Vakuutukset radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kokeillaan herätellä taas keskustelua aiheesta:

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164593

Eikös tämän esitetyn lakimuutoksen pitäisi nyt loppuvuodesta (23.12.2023) tulla voimaan? Mielenkiinnolla odotellaan muuttuko asiat, haluja ois hommata yks tai useampiki kilvetön vehje mutta jos maksut on tuommosissa +20v museocrosseissakin luokkaa €€€€ nii jääpi hankkimatta:sad:
 
Kokeillaan herätellä taas keskustelua aiheesta:

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164593

Eikös tämän esitetyn lakimuutoksen pitäisi nyt loppuvuodesta (23.12.2023) tulla voimaan? Mielenkiinnolla odotellaan muuttuko asiat, haluja ois hommata yks tai useampiki kilvetön vehje mutta jos maksut on tuommosissa +20v museocrosseissakin luokkaa €€€€ nii jääpi hankkimatta:sad:

Näyttäisi olevan tulossa voimaan 1.5.2024 mutta kukaan ei vielä tässä vaiheessa näytä tietävän miten tämä muutos käytännössä toimii. Moottoriliiton sivulla on ihan hyvä UKK: https://www.moottoriliitto.fi/sml/m...kuutustyon-tyoryhma/liikennevakuutuslaki-ukk/

Oma tulkintani on se että liikennevakuutus tulee olemaan edelleen pakollinen myös kilvettömille mutta sen hinnan pitäisi laskea roimasti koska se ei korvaa enää kuskien henkilövahinkoja, ainoastaan sivullisten. Kilvellisten vakuutusehdot muuttunevat myös niin että ne eivät myöskään enää tule korvaamaan radalla sattuneita henkilövahinkoja, vaikka kävisi vaan ajelemassa muutaman kierroksen esim. Motoparkissa vapailla ajopäivillä. Omia vahinkoja korvaamaan tarvitaan sitten lisäksi henkilökohtainen tapaturmavakuutus, jota tuskin saa halvalla. Eli tavallisen harrastelijaratapäiväilijän näkökulmasta vakuutusten hinta ei tule laskemaan, tosin tapaturmavakuutus ei ole pakollinen eli se on sitten up yours ottaako sen vai ei. Minun oli tarkoitus laittaa ratapyörä kilpiin nyt kevään aikana halvemman vakuutuksen toivossa (viime vuonna vakuutus oli 2000€/vuosi vs. vastaavan katupyörän osakasko 280€/vuosi) mutta taidan odottaa vielä... :dunno:
 
Näyttäisi olevan tulossa voimaan 1.5.2024 mutta kukaan ei vielä tässä vaiheessa näytä tietävän miten tämä muutos käytännössä toimii. Moottoriliiton sivulla on ihan hyvä UKK: https://www.moottoriliitto.fi/sml/m...kuutustyon-tyoryhma/liikennevakuutuslaki-ukk/

Oma tulkintani on se että liikennevakuutus tulee olemaan edelleen pakollinen myös kilvettömille mutta sen hinnan pitäisi laskea roimasti koska se ei korvaa enää kuskien henkilövahinkoja, ainoastaan sivullisten. Kilvellisten vakuutusehdot muuttunevat myös niin että ne eivät myöskään enää tule korvaamaan radalla sattuneita henkilövahinkoja, vaikka kävisi vaan ajelemassa muutaman kierroksen esim. Motoparkissa vapailla ajopäivillä. Omia vahinkoja korvaamaan tarvitaan sitten lisäksi henkilökohtainen tapaturmavakuutus, jota tuskin saa halvalla. Eli tavallisen harrastelijaratapäiväilijän näkökulmasta vakuutusten hinta ei tule laskemaan, tosin tapaturmavakuutus ei ole pakollinen eli se on sitten up yours ottaako sen vai ei. Minun oli tarkoitus laittaa ratapyörä kilpiin nyt kevään aikana halvemman vakuutuksen toivossa (viime vuonna vakuutus oli 2000€/vuosi vs. vastaavan katupyörän osakasko 280€/vuosi) mutta taidan odottaa vielä... :dunno:




Jotain on vakuutusrintamalla selkeästi tapahtumassa. Viittaan tässä Kotariin tekemääni vakuutukseen. Siinä kyllä piti vannoa ja luvata ettei ikinä kuunaan mene lähellekään moottorirataa, never ever! Hyvä ettei tarvinnut Raamattua tietokoneen viereen kun vakuutuksen tein... Kaipa siis pitää ostaa joku "ratapäivä" vakuutus erikseen jos esim. käy harjoittelupäivällä. Hinta varmaan sairas, mutta mikä tässä nyt ei maksaisi.....

