Vakuutukset radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pihin vinkillä silti vielä katkaisin vakuutuksen talveksi eli maksoin viime kesältä kilvettömän vakuutuksia hiukan reilun sata euroa.
 
Kysyin huvikseen fenniasta miten suhtautuvat ajotaito 2, vastaus sanasta sanaan:

Mainitunlaisessa ajoharjoittelussa, jossa harjoitellaan moottoripyörän käsittelyä ja hallintaa esim. moottoriradalla, on kaskovakuutus voimassa normaalisti. Rajoitus kaskovakuutuksen voimassaololle aiheutuu, jos moottoripyörällä ajetaan radalla kilpaa tai harjoitellaan kilpa-ajoa. Mutta tällaisestahan tässä tapauksessa ei ole kyse.
 
Tuon perusteellahan periaatteessa keskiryhmässäkin olisi periaatteessa voimassa kasko. Käytäntö saattais olla kyllä eri asia sitten.
 
Kysyin huvikseen fenniasta miten suhtautuvat ajotaito 2,

Tuo sun saama vastaus on tuollaista ympäripyöreää liirumlaarumia, kun olisi voinut kertoa myös suoraan, että Ajotaito II on Fennian osalta normaalin omavastuun piirissä, eli suljetulla alueella sattuneisiin vahinkoihin liittyviä omavastuun korotuksia ei tule. Olen sopinut tämän Fennian(kin) kanssa ja tiedot löytyy kurssien kuvauksista.
 
Onkos kukaan kerennyt tai jaksanut vielä kartoittamaan tai löytänyt jostain jo vaikka valmista vertailua, eri vakuutusyhtiöiden nykyisestä vakuutushinnoittelusta €/per vuosi koskien näitä rataleluja?
 
Onkos kukaan kerennyt tai jaksanut vielä kartoittamaan tai löytänyt jostain jo vaikka valmista vertailua, eri vakuutusyhtiöiden nykyisestä vakuutushinnoittelusta €/per vuosi koskien näitä rataleluja?

En sen kummemmin tiedä, mutta IF:llä nous hinnat huonon huumorin puolelle vuoden vaihteessa. Taitaa olla hinnat haarukassa 350-1500€/vuosi osakaskon kanssa muilla yhtiöillä.
 
Tossa avasin just Aktialta tulleen laskun kilvettömän K7 kilogixerin liikennevakuutuksen osalta. Neljäs erä 122,50 eli vajaa viitisen sataa koko vuosi.
 
2004 GSX-R600 299,60/Vuosi. Sain vielä viime keväänä sen maastoliikennevakuutuksen... En ihan hetkeen oo sitä katkasemassa.
 
IF kauppaa minulle vakuutuksiaan ja väittää kiven kovaan, että vuodenvaihteessa on jotkin ehdot muuttuneet ja ratalippoja maksaisivat ryhmästä riippumatta 20% omavastuulla!
Onko muilla tietoa, että olisi tälle vuodelle jotenkin muuttunut? Eikös tuo alla oleva teksti ole sama kuin noissa aiemmissa postauksissakin?

Aiemminhan parhaat korvaajat ovat olleet turva ja Tryg, joissa tuo 50% omavastuu on ollut paras vapaassa ajoharjoittelussa.

Nimim. Turvako ei korvaakaan enää parhaiten.

Korotettu omavastuu nopeus- ja ajoharjoittelualueilla
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.

Liikennevakuutus
Liikennevakuutuslain mukaan alue on katsottu liikenteestä eristetyksi silloin, kun se on suljettu aitauksella tai muulla konkreettisella tavalla ja kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva ja aukoton vartiointi.
Käytännössä moottoriajoneuvokilpailujen kilpailualueet ja harjoitusalueet ovat harvoin laissa tarkoitetulla tavalla liikenteestä eristettyjä alueita. Sama koskee myös varikkoalueita, jotka ovat usein vailla eristystä.
Kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi siis käytännössä olla ilman liikennevakuutusta vain silloin, kun tämä käyttö tapahtuu ainoastaan edellä mainitulla tavalla eristetyllä ja vartioidulla alueella, jonne ja josta ajoneuvo siirretään lastina pois.

Kaskovakuutus
Yleiseltä liikenteeltä suljetuksi katsotaan sellainen tieosuus tai alue, jolla muu moottoriajoneuvoliikenne samanaikaisesti kilpailun tai sen harjoittelun aikana on kielletty (suljettu).
 
