• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Valohoito huollossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiji
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Kai se on kohta oikeasti otettava yhteys kuluttaja-asiamieheen ja kysyttävä mitä mieltä siellä ollaan.

Kyllä tuo tosiaa alkaa jo kuullostaa siltä että käräjöinnin mahollisuuksia selvittelisin itse :-D
Kun tosiaan, ei oikein käy järkeen että puretaan koneen alakerta jos on suurin mahdollisuus ollunna siihen että se yläkerta on särkynyt.
Eikai pielessä oleva jako alakertaa särkis muutenkaan?

Joku asiantuntijalausunto jostain ja tuomarin mielipidettä kysymään ;-D

Iso riita päälle. Ei tollasta mämmäilyä pidä ottaa vastaan eikä varsinkaan sietää. Ensin kirjallinen reklamaatio, jossa vaadit, ettet maksa siitä alakerran säätämisestä mitään, koska sitä luultavasti ei olisi tarvinnut tehdä, jos ne olisivat heti alkuun kattoneet sen todennäköisimmän vikapaikan. Vaadit pitkästä huoltoajasta johtuen, että et ylipäänsä maksa siitä mitään, siitä huollosta kun on ollut sulle enemmän hankaluutta kuin hyötyä. Ehkä vielä vähän henkisestä kivusta ja henkisestä särystä sekä aiheutuneesta stressistä ja pelosta kullan hyvinvoinnin puolesta. Sitten etsit toisen huoltopaikan, lainaat kärryn ja käyt hakemassa omaisuutesi pois ja viet kasattavaksi muualle.

Ja muistakin kirjoittaa tuonne risut ja ruusut palstaan/ketjuun puljun edesottamuksista.

Ex- auto kävi valohoidossa. Asiassa yllätti, että huoltopaikkana oli yksi suurimmista Mersujen huoltopaikoista Suomessa. Ilmansuodatin ja tulpat oli jätetty vaihatamatta huollossa.

Tässä tarina yhdestä vääntyneestä venttiilistä.
Kaverilla ralliautossa kävi vaihdemissi ja kone pyörähti ylikierroksille, kuului rääkäsy, ja sen jälkeen veto ei ollut entisellään, kävi kolmella.

Auto talliin, puristukset mitattiin, yhdessä pytyssä lähes nolla. Laskin vedet pois, pakoputket irti, kansi pois. Yhdessä männässä näkyi venttiilin osuma jälki. Venttiililautanen ei istunut kannen seetiin. Remonttiin oli tässä vaiheessa mennyt kaksi tuntia. Kansi purettiin, vietiin seuraavana päivänä sorvari-sepelle, joka teki uuden ohjurin kun oli tehnyt ne vanhatkin. Seuraavana päivänä kasattiin kamat paikoilleen uudella venttiilillä ja laitettiin kone tulille. Kaikki ok ja hyvin laulaa. Työaika ei autoalan koulutusta omaavilta kahdelta harrastelijalta neljä tuntia ja sorvarilta kaksi tuntia.

Jos ammattilaiset taikinoi saman asian kanssa puoli vuotta, niin kyllä on erehdytty ammatinvalinnassa pahasti. Suosittelen uudelleenkoulutusta marjanpoiminnan alkeiskurssilla.

Jollei ihan älykääpiö ole, niin kyllä moottorin kasaa työpäivässä, ainakin korjaamolla missä sentään on ihan oikeita työkalujakin. Oli sitten kyseessä auto, mopo, kelkka tai mönkkäri.

Noi onnistuu jopa itellä vuorokauden sisään, vaikkei olekaan mitään teknistä koulutusta, toki korjuuoppaita on joskus ollu apuna.

Jollei ihan älykääpiö ole, niin kyllä moottorin kasaa työpäivässä, ainakin korjaamolla missä sentään on ihan oikeita työkalujakin. Oli sitten kyseessä auto, mopo, kelkka tai mönkkäri.