En nyt lukenut kauhean tarkasti mistä kaikesta on keskusteltu, mutta tämmönen huomio vaan.

Hyvää alkavaa kautta kaikille.
 
Näyttäisi olevan tulossa voimaan 1.5.2024 mutta kukaan ei vielä tässä vaiheessa näytä tietävän miten tämä muutos käytännössä toimii. Moottoriliiton sivulla on ihan hyvä UKK: https://www.moottoriliitto.fi/sml/m...kuutustyon-tyoryhma/liikennevakuutuslaki-ukk/

Oma tulkintani on se että liikennevakuutus tulee olemaan edelleen pakollinen myös kilvettömille mutta sen hinnan pitäisi laskea roimasti koska se ei korvaa enää kuskien henkilövahinkoja, ainoastaan sivullisten. Kilvellisten vakuutusehdot muuttunevat myös niin että ne eivät myöskään enää tule korvaamaan radalla sattuneita henkilövahinkoja, vaikka kävisi vaan ajelemassa muutaman kierroksen esim. Motoparkissa vapailla ajopäivillä. Omia vahinkoja korvaamaan tarvitaan sitten lisäksi henkilökohtainen tapaturmavakuutus, jota tuskin saa halvalla. Eli tavallisen harrastelijaratapäiväilijän näkökulmasta vakuutusten hinta ei tule laskemaan, tosin tapaturmavakuutus ei ole pakollinen eli se on sitten up yours ottaako sen vai ei. Minun oli tarkoitus laittaa ratapyörä kilpiin nyt kevään aikana halvemman vakuutuksen toivossa (viime vuonna vakuutus oli 2000€/vuosi vs. vastaavan katupyörän osakasko 280€/vuosi) mutta taidan odottaa vielä... :dunno:
Noi liiton vastaukset heijastelee lähinnä sitä agendaa, jota ne on jostain kumman syystä ajanu ja tuossa on pistetty aika raakasti mutkia suoraksi. MotOrg selvittää lainoppineiden kanssa vastaavaa pakettia kasaan. Eiköhän tässä ennen ratakauden alkua olla jo viisaampia.

Se mikä on varma, on se, että kuskin vakuutusten kokonaissumma ei tule tippumaan, mutta korvaavuus heikkenee ainakin kilvettömillä ajavilla.
 
Noi liiton vastaukset heijastelee lähinnä sitä agendaa, jota ne on jostain kumman syystä ajanu ja tuossa on pistetty aika raakasti mutkia suoraksi. MotOrg selvittää lainoppineiden kanssa vastaavaa pakettia kasaan. Eiköhän tässä ennen ratakauden alkua olla jo viisaampia.

Se mikä on varma, on se, että kuskin vakuutusten kokonaissumma ei tule tippumaan, mutta korvaavuus heikkenee ainakin kilvettömillä ajavilla.

Niinpä, jos jatkossa radalla, motocrossissa ja endurossa tarvitaan liikennevakuutuksen lisäksi korkean riskin tapaturmavakuutus niin harrasteen hintalappu voi olla melkoisen hurja. Kysymys sinänsä on kuinka vakuutusyhtöt suostuvat näitä vakuutuksia myöntämään.

Tosin tapaturmavakuushan ei, ymmärtääkseni, ole pakollinen ja tästä johtuen, kuinka moni ottaa tietoisen riskin ajamalla ilman loukkaantumisen kovaavaa vakuutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Noi liiton vastaukset heijastelee lähinnä sitä agendaa, jota ne on jostain kumman syystä ajanu ja tuossa on pistetty aika raakasti mutkia suoraksi. MotOrg selvittää lainoppineiden kanssa vastaavaa pakettia kasaan. Eiköhän tässä ennen ratakauden alkua olla jo viisaampia.

