• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaihteennäyttäjä

Väisänen

New member
Moro, ajattelin siis talven aikana hankkia cebariin(600f) tuollaisen kun mulla ainakin on väliin vaikeuksia tietää mikä vaihde on päällä, ainakin jos ajelee hiljalleen isommilla vaihteilla.

Onko jollakin kokemuksia miten kyseinen laite toimii ja miten sen asennus tapahtuu? Eli onnistuuko asennus ihan kotikonstein?

Muistan nähneeni jopa suomalaisen nettisivun joka möi rakennussarjana(?) kyseistä aparaattia.

Asiaa. Varsinkin kaupungissa ei jaksa rätnätä sitä vaihteistoa ja voi pykälä jäädä liian isoksi esim. risteyksessä  
sport05.gif

Itse olen miettinyt simppeliä vaikkapa ledi riviä jossa loistavat ledit kertoo vaihteen. esmes 1 ledi ykkönen 6 lediä kutonen. Tässä mallissa voisi vaihdepolkimen tunnistus anturit voi olla ihan mekaanisia mikrokytkimiä, laittavat vaan pykälän kohdalla ledin loistamaan.... (kehitys alkutekijöissään jotain tällästa..)
Toki sellainen numeronäyttö on hienompi.

Probyte myy tuota rakennussarjaa (linkki)
Kytkentähän on esitelty Electronics World Magazinessä, joten jos on elektroniikka hallussa voi yrittää etsiä lehden käsiinsä ja rakentaa sen pohjalta.
Rakennussarja on tietysti kätevämpi vaihtoehto.

Jarmo

Mitä hittoa ?

Tosi motoristilla on 8 aisti joka on aina selvillä mikä vaihde on päällä.

Vähemmän ajanut motoristi näkee nopeusmittarin ja kierroslukumittarin asennosta mikä vaihde on päällä.

Vai olenko humanoidi ?  
omg.gif

Laite tunnistaa pykälän kierrosluvun ja nopeuden suhteesta.
Kytkentä mittariston taakse, ilmeisesti 5 piuhaa..
Mihin hintaan meinasit saada?

"joissa on elektroninen nopeus- ja kierroslukumittari...."Eli käytännössä,=selittäkää mikä on elektroninen nopeus-kiekkamittari,ei mee vaijereita???Käykö kyseinen härpäkkä mun zx9r-99 siin?Hyvän olonen laite,hintakin kokolailla kohdallaan??
withstupid.gif
kaboom.gif

Jep, samanlaista minäkin oon miettiny!
Miun cebari on vuodelta -94 joten siihen se elektroninen systeemi käy  
sad_orig.gif

sanoi:
Probyte myy tuota rakennussarjaa (linkki)

Toi toinen oli taas vähän kömpelön näköinen...

Eli jos joku tietää jonkun "kolmannen" ei-elektronisen systeemin niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.

sanoi:
Itse olen miettinyt simppeliä vaikkapa ledi riviä jossa loistavat ledit kertoo vaihteen. esmes 1 ledi ykkönen 6 lediä kutonen. Tässä mallissa voisi vaihdepolkimen tunnistus anturit voi olla ihan mekaanisia mikrokytkimiä, laittavat vaan pykälän kohdalla ledin loistamaan.... (kehitys alkutekijöissään jotain tällästa..)

Mullakin kävi mielessä tää mikrokytkin homma kerro jos homma edistyy...

033102beer_1_prv.gif

"joissa on elektroninen nopeus- ja kierroslukumittari...."Eli käytännössä,=selittäkää mikä on elektroninen nopeus-kiekkamittari,ei mee vaijereita???
Elikkäs ei mee vaijereita mutta sähköjohtoja niin maan perkeleesti... Tuli opiskeltua noita kun vanhoissa -02/03 sarjan valmeteissa on normaali vaijeritsydeemillä, ja noissa -05/55 sarjoissa on sähkoinen/digitaalinen/elektroninen(miksi sitä haluaa kutsua) ja yleensä tavallisella turpeenpuskijalla menee sormi suuhun kun tuommoinen sähkökaappi pamahtap tuusaksi...

