• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vakuutuksesi hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mi16
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla taas kävi niin Kotarin kans, et ifillä hinnat nousi vuasien mittaan ilman mitää järkevää syytä.

Kotari ollu mulla ny 17vuatta ja ikinä ei oo tarvinnu korvauksia hakia.

Vuasia ollu ifillä kaikki vehkehet niin viime kesänä tuli mitta täytehen kotarin osalta ku pelkkä liikennevakuutus seisonta ajalla oli vähä yli 400ekee.

Ja OP Pohjola tarjos mulle koko vuoden voimassa olevan liikennevakuutuksen alle 160 ekeen niin ei tarvinnu kauaa miättiä.

Ei menny kauaa ku ifiltä soitettihin takaasi ku olin vaihtanu yhtiötä kotarin osalta niin sanoin vain, ettei teidän hinnoittelus ollu järkiä.

No se halus laskia uudestaan niin se seisonta-ajallinen vakuutus olis pian noussu yli 600ekeen ja se koko vuaden voimas olevaki olis maksanu jotain 330ekee :blink:

Se huamas raukka ittekki, ettei niitten hinnois ollu järkiä.

Kyl niitä kannattaa välillä kilpailuttaa.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos kyseessä on vanhempi vakuutus, irtisanomisen jälkeen uusi tulee uusilla ehdoilla ja uusilla hinnoilla, jotka voivat poiketa vanhasta. Perhepiirissä on esimerkiksi yksi vanha IF:n liikennevakuutus minkä maksimibonus on 70%. Kuitenkin se on edullisempi, kuin samalle henkilölle samaan ajoneuvoon tarjottava uudemman tuoteperheen liikennevakuutus, jonka bonus olisi heti uuden kaavan mukainen 80%.

Ja toisinkin päin iffissä. Parin kotilon täysvakuutuksen maksut ovat alentuneet n 20%, kun on tehnyt uuden samanlaisen tilalle. Hinnanlaskun lisäksi toiseen tuli vielä muutama kk kaskoa ilmaiseksi. Ja koko ajan täydet bonarit, on ne mitä tahansa, eurot ratkaisevat.

Sehän on vuodenaika-, ei vuosihinnoiteltu vakuutus. Minusta olisi kiva tietää vakuutusta ostaessa mitä se maksaa millekin ajalla. Joillakin on tarpeita pitää pyörää vakuutuksessa esim. vain talvikuukausina.

Niin, taidamme ymmärtää käsitteen vuosihinnoittelu tai vuodenaikahinnoittelu hieman eri tavalla. Nythän on niin että esimerkiksi IF:in vuodenaikahinnoittelu tai vuosihinnoittelu, kuinka tätä kukin haluaa kutsua. Tarkoittaa että kyseisessä vakuutustuotteessa maksetaan kiinteä hinta vuodesta, minun tapauksessani Tämä F 650 vuosihinta on noin 95 euroa vuosi. Ilman seisonta-aika mahdollisuutta.

Joten minua ei kiinnosta hiukkaakaan kuinka IF jyvittää tämän vakuutusmaksun eri kuukausille. Maksan vuodesta ja sillä hyvä. Näillä hinnoilla jota joudun vakuutuksesta maksamaan ei muutaman kympin vuoksi säätäminen ole missään määrin mielekästä.

Jos haluaa vakuutustuotteen jonka voi laittaa tauolle vaikkapa kesäajaksi on ostettava sellainen vakuutustuote jossa on seisonta-aika mahdollisuus. Tai irtisanottava, liikennekäytöstä poiston jälkeen, vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Kukin taaplaa tyylillään.

Viimeksi muokattu:
Niin, taidamme ymmärtää käsitteen vuosihinnoittelu tai vuodenaikahinnoittelu hieman eri tavalla. Nythän on niin että esimerkiksi IF:in vuodenaikahinnoittelu tai vuosihinnoittelu, kuinka tätä kukin haluaa kutsua. Tarkoittaa että kyseisessä vakuutustuotteessa maksetaan kiinteä hinta vuodesta, minun tapauksessani Tämä F 650 vuosihinta on noin 95 euroa vuosi. Ilman seisonta-aika mahdollisuutta.

