• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vanhat äijät.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oili
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

oili

New member
Vanhat äijät.

Nyt kun täytin kuusikymmentä, niin ostin lahjaksi itselleni uuden afrikkalaisen ja se on tarkoitus olla viimeinen pyörä, kuten edellisenkin, koska vaihtoväli on noin kymmenen vuotta.

Nyt täällä pohjois-Norjassa valitettavasti kotilolla koiran takia risteillessä on pistänyt silmään, että varsinkin suomalaismotoristit ovat ikämiehiä ja osa selkeästi eläkeläisiä. Tulee mieleen, että onko matkamotorismi nykyään vähintäin keski-ikäisten äijien harrastus?


Toinen seikka on miten lähes kaikki mopot ovat adventure mallia, vaikka tiet suosivat kunnon mutkatykkiä. Liekö pyörän mukavuus ja monikäyttöisyys syynä?
 
Nyt kun täytin kuusikymmentä, niin ostin lahjaksi itselleni uuden afrikkalaisen ja se on tarkoitus olla viimeinen pyörä, kuten edellisenkin, koska vaihtoväli on noin kymmenen vuotta.

Nyt täällä pohjois-Norjassa valitettavasti kotilolla koiran takia risteillessä on pistänyt silmään, että varsinkin suomalaismotoristit ovat ikämiehiä ja osa selkeästi eläkeläisiä. Tulee mieleen, että onko matkamotorismi nykyään vähintäin keski-ikäisten äijien harrastus?


Toinen seikka on miten lähes kaikki mopot ovat adventure mallia, vaikka tiet suosivat kunnon mutkatykkiä. Liekö pyörän mukavuus ja monikäyttöisyys syynä?

Molemmat ilmiöt ovat tuttuja myös Saksa-Itävalta osastolta, ei siellä nuoria juuri näe muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta
 
Kyllä tuolla parkkipaikoilla melko junioriksi itsensä tuntee näin 43 vuotiaana. Pitäisin matkamoottoripyöräilyä ennemmin eläkeläisharrastuksena kuin keski-ikäisten.
Nuoremmat taitaa enimmäkseen ajaa taajamissa ja kuminpolttomiiteissä.

Adventurehan se kovin mutkatykki on.
Pääedelläajettavat sinkoutuu routapatista jorpakkoon.
 
Aika ja varallisuus. Niitä tuppaa eläkeläisillä olemaan, ainakin osalla.

Kyllä minäkin sitten, kun ei koti, perhe, työ ja muu haittaa harrastuksia...
 
Kyllä tässä itselläkin tuo 60 on jo lähempänä kuin 50 ja kummasti on tuonne tourinkiin tuota nykyistäkin Bandua pyritty maustamaan, Bemun suora kutonen alkaa näyttämään jo varsin muikealta jne. Kai se on vaan se ikä ja mukavuuden halu, eläkkeellä vimostaan kun on sitten jopa sitä aikaakin :cruising:
 
Kyllä tuolla parkkipaikoilla melko junioriksi itsensä tuntee näin 43 vuotiaana. Pitäisin matkamoottoripyöräilyä ennemmin eläkeläisharrastuksena kuin keski-ikäisten.
Nuoremmat taitaa enimmäkseen ajaa taajamissa ja kuminpolttomiiteissä.

Adventurehan se kovin mutkatykki on.
Pääedelläajettavat sinkoutuu routapatista jorpakkoon.


Täällä Norjassa tiet ovat ensiluokkaisessa kunnossa, mutta Suomessa Adventure on järkivalinta.
 
Kyllä tässä itselläkin tuo 60 on jo lähempänä kuin 50 ja kummasti on tuonne tourinkiin tuota nykyistäkin Bandua pyritty maustamaan, Bemun suora kutonen alkaa näyttämään jo varsin muikealta jne. Kai se on vaan se ikä ja mukavuuden halu, eläkkeellä vimostaan kun on sitten jopa sitä aikaakin :cruising:


Moottoripyörään voi nykyään suhtautua nautintovälineenä.
 