Jees, eli mä miettisin jotakin härpätintä mikä vaan saisi signaalinsa vaihdepolkimen asennosta kuten vapaanmerkkivalo.
Eli joka vaihteen kohdalla katkaisin laittaisi nips, ledin päälle. Kun pienentää niin, kytkin menee kiinni ja ei ledille virtaa.
idea3.gif

Olisi helppo toteuttaa, ei pyörän omia sähköjä tarviis sorkkia, vain pieni käyttöjännite ledeille
smile_org.gif

Ropleemi on kun vaihde menee isommalle niin millä sais sen edellisen ledin olemaan päällä...

No joo, perjantai illan taikaa:ratkaisu.
Mietin lediriviä jossa palkki loistaa 123456 suurentuvasti. Eli edellinen ledi jää päälle. No, jos tyytyy siihen että se rivi näyttää vain yhdellä ledillä koko ajan niin helppo nakki: vain
vaihteiden määrän kytkin+ledi ilmaisimia jotka toimii yksikseen. Eli joka vaihteelle oma tunnistin. Ja ledin päällä voisi olla kirkas muovi johon on se vaihteen numero merkitty=sama idis kun vanhojen autojen mittari valaistus.

Moro, ratamopon sivuilla oli tuo ennen mutta ei näy enää? Vai olenko sokea?
omg.gif

Ratamopossa se hinta oli tosiaan jotaki 90€ ja toiminta on ymmärtääkseni niinkuin Pete sanoi eli:
"Laite tunnistaa pykälän kierrosluvun ja nopeuden suhteesta."

Kyllä tuo tulee ainakin meikälle tosi tarpeeseen sillä tolla mopolla tulee vaihteiden kanssa hiljaisessa vauhdissa sohlailtua..

Jees, eli mä miettisin jotakin härpätintä mikä vaan saisi signaalinsa vaihdepolkimen asennosta kuten vapaanmerkkivalo.
Eli joka vaihteen kohdalla katkaisin laittaisi nips, ledin päälle. Kun pienentää niin, kytkin menee kiinni ja ei ledille virtaa.
idea3.gif

Olisi helppo toteuttaa, ei pyörän omia sähköjä tarviis sorkkia, vain pieni käyttöjännite ledeille
smile_org.gif

Ropleemi on kun vaihde menee isommalle niin millä sais sen edellisen ledin olemaan päällä...

No joo, perjantai illan taikaa:ratkaisu.
Mietin lediriviä jossa palkki loistaa 123456 suurentuvasti. Eli edellinen ledi jää päälle. No, jos tyytyy siihen että se rivi näyttää vain yhdellä ledillä koko ajan niin helppo nakki: vain
vaihteiden määrän kytkin+ledi ilmaisimia jotka toimii yksikseen. Eli joka vaihteelle oma tunnistin. Ja ledin päällä voisi olla kirkas muovi johon on se vaihteen numero merkitty=sama idis kun vanhojen autojen mittari valaistus.
Ei taida suoraan tuo polkimen asento kertoa mitään. Keppihän keskittää itsensä. Vapaamerkkivalo on kai kaikissa pyörissä otettu suoraan lootasta kuten myös ainakin puimurin vaihteenilmaisimen anturi tekee.

Seuraavaksi sitten varmaan joku jättiledi mittaristoon joka kertoo kun painaa jarrua, ehkä sitte vielä joku systeemi mistä näkee paljonko kaasu on auki?
033102bebe_1_prv.gif
NO HUH HUH! (Ei herneitä, tokihan jokainen saa omaan mopoonsa räplätä mitä vinkuloita haluaa  
wink.gif
)

Nämä omat ideani kohdistin omaan dr350:een siinä on nämä jutut toisin kuin noissa hienoissa rätkissä
wink.gif

Voin taata että jos tämä rattori stumppaa liikenteeseen,niin ei hymyilytä vähään aikaan.

Se jättiledi on jo isojen poikien megasporteissa käytössä, Leti

Antaa olla, hiiteen kaikki valottimet.

Back