Joten minua ei kiinnosta hiukkaakaan kuinka IF jyvittää tämän vakuutusmaksun eri kuukausille. Maksan vuodesta ja sillä hyvä. Näillä hinnoilla jota joudun vakuutuksesta maksamaan ei muutaman kympin vuoksi säätäminen ole missään määrin mielekästä.

Jos haluaa vakuutustuotteen jonka voi laittaa tauolle vaikkapa kesäajaksi on ostettava sellainen vakuutustuote jossa on seisonta-aika mahdollisuus. Tai irtisanottava, liikennekäytöstä poiston jälkeen, vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Kukin taaplaa tyylillään.

onpas halpa! tuo on jo tosiaan niin edukas, ettei paljoa väliä onko osa vuodesta ilmaista tai joku kuukausi kallein. ratkaisevinta lienee pyörämallisi joka on järkevän kokoinen eikä-kaahareiden tai koheltajien suosiossa, ja tarpeeksi vanha?

Ifistä saisi liikennevakuutuksen vuodeksi 124 eurolla, mutta pidän silti 20 € kalliimman OP:ssa koska siellä bonukset kuittaa eikä tarvitse maksaa mitään. Osakaskoa ei tosin OP:sta näin vanhaan saa, pitänee reissumopoksi hommata joku uudempi että on hinaus- ja varkausturva voimassa.

Ifistä saisi liikennevakuutuksen vuodeksi 124 eurolla, mutta pidän silti 20 € kalliimman OP:ssa koska siellä bonukset kuittaa eikä tarvitse maksaa mitään. Osakaskoa ei tosin OP:sta näin vanhaan saa, pitänee reissumopoksi hommata joku uudempi että on hinaus- ja varkausturva voimassa.
OP:n bonuksilla saa jotain maksuun, mutta pidän IF vakuutuksessa ja ajan sen minimimaksun 25 € edestä. Pelkällä liikennevakuutuksella mennään, kun kalusto on jo aika arvotonta. Jos tielle jättää, niin turvana on AL-turva, joka hoitaa hinaukset kaikkiin vanhoihin autoihin ja moottoripyöriin Suomessa. Kolme museovakuutettuakin on vain liikennevakuutuksen varassa, mutta AL-turva kuskaa toivottavasti nekin kotiin.

OP:n bonuksilla saa jotain maksuun, mutta pidän IF vakuutuksessa ja ajan sen minimimaksun 25 € edestä. Pelkällä liikennevakuutuksella mennään, kun kalusto on jo aika arvotonta. Jos tielle jättää, niin turvana on AL-turva, joka hoitaa hinaukset kaikkiin vanhoihin autoihin ja moottoripyöriin Suomessa. Kolme museovakuutettuakin on vain liikennevakuutuksen varassa, mutta AL-turva kuskaa toivottavasti nekin kotiin.

Autoliiton plussa kuskaa iästä ja viasta riippumatta kotimaan kamaralla, mutta ei välttämättä kotiin, kuitenkin korjaamolle. Kainuusta Helsinkiin et takuulla pääse hinausautolla yhtään millään yhtiöllä. Lähialueilla (alle tunnin matka) olen päässyt kotiin, toisaalta mp-korjaamoihin olisi vähintään yhtä pitkä matka, ja kauempana en ole tarvinnut. Huomioitavaa on se että ei tarvitse olla edes oma pyörä, voi olla lainassakin, kunhan ei ole ammattiliikenteessä, vuokrattuna tms, ei ole linja-autoksi rekisteröity eikä yli 4000kg laite.

Jos lähdet ulkomaille (esim Ruotsiin, Norjaan, Turkkiin tai Andorraan, kaikkia maita ei kata) niin 15 vuotta on hinattavan ajoneuvon ikäraja.
https://www.autoliitto.fi/jasenyys/plus-jasenyys/plus-jasenyyden-tiepalvelu/

Palovakuutus olis hyvä pitää voimassa ympäri vuoden. Seurasin muutama vuosi takaperin varaston tulipalon tuhoamien pyörien ulosvetoa hallista. Osa oli niin mustia ettei pyörää tunnistanu, joissain katteet suorastaan roikkui päällä.
Varastohallin tms vakuutus ei kata ajoneuvon tuhoutumista, vaan vain ajoneuvon oma vakuutus korvaa.
Kyseisessä palossa oli muutaama pyörä, joista oli vakuutukset laitettu katkolle talveksi.

kaksi hyvää pointtia; varastoinnin ajaksi harvemmin tulee otettua mitään vakuutusta- se on todellinen riski.

toinen on tuo autoliiton plus, josta tällainen kaskoton liikennevakuuttaja hyötyy: siinähän tuo 15v ikäraja koskee ajoneuvon ikää ulkomailla- olipa HYVÄ että tuli tämä puheeksi!! piti oikein tarkistaa- ja on niissä ulkomailla motskareissakin tuo 15v ikäraja! HITTO.
pitääkin harkita ens reissulla ottaa reissukasko tms.

