• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Väistelyä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyrhen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jyrhen

New member
Kyllä tänään todellakin rupesi tuntumaan että kotilokuskit yrittää tosissaan tappaa meikäläisen.Heitin tyttären mopottimella ukille ja mummille kyläilemään.No,menomatkalla edessä ajanut autoilija sai yht"äkkiä päähänsä että päästänpäs bussin tuolta kolmion takaa tulemaan.Ei muuta kuin liinat kiinni.Meikäkäläisen silmät olivat varmaankin kuin teekupit,kun huomasin auton takapuskurin lähestyvän turhankin nopeasti.Nooo ei muuta kuin mopo "parkkiin" auton vierelle,(muuten olisi puskuri sanonut morjens) ja kotilokuskia tervehtimään.Kaveri pyöritteli autossa päätään,oli varmaankin tapahtunut jotain sellaista,mitä minä en kertakaikkian ymmärtänyt.Noo puuskuttaen tytär hoitoon ukille ja mummille,ja eikun takaisin kotia kohti.Pääsin soukanväylälle,ja kappas, Toyota Yaris liimautui takafillariin kiinni. Ajeltiin siinä peräkanaa 70km/h:ssa,ja tuli aika jarruttaa Espoonlahden valoihin.Takana tapahtui jotain merkillistä,koska peilistä kun katsoin,Yaris oli osittain kanttarin päällä,eli oli väistänyt minua.Siinä vaiheessa rupesi jo pelottamaan että mitäköhän tässä vielä....Ajot sujuivatkin rauhallisesti parisen kilometriä,aina kivenlahden Teboilille asti.Kotilokuski oli tulossa Tebiksen pihasta,huomasi minut,jäi odottamaan,ja kun olin melkein kohdalla,lähti kumit vinkuen samalla morjestaen,kun taas meikäläinen harjoitteli lukkojarrutuksen saloja.Kypäräkin oli varmaan punainen kiukusta,mutta hei olin melkein kotona.Viimeiset kurvit Saunalahden suuntaan,eteen tuli hyvän etäisyyden päässä pihalta auto.Ajeltiin siinä rauhallisesti peräkanaa,kunnes tuli se ikioma kodin risteys.Edellä ajava päätti pistää liinat kiinni risteykseen,jotta kaveri pääsisi pois kyydistä.Ja taas jarruteltiin rajusti.Tässä vaiheessa meni kuppi lopullisesti nurin.Kyytiläinen oli juuri nousemassa autosta,kun vedin mopon viereen,ja rupesin huutamaan sydämeni kyllyydestä painokelvotonta tekstiä.Sälli taisi ottaa itseensä,koska painui takaisin autoon,ja auto jatkoi matkaa.Loppu matka n 500metriä sujuikin sitten rauhallisesti ja ennenkaikkea turvallisesti.....
crazy.gif

Ja tämä kaikki tapahtui välillä Saunalahti-Soukka-Saunalahti.

lookaround_orig.gif
eek.gif

Kumpaahan tässä tarkoitettiin kusipäällä?

Mun mielestä kyllä kuulostaa vähän siltä, että ennakointi on jätetty vähän vähemmälle tolla reissulla ja ehkä sitä on vähän turhan lähelläkin ajettu. Tai sitten muuten vaan omissa ajatuksissa.

Mopolla kun ajelee, niin siinä ei tosiaan pitäis muuta miettiä ku sitä, jotta minkälaisia kummia temppuja ne kanssaliikkujat voivatkaan tehdä ja pitää etäisyydet muihin liikkujiin sen mukaisina, että ne voivat tehdä lähes mitä tahansa omaa ajoa häiritsemättä.

Ei muuten, mutta kun kolarointi sattuu...

Mun mielestä kyllä kuulostaa vähän siltä, että ennakointi on jätetty vähän vähemmälle tolla reissulla ja ehkä sitä on vähän turhan lähelläkin ajettu. Tai sitten muuten vaan omissa ajatuksissa.