Noi onnistuu jopa itellä vuorokauden sisään, vaikkei olekaan mitään teknistä koulutusta, toki korjuuoppaita on joskus ollu apuna.
Moottorin nyt varmaan kasaakin päivässä,mutta saa kyllä aika ..pertti olla että ottaa koneen irti ja purkaa ja kasaa laittaa paikoilleen työpäivän aikana.Toki mopot ja crossit erikseen,mutta että rivinelonen
nixweiss.gif

Tässä tarina yhdestä vääntyneestä venttiilistä.
Kaverilla ralliautossa kävi vaihdemissi ja kone pyörähti ylikierroksille, kuului rääkäsy, ja sen jälkeen veto ei ollut entisellään, kävi kolmella.

Auto talliin, puristukset mitattiin, yhdessä pytyssä lähes nolla. Laskin vedet pois, pakoputket irti, kansi pois. Yhdessä männässä näkyi venttiilin osuma jälki. Venttiililautanen ei istunut kannen seetiin. Remonttiin oli tässä vaiheessa mennyt kaksi tuntia. Kansi purettiin, vietiin seuraavana päivänä sorvari-sepelle, joka teki uuden ohjurin kun oli tehnyt ne vanhatkin. Seuraavana päivänä kasattiin kamat paikoilleen uudella venttiilillä ja laitettiin kone tulille. Kaikki ok ja hyvin laulaa.  Työaika ei autoalan koulutusta omaavilta kahdelta harrastelijalta neljä tuntia ja sorvarilta kaksi tuntia.

Jos ammattilaiset taikinoi saman asian kanssa puoli vuotta, niin kyllä on erehdytty ammatinvalinnassa pahasti. Suosittelen uudelleenkoulutusta marjanpoiminnan alkeiskurssilla.
Siis hommahan menee aika pitkälle varmaan niin, että koska sä harrastat, sua kiinnostaa ja samoin on myös tahtoa saada se homma valmiiksi, varsinkin jos on omista ajamisista kiinni. Sitten verrataan johonkin tyyppiin joka tekee sitä joka päivä, aina ja ikuisesti ja saattaa olla jo vähän leipääntynyt työhönsä niin ei siinä välttämättä jamppa enää kovin innoissaan ole. Ja valitettavaa nykyään on, että ihmisiä palkataan sosiaalisin perustein, ei niinkään sen pohjalta että mistä jampat on kiinnostunut. Sitten on jossain moottoripyöräkaupassa jamppa jota ne pyörät ei kiinnosta ja joka selittelee asiakkaille juttuja, että "näitä ne nyt on ostanut, ja tää on se vuoden hittituote." Aika jännä, kun menee liikkeeseen jossa tietää että jampat ajaa joko kilpaa tai muuten vaan aika aktiivisesti itse ja sitten on niitä liikkeitä jossa on jamppoja jotka on vaan "siellä töissä". Palveluasenne ja jutut on muutenkin aivan eri luokkaa. Riippumatta oikeastaan siitä minkä alan liike se on, kalastus-, urheilu-, veneily- tai moottoripyöräliike. Ero on kuin päivällä ja yöllä.

Tässä liikkeessä vedotaan siihen että ei ole kun yksi jamppa töissä,toinen sairaslomalla sekä yksi muuten vaan lomalla-on kiire...
mad.gif

Kaikkien muiden hommien kanssa se kiire on ollut paitsi meikäläisen moottorinkasaus projektin.

Itse vein pyörän tänne kyseiseen liikkeeseen(Jämsän Huolto-Kaksikko)kun mulla oli se käsitys että sieltä löytyy suomen pätevimmät(tai suunnilleen)mekaanikot.
Ei ole sitä käsitystä ja luuloa enää...
withstupid.gif

Tässä liikkeessä vedotaan siihen että ei ole kun yksi jamppa töissä,toinen sairaslomalla sekä yksi muuten vaan lomalla-on kiire...
mad.gif

Kaikkien muiden hommien kanssa se kiire on ollut paitsi meikäläisen moottorinkasaus projektin.
baaa.gif
plaaplaaplaaplaa plaa... Eikö niillä olis ollut vaikka maaliskuussa tai huhtikuussa vähemmän kiirettä? Mulle olis ainakin ihan turha uikuttaa kiireestä, jos on puoli talvea ollut aikaa ennen sen kiireen alkamista.