Viimeksi muokattu:
Toi Autoliiton hässäkkä olis kyllä kätevä, harmi ettei kiinnostaisi liittyä Autoliittoon. Heitän ilmaan ehdotuksen: SMoto vois hoitaa yhteistyöllä vastaavan pelkästään moottoripyörille?

Ostin monen vuoden jälkeen pyörän ja Ifiltä Suzuki Bandittiin 410€ seisonta-ajaton täyskasolla sis hinausturva. Hinnassa on tosin -15% koska muut vakuutukset on myös Ifissä.

IF tarjoaa myös seisonta-aikasia vakuutuksia mutta 4kk jälkeen alkaa olemaan saman hintainen per vuosi mitä seisonta-ajaton. 6kk Seisonta-ajallinen olisi ollut itseasiassa kalliimpi kun koko vuoden kattava.

Toi Autoliiton hässäkkä olis kyllä kätevä, harmi ettei kiinnostaisi liittyä Autoliittoon. Heitän ilmaan ehdotuksen: SMoto vois hoitaa yhteistyöllä vastaavan pelkästään moottoripyörille?

No paljonko olisit valmis maksamaan Autoliiton plusjäsenyysmaksua enemmän tästä ?

No paljonko olisit valmis maksamaan Autoliiton plusjäsenyysmaksua enemmän tästä ?

Miksi se olisi enemmän? SMOTO on motoristien edunvalvontajärjestö ja voisi kuvitella että tiepalvelu olisi ihan tervetullut lisä etuihin. Kaskohan tossa Autoliiton palvelussakin on ensisijainen.

Markkinataloudessahan palvelun kustannukset pitää kattaa kerättävillä maksuilla, siis jos jatkuvuus pitää turvata.
Motskariturvapalvelun vuosimaksujen summa pitää kattaa vuoden palvelukustannukset. Mitä suurempi maksajien määrä, niin sitä todennäköisemmin maksu/nenä olisi pienempi.

Ja sitten; mitä etua tälla saavutettaisiin Autoliiton palveluun verrattua? Moniko nykyinen AL:n plusjäsen olisi valmis maksamaan motskarista erikseen ja jatkaisi myös AL:ssa auton takia? Tai luopuisi auton AL-turvasta?

Mulla ei ole kaupallista koulutusta, joten voin taas olla asiassa hakoteillä...Al-palvelu on mulla ehkä 20v, motskariapua tarvinnut 2 kertaa, autoon 1 kerta, jolloin auto ei ollut oma, vaan olin kyydissä.

Ja sitten; mitä etua tälla saavutettaisiin Autoliiton palveluun verrattua? Moniko nykyinen AL:n plusjäsen olisi valmis maksamaan motskarista erikseen ja jatkaisi myös AL:ssa auton takia? Tai luopuisi auton AL-turvasta? Al-palvelu on mulla ehkä 20v...

https://www.autoliitto.fi/toiminta/autoliitto/
vs
https://www.smoto.fi/smoto/suomen-motoristit-ry/

Sieltä voit miettiä näiden eroja, sen enempää ei mun ainakaan tästä asiasta tarvitse vääntää, kunhan heitin ilmaan ehdotuksen kun SMOTOnkin aktiiveja täällä pyörii. Autoliiton varmaan vähemmän.

https://www.autoliitto.fi/toiminta/autoliitto/
vs
https://www.smoto.fi/smoto/suomen-motoristit-ry/