Se mikä on varma, on se, että kuskin vakuutusten kokonaissumma ei tule tippumaan, mutta korvaavuus heikkenee ainakin kilvettömillä ajavilla.

Olisi ihan kiva saada vakuutusyhtiöiden kanta tähän mitä ja milloin liikennevakuutus jatkossa korvaa, oli pyörä kilvissä tai ei, eli mikä lasketaan lajinomaiseksi harjoitteluksi, varsinkaan jos kisoihin ei ole tarkoitus koskaan osallistua eikä kilpailulisenssiä tule olemaan.

Pitää varmaan hankkia ratapyörälle autoveropäätös varmuuden vuoksi, muuten ratakausi saattaa jäädä taas aika lyhyeksi :dunno:
 
Josko nyt vaan vaikka selkeästi linjaisivat, ettei liikennevakuutus ole lainkaan voimassa radalla, niin sen voisi jättää jatkossa ottamatta kilvettömiin.

Henk. koht. vakuutus löytyy enivei ennestään ja on ainakin yrittäjille ihan suht edukas (hinta määräytyy toki YEL-tulotason mukaan, itellä se on pieni) ja kattava.
 
Josko nyt vaan vaikka selkeästi linjaisivat, ettei liikennevakuutus ole lainkaan voimassa radalla, niin sen voisi jättää jatkossa ottamatta kilvettömiin.

Henk. koht. vakuutus löytyy enivei ennestään ja on ainakin yrittäjille ihan suht edukas (hinta määräytyy toki YEL-tulotason mukaan, itellä se on pieni) ja kattava.

Näissä "henk. koht. vakutuksista on lähes aina, ellei jopa aina, suljetu pois kaikki moottoriajoneuvolla ja extreme sportis tapahtuneet vahingot...
 
Näissä "henk. koht. vakutuksista on lähes aina, ellei jopa aina, suljetu pois kaikki moottoriajoneuvolla ja extreme sportis tapahtuneet vahingot...

Ns. vaarallisille lajeille myydään erikseen.

Niissä, ja tässä tilanteessa ylipäänsä, on sitten eri asia, miten suhtaudutaan toisen osapuolen korvauksiin.
 
Josko nyt vaan vaikka selkeästi linjaisivat, ettei liikennevakuutus ole lainkaan voimassa radalla, niin sen voisi jättää jatkossa ottamatta kilvettömiin.

Henk. koht. vakuutus löytyy enivei ennestään ja on ainakin yrittäjille ihan suht edukas (hinta määräytyy toki YEL-tulotason mukaan, itellä se on pieni) ja kattava.

Toisilla ei ole niin syvät taskut että makselis toisen/kolmannen osapuolen vammat/tulonmenetykset whatnot.
 
Josko nyt vaan vaikka selkeästi linjaisivat, ettei liikennevakuutus ole lainkaan voimassa radalla, niin sen voisi jättää jatkossa ottamatta kilvettömiin.

Henk. koht. vakuutus löytyy enivei ennestään ja on ainakin yrittäjille ihan suht edukas (hinta määräytyy toki YEL-tulotason mukaan, itellä se on pieni) ja kattava.

Liikennevakuutus säilyy pakollisena vaikka kuljettajanpaikkasuoja ei olisi voimassa.
 
Toisilla ei ole niin syvät taskut että makselis toisen/kolmannen osapuolen vammat/tulonmenetykset whatnot.

Tämänpä takia niillä kolmansillakin osapuolilla (eli jokaisella kuskilla radalla) olisi syytä olla ne henk. koht. vakuutukset kunnossa.

Toki sitten eri asia jos tahallaan lanaa jonkun, sehän menisi sitten rikostutkinnan kautta ja korvausvastuu olisi lanaajalla.
 
Liikennevakuutus säilyy pakollisena vaikka kuljettajanpaikkasuoja ei olisi voimassa.