Mopolla kun ajelee, niin siinä ei tosiaan pitäis muuta miettiä ku sitä, jotta minkälaisia kummia temppuja ne kanssaliikkujat voivatkaan tehdä ja pitää etäisyydet muihin liikkujiin sen mukaisina, että ne voivat tehdä lähes mitä tahansa omaa ajoa häiritsemättä.

jotenkin vaan tuntuu että jotkut kotilokuskit ajattelee, että mopo pysähtyy nopeasti ja että tohon väliin mahtuu hyvin. tottahan se on että mopo pysähtyy nopeesti mutta ei oo kiva tehdä koko ajan niitä äkkijarrutuksia ku ne kotilot tulee mitä ihmeellisimpiin väleihin.

ja että jos tulee kylkeen niin mopoilijaa siinä sattuu eikä mua

Kyllä tänään todellakin rupesi tuntumaan että kotilokuskit yrittää tosissaan tappaa meikäläisen.Heitin tyttären mopottimella ukille ja mummille kyläilemään.No,menomatkalla edessä ajanut autoilija sai yht"äkkiä päähänsä että päästänpäs bussin tuolta kolmion takaa tulemaan.Ei muuta kuin liinat kiinni.Meikäkäläisen silmät olivat varmaankin kuin teekupit,kun huomasin auton takapuskurin lähestyvän turhankin nopeasti.Nooo ei muuta kuin mopo "parkkiin" auton vierelle,(muuten olisi puskuri sanonut morjens) ja kotilokuskia tervehtimään.Kaveri pyöritteli autossa päätään,oli varmaankin tapahtunut jotain sellaista,mitä minä en kertakaikkian ymmärtänyt.Noo puuskuttaen tytär hoitoon ukille ja mummille,ja eikun takaisin kotia kohti.Pääsin soukanväylälle,ja kappas, Toyota Yaris liimautui takafillariin kiinni. Ajeltiin siinä peräkanaa 70km/h:ssa,ja tuli aika jarruttaa Espoonlahden valoihin.Takana tapahtui jotain merkillistä,koska peilistä kun katsoin,Yaris oli osittain kanttarin päällä,eli oli väistänyt minua.Siinä vaiheessa rupesi jo pelottamaan että mitäköhän tässä vielä....Ajot sujuivatkin rauhallisesti parisen kilometriä,aina kivenlahden Teboilille asti.Kotilokuski oli tulossa Tebiksen pihasta,huomasi minut,jäi odottamaan,ja kun olin melkein kohdalla,lähti kumit vinkuen samalla morjestaen,kun taas meikäläinen harjoitteli lukkojarrutuksen saloja.Kypäräkin oli varmaan punainen kiukusta,mutta hei olin melkein kotona.Viimeiset kurvit Saunalahden suuntaan,eteen tuli hyvän etäisyyden päässä pihalta auto.Ajeltiin siinä rauhallisesti peräkanaa,kunnes tuli se ikioma kodin risteys.Edellä ajava päätti pistää liinat kiinni risteykseen,jotta kaveri pääsisi pois kyydistä.Ja taas jarruteltiin rajusti.Tässä vaiheessa meni kuppi lopullisesti nurin.Kyytiläinen oli juuri nousemassa autosta,kun vedin mopon viereen,ja rupesin huutamaan sydämeni kyllyydestä painokelvotonta tekstiä.Sälli taisi ottaa itseensä,koska painui takaisin autoon,ja auto jatkoi matkaa.Loppu matka n 500metriä sujuikin sitten rauhallisesti ja ennenkaikkea turvallisesti.....
crazy.gif

Ja tämä kaikki tapahtui välillä Saunalahti-Soukka-Saunalahti.

lookaround_orig.gif
eek.gif
Niinhän se vaan on, että henki voi lähteä 50m ennen kotipihaa tai vaikka uimalenkillä 12 m omasta rannasta.
Terävänä loppuun asti, siis tarkoitan perillä pyörä sammutettuna omassa kotipaikassa.
Itse ole kotitunnelmissa 20 km ennen päätepysäkkiä(koti). Hohhoh, kotiportilla ollaan.
Voi sattua vaikka mitä.
Terävänä loppuun asti.

Kyllä ne kotilokuskit ajelee muidenkin eteen, kun mopon. Ajelen taas muutaman viikon todella isoa ajoneuvoa, ja kotiloilla on tosian helkkarinmoinen kiire sinne etuakselin alle...!!!

Eilen aamulla töihin mennessäni yks täysperävaunullinen "teiden ritari" sai päähänsä lykätä eteen satasen alueella kolmen auton ja yhden mopedin(mun) eteen. Letka jarrutti aika reippaasti, mut onneks oli hyvä turvaväli ja jarrut kunnossa. Ohimennessä huomasin kuskin olevankin "ritaritar"! Oliko tämä nyt se perinteinen "nainen ratissa-auto ilman kuljettajaa" tapaus?
wink.gif

Tuota tuota...jos ennakointia ei olisi ollut esim.nimeksikään,olisi jo ensimmäisellä kerralla rytissyt....ennen kotiin pääsyä oli jo suorastaan vainoharhainen olo..
crazy.gif
....esim.Tebiksen pihasta lähtenyt teiden ritari ei hirveästi jättänyt reagointiaikaa,sattui lähtemään liikkeelle melkeinpä kohdalta.....eeeettä näin....
lookaround_orig.gif

Ja tuo "ketähän tässä on kusipää",jätän omaan arvoon.

