Mulla itsesuojeluvaisto tiputti vauhtia muutaman tapauksen jälkeen, mutta en usko että edes siitä olisi ollut oikeasti apua. Näin jotain puista poikkeavaa ja kohdalla tajusin että hirven persehän se siinä on tietä kohden kun elukka märehtii ohjan pohjalla lehtiä. En ehtinyt reagoida mitenkään ennen kuin tilanne oli jo ohi. Pilkko pimeä ilta ja vauhtia alle 70.
Kerran jouduin mutkassa jarruttamaan vähän liian tiukasti ja pyörä meni poikittain kun annostelin takajarrua vähän liikaa. Näin hirven periaatteessa riittävän aikaisin, mutta taito ei riittänyt takajarrun kanssa. Mutkassa riitti että se kävi lukossa ja sen jälkeen pyörä olikin muutaman sekunnin viemässä kuskia. Pysyi sentään tiellä mutta sillä hetkellä ei väistäminen olisi ollut mahdollista. Hirvi kääntyi onneksi takaisin metsään, muuten olis ollut todella lähellä ja mun kaikki kyvyt oli kiinni pyörän tiellä pitämisessä.
Mulla on työmatakalla ihan jumalattomasti hirviä ollut viimesyksynä. Useampi työkaveri veti turhan läheltä, mutta onneksi kukaan ei osunut.
Tänään tuli sitten poroja kolmeen otteeseen tielle, mutta tällä kertaa valossa ne näkyi ajoissa.
Tosiasia on kuitenkin että osaava näkee ne hyvin. Olen muutaman kerran ollut vetää suoraan tokkaan autolla kun isä on nähnyt ne jo kauan sitten, sillä on ollut jopa varaa odottaa että enkö tosiaan näe ennen kuin varottaa kun olen ollut ratissa. Se on syntyisin pohjoisempaa jossa elukat on arkipäivää tiellä, sillä on joku kuudes aisti joka kertoo sille missä ne on ennen kuin se edes näkee niitä. Ei sekään mutkan taakse voi nähdä mutta aina se on aavistanut ja tiennyt että tuolla ne on. Aivan yhtä lujaa se on ajanut kuin minäkin eli vauhdista ei ole ollut kiinni.