Noh toivottavasti saat vehkeet kasaan ja pääset tienpäälle mahdollisimman nopsasti. Ikäviä tuollaset huoltojen kanssa säätämiset.

Mnjoo, ehkä ehkä. Toisaalta, yritäpäs myydä esim. vuoden 2003 25.000 ajettua mopoa, jonka huoltokirjassa ei ole yhtäkään valtuutetun huoltoliikkeen leimaa. Sanot vaan, että ite mä oon tän huoltanu. Taitaa kääntyä ostajaehdokkaat kannoillaan.
Toisaalta, mitä virkaa niillä leimoilla on, jos huoltotyöt tehdään miten sattuu. Siis ne työt mitkä edes jaksetaan tehdä...
Mutta jos on esittää kasa kuitteja öljyistä ja suodattimista. vaijeri rasvoista ilmanputsareinta jne. oma tekemä huolto kortti jossa raksit mitä huollettu.

Mulle on ainakin ihan sama mikä liike on huoltanut. ja kuinka paljon on leimoja.
033102ass_1_prv.gif
Juuri näin
062802jumpie_prv.gif
 itse tehdyistä huolloista pitää säilyttää ostokuitit jossa näkyy päivämäärä ja mitä ostettu sekä merkata huolto korttiin työt mitä tehnyt kilometri luvulla ja päivämääräällä.

vaikkakin oma veikkaukseni olisi että vaihdossa "merkkiliikkeeseen" vietäessä myyjä keksii tuosta "hinnan alentavan" tekijän koska "viralliset" leimat puuttuu, mutta tämä vain minun arvaus.

itse kun myin edellisen pyöräni oli suomen viralliselta suzuki huollolta vain yksi leima, ja tuon "virallisen leiman" seurauksena koko kone hajosi n.100km jälkeen huollosta
033102beer_1_prv.gif
no toki uuden moottorin sain vuoden odottelun jälkeen kun kehtasivat väittää että meikäläisen piikkiin menisi ennen kuin avasivat koneen ja oli pyytänyt valokuvat hajonneista/vaihdettavista osista
033102ass_1_prv.gif
 lopputulos että joutuivat myöntämään virheensä.

myytäessä pyörääni yksityiselle ostajalle kerroin tehneeni huollot itse ja esitin huoltokortin sekä kaikki kuitit ostamistani tarvikkeista sekä kerroin pyörän historian. ostaja arvosti suuresti että olin itse tehnyt huollot ja ei missään vaiheessä kyseenalaistanut etteikö huoltoja olisi tehty kunnolla ja kaupathan siintä syntyi
062802jumpie_prv.gif

Joissain liikkeissä saa noita leimoja kaupan päälle.

Uusi MP:
Kaveri osti pyörän. Kaupantekijäisiksi huoltokirjaan lyötiin valmiiksi leimoja, koska kaveri tekee huollot itse. Aika iso liike.

Käytetty auto:
Tuttu osti auton. Huoltokirjasta puuttui pari leimaa. Ne sai näppärästi tingittyä kaupan päälle. Todella iso merkkiliike.

Autohuolto:
Asikas huolsi autonsa liikkeessä. Vanha huolto oli tekemättä. Siinä samassa näppärästi sai leiman siihen puuttuneeseen kohtaan. Keskikokoinen autohuolto.

Eli tollasia tapauksia olen ollut todistamassa ja kuullut suoraan tapauksen kohteelta. En ymmärrettävästi viitsi mainita liikkeiden nimiä.

Joissain liikkeissä saa noita leimoja kaupan päälle.

Uusi MP:
Kaveri osti pyörän. Kaupantekijäisiksi huoltokirjaan lyötiin valmiiksi leimoja, koska kaveri tekee huollot itse. Aika iso liike.