Joku ajaa takanakissa kiinni miten ennakoit? Hiljennät, jolloin takanatuleva ajaa vieläkin lähempänä. Kiihdytät ja otat etäisyyttä -> saat hyvällä tuurilla sakot

Joku tulee eteen risteyksestä, miten ennakoit? Hiljennät jolloin se varmasti tulee eteen. Kiihdytät ja auto tulee eteen -> kolari.

Kaikkea ei voi aina ennakoida

Eilen aamulla töihin mennessäni yks täysperävaunullinen "teiden ritari" sai päähänsä lykätä eteen satasen alueella kolmen auton ja yhden mopedin(mun) eteen. Letka jarrutti aika reippaasti, mut onneks oli hyvä turvaväli ja jarrut kunnossa. Ohimennessä huomasin kuskin olevankin "ritaritar"! Oliko tämä nyt se perinteinen "nainen ratissa-auto ilman kuljettajaa" tapaus?
wink.gif
Se muuten on niin että kun sen rekan suorituskyky on hieman rajallinen se a) joutuu lykkäämään ittensä ahtaaseen väliin ja jonkun eteen b) tuntuu lykkäävän ittensä liika pieneen väliin vaikka väliä olisi starttihetkellä koko näkemäetäisyys. Tarkoitan siis sitä että Sinusta Tuntuu että rekka vetää eteesi tahallaan ja rekan Kuljettajasta Tuntuu että tilaa on ihan mahdottoman paljon, nopeusero syö tuon matkan hetkessä vaikka se olisi kilometri.
100 km/h = 1 km/36s.
Myönnän itsekin työntäneeni rekan muun liikenteen eteen mutta ei sillä muuten pääse mihinkään kolmion takaa.
crazy.gif

P.S. Usein naiskuljettajat ovat miehiä huolellisempia, jotkut ehkä kokemattomampia kun niiden miehet ei anna ajaa muulloin kuin mökiltä kotiin
tounge.gif

Perskärpäset voi ennakoida kääntämällä kaasun kiinni kun tilanne alkaa ja päättää se hallitusti siihen. Eteentulijat voi ennakoida pudottamalla hieman nopeutta, vaikka kympin verran, seuraamalla kohteen tekemisiä, ehkä siirtämällä ajolinjaa lähelle keskiviivaa ja varautumalla jarrutukseen. Näillä saa reaktioaikaa ja -matkaa pudotettua aika kivasti, ja tuo ajolinjan muutos vähentää mielenkiintoa ängetä eteen.

Tietysti kaikkeen ei voi varautua, mutta on siinäkin puolensa, ettei joka päivä tai joka kuukausi tule niitä ohoh-tilanteita. Mun kohdalle niitä on tullut keskimäärin yksi per ajokausi ilman sen kummempaa stressiä muiden tekemisistä.

---loppu poistettu---

Ja tuo "ketähän tässä on kusipää",jätän omaan arvoon.
Siinä ei lukenut, että "Kukahan tässä on kusipää." vaan "Kumpaahan tässä tarkoitettiin kusipäällä."

En sanonut, että olet kusipää. En edes ajatellut niin. Halusin vain kertoa, että toisen viestin saattoi ymmärtää myös noin päin. se oli kärjistys, jonka olisi voinut myös jättää väliin. Päätin tällä kertaa sen tuohon jättää.

Suuresti itseäni ihmetyttää, että vaikka en todellakaan ole maailman siisteimmin tai varovaisimmin ajava kuljettaja, tänä vuonna turhan lähelle itseäni on päässyt vain yksi törttöilevä autoilija. Kaiken lisäksi sekin tapaus olisi ollut vältettävissä hieman isommalla vainoharhalla. Sekin oli vasta sellainen "lähes läheltä piti" -tilanne.