Näin vähän pelkäänkin, eli kustannukset vain nousee. Liikennevakuutus ei ole voimassa, vaikka sitten osin onkin ja tämän vuoksi edelleen pakollinen. Sanoisin että tämä on taas kyllä melkoista paskaa etenkin sellaisia harrastajia kohtaan jotka haluaisivat kerran tai pari kesässä käydä katumopolla radalla harjoittelemassa ajamista.
 
Näissä "henk. koht. vakutuksista on lähes aina, ellei jopa aina, suljetu pois kaikki moottoriajoneuvolla ja extreme sportis tapahtuneet vahingot...

LähiTapiolasta oli itselläni yksityishenkilön sporttivakuutus jossa oli mukana vaarallisetkin lajit (erikseen sai vielä vakuutuskirjaan maininnan, että kattaa ratamopoilun ja kamppailulajit joita varten sen otin). Maksoi rontti 600€ / vuosi ja oli korvaussummiltaan huomattavasti parempi kuin vaikkapa Moottoriliiton pakollinen kisalisenssi.

Vaihdoin tuon yksityishenkilön vakuutuksen kuitenkin yrittäjän laajaan vapaa-ajan tapaturmavakuutukseen jossa korvauskatot ovat vielä kattavammat ja hinta putosi noin puoleen. Melkein jo tuon takia kannattaisi porukan laittaa pöytälaatikkoon toiminimi pystyyn ja shopata itselleen vakuutus. Tuo laaja vakuutus sisältää suurinpiirtein kaikki mahdolliset extremelajit, kuten vaikkapa laskettelun merkittyjen reittien ulkopuolella yms.
 
Elämme jänniä aikoja :)

Lakimuutoksen myötä kestää vissiin hetkinen ennen kuin vakuutuslaitokset saavat tuotteensa ja ehtonsa kuosiin.

Laitoin Op:lle kyselyä olisiko heillä jo valmiiksi luonnosteltuja ehtoja tulevaan muutokseen liittyen ja ehkä jopa korvaavia tuotteita ajateltu.

Palailen jos saan vastaukseksi jotain järkevää ;)
 
Tieto lisää tuskaa.
Olen ajanut radalla ja metsässä vuosikymmenet omaksi ilokseni enkä ole edes tiennyt että oma liikennevakuutukseni korvaisi itse itselle aiheutettujen fyysisten vahinkojen hoitoa tai kuntoutuksia.
Asenteeni on ollut että jos sattuu, mennään terkkarille saamaan hoitoa ja perälautana siintelee sairaseläke jos huonosti käy, tuossa välissä maksellaan itse.
Vasta pari vuotta sitten opin että liikennevakuutus korvaisi itselle aiheutuneita vahinkoja.
Aukko sivityksessä johtuu ehkä siitä ettei ole tullut meritoiduttua aiheessa kokemusasiantunijana.

Nalle Wahlroos ihmetteli haastattelussa taannoin että kuinka paljon vakuutuksia suomalaiset ottavat verrattuna muihin maihin missä silloisen vaikutusvaltansa alla toimivat yritykset toimivat.
Köyhä peloteltu kansa varautuu kaikkeen mahdolliseen ottamalla nipun vakuutusia pienillä omavastuilla ja suurimmilla korvaussummilla.
 
Joo, pienemmät haverit kärsitään omissa nahoissa ja luissa. Näin ikämiesarjassa joka paikkaa kolottaa muutenkin niin siinä ei muutamat ruhjeet ja luunmurtumat aiheuta edes terkkarilla käyntiä.

Mutta kun tarvitaan MediHeliä, kirurgia ja kenties vuosien kuntoutusta niin sitten on eri juttu ja jos haverikaveri on vielä työuransa alussa niin loppulasku voi olla ihan toisen näköinen:no:

No anyhow, otin vakuutusyhtiööni yhteyden, sain hyvän ja nopean palvelun mutta vastaus oli odotettava. Kun lakimuutos ei ole vielä 100% varma ja nuijitu lainvoimaiseksi, ei vielä ole ehtoja ja mahd. uusia tuotteita julkaistavaksi.

Toivotaan, ettei kustannukset harrastuksellemme nousisi!
 
Back
Ylös