Vastaohjaus eli työntöohjaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tähän kai se on sitten luotettava että pyörä menee sinne minne katson ja loppu hoituu itsestään.:D

Pyörää ohjataan tangolla ja kallistuksella.
Vasta kun ne sujuu täysin ajattelematta ja suoraan selkäytimestä, voi kuvitella ohjaavansa katseella, vaikka tekeekin tiedostamattaan ne samat ohjausliikkeet.
Se vaatii vain kilometrejä. Oppiminen nopeutuu kun opettelee itse tai ohjatusti.
 
Ehken kymmenettä kertaa kommentoin saman, mutta jos tämä estäisi edes yhden kuoleman?

- moottoripyörä reagoi vastaohjaukseen kallistumalla kaarteen suuntaan, mikä saa pyörän menemään läpi kaarteen
- edellä mainittu tapahtuma vaatii kuskilta opittuja refleksejä tai tietoista toimintaa (viiimeisin koskee minua). Pelkkä katse ei riitä, koska kaarteen ajaminen vaatii ehdollistumisen
- polkupyörällä pääsee kokemaan vastaohjauksen vaikutukset vain osittain, koska pp kallistuu ohjauksesta ilman että kuski seuraisi siinä mukana. Moottoripyörän selässä istuessaan kuski kuitenkin kallistuu pyörän mukana - sitä en pp:n selässä ole puuttuvan gripin takia päässyt kokemaan
 
Katseella kääntäminen on hengenvaarallinen neuvo aloittelijalle.
No tiedä häntä, tuo omakin oppilas, kun käsittelykokeeseen treenattiin, sano jotta todella hyvä vinkki suunnata se katse sinne kauemmas minne ollaan menossa, rata helpottu ihan huomattavasti vs. että tuijotti vain siihen ihan eteensä. Ja sitähän se inssikin siinä seurasi, kehui oppilaalleni jotta katse on todella hyvin just niin kuin pitääkin.
 
:boring:

Jos osaa ohjata polkupyörää, osaa ohjata* moottoripyörää. Lähes kaikki moottoripyörien asfalttitiellä tapahtuneet ulosajot, joihin ei liity ulkopuolista tekijää, olisivat vältettävissä oikealla katseen käytöllä.

Älkää ostako tenavillenne kolmipyöräisiä potkulautoja. Kaksipyöräisillä oppivat ohjaamaan alusta alkaen oikein.

*Ajamiseen liittyy ohjaamisen lisäksi paljon muutakin
 
Käsite "katseella ohjaaminen" kuulostaa pyöränhallinnan ja edessä olevan ajoympäristön havainnoinnin sekoittamiselta.

Mielestäni ne ovat kaksi tärkeätä täysin eri asiaa, vaikka tapahtuvat samaan aikaan. Miten olisi hengittämisellä ja katseella ohjaaminen?:;):

Olisiko kyseessä yksinkertaisesti se, että oikea ajo- ja havainnonititekniikka yhdistettynä riittävään ajokokemukseen mahdollistaa tavallisen kaarreajon tapahtumisen tasolla, jossa ei tarvitse erikseen miettiä, että seuraavaksi pitää kääntää, koska tie kääntyy?

No, toki kun keksitään riittävästi käsitteitä ja niille asiayhteyteen sopivia selityksiä/määrityksiä, niin viisaalta kuulostaa. Toivottavasti samalla liikenneturvallisuus/ajotaito myös kehittyy, eikä lopputuloksena ole vain käsitteellistä sekametelisoppaa, kuin on tilanne palstalla vastaohjauksen suhteen.
 
Kaksipyöräiset vaan menee sinne, mihin katsoo, kiitos tasapainoaistin. Kotarikuskilla tuossa aiemmin hyvä (valitettava) esimerkki, että ajaminen ei toimi, kun tasapainoaistissa on häikkää.

Aktiivinen ohjaaminen tietty tehostaa kääntymistä, mutta tiedostamattakin toimii.
 
Selittäkää nyt kuinka moottoripyörä kääntyy päätä kääntelemällä ja katsetta siirtelemällä?

Kaikki hokee vastaohjausta, mutta se unohtuu mitä tapahtuu ennen ohjausliikkeen aloitusta.

unohtuuko esim.
-ajoasento
-onko alla kyykky, kustom, adveture
-kuskin ajotyyli, jarruttamalla vai moottorijarrulla mutkaan
-ja saattaa se painopiste jotenkin olla mukana
-kuinka paljon käytetään jalkatappeja painon siirtoon

Selkäytimestä tuleva ohjaus, oli sitten tyyli mitä vain, vaatii harjoittelua ja toistoja.

Kuten normaalia aloittajan TeijaMM kysymykseen ei tule järkeviä vastauksia.
TeijaMM:lle neuvoisin etsimään kokeneen opettajan.(kokeneen harrastajan)
Vielä ehtii moottoriradalle (tai joku muu harjoittelualue) harjoittelemaan.