Sieltä voit miettiä näiden eroja, sen enempää ei mun ainakaan tästä asiasta tarvitse vääntää, kunhan heitin ilmaan ehdotuksen kun SMOTOnkin aktiiveja täällä pyörii. Autoliiton varmaan vähemmän.
Onhan tuo eriyttäminen mahdollista, jos halukkuutta on riittävästi. Onhan olemassa myös Karavaanarin tiepalvelu, joka on Autoliiton valtuuttama. Sillä saa samat tiepalvelut ilman Autoliiton jäsenyyttä. Pitää vain kuulua silloin karavaanareihin.
Itse ajan retkiautolla kesäisin ulkomailla, jolloin AL-Turva ei ole voimassa. Silloin mennään normi Kaskolla. Vanhoilla vehkeillä ei mennä pitkälle kotoa, jolloin AL-Turvan hinaus oletettavasti tuo pyöränkin kotiin.
Tässä AL ja Karavan turvassa on samat ehdot. Huonoa on se, että se on henkilökohtainen, eli vakuutus ei ole voimassa ajoneuvossa, jos ei ole itse matkassa mukana. Toisaalta se tuo vakuutuksen myös muiden ajoneuvoihin, jos vaikka on satunnaisesti kyydissä.
Lisäksi AL jäsenyys avaa kattavan tietopaketin etenkin ulkomaille matkaaville.

Viimeksi muokattu:
Kaskohan tossa Autoliiton palvelussakin on ensisijainen.
Mitä tällä tarkoitit?

Itse olen ollut pitkään AL Plus jäsen, ja joutunut valitettavasti käyttämään tuota tiepalvelua useamman kerran. Itse asiassa useamman kerran sekä autoilla että moottoripyörillä. Ei AL tiepalvelun käyttö ja ajoneuvon oma vakuutus käsittääkseni liity toisiinsa mitenkään. Ei AL tiepalvelu ole ikinä kysynyt onko ajoneuvossa kasko. Olen jopa käyttänyt yhdessä tapauksessa molempia, koska AL ehdot oli turhan rajoittavia ja kuluja tuli yli 500 EUR rajan.

Kullakin on omat tarpeensa, mutta itsellä useampi auto ja mp. Siksi itse en ottaisi tämän tyyppistä lisäturvaa, jos se olisi kiinnitetty johonkin tiettyyn ajoneuvoon tai ajoneuvoluokkaan.

Onhan tuo eriyttäminen mahdollista, jos halukkuutta on riittävästi. Onhan olemassa myös Karavaanarin tiepalvelu, joka on Autoliiton valtuuttama. Sillä saa samat tiepalvelut ilman Autoliiton jäsenyyttä. Pitää vain kuulua silloin karavaanareihin.
Itse ajan retkiautolla kesäisin ulkomailla, jolloin AL-Turva ei ole voimassa. Silloin mennään normi Kaskolla. Vanhoilla vehkeillä ei mennä pitkälle kotoa, jolloin AL-Turvan hinaus oletettavasti tuo pyöränkin kotiin.
Tässä AL ja Karavan turvassa on samat ehdot. Huonoa on se, että se on henkilökohtainen, eli vakuutus ei ole voimassa ajoneuvossa, jos ei ole itse matkassa mukana. Toisaalta se tuo vakuutuksen myös muiden ajoneuvoihin, jos vaikka on satunnaisesti kyydissä.
Lisäksi AL jäsenyys avaa kattavan tietopaketin etenkin ulkomaille matkaaville.

Eli karavaanarienkin yhdistyksellä on yhteistyö Autoliiton tiepalvelun kanssa, toki voivat olla myös Autoliiton jäsenyhdistys, ihan kuten Motorg SMOTOn.

En tiedä mistä tuo eriyttämisen konsepti tuli, eihän noita Autoliiton tiepalvelun ehtoja tarvitse huonontaa vaikka SMOTOlla olisi oma yhteistyönä toteutettu tiepalvelunsa, joka koskisi vain L-luokan ajoneuvoja.

Mitä tällä tarkoitit?

Tuolta AL Plussan ehdoista: "Mikäli avustettavassa ajoneuvossa on omavastuuton ja bonuksiin vaikuttamaton autopalveluvakuutus, pyritään ensisijaisesti käyttämään sitä."

Tuolta AL Plussan ehdoista: "Mikäli avustettavassa ajoneuvossa on omavastuuton ja bonuksiin vaikuttamaton autopalveluvakuutus, pyritään ensisijaisesti käyttämään sitä."

Ahas, näköjään Autoliitolla on sitten täydelliset tiedot kaikista vakuutuksista, koska viime kesänä motskari-apu-tapauksessa eivät kysyneet mitään, vaan hinuri tuli. Mulla oli vain osakasko.

Back