(CBF600S @ tos äsken) sanoi:
Joku ajaa takanakissa kiinni miten ennakoit? Hiljennät, jolloin takanatuleva ajaa vieläkin lähempänä. Kiihdytät ja otat etäisyyttä -> saat hyvällä tuurilla sakot

Jos joku ajaa takanakissa kiinni, pitää tietenkin ennakoida niitä edessä tapahtuvia asioita, ettei tarvitse tehdä äkillisiä jarrutuksia, joihin se takanatulija ei ehdi reagoida. Jätä isompi rako edelliseen, jottei tule yllätyksiä edellä ajavan autoilijan toimesta tai renkaiden välistä.

sanoi:
Joku tulee eteen risteyksestä, miten ennakoit? Hiljennät jolloin se varmasti tulee eteen. Kiihdytät ja auto tulee eteen -> kolari.

Mitäs väliä sillä on jos se tulee varmasti eteen kun hiljennät? Eikös tilanne ole silloin mennyt turvallisesti ohi, koska olet jo valmiiksi tiedostanut sen, että autoilija todennäköisesti tulee eteen. Katso näkeekö autoilija sinut ja ole valmiina pysähtymään ennen risteystä, jos autoilija eteen tulee. Sitten kun se on eteen tullut, on sinulla hyvä syy tehdä taas maittavan ripeä kiihdytys ja ajaa ohi. Eihän tasaisella nopeudella matkan taittaminen mitään hauskaa ole
smile_org.gif

Kaikkea ei voi ennakoida, mutta perustilanteissa (mm. nuo kaksi esimerkkiäsi) ei mielestäni kannata ajaa riskillä, sillä niitä on niin paljon vastassa, että jossain vaiheessa varmasti napsahtaa, ellei osaa joustaa omista oikeuksistaan. Ei kannata luottaa siihen, että muut osaavat käyttäytyä liikenteessä.

Edit: Jepulis. Samaa mieltä Hannulan kanssa. Oli hiukan nopeampi tällä kertaa.

Jep, onhan se hyvä ajaa turvallisesti ja viisaasti. Ennakoida aina kaikki ja olla se paras kuski. Mutta teidän on pakko myöntää että ei kuulu normaaliin liikennekäyttäytymiseen tulla kolmion takaa eteen, tehdä äkkijarrutuksia jonossa tms. ihan muuten vain... Vaikka ajelenkin itse sillä olettamuksella että muut ovat hulluja ;)

Tänään aamulla viimeisin kokemus töihin tullessa. Odottelin risteyksessä jossa on kaistoja jokaiseen suuntaan (eteen,vas, oik, ja mun tulosuuntaan). Katsoin että valot vaihtuivatkin vihreäksi sillä aikaa kun hanskoja korjasin ja pääsen kääntymään vasemmalle. Lähdin siis selvästi normaalia rauhallisemmin kun aivan nenän edestä vilahtaa iso Chevrolet Suburban maasturi todella myöhäisillä punaisilla noin 80km/h nenän edestä vaari ratissa. Hieman äkäisemmin kun olisin lähtenyt risteyksestä niin en olisi tätä kirjoittamassa.

Pitkään mietin ajanko maasturin perässä päätepysäkille asti ja ilmaisen miten koin tilanteen, maltoin kuitenkin mieleni ja ajelin loppumatkan töihin tapausta miettien. Seuraavalla kerralla kun joku tekee taas saman voi olla väkivallan käyttö lähellä.

Ja ei, minulla paloivat jo vihreät joten ei juuri tällä kertaa tullut varmistettua tuleeko ehkä tuolta oikealta joku vielä kovaa vauhtia päin punaisia. Mun syy siis jos täältä näitä kirjoituksia tulkitsee...

Ajot sujuivatkin rauhallisesti parisen kilometriä,aina kivenlahden Teboilille asti.Kotilokuski oli tulossa Tebiksen pihasta,huomasi minut,jäi odottamaan,ja kun olin melkein kohdalla,lähti kumit vinkuen samalla morjestaen,kun taas meikäläinen harjoitteli lukkojarrutuksen saloja.
Tässä tapauksessa hermoni olisivat pettäneet täydellisesti. Olisi tullut päähänlyöntikilpailu ja minä olisin ollut se joka ei lähde paikalta ambulanssilla vaan poliisiautolla.

