• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varokaa Hirviä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pasitee75
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Helppo keino turvata terveytensä. Nopeutta oikeasti reilusti alas!

Vai oletteko useinkin kuulleet,että vaikkapa 50 tai korkeintaan 60 ajava mopoilija(esim.pappatunalla) olisi loukkaantunut hirvikolarissa?

Kyllä ne vaan niin nopeasti ja huomaamatta tulee. Ihmisen reaktioaika jo takaa sen, että jos törmäyskurssille osuu niin
eipä siinä ehdi mitään tekemään. Jos sen ehtii väistämään, niin silloin se ei ole törmäyskurssilla  
blush.gif
.
Mutta joo, pienemmällä vauhdilla sattuu vähemmän ja itsella useita läheltäpititilanteita peurojen kanssa. Ne vaan vilahtaa ohi ja tosiaan jos kohdalle osuu niin eipä siinä mitään ehdi tehdä...
nixweiss.gif

Helppo keino turvata terveytensä.   Nopeutta oikeasti reilusti alas!

Vai oletteko useinkin kuulleet,että vaikkapa 50 tai korkeintaan 60 ajava mopoilija(esim.pappatunalla) olisi loukkaantunut hirvikolarissa?
Olen kuullut,tosin ei ollut vanha papparainen mutta kaveri mopon kanssa ajoi hirven takakoipiin sillä seurauksella että molemmat veti lipat,hirvi nousi ja jatkoi matkansa samoin kun kaverikin kunhan ensin potkittiin tanko ajokelvolliseksi.
Kaveri selvisi soraihottumilla ja murtuma pikkurillis.

Itse olen saannut peuran pakun kylkeen ja vauhti abaut 3-8 kilsaa tunnis osumahetkellä ja vauhti himmattiin ennen osumaa kaukaa jo,oli visin peura panikissa tai jotain kun suoraan päälle pomppis?

Ei se vauhti aina estää osumia,mutta mitä osumien jälkeen tapahtuu niin se muuttuu olennaisesti hiljalla vauhdilla!

Toki niin voi käydä niinkin hassusti että metässä saat hirviemon perääsi ilman mopotintakin,etenkin jos sillä on pieni vasa mukana
wink.gif

Pääsi viimeyönä serkkupoika pois sairaalasta.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Lääkärit olivat tutkineet ja kuvanneet ja loppujenlopuksi ei mitään...ei yhtään mitään fyysisiä vammoja
omg.gif
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Tietenkin kroppa on hellänä ja mustelmilla mutta mikään osa ei ole poikki tai murtunut!
Varmaan tovin tietenkin sairaslomaa saa,mutta hämmentävä tulos kuitenkin tästä mällistä.

Hieno homma!
buttrock.gif

Serkkusi pääsi moottoripyöräilijöiden pieneen eliittiin. Hirveen ajaneita ei kovin montaa hengissä ole.

Vai, että hirvimerkin kohdalla höllää "pikkasen". Mikä on tämä turvallinen nopeus, jolla voi ajaa hirveä päin? Turun motarilla juoksi kolme vuotta sitten hirvi, kun ajoin pyörän kanssa eikä ollut varoitusmerkkejä. Pitäisikö soittaa tielaitokselle, että laittavat hirvimerkit motarille, että voi höllätä vähäsen?

Kannattaa ajella motskarilla pitkin ja poikin Suomea, niin huomaa, että hirvivaroituksia on joka paikassa. Ajele siinä sitten viittäkymppiä.

Ankara juttu, että lapinmiehillä on kuudes aisti porojen suhteen. On ne kovia!

Serkkusi pääsi moottoripyöräilijöiden pieneen eliittiin. Hirveen ajaneita ei kovin montaa hengissä ole.

Vai, että hirvimerkin kohdalla höllää "pikkasen". Mikä on tämä turvallinen nopeus, jolla voi ajaa hirveä päin? Turun motarilla juoksi kolme vuotta sitten hirvi, kun ajoin pyörän kanssa eikä ollut varoitusmerkkejä. Pitäisikö soittaa tielaitokselle, että laittavat hirvimerkit motarille, että voi höllätä vähäsen?

Kannattaa ajella motskarilla pitkin ja poikin Suomea, niin huomaa, että hirvivaroituksia on joka paikassa. Ajele siinä sitten viittäkymppiä.

Ankara juttu, että lapinmiehillä on kuudes aisti porojen suhteen. On ne kovia!
Henkilökohtaisesti olen todellakin sitä mieltä että näitä sattuu...
jos oltais ajettu kovempaa hirvet eivät olisi ehtineet tielle ja hiljempaa niin ne olis kerinneet mennä...
nixweiss.gif
nixweiss.gif

Mutta h*lvetin hyvä tuuri kävi tässäkohdalla.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

On se serkkukin jo alkuahdistuksen jälkeen miettinyt mitä se vakuutusyhtiö mahtaa maksaa ja mitä tilalle...

Ajatukset liikkuu sillä välillä:Lopettaa koko harrastus/heti kun vaan mahdollista uusi pyörä ja puikkoihin.

