Vaihde näyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja triangel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toi rundimittari ois ihan jees, koska zetan oma rundikello on ihan perseestä. Tosin pelkkä vaihtovalo riittäis, joten aikamoinen hinta vaihtovalolle.
Tota vaihteennäyttöä ihmettelen, että mitä tolla kukaan oikeasti tekee
confused_orig.gif

sanoi:
Digi toimii moottoripyörissä, joissa on digitaalinen nopeusmittari sekä digitaalinen kierroslukumittari.
Ei ainakaan tossa mainos kuvassa ole digitaalista nopeusmittaria?
Triangel, eikö sulla ollu fasu1000? Eikö siinä ole "tavallinen" kierroslukumittari?
withstupid.gif

Mittari voi olla digitalinen (=elektroninen), vaikka osoitin olisikin perinteinen viisari
biggrin.gif
Lähinnä tuo mekaanisuus koskeekin nopeusmittareita, sillä kiekkamittareissa harvemmin on vaijerikäyttöjä ollut
wink.gif

Tuo vaihdenäyttöhän suorittaa vain jatkuvaa "päässälaskua" kiekat vs. nopeus ja näyttää numerot sen mukaan. Saman päättelyn oppii toki itsekin hyvin nopeasti ajokokemuksen karttuessa => aika turha himmeli
lookaround_orig.gif

Jaa-a. Kun ajattelen omaa ajokäyttäytymistäni, niin kyllä tulee usein sitä seiskaa haettua ja muutenkin turhaan vaihdepoljinta läpsyteltyä. Tyhmempiäkin hankintoja varmaan löytyy.

No tuollaista koulussa justiinsa elektroniikassa väsäilen!
Periaatteessa melko helppo ja halpa itsekin valmistaa!Osiin menee rahaa <10€!Saas nähä saakos sen vielä toimimaankin.

Nimin. "Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän"
biggrin.gif

Jaa-a. Kun ajattelen omaa ajokäyttäytymistäni, niin kyllä tulee usein sitä seiskaa haettua ja muutenkin turhaan vaihdepoljinta läpsyteltyä. Tyhmempiäkin hankintoja varmaan löytyy.
Sama vika, seiskaa (vaihdetta, ei lehteä) tulee haettua ajellessa ties kuinka vitusti, tommonen numeronäyttö saattais ainakin vähentää turhia kutoselta ylöspäin "vaihtoja"...

Mittari voi olla digitalinen (=elektroninen), vaikka osoitin olisikin perinteinen viisari
biggrin.gif
<pilkunnuuskinta>
Eikös perinteisen näköiset mittarit ole aina analogisia, liikuttaa neulaa sitten vaijeri tai sähkö. Ja digitaalisissa on sitten viisarin sijasta pelkkä numeronäyttö. Tai sitten mun viisarirannekellokin on digitaalinen...
crazy.gif

</pilkunnuuskinta>

No, niin tai näin, aika turha himmelihän toi vaihdenäyttö normaaliajossa on. Onhan sitä seiskaakin tullut joskus etsittyä, mutta aika hyvin pelkkä takapuolituntumakin kertoo millä vaihteella ajaa.

Ainakin joissakin GS Suzukeissa näyttö oli vakiona jo joskus 80-luvulla. Ja tietty se oli vain kateellisten panettelua, jos joku erehtyi turhaksi moista väittämään...
wink.gif

Ja mulla ainakin, etenkin radalla ajettaessa, on useinkin käynyt niin etten ole tiennyt mikä pykälä pesässä. Syynä esim. liian "kevyt" vaihtaminen, jolloin ei ole voinut olla varma menikö pykälää ylemmäs vaiko ei. Mielumiin ajaisin "Park:in" pääsuoran päähän vitosella kuin nelosella, mutta useimmiten on tainnut olla nelonen päällänsä sinne päätymutkaan tultaessa.
Sen verran ollut lopenloppeensa niitä vaihtohäröjä, notta itse kokeilisin enemmän kuin mielellään tommosta sydeemiä. Vaikka kuinka olen pyrkinyt muistamaan kierrosten perusteella noita vaihteita niin silti mm. se seiska meinaa olla täälläkin hakusessa. Radalla taasen ei ehdi noita kiekkojakaan seuraamaan, joten silloin on mentävä korvakuulolla.

Mulla ei löydy edes kutosta, vaikka yrittänyt olen monesti. Ei toi mun mielestä ihan turha ole. Jos on vääntävä moottori, niin silmässä olevan vaihteen arvaaminen voi olla aika vaikeaa. Toisaalta, jos mylly vetää, niin mitä väliä? Ja jos ei, niin pykälää pienemmälle...
wink.gif

Eli kaipa se sit on turha? Suurimmalla vaihteella kiekat on tavallisissa maantienopeuksissa kyllä jäänyt muistiin. Mulla mittarinäyttämä on 90 km/h vauhdissa 3000 rpm. Suunnilleen.

