Vanhalla ns."romulla" kulkevia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Morso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Morso

New member
Olisin utelias tietämään, moniko täällä liikkuu yli 20-vuotiaalla, lähinnä käyttöarvon omaavalla kaksipyöräisellä?
Sellaisella, mitä huolletaan jos viitsii (tai lähinnä korjataan kun jotain hajoaa.)

Eli vehje, mitä ei ole toivoakaan saada museoon mutta kelpaa ajeluvehkeeksi, kun ei sitä myydäkään kannata koska juri vaihdettiin renkaat minkä hankinta-arvo oli enemmän kuin mitä pyörästä saisi...
 
Just ostin separin 1100 eurolla kun myin edellisen fezin 900 eurolla pois. Vai tarkotatko vielä halvempia? :)
 
Olisin utelias tietämään, moniko täällä liikkuu yli 20-vuotiaalla, lähinnä käyttöarvon omaavalla kaksipyöräisellä?
Sellaisella, mitä huolletaan jos viitsii (tai lähinnä korjataan kun jotain hajoaa.)

Eli vehje, mitä ei ole toivoakaan saada museoon mutta kelpaa ajeluvehkeeksi, kun ei sitä myydäkään kannata koska juri vaihdettiin renkaat minkä hankinta-arvo oli enemmän kuin mitä pyörästä saisi...
20 vuotias pyörä voi olla edelleen tosi kovassa kunnossa jos on tehty kriittiset huollot ajallaan ja vähän nähty vaivaa pyörän eteen.

Sain joltain moottoripyöräkorjaajalta ohjeen ettei kylmää konetta ei saa koskaan huudattaa, ei edes vähän ja pidä tuoreet öljyt ja suodattimet koneessa. Niillä pärjää jo tosi pitkälle kuulemma.

Ajoin 7 vuotta Hondalla, myydessä noin 77 tonnia mittarissa, vuosimallia -97. Renkaita meni, yhdet ketjut ja rattaat, yhdet etuhaarukan stefat ja dynojetin suutin sarjat. Mitään ongelmaa ei koneessa ollut koskaan tuota suutin sarjaa lukuunottamatta. Myin pyörän pois kun originaalien osien kanssa säätö oli vielä kesken. Tuon pyörän kanssa oli aina fiilis että tällä uskaltaa läheä reissuun, se ei tule trailerilla takaisin.

Juuri luin että tuossa olisi nokka-akseleiden kulumisen kanssa ongelmaa, kuulin sen vasta nyt myytyäni pyörän. 60 tonnin kohdalla tehdyssä isossa huollossa kaikki meni tarkistamalla, huoltomiehen mukaan näki että pyörästä on pidetty huolta ja se oli hyvässä kunnossa kaikin puolin, ikäisekseen jopa todella hyvässä kunnossa.
 
Itse ostin ekaksi pyöräksi RF600R -96, eli juuriki se 20v. Hintaa kertyi 900e ja kengät tuli vielä mukaan. Napista käyntiin ja liikkuu kun kahvaa vääntää.
 
Taatana! 20 vuotias rätkähän on uuden karhee...

En voisi edes kuvitella ohjastavani nykyajan playstationeita joiden tärkein arvostelun kohde on mittariston käyttöliittymä, siis noin niin kuin rätkälehtien mukaan.

Okei, Cagiva on uusi, se on sentään tältä vuosituhannelta (vm. 2000), mutta loput laivueesta on selkeesti 90-, 80-, ja 70-luvulta.
 
En aja itse mutta su. t. la. oli joku Vierumäen Matkakeitaalla Honda VF 1000 F:llä, tuli pihaan kun olin kahvilla ja ajokamoista päätellen samat kaksi henkilöä käveli ulos kahville. Joku tänne kirjoitteleva ?
 
Re: Vanhalla ns."romulla" kulkevia?

Foorumin kautta ostin ensipyöräksi tonnisen tonnilla, jolla on nyt 20v synttärit. Kulutusosat olivat suurelta osin finaalissa ja oli reiluhkosti huoltotarvetta. Katteet ei näteimmät. Hyvin tuolla on 15tkm pöristelty ja ei ole kuin kerran jättänyt tielle vaihdepolkimen pultin tippuessa matkalle.
 
Vanhalla halvalla juu, 22-v ja 105 000 mittarissa. Mutta toi huolletaan kun jaksetaan on kyllä näiden laitteiden kanssa darwin awardsin arvoinen typeryys.
 
Oma rakas pulahti maailmaan 1993 ja hyvin tuo rullaa edelleen. 160 000 mittarissa kohtapuoliin.

Col du Galibier 2016 (1).jpg
 
93 cbr 1000f mennään. 140000 ajettu jussina tais tulla 1000 km nopeeta mutkaa :)-,ei kuluta nesteitä eikä öljyä vaihto välin aikana
 
93 zzr 1100. Rungolla ajettu jokunen 125000. Koneella 50000km. Rupee oleen jo väsy... Jarrut, iskarit, pakoputkisto jne. Näitten kohteiden uusiminen nostaisi pyörän arvoa sen verran että olen sillä silmällä kattellut 1400 zetoria...
 
Viime kesänä ajoin kortin ja ensimmäiseksi pyöräksi tuli 1987 valmistettu pyörä joka edelleen alla eikä vaihto ole mielessä käynyt. Kyllähän se vaatii tietynlaista suhtautumista ajamiseen mut harrastus se tämäkin on.

Moottori pitää mekaanista ääntä. Vaihdelaatikkokaan ei toimi kellon tarkkuudella mut entä sitten :)

Nytkin jäi talliin mököttää kun repesi äänenvaimentimen kannake irti tärinästä. Pitää keksiä uusi tapa kiinnittää kun hitsi ei kestä :paikallatuulee:
 
Moottori pitää mekaanista ääntä. Vaihdelaatikkokaan ei toimi kellon tarkkuudella mut entä sitten :)

Japanialaisiin nelisylinterisiin tottunut kaveri koeajoi aikanaan miun Tuksua ja tuli ekan risteyksen jälkeen takaisin.
Valitti koneen mekaniisia ääniä, vaihdelaatikon toimintaa ja pelkäsi, että koko himmeli purkaantuu hetkellä millä hyvänsä...
 
Kalustoni uusin on 98-mallinen pikkutohtori ja vanhin 82-mallinen Honda CX500C US Custom ja ne ovat helmiä,eivät 'romuja'
 
XJ 900 vm. 1995 ajettu 155000 ei mitään ongelmaa. Muijan velimiehellä BMW 75RT vm. 1993 ajettu 185000 toimii.
 
Minusta tuntuu että aika suuri osa motoreista on näitä, jotka ajavat verrattain edullisella pyörällä. Uskoisin että rekisteröityjen moottroripyörien keski-ikä on huomattavasti enemmän kuin autojen. Onko moottoripyörien hinnat muuten nousseet suhteessa autojen hintoihin? Meinaan nykyään vähänkin hienomman pyörän hinta on 20 000 ja suuri osa peruspyöristäkin sen vähintään kymppitonnin.
 
Oma pyörä on just sen 20v, vaimolla pari vuotta vanhempi. Vaimolla Virago ja mulla darra.
 
Back
Ylös