---lyhennetty---

Tänään aamulla viimeisin kokemus töihin tullessa. Odottelin risteyksessä jossa on kaistoja jokaiseen suuntaan (eteen,vas, oik, ja mun tulosuuntaan). Katsoin että valot vaihtuivatkin vihreäksi sillä aikaa kun hanskoja korjasin ja pääsen kääntymään vasemmalle. Lähdin siis selvästi normaalia rauhallisemmin kun aivan nenän edestä vilahtaa iso Chevrolet Suburban maasturi todella myöhäisillä punaisilla noin 80km/h nenän edestä vaari ratissa. Hieman äkäisemmin kun olisin lähtenyt risteyksestä niin en olisi tätä kirjoittamassa.

---lyhennetty---
Ei, syy ei olisi ollut sinun, mutta seuraus olisi ollut kohdallasi vääjäämätön. Syyllisyydellä ei ole minkäänlaista merkitystä enää siinä tapauksessa kun itse olet sen maasturin keulassa hengettömänä. Hengissäpysymisen kannalta on oleellista olettaa, että liikenteessä pätevät viidakon lait ja että itse olet se heikoin lenkki.

Itse en uskalla ylittää tietä jalan katsomatta sivuilleni, vaikka valot olisivat kuinka vihreät. Moottoripyöräilijän asema ei ole paljoakaan turvallisempi kuin jalankulkijan, joten pahaa ei tee vilkaista sinne sivulle vaikka valot olisivatkin vihreät.

Ja kummasti se moottoripyöräilijän tapa katsella liikennettä ("olet heikoin lenkki, jos jotain sattuu") pysyy mukana myös kotilolla ajettaessa. Jos ennakointi on tämähtänyt selkäruotoon, niin siellähän se pysyy!

Kiihdytät ja otat etäisyyttä -> saat hyvällä tuurilla sakot

Minä oon siisti ja kiltti kuski, mutta kyllä ne perskärpäset ottaa päähän. Samoin hipaisuohitukset. Pitäis jokainen autokuski pakottaa joskus pyöränsarviin kokeilemaan sitäkin näkökulmaa. Tuli mieleen, että jos pistäis perään tarran: minä jarrutan - sinä maksat
033102bebe_1_prv.gif
!

Mulle tuli kanssa eilen sellainen tunne, että kannattaa vissiin laittaa pyörä seisomaan, niin voisi hengissä ja ehjin nahoin lopettaa ajokauden.

Ajelin aamulla Turunväylää Hesaan päin. Kauniaisten liittymästä tuli bussi motarille juuri minun kohdallani. Tuossa kohtaa kiihdytyskaista jatkuu kolmantena kaistana seuraavaan liittymään asti, joten bussilla ei mielestäni olisi ollut tarvetta tunkea päälleni. Mutta, eikös tämä ala työntää samalle kaistalle minun kanssa. Vasemmalla kaistalla jatkuva autojono, joten ei paljoa tilaa väistää. Sen verran sain vedettyä vasemmalle ja kiihdytettyä alta pois, ettei osumaa tullut.

Yleensä katson liittymissä kyllä etten jää minkään auton kohdalle, jos ajan oikeaa kaistaa. Joko hiljennän tarvittaessa tai vaihdan ohituskaistalle jos tilaa on. Minut tuuditti valheelliseen turvallisuuden tunteeseen tuo, että kiihdytyskaista ei lopu tuossa kohtaa. Seuraavalla kerralla oletan, että päälle ne yrittää kuitenkin ellen varaudu.

Samalla matkalla ennen työmaalle pääsyä yritti yksi nainen kaataa minut tulemalla kolmion takaa suoraan eteen. Onneksi vauhtini oli hiljainen ja sain pysäytettyä.

Mun mielestä tuo reissu osoittaa just sen yhden asian, joka on kaikkein tärkeintä kun ajat moottoripyörällä.

OLET AINA VÄÄRÄSSÄ.

Jos siis haluat säilyä hengissä, oleta aina kaikkien törttöilevän ympärilläsi ja varaudu siihen.

Se kannattaa.
062802moto_prv.gif

Auton sisällä on niin helppo olla kusipää mopokuskin kannalta, välillä jopa tahattomasti.

Kiihdytät ja otat etäisyyttä -> saat hyvällä tuurilla sakot

Minä oon siisti ja kiltti kuski, mutta kyllä ne perskärpäset ottaa päähän. Samoin hipaisuohitukset. Pitäis jokainen autokuski pakottaa joskus pyöränsarviin kokeilemaan sitäkin näkökulmaa. Tuli mieleen, että jos pistäis perään tarran: minä jarrutan - sinä maksat  
033102bebe_1_prv.gif
!
Hyvä idea tuo tarra. Toinen teksti tarralle voisi olla;" Jätätkö lapseni orvoksi?!

Back