Jos radalle on mahdollista päästä vahingossa vaikka marjastaja, hirvi tms. niin liikennevakuutus on voimassa. Eli on voimassa kaikilla Suomen radoilla.
 
Liikennevakuutus
Liikennevakuutuslain mukaan alue on katsottu liikenteestä eristetyksi silloin, kun se on suljettu aitauksella tai muulla konkreettisella tavalla ja kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva ja aukoton vartiointi.
Käytännössä moottoriajoneuvokilpailujen kilpailualueet ja harjoitusalueet ovat harvoin laissa tarkoitetulla tavalla liikenteestä eristettyjä alueita. Sama koskee myös varikkoalueita, jotka ovat usein vailla eristystä.
Kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi siis käytännössä olla ilman liikennevakuutusta vain silloin, kun tämä käyttö tapahtuu ainoastaan edellä mainitulla tavalla eristetyllä ja vartioidulla alueella, jonne ja josta ajoneuvo siirretään lastina pois.


Eli ymmärränkö oikein. Liikennevakuutus ei ole voimassa, jos kyseessä on lain tarkoittamalla tavalla liikenteestä eristetty alue.
Ovatko jotkin radoista sellaisia, jotka ovat eristettyjä ja jolloin liikennevakuutus siis ei ole voimassa (lastina kuljetettavalla pyörällä)? Vai ovatko kaikki eristettyjä jolloin liikennevakuutus ei olisi voimassa millään radalla......:tyhmäminä:

Eiköhän toi ole ymmärrettävä juuri toisinpäin.

Eli ilman liikennevakuutusta ei saa ajaa, jos noi luetellut ehdot (aita, vartijat, eristys, lastina kuljetus) ei täyty.
 
Juurikin tuo seikka vaatii liikennevakuutuksen AINA, mutta mitäs ootte tästä mieltä, eli korvaako IF:n kasko pienemmällä omavastuulla, kuin Turva(jossa 50% tuo omavastuu)?



Korotettu omavastuu nopeus- ja ajoharjoittelualueilla
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.
 
Tosta liikennevakuutuksen voimassaolosta oli täällä ketju jossain. Ittse en tosta lakikapulakielestä mitään tajua, vaikka se Suomen kieleltä näyttääkin, mutta oppineemmat sitten oikolukee lain sanan tavan kielelle.
 
Juurikin tuo seikka vaatii liikennevakuutuksen AINA, mutta mitäs ootte tästä mieltä, eli korvaako IF:n kasko pienemmällä omavastuulla, kuin Turva(jossa 50% tuo omavastuu)?



Korotettu omavastuu nopeus- ja ajoharjoittelualueilla
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.

IF:n kaskon ratakorvaus omavastuu on ollut jo pidempään tuo 20%, tai ainakin 2012 oli kun vakuutuksia viimeksi kilpailutin. Hinta vaan oli kolminkertainen Pohjantähteen verrattuna, jonka kasko ei ole radalla voimassa. En katsonut aiheelliseksi ottaa vakuutusta jonka vuosimaksu oli 1/3 vakuutettavan pyörän arvosta.
 
LähiTapiola tarjoaa seuraavaa ehtoa kaskossa:

"Ajo- tai nopeusharjoittelussa moottoriradalla tai muulla alueella tai tieosuudella (esimerkiksi Nürburgringin
Nordschleife), on vahingon sattuessa omavastuu 50% korvattavan vahingon määrästä, kuitenkin vähintään vakuutuskirjaan merkitty euromääräinen omavastuu. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan
antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta tai muuta Tapiolan kanssa etukäteen sovittua
koulutusta."

Etenkin tuo Tapiolan kanssa etukäteen sovittu koulutus oli mielenkiintoinen lause.. Ehkä johonkin Orgin kuvioihin saisi Tapiolalta korotettua korvausprosenttia..? :;):
 
No jokos nyt jo olis jotkut vakuutellut kilvettömiään tai edes kyselleet tarjouksia?

Mikä vakuutusyhtiö on tänä vuonna kilvettömien ratalelujen osalta yksi ylitse muiden? Älkää pantatko tietoa :grin:

Tämä ei siis koske kilvellisiä !
 
Back
Ylös