Käykää Naamakirjassa katsomassa. Sieltä löytyy Motoristit yli 60 vuotta ja yli 70 vuotta. Jälkimmäisessä, vastaperustetussa ryhmässä, on jo 200 jäsentä.:p

Kohta taitaa olla aika perustaa Motoristit yli 80 vuotta.:grin:
 
Käykää Naamakirjassa katsomassa. Sieltä löytyy Motoristit yli 60 vuotta ja yli 70 vuotta. Jälkimmäisessä, vastaperustetussa ryhmässä, on jo 200 jäsentä.:p

Kohta taitaa olla aika perustaa Motoristit yli 80 vuotta.:grin:

Tuossa alkukesästä, reissusta palatessa, oli samalla laivalla kaksi kaverusta tulossa myös euroopan-rundilta, toinen oli vanha tuttu, 85v. ja toinen vasta 81v, näin kohta 67-vuotiaana tunsi itsensä aika junnuksi. Pyörinä "pojilla" oli K1300RS ja VFR, ei mitään matkasohvia...
 
Kyllä tämä nykyinen maailmanmeno vähän siihen suuntaan hommaa on ajanut jo pidemmän aikaa, että piikillä aloittaneet sinnittelevät pyörinensä vähän parinkympin päälle, kunnes perhe ja ruuhkavuodet laittaa hommat seis. Seuraavan kerran aikaa ja varaa on ”sitten joskus”, joko viidenkympin villityksessä tai eläkkeellä.

Itsellä on 15. kausi menossa, ikä lähestyy viittäkymmentä ja vakavassa harkinnassa on pyörästä luopuminen toistaiseksi määräämättömäksi ajaksi. Ei vaan muiden harrastusten kanssa kilpaileva vähäinen vapaa-aika, into ja ajokelit kohtaa tarpeeksi usein, tälle kesälle kokonaiset kaksi ajopäivää takana. Ehkä sitten eläkkeellä… :no:
 
Maalimanmeno on muuttunu siihen jamaan, että (nuorilta(kin)) rahat on loppu, myydään Volvo.

Sitku ei enää pääse "sport"-mopon tahi äventyyrin satulaan, nii loppuu.
Sohvaa tai etenkin jalat edellä ajettavaa, ei ikinä!
vm.1975
 
Moottoripyörään voi nykyään suhtautua nautintovälineenä.

Siinä on myös ongelmansa, silloin viranomainen ja kansa kohtelee sitä kuin turhaketta. Hyvänä esimerkkinä pysäköintimaksut Helsingissä. Tosin harvaa nykymotoristia nekään taitavat haitata, omakotitaloissa kun asuvat.
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että tarvittaisiin moottoripyöräkerho nimeltä Carless Bikers MC.
Jäseneksi pääsee, jos ei omista autoa. Silloin moto on tarpeellinen kulkuväline myös, ei pelkkä nautintoväline.
Sellaisen logiikan pohjalta moottoripyörien pysäköinti oli ilmaista Helsingissä vuoteen 2002.

Nykyään vihreät ja ihmiset suhtautuvat motoristeihin niin, että isot miehet leikkivät tarpeettomilla leluilla. Se on itselle vieras näkökulma lajiin, koska en ole autoilija. Prätkällä on kesäisin minulle ihan aito funktio päästä liikkumaan. Mitä pappaantumiseen tulee, niin näillä ajokorttipykälillä se on aika väistämätöntä ja loogista. Itse sain ison A:an ilmaiseksi autokortin mukana. Ei kun pyöräkauppaan ja menoksi.
 
Siinä on myös ongelmansa, silloin viranomainen ja kansa kohtelee sitä kuin turhaketta. Hyvänä esimerkkinä pysäköintimaksut Helsingissä. Tosin harvaa nykymotoristia nekään taitavat haitata, omakotitaloissa kun asuvat.
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että tarvittaisiin moottoripyöräkerho nimeltä Carless Bikers MC.
Jäseneksi pääsee, jos ei omista autoa. Silloin moto on tarpeellinen kulkuväline myös, ei pelkkä nautintoväline.
Sellaisen logiikan pohjalta moottoripyörien pysäköinti oli ilmaista Helsingissä vuoteen 2002.

