Varadero XL 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Soitin Portaankorvalle ( huolto lähellä Oulua ). Ei oikein jaksanut uskoa läppärunkoihin kun tyhjäkäynti on hyvää ja tasaista ja kierrokset laskevat normaalisti. Epäili ketju-rataspakettia tai tarvikepakoputkien kiinnitystä runkoon.
Huoltoajat vaan menevät pitkälle kesäkuuhun. Jaa a. mitähän tuon kanssa tekisi? Ei sillä viitsi huvikseen ajella...ööö eikä oikein muuta ajoa olekaan. ...kele!
 
Jos kuorma selvästi pahensi tilannetta, ja kuluneeseen ketjuun on laitettu uusi ratas, niin kyllä todennäköisyydet aika vahvasti siihen suuntaan viittaavat. Jotain arvausta voi tehdä siitä, että jos takarattaan hampaat eivät nekään ole enää silmämääräisesti täysin virheettömät (eli jos kärjet ovat alkaneet teroittua tai kolo ei ole muuten täysin symmetrinen) niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tärinän lähde on ketjurataspaketissa, koska silloin ketjunkin on pakko olla kulunut.
 
Niinkuin edellä niin twinihän tärisee aina....


.

Tärisee, mutta määrä onkin eri asia. Nätisti käyvä twin tärisee hyvin vähän, ei enempää kuin nätisti käyvä nelkku, mutta rumastikäyvä on todellinen tehosekoitin.

PS kun japsit alkoivat aikoinaan kilpailla jenkkimarkkinoilla HD:n kanssa isoilla custom twineillään, kävi kauppa alkuvuosina kehnosti.
Markkinatutkimuksissa selvisi, että isot japsitwint kävivät asiakkaiden mielestä liian tärinättömästi ja hiljaisesti.
Kauppa pääsi vauhtiin, kun päitänsä pudistelevat inssit muuttivat markkinointiosastojen vaatimuksesta moottoreiden sisuskaluja niin, että tärinää oli riittävästi HD-tyyliin.:D

Tärinän määrä lähtee käytännössä ensisijaisesti suunnittelupöydällä ja toissijaisesti tuotantotoleransseista vrt mäntien keskinäiset painoerot.
 
Taisi pääsyyllinen tärinään löytyä tänään: Pyörän kyljessä on potentiometri jonka tarkoitusta edellinen omistaja ei tiennyt. Yritin seurata minne johto menee. Tankin alle piiloonhan se meni. Kaveri arveli, että siellä on varman power commander piilossa ja sitä säädetään tuolla potikalla. No se oli jossain keskiasennossa, niinpä ruuvasin sen äärivasemmalle eli ruuvin täysin auki ja ajelin pätkän. Ei vaikutusta. Ruuvasin täysin kiinni - asentoon ja aloin ihmetellä, missä tärinät. No kokeeksi vielä uudestaan vasemmalle kaikki ruuvista ja taas tärisi ja paukkui putkessa. Siispä takaisin kiinni ruuvi ja yhtäkkiä ajelinkin isommilla vaihteilla kuin aiemmin ihan sujuvasti. Tämä selittää myös sen miksi koeajolla en pitänyt tärinää niin pahana; koeajon jälkeen myyjä kertoi tuosta potikasta jonka merkitystä ei tiennyt. Niinpä ruuvailimme sitä edes takas tyhjäkäynnillä. Ei tuntunut vaikuttavan tyhjäkäyntin, mutta sehän jäi eri asentoon kuin koeajolla. Toivottavasti tämä vika oli nyt tässä. Ainakin viimeiset 50 km tänään ajelin hymyssä suin enkä olisi malttanut lopettaa. Pieni tärinä toki kuuluu näissä asiaan mutta nyt se tuntuu olevan siedettävällä tasolla.
Juu, siis 500 km tuli la ja su yhteensä. 1000 km tullut nyt reilun viikon aikana "koeajoa".
 
Eikai Powercommanderisa mitään yhtä yksittäistä potikkaa ole säätöä varten.

Oos kyllä kiinnostavaa tietää mitä sieltä potikan toisesta päästä oikeasti löytyy.
 
Eikai Powercommanderisa mitään yhtä yksittäistä potikkaa ole säätöä varten.

Oos kyllä kiinnostavaa tietää mitä sieltä potikan toisesta päästä oikeasti löytyy.

No se selviää kun käyttää tankin joskus irti. No jotain se sytytykseen tai johonkin vaikuttaa. Tänäänkin kokeilin 150 km vaihdellen potikan ruuvin asentoa. Täysin auki on huonoin, täysin kiinni tai hieman auki ok. En siis tiedä oikeasti mihin se menee mutta käyntiin ja kiihtyvyyteen se vaikuttaa.
 
