confused_orig.gif

Äsken töihin tullessa läheltä piti tilanne: Ajoin koskelankatua länteenpäin yli mäkelänkadun. Tämän jälkeen tulee oikealta jokin pienempi katu. Katsoin että sieltä olisi tulossa pari autoa. No se ensimmäinen empi hetken ja kääntyi siihen eteen ja ajattelin, että olisi vähän voinut jättää väliä. Samalla se toinen autokin survoi siihen.
Mentiin hetki eturengas lukossa ja ihmeen tuurilla pyörä hidastui juuri tarpeellisen määrän ja olin noin 30 cm auton perästä. Olin jotenkin onnistunut vähän väistämäänkin samalla vasemmalle. Eli mentiin rengas lukossa ja vähän vinottain. Tööttiä ja nyrkkiä. Ei se autoilija edes varmaan tajunnut miten lähellä kaatuminen/törmäys oli.

Toissaviikolla auto meinasi kolme kertaa kertaa vaihtaa kaistaa päälle.
kaboom.gif

1) Keltasilla valoilla läpi vaan. Tyhmänä olin lainkuuliainen ja vetäsin reiluhkon jarrutuksen kun valot meni keltaiselle...ja eikös siinä sit ollu kunnon hiekkadyynit asfaltilla...etunen meinas lähteä alta. Onneksi tukijalkakin luisti siinä kuulalaakereilla mukana sen verran, ettei menty nurin. Tästä lähtien aina keltaisilla läpi...prkl.

2) Rekka kun tulee vastaan, niin siirryn kaistan oikeaan reunaan. Rekasta kun voi lentää kaikenmaailman ryönää, kuten puun palasia, hiekkaa, kiviä, lumilapioita, renkaita...
Toinen syy on se, että muutaman kerran rekan takaa on poukannut joku reikäpää ohitukseen tietysti minua näkemättä. Onneksi olen alusta asti tehnyt tuon siirtymisen, niin ei ole edes pulssi noussut moisista ohittelijoista kun ovat mahtuneet menemään.

3) kuolleessa kulmassa ajaminen. Yhdestä säikäytyksestä oppineena en aja koskaan auton kuolleessa kulmassa. Aina niin, että vieressä olevasta autosta näkee päätä kääntämättä, eli mieluiten A pilarin kohdalla. Näin toimien ei ainakaan vielä ole yritetty päälle tulla.

4) Huono kypärä / visiiri. Ajelin kosteahkolla kelillä ja eikös sitten tullut kunnon aivastus. Visiiri vetäsi aivan läpinäkymättömään huuruun eikä pentele meinannut haihtua millään. Siinä sitten iski paniikin poikanen ja kauhealla räpellyksellä visiiriä auki...ja sitten pukkaakin ~100 kmh vauhdissa vettä silmille...argh. No onneksi oli suora tie eikä muuta liikennettä, mutta kyllä siinä meinasi olla pulassa. Eipä ole sitä kypärää enää...
smile_org.gif

Viime kesänä kristallinkirkkaan Aurajoen rannalla.
Ajelin siinä jokilaivojen kohdalla auton perässä, rakoa oli balttiarallaa 15 m. Kadunreunasta (oikealta) oli oli lähdoössä auto (jostain kumman syystä sillä oli vilkku päällä). Suojelusenkeli tais kuiskata korvaan, et tota kannattaa varoa. Niinhän siinä sit kävi, että sieltä se auto lähti reunasta heti kun edelläni menevä oli ohittanut hänet ja sujautti suoraan eteen, oli uukkaria tekemässä. Kun näki mut ni liinat kiinni ja pysähty siihen keskelle kaistaa, yleensähän liikenteessä korjataan virhe virheellä. Vauhtia oli onneks vähän ja enkeli huuteli olkapäällä, eli siihen mopo pysähty nätisti metrin päähän keskellä kaistaa poikittain olevan auton kuskin ovesta.

Oli siinä mielenkiintonsen näkönen ilme kuskilla.

Niinpä, ei pitäis nuolasta, edellistä kirjoittaessa mietin et oonpas pääsy vähillä tilanteilla. Lähdin pikkulenkille ja niinhän sitä saatiin taas pulssi lähelle miljoonaa.

Pitkähkö suora, edessa eikä takana kaetään. Vastaan tuli traktorin vetämä jono. Heti traktorin takaa meinas lähtee henkilöauto ohittamaan, mutta tais nähdä mut ja jätti yrityksen siihehen ja palas nätisti omalle kaistalle.
No tän henkilökotilon takana oli kuormaauto joka lähtikuin lähtikin ohittamaan siinä tien täydeltä autoa tulossa vastaan, pikkusen veti kädet jäykäks. Pientareenkautta piti mennä ohi.