Itselle se ei jättänyt ihan älytöntä kammoa,olen vähän sitä mieltä että nää on sellaisia kohtalojuttuja...
Kuten yksi kommentti asiasta oli:Pietarilla oli pääsiäisruuhkaa portilla ja sisälle ei ollut asiaa...
nixweiss.gif

Toki niin voi käydä niinkin hassusti että metässä saat hirviemon perääsi ilman mopotintakin,etenkin jos sillä on pieni vasa mukana  
wink.gif

Kannattaa muistaa että yhdessä asiassa aseistamaton ihminen hirven voittaa, ja se on puun ympäri juokseminen.  
kaboom.gif
Juu,kokeiltu on ja toimii
biggrin.gif

Samoin ison kiven ympäri juokseminen,ainoa paha ison kiven kanssa on se että et näe sitä hirviä koko ajan ja kun tarpeeksi spurttaa ja hirvi ottaa fundeerausaskelia niin juokset sitä kiinni ja homma jatkuu taas paitsi vastakkaiseen suuntaan
033102ass_1_prv.gif

Mut hyvä että tä kuski pärjäs ilman muita kun mustelmilla ja lihassäryillä!!!

Mulla itsesuojeluvaisto tiputti vauhtia muutaman tapauksen jälkeen, mutta en usko että edes siitä olisi ollut oikeasti apua. Näin jotain puista poikkeavaa ja kohdalla tajusin että hirven persehän se siinä on tietä kohden kun elukka märehtii ohjan pohjalla lehtiä. En ehtinyt reagoida mitenkään ennen kuin tilanne oli jo ohi. Pilkko pimeä ilta ja vauhtia alle 70.

Kerran jouduin mutkassa jarruttamaan vähän liian tiukasti ja pyörä meni poikittain kun annostelin takajarrua vähän liikaa. Näin hirven periaatteessa riittävän aikaisin, mutta taito ei riittänyt takajarrun kanssa. Mutkassa riitti että se kävi lukossa ja sen jälkeen pyörä olikin muutaman sekunnin viemässä kuskia. Pysyi sentään tiellä mutta sillä hetkellä ei väistäminen olisi ollut mahdollista. Hirvi kääntyi onneksi takaisin metsään, muuten olis ollut todella lähellä ja mun kaikki kyvyt oli kiinni pyörän tiellä pitämisessä.

Mulla on työmatakalla ihan jumalattomasti hirviä ollut viimesyksynä. Useampi työkaveri veti turhan läheltä, mutta onneksi kukaan ei osunut.

Tänään tuli sitten poroja kolmeen otteeseen tielle, mutta tällä kertaa valossa ne näkyi ajoissa.

Tosiasia on kuitenkin että osaava näkee ne hyvin. Olen muutaman kerran ollut vetää suoraan tokkaan autolla kun isä on nähnyt ne jo kauan sitten, sillä on ollut jopa varaa odottaa että enkö tosiaan näe ennen kuin varottaa kun olen ollut ratissa. Se on syntyisin pohjoisempaa jossa elukat on arkipäivää tiellä, sillä on joku kuudes aisti joka kertoo sille missä ne on ennen kuin se edes näkee niitä. Ei sekään mutkan taakse voi nähdä mutta aina se on aavistanut ja tiennyt että tuolla ne on. Aivan yhtä lujaa se on ajanut kuin minäkin eli vauhdista ei ole ollut kiinni.
lapinlisää...

mutta,onneks serkkus selvis hirvikolarista.
thumbs-up.gif

Siinä menis esson terassilla kahvit väärään kurkkuun, kun Moosekillers kurvais pumpulle. Joka jätkällä ajamalla kaadetusta hirvestä tehdyt nahkaliivit. Ja ne liivit on Ansaitut.

Jos itte kuuluisin tohon eliittiin, niin saattasin järjestää saunaillan, jonne kutsuittais kaikki Moosekillersit kehumaan, kuka kaatoi isomman hirven. Saunan päälle istuttas hirviliivit päällä ja kivitettäs rumia akkoja.

Kannattaa lähestyä myös vakuutusyhtiöitä. Miettikää seuraavaa mainosta. "Moni kysyy miksi mp:n vakuutukseen kuuluu hirvikolarivakuutus. Moosekillers ei kysy. Moosekillers tietää. (kuva hirven perseeseen pystyyn ajetusta pyörästä ja moosekillersistä, joka on irroittamassa just ansaittuja nahkaliiviä leathermanilla)"

Aiheellinen aihe taas tämäkin, edellispäivänä ajelemassa ja kahdesti "törmäsin" sorkkaeläimeen, jotta niitä on taas lliikkeellä :;):

Hirvestys alkaa/alkoi näihin aikoihin, joten kohta niitä on hetken aikaa vähemmän.

Itse kans vetänyt autolla päin hirvee joskus kauan sitten. Enkä haluais tota yrittää uudestaan.

Noh ihan vapaaehtoisesti teillä ajellaan suuria nopeuksia, turhapa siinä on muita eläimiä syyttää, jos juoksevat alle.

Jos mennään jalan,polkupyörällä hevoskärryillä tms. ns. luonnollista nopeutta kulkevilla menopeleillä, niin tapahtuuko niiden kanssa paljon vakavia hirvi-/poro-/kauriskolareita?

Viimeksi muokattu:
Back