Minulla ei yleensä ole hajuakaan mikä vaihde on pesässä. No se ei haittaa kuin silloin kun etsii sitä puuttuvaa kuutosta. Joskus tulee myös poljettua ykköseltä alaspäin.

Tämä johtuu yksinomaan kokemuksen puutteesta.

Kierroksia erivaihteilla voi talvi-iltoina opiskella Geardatalla.

On tuollainen http://www.datatool.co.uk/productA.asp?ProductID=234
härveli ollut yhden kesän käytössä. Verraton laite kun ajelee pitkää ja ykstoikkoista pätkää.
Sitä joskus vain ajelee ja viheltelee kuupan sisällä eikä muista käyttää vaihteita, niin tuosta huomaa että vois vaikka laittaa isompaa pykälää  
idea3.gif
.
Ratakäytössä ei ehkä sopiva, siellä saa luvan olla muutenkin skarppina, ei siellä mittareita katsota, sekä näyttö toimii pienellä viiveellä. Muuten kyllä suosittelen.

näyttö toimii pienellä viiveellä
Viive tulee siitä laitteen sisäisestä laskennasta - pitää mitata pätkän aikaa molempia suureita saadakseen laskennan suoritettua ja siten myös näytön numeron "kohilleen"
wink.gif
Luulisin että 0.5-1.0s lienee tuon viiveen suuruus
nixweiss.gif

Varmasti myös vapaalla laskettelu panee "sähköaivot" hiukka sekaisin kun nopeutta on, vaan ei kiekkoja - tai sitten "kiusakseen" kääntää kahvaa juuri sopivasti jollekin alueelle => numerot juoksee näytössä
tounge.gif

Jos näin kauppiaana sanoisin muutaman sanan itse laitteesta, noita kun on tullut jokunen asennettua ja itselläkin ollut molemmat käytössä.

Vaihdenäyttö palvelee yllättävissä tilanteissa, varsinkin tälläistä Ö-luokan rata-ajoluuseria. Muutaman kerran laite pelasti minut dramaattiselta alaspäin -vaihtovirheeltä (Radalla kakkoselta ykköselle kun luulin että minulla oli kolmonen pesässä).

Kierroslukunäyttö toimii parhaiten rata-ajossa. LED -villkuminen ei jää huomaamatta, vaikka roikut ulkona. Ainakin B600 Suomen Cup kolmonen 2004 piti laitteesta kovasti :-). Paras hyöty saadaan silloin, kun esim. vihreän alueen LEDit teipataan piiloon ja näytetään vain keltainen ja punainen alue. Nämä alueet voi ohjelmoida vapaasti, joten mittari näyttää esim. tehollisen alueen. (esim. 8000 - 13 000) jonka jälkeen toimii vaihtovalo. Jos kuski ei näe ledejä, silloin tietää heti että ei ole tehoalueella.

tälläistä tällä kertaa. Kerron mielelläni lisää

/marko

Mulla ei löydy edes kutosta, vaikka yrittänyt olen monesti. Ei toi mun mielestä ihan turha ole. Jos on vääntävä moottori, niin silmässä olevan vaihteen arvaaminen voi olla aika vaikeaa. Toisaalta, jos mylly vetää, niin mitä väliä? Ja jos ei, niin pykälää pienemmälle...
wink.gif

Eli kaipa se sit on turha? Suurimmalla vaihteella kiekat on tavallisissa maantienopeuksissa kyllä jäänyt muistiin. Mulla mittarinäyttämä on 90 km/h vauhdissa 3000 rpm. Suunnilleen.
Jep. Oppii muuten aika nopeasti yhdellä silmäyksellä näkemään nopeusmittarin osoittamasta sekä nopeus- ja kierroslukumittarien neulojen välisestä kulmasta, mikä vaihde on pesässä. Ei sitä tietenkään aina, esim. radalla, ehdi katselemaan. Mutta ei ole niin väliksikään.

On muuten tullu kaivattua perinteistä, "analogista" viisarinäyttöä, kun tossa veturissa on digitaalinen lcd-näyttö.. Toi vaihdenäyttö ledeillä auttais kyl radalla kummasti.. jos vaan olis hiukka edukkaampi hankkia..

Gixerissä näyttää olevan analoginen kiekkamittari ja sitten tuo vaihtovalo myös. Ensi kesänä näkee miten yhdistelmä toimii.

Back