Nykyään vihreät ja ihmiset suhtautuvat motoristeihin niin, että isot miehet leikkivät tarpeettomilla leluilla. Se on itselle vieras näkökulma lajiin, koska en ole autoilija. Prätkällä on kesäisin minulle ihan aito funktio päästä liikkumaan. Mitä pappaantumiseen tulee, niin näillä ajokorttipykälillä se on aika väistämätöntä ja loogista. Itse sain ison A:an ilmaiseksi autokortin mukana. Ei kun pyöräkauppaan ja menoksi.

Vähän kyllä ajatelin, ettei kannata kiusata itseään sen tyylisellä mopolla, joka tekee ajamisesta tuskaa. Ennenaikaa tosiäijät ajoivat Jawoillaan kesät talvet, kun muuhun ei ollut varaa. Nyt tässä yltäkylläisyydessä voin lähteä Norjaan autolla ja saada koira mukaan, mutta sitten voin myöhemmin lähteä yksin jonnekin pyörällä, jonka tyylinen olisi pitänyt ostaa jo 30-vuotta sitten, mutta silloin oli pakko ajaa sillä, mihin rahat riittivät. Vanhuuden ainut hyvä puoli on käteisellä ostetut uudet prätkät.:grin: Minua ei sinänsä kiinnosta vähääkään hyväksyvätkö muut ihmiset elintapani ja rujo ulkomuoto estää ihmisiä tulemasta kertomaan mielipiteitään😁
 
Käykää Naamakirjassa katsomassa. Sieltä löytyy Motoristit yli 60 vuotta ja yli 70 vuotta. Jälkimmäisessä, vastaperustetussa ryhmässä, on jo 200 jäsentä.:p
Kohta taitaa olla aika perustaa Motoristit yli 80 vuotta.:grin:

Sama näkyy myös (kilpa) endurossa ja CC:ssä...
Ennen naureskeltiin V50 sarjalle, nyt on ollut V60-sarja jo vuosia ja joissain kilpailuissa näky jo V70 sarjaa!
Harrastajaluokka eli C on jaettu myös ikäluokkiin ja siellä pienin osallistujaluokka on nuoret 16-21v ja suurin ikämiehet yli 40v.
Ei kyllä oikein naurata...
 
Nuoret ovat fiksua porukkaa, miksi kukaan kiusaisi itseään matkamoottoripyöräilyllä? Rata-ajon ja enskan ja muut ymmärtää kun ne ovat urheilua mutta että touring?

Kotiuduin vast'ikään vajaan parin viikon Hollanti-Saksa -turneesta, tässä raporttia olosuhteista:
- pari pitkää (12 h tai yli) ajopäivää 28-30 C lämmössä
- pari pitkää ajopäivää 10-14 C lämmössä. Toisella näistä tietysti satoi pitkään ja koko ajan ja ajoittain rankastikin. Luonnollisesti myös Tanskan silloilla kovaa puuskittaista tuulta.
- Turvallinen tunne ajaa miljoonan rekan seassa joiden renkaat nostattaa semmoisen hyvin pienipisaraisen vesisumun
- Okei, pienemmillä teillä hetkittäin kivaa. Mutta vain hetkittäin; sitten tulee paikallisliikennettä, tietyö, irrallaan olevia hevosia tms. Eikä sivuteillä matka etene kun kylää kylän perään
- tuli korvatulehdus, varmaan pitkäaikainen tulppien käyttö ärsytti
- Kun kamat levällään hotellihuoneessa; mahtuuko enää itse kulkemaan
- lataa kypärä. Lataa navi. Lataa kännykkä. Lataa varmuuden vuoksi varavirtalähde.
- Roudaa kaikki hotellin perimmäiseen huoneseen.
- Rypyssähän kaikki arkivaatteet tietenkin, kehtaako mennä ihmisten ilmoille
- jne

Kun vaihtoehto että lennähtää kohteeseen; vaatetuksena miellyttävä vaalea kesäpuku, käden ulottuvissa koko ajan virkistävää juomaa. Ynnä kaikkea muuta mukavuutta.