Kuten Mikeyx sanoi
Katseella kääntäminen on hengenvaarallinen neuvo aloittelijalle.
 
^
Ymmärrätte tahallanne väärin, tai sitten ette ymmärrä :D

Kokeilkaas autolla marketin parkkipaikalla seuraavaa, kun ajatte keula edellä parkkiin kahden auton väliin tiukalla ysikympillä.

Käännätte ensin rattia eteenpäin katsoen, ja sitten vasta päätä. Tai, käännätte ensin päätä katsoen taskua, ja sitten rattia.

Jälkimmäinen tapa on helpompi hallintalaitteiden käyttämisen ja onnistumisen kannalta.
 
Ei se katseella se pyörä käänny, kyllä sitä pitää ohjata.

Vilkkaalla kadulla hellepäivänä ihmisten kulkiessa kevyissä vaatteissa, olisi aikamoista pujottelua jalkakäytävältä toiselle koko ajan, jos pyörä menisi katseen suuntaan.
 
Vilkkaalla kadulla hellepäivänä ihmisten kulkiessa kevyissä vaatteissa, olisi aikamoista pujottelua jalkakäytävältä toiselle koko ajan, jos pyörä menisi katseen suuntaan.
Kyllähän se pyörä tuppaa laakeassa kaaressa kääntymään jos jotain kovin mielenkiintoista sieltä jalkakäytältä katse bongaa. Mutta vakavampaa lienee kuitenkin mitä se katse esim. pyörän edessä missaa sillä aikaa, kun tuota mielenkiintoista siellä jalkakäytävällä jää toviksi seuraamaan.
 
Kuinka moni vastaohjaa, kun ajaa kahdeksikkoa kahden toisiaan lähellä olevan keilan ympäri? Rohkenen epäillä homman onnistuvan parhaiten kallistamalla vartaloa "väärään" eli ulkokurvin suuntaan ja kääntämällä ohjaustankoa sisäkurvin suuntaan.

Sikäli jännä juttu, että itse olen oppinut ajamaan kaksipyöräisellä tietämättä yhtään mitään vastaohjauksesta. Eikä noihin aikoihin kukaan edes tiennyt mitään vastaohjauksesta tai siitä ei ainakaan missään puhuttu. Ei edes autokoulussa. Tietty internettiä/somea ei silloin oltu vielä keksitty.

Ja en edelleenkään kiistä millään muotoa vastaohjauksen hyötyjä/teoriaa.
 
Kaikki. Pyörä kallistumaan vastaohjaamalla, siitä stonga mutkan suuntaan vaikka stoppariin ja kulman säätely kaasulla ja jarrulla.
 
Kuinka moni vastaohjaa, kun ajaa kahdeksikkoa kahden toisiaan lähellä olevan keilan ympäri? Rohkenen epäillä homman onnistuvan parhaiten kallistamalla vartaloa "väärään" eli ulkokurvin suuntaan ja kääntämällä ohjaustankoa sisäkurvin suuntaan.

Sikäli jännä juttu, että itse olen oppinut ajamaan kaksipyöräisellä tietämättä yhtään mitään vastaohjauksesta. Eikä noihin aikoihin kukaan edes tiennyt mitään vastaohjauksesta tai siitä ei ainakaan missään puhuttu. Ei edes autokoulussa. Tietty internettiä/somea ei silloin oltu vielä keksitty.

Ja en edelleenkään kiistä millään muotoa vastaohjauksen hyötyjä/teoriaa.

Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli. Kavereiden kanssa luettiin ja todettiin että näinhän me on tehty aina, ei ole tullut vaan tiedostettua.
 
Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli. Kavereiden kanssa luettiin ja todettiin että näinhän me on tehty aina, ei ole tullut vaan tiedostettua.


















Moottoripyöräilijän käsikirja vuodelta 1984 kertoo, että pyörää ohjataan jalkatapeilla ja kaasulla ja vähän kallistelemallakin. Vuosikymmentä aiemmin puhuttiin vain vartalohjaamisesta ja kallistelusta. Kehitys kehittyy.mp_ohjaus_img20240926_13211847.jpg
 
Kyllä vastaohjauksesta on puhuttu jo ennen sun ajo-opetus aikoja, 80-luvun alkupuolella oli silloisessa MP-Lehdessä aiheesta artikkeli.

Enpä muista tuollaista artikkelia lukeneeni vaikka kotimaisia alan lehtiä (MP-Lehti, Bike, TM ja VM) tuli ahkerasti luettua. Ainakaan niissä piireissä missä liikuin niin vastaohjauksesta ei kukaan mitään puhunut ja kuten sanoin niin 80-luvun alussa ei edes autokoulussa siitä mainittu. Tai sitten en vaan muista mikä lie sekin mahdollista.
 
Back
Ylös