Käytetty auto:
Tuttu osti auton. Huoltokirjasta puuttui pari leimaa. Ne sai näppärästi tingittyä kaupan päälle. Todella iso merkkiliike.

Autohuolto:
Asikas huolsi autonsa liikkeessä. Vanha huolto oli tekemättä. Siinä samassa näppärästi sai leiman siihen puuttuneeseen kohtaan. Keskikokoinen autohuolto.

Eli tollasia tapauksia olen ollut todistamassa ja kuullut suoraan tapauksen kohteelta. En ymmärrettävästi viitsi mainita liikkeiden nimiä.
Kaveri myi busan liikeeseen jossa ei ollu huoltokirjaa mukana.Niin liikeessä ollessa sitä kaupattiin huoltokirjan kanssa.Mitä _ittua tapahtui?
omg.gif

Autoliike kauppasi autoa..
"kilometrit näkyy"..
"alkuperäinen väri"
"1 omistaja samassa perheessä"
" toimii erinomaisesti"
"ruosteeton"

No näkyihän ne kilometrit-.. eli ne 100 000 km:n jälkeiset..Oli alkuperäinen väri kun oli koko kiesi ylimaalattu keulan peltien uusinnän jälkeen..Samassa perheessä kyllä. Toimi erinomaisesti mutta kesäkelillä,talvella ei mitään jakoa..Oli ruostetoon päällipuoleltta.. Pelitä ko kopautti ropina kuului ja irtoruosteet esittelytilan lattialla..
Oli kaverin auto jota oli tullut ajettua kerran jos toisenkin..
biggrin.gif

Tuon episodin jälkeen en ole yhdenkään moottorivekottimen kauppaajan puheisiin uskonut...

En voi tajuta miksi ihmiset ei huolla itse pyöriään.
Helposti; kaikki eivät osaa...
Ja takuu vaatii huollattamista liikkeessä.
Periaatteessa ei muuten vaadi, käytäntö on kuitenkin toinen juttu. Takuun säilymiseksi tulee noudattaa valmistajan/maahantuojan julkaisemia huolto/hoito-ohjeita. Jos ohjeita noudatetaan, on takuu voimassa luvatulla tavalla. Mutta jos tulee näytön paikan tarve, niin milläpä todistat mitä itse tallissa olet puuhastellut...
Perusteellinen kaveri dokumentoi huollon ja pitää päiväkirjaa, itse uskon tuohon enemmän kuin merkkiliikkeen rahastus/lintsaushuoltoon.

Nythän tässä on käynyt niin että kun on löysä housussa niin keskitytään jälkihoitoon...
tounge.gif

Suzuki ei ole vieläkään kasassa mutta sain sentään viikonlopun reissua varten pyörän tilalle.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Hinta sovitellaan sopivaksi ja anteeksipyyntöjä satelee.
062802jumpie_prv.gif

Kuulemma jopa työnjohtaja on firmassa vaihtunut...
omg.gif

Näillä mennään mitä on saatu ja odotellaan että oma pyörä valmistuu.
062802moto_prv.gif

Mutta tälläkertaa asiat tunnutaan ottavan tosissaan ja tehdään asiakkaan hyväksi jotain.
biggrin.gif

Nythän tässä on käynyt niin että kun on löysä housussa niin keskitytään jälkihoitoon...
tounge.gif

Suzuki ei ole vieläkään kasassa mutta sain sentään viikonlopun reissua varten pyörän tilalle.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Hinta sovitellaan sopivaksi ja anteeksipyyntöjä satelee.
062802jumpie_prv.gif

Kuulemma jopa työnjohtaja on firmassa vaihtunut...
omg.gif

Näillä mennään mitä on saatu ja odotellaan että oma pyörä valmistuu.
062802moto_prv.gif

Mutta tälläkertaa asiat tunnutaan ottavan tosissaan ja tehdään asiakkaan hyväksi jotain.
biggrin.gif
Hieno homma että asiat alkaa selviämään ja sun piina loppui.
062802jumpie_prv.gif

Back