Mut joo, varmaan tulee ens kesänä taas jälleen lähdettyä jonnekin :orgmp:
 
Nuoret ovat fiksua porukkaa, miksi kukaan kiusaisi itseään matkamoottoripyöräilyllä? Rata-ajon ja enskan ja muut ymmärtää kun ne ovat urheilua mutta että touring?

Kotiuduin vast'ikään vajaan parin viikon Hollanti-Saksa -turneesta, tässä raporttia olosuhteista:
- pari pitkää (12 h tai yli) ajopäivää 28-30 C lämmössä
- pari pitkää ajopäivää 10-14 C lämmössä. Toisella näistä tietysti satoi pitkään ja koko ajan ja ajoittain rankastikin. Luonnollisesti myös Tanskan silloilla kovaa puuskittaista tuulta.
- Turvallinen tunne ajaa miljoonan rekan seassa joiden renkaat nostattaa semmoisen hyvin pienipisaraisen vesisumun
- Okei, pienemmillä teillä hetkittäin kivaa. Mutta vain hetkittäin; sitten tulee paikallisliikennettä, tietyö, irrallaan olevia hevosia tms. Eikä sivuteillä matka etene kun kylää kylän perään
- tuli korvatulehdus, varmaan pitkäaikainen tulppien käyttö ärsytti
- Kun kamat levällään hotellihuoneessa; mahtuuko enää itse kulkemaan
- lataa kypärä. Lataa navi. Lataa kännykkä. Lataa varmuuden vuoksi varavirtalähde.
- Roudaa kaikki hotellin perimmäiseen huoneseen.
- Rypyssähän kaikki arkivaatteet tietenkin, kehtaako mennä ihmisten ilmoille
- jne

Kun vaihtoehto että lennähtää kohteeseen; vaatetuksena miellyttävä vaalea kesäpuku, käden ulottuvissa koko ajan virkistävää juomaa. Ynnä kaikkea muuta mukavuutta.

Mut joo, varmaan tulee ens kesänä taas jälleen lähdettyä jonnekin :orgmp:

Minä en koskaan suosittele moottoripyöräilyä niille, joilla ei se jokin pakota ajamaan, enkä itsekään ole kyennyt itselleni näinä kolmenakymmenenä vuotena selittämään itselleni miksi ajan.

Mitä tulee noihin rekan vesisumuihin, niin kun olin hölvännyt reilusti Visondry:tä visiiriin, niin visiiri pysyin aivan kirkkaana kun ajoin rekanperässä.

Se ero on nyt nuoruuden päiviin, etten suostu tinkimään ajovarusteiden tai minkään olotilaa helpottavien keksintöjen suhteen.
 
Prätkän hankin vasta myöhäisemmällä iällä 2008. Siitä lähtien tehtiin joka kesä 1500-2500 kilometrin reissu. 2022 tehtiin sitten viimeinen reissu, kun vaimo sairastui ja joulukuussa kuoli. Sittemmin löysin uuden kumppanin, mutta hänen selkäongelmiensa takia prätkäreissut ovat kohdaltani historiaa.
 
Nuorena tuli ajettua mopolla, piikillä ja seiskapätkällä. Sitte tuli perhettä ja piti vaihtaa pyörä autoon. Prätkän hommasin uudestaan tuossa kaheksa vuotta sitte ja olis kyllä pitäny hankkia aikasemmin. Birdi oli aina se unelmien pyöräl, eikä se ole jättäny kylmälmäksi. Ehkä joku rataisampi pyörä seuraavaksi, milloin se sitte onkaan.. ainiin, oleellinen vertailutieto unohtui, eli ikääkin tuli se pyöreet 50 tänä vuonna :kääk:
 
Uhanalaiset lajit nämä, etenkin talavella ajelevat harmaatukkaset,,,,,matkaa varsinkaan......joka on se "jaloin" moottoripyäräilyn muoto.......:dunno:
 
Back
Ylös