Ei voi ku ihmetellä tommosta sadistista toimintaa, tohon ku olis täräyttäny keskelle keulaa paniikissa, ni olis huomenna lehdet uutisoinu "moottoripyöräilijä ajoi päin rekkaa". Tuskin oli kyse ksiitä, etteikä vastaantulija olis nähny tms.

Lisätäänpäs taas uutta.
-Motoristien tappamiseksi suunitellut risteykset.

Tampereelta motaria pitkin kohti nokiaa. Nokian rampin jälkeen tule kiva risteys, jossa oikealta liittyy toinen tie kivasti takaviistosta oikealta, ja siellä on kolmio, joka virheellisesti antaa olettaa niiden väistävän... No, eihän tommosessa kohtaa autoilijat näe kun mopo tulee takaviistosta ja paukkaavat kolmion takaa päälle.
Olin jo aiemmin katsellut risteystä sillä silmällä, että tässä on helppo jäädä alle, ja eilen se sitten oli suht lähellä...olisin jäänytkin jos en olisi aiemmin kiinnittänyt paikkaan huomiota. Sieltä takaviistosta paahtaa joku loppuun poljettu pakettiauto yhtään hiljentämättä, luotti ilmeisesti pikkuruiseen peiliinsä. No, onneksi huomasin, etten näe sen peilin kautta kuskia, niin tuskin sekään näkee mua...tiukka jarrutus ja tilanne selvisi. Jäihän siihen etusen ja pakun väliin jotain senttejä kun tuli mun kaistalle.

Täytyy kertoa juttu, joka tapahtui viime viikolla ja onnekseni olin kotilolla liikkeellä. Vastaan saapui vt 11 maasturi ja huomasin sen ajavan pientareelle. Nousi helkkarinmoinen pölypilvi ja samassa pilven keskeltä pyöri vastaan keskellä tietä maasturin takarengas. Jarrutin minkä ehdin, mutta kolahtihan se rengas maskiin. Näinkin voi käydä. Onneksi en ollut mp:llä liikenteessä, sillä vastaantulevan liikenteen sekä pyöräilijän vuoksi, ei juuri ollut varaa mihinkään väistääkkään.

Heitetääs pari ikävää omalle kohdalle sattunutta, joista selviämiseen josta selvisin "haistamalla" tilanteen, radalla opittua tehokasta jarrutusta hyödyntäen sekä tuurilla.
- "valmiiksi kääntyneet" kotilot. Aina välillä risteyksissä seisoo jonon kärjessä autoja, jotka on jo "valmiiksi" kääntyneet 45 astetta tarvittavasta 90 asteesta. Yllätys yllätys tuollaistesta autosta ei näe kovin hyvin risteävää liikennettä ja mopo on helppo hukata jonnekin tukipalkkien taakse. Muinoin Matinkylässä meinasin mennä Kadetin sivuovesta sisään, kun 70 v elämänkokemuksella liikenteessä olevat vanhus päätti tuollaisen ryhmittymisen päätteelsi työntää kolmion takaa eteen lähes "täydellisellä" ajoituksella. Jarrutus takarenkas ilmassa (sormet oli jo valmiiksi jarrulla), väistö pientareelle, ohitus ja viittomakieli eli naarmuitta selvittiin.
- henkilöautot rekkojen takana motoreiden liittymissä. 2 kertaa olen törmännyt tilanteeseen jossa liittymästä rekan perässä tullut henkilöauto on nopealla ohjausliikkeellä siirtynyt keskikaistalle heti liittymän päätyttyä. Rekan perässä torjottaneella kotilolla vauhtia ehkä max 70 tuollaisessa tilanteessa (yleensä tuo tempaus suoritetaan max 1300 cc autolla joka suorastaan ampuu sen rekan ohi), mulla mittarissa oli noin 140 (todellista ehkä noin 126 eli vetomielellä olin liikenteessä). Ainut kerta kun on tullut takapää jarrutettua ilmaan motarilla...

Tässä oikeestaan pahin vaaratilanne mitä on ollu.. Kyllä on iso kiittäminen ettei mitään tapahtunut...

kerran ajelin kaverin kanssa kakspäällä koulusta kotia, eli espoon keskuksesta päin tulin ja menin kehän ylitte bodomin lenkkiä vetämään.. En mennyt mitenkään lujaa, oisko ollu mittariin 50-60 kun oli loiva, mutta aika pitkä mutka oikealle.. Keskellä mutkaa oli pysähtyny täysperävaunu rekka mun kaistalle.
eek.gif
sitte tais olla vielä joku nainen siinä rekan vieressä tien puolella, ja aika varomattomalta näytti. Kyllä hirvitti kun se tuli vielä aika yllättäen. Ei ollut edes mitään kolmiota laittanu varottamaan! jos rekan takaata ois tullu joku auto niin ois käyny pahasti.
confused_orig.gif
Onneksi oli tuuria matkassa sillä kertaa.
smile_org.gif

Back