Nyt värinät maantienopeuksilla alkavat olla siedettäviä. Sen sijaan jos uritän ajaa taajamassa sallittuja 50 tai 40 nopeuksia, meno on nykivää pienilläkin vaihteilla. Jotenkin tuntuu, että tuo tulee ketjusta. Kireys on luullakseni aika sopiva, ehkäpä vaihdan ketjurataspaketin. Onko tarvikkeillä ja Honda-liikkeen osilla mitään eroa?
 
Jos toi potikka sorkkii ruiskun toimintaa vääristämällä jonkin anturin mittausarvoja, niin kone voi kyllä käydä muutenkin vähän mitensattuu osakuormalla. Tietämättä, että mitä on tehty, miksi on tehty ja onko tekijä tiennyt mitä tekee, mahdoton sanoa. Toki kuluneen ketjurataspaketin vaihto uuteen ei ainakaan voi huonontaa tilannetta.
 
Imuilmanlämpöanturien lukemien sotkemiseen myydään ihan rahallakin tuotteita. Voisin veikata että tuokin on sen kanssa sarjassa/rinnalla, riippuen miten päin anturin vastus vastaa lämpötilan muutokseen. Kylmemmäksi valehtelemalla saa rikkaamman hutun.
 
Imuilmanlämpöanturien lukemien sotkemiseen myydään ihan rahallakin tuotteita. Voisin veikata että tuokin on sen kanssa sarjassa/rinnalla, riippuen miten päin anturin vastus vastaa lämpötilan muutokseen. Kylmemmäksi valehtelemalla saa rikkaamman hutun.

Tuntuu, että kun ruuvin kääntää auki-asentoon niin menee rikkaammalle ja saattaa vähän paukuttaa putkissakin kun kaasun päästää irti. Pitääpä kokeilla kyläajoa ruuvi auki. Sehän on laitettu sellaiseen paikkaan, että ohuilla hanskoilla pystyy ajaessakin säätämään.
Muutoin alan tottua ja tykästyä tuohon vehkeeseen. 1200 km testiajoa reilun viikon aikana, missään en ole käynyt edes...
 
Eikös se ole niin päin, että laihalla ollessa paukuttaa putkessa?
Eli yleensä, kun vaihdetaan hyvin virtaava äänenvaimennin, niin tulee just tuo kaasua löysätessä paukkuminen.
 
Tuntuu, että kun ruuvin kääntää auki-asentoon niin menee rikkaammalle ja saattaa vähän paukuttaa putkissakin kun kaasun päästää irti. Pitääpä kokeilla kyläajoa ruuvi auki. Sehän on laitettu sellaiseen paikkaan, että ohuilla hanskoilla pystyy ajaessakin säätämään.
Muutoin alan tottua ja tykästyä tuohon vehkeeseen. 1200 km testiajoa reilun viikon aikana, missään en ole käynyt edes...

Laihalla paukuttaa ja rikkaalla ei.
 
Eikös se ole niin päin, että laihalla ollessa paukuttaa putkessa?
Eli yleensä, kun vaihdetaan hyvin virtaava äänenvaimennin, niin tulee just tuo kaasua löysätessä paukkuminen.

Näinhän tuo muuttamattomilla säädöillä käytännössä usein tekee jos esim. torvi kovin väljenee ilman
muita muutoksia

Tästä paukutuksen syystä käydään ympäri maailmaa jatkuvasti syvällä rintaäänellä varsin tiukkaakin
keskustelua siitä, paukuttaako laite laihoilla vai rikkailla :p.
Näissä sitten ongelman syystä toista mieltä olevat ovat lähtökohtaisesti tietämättömiä idiootteja :D.

Juurisyy paukuttamiseenhan on joka tapauksessa.... seoksista puhuttaessa....
"liian hitaasti" syttyvä/palava seos. Periaatteessa yksi lysti onko laiha vai rikas.
Eri laitteissa erilaiset "saastevempeleet" tuovat sitten vielä omat rikkansa rokkaan.

Käytännön kontekstissa yleisin syy lienee kuitenkin "laihoille" meno.

Ihan hienosti kyllä palaa putkessa ylirikkaanakin, mutta käytännön ongelmat tuntuvat hieman
erilaiselta. Hyvän tuntuman omaava kuski erottelee tuon laihan/rikkaan ongelman suht helposti ellei
asia ole muutoin mitattavissa/todennettavissa.
 
Back
Ylös