• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vastaohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Tutustukaa ehdottomasti tuohon teokseen KAIKKI!!!
Jos ette ole tuota lukeneet. Lukekaa ennen ajokauden alkua.
Vaikka vaan ajankuluksenne.
Sitten voitte vetää tästäkin asiasta omia johtopäätöksiä
smile_org.gif
Vielä enemmän suosittelen käymään kursseilla, jossa työntöohjausta pääsee tekemään ihan oikeasti ilman mahdollisuutta fuskata. Se on nähty moneen kertaan, että vaikka asiasta miten paljon puhuu, selittää ja lukee, niin asian konkretisoiminen EAK-kurssin keilarännissä avaa silmiä ihan toisella tavalla kuin mikään teorisointi. Työntö/vasta/whatever ohjaus on siitä näppärä keksintö, että siitä voi saada kaiken irti ymmärtämättä asian fysikaalisista perusteista juuri mitään.

Mulle sai eräs vanhempi motoristi selitettyä vastaohjauksen sillee, että hän käski minun väh 70km/h vauhdissa kokeilla "tyhjällä" tiellä työntelemällä stongaa eestaas! Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?
thumbs-up.gif

Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?
Minä en lukeudu noihin kokeneisiin, mutta ei tuo vasta/työntöohjaus kovin hiljaisissa nopeuksissa voi toimia kenelläkään.

Hyrrävoiman suuruus on liian vähäinen, ja hyrrävoiman poikkeutuksen aiheuttamaan reaktioon tuo perustuu...

Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?
Minä en lukeudu noihin kokeneisiin, mutta ei tuo vasta/työntöohjaus kovin hiljaisissa nopeuksissa voi toimia kenelläkään.

Hyrrävoiman suuruus on liian vähäinen, ja hyrrävoiman poikkeutuksen aiheuttamaan reaktioon tuo perustuu...
hyrravoima?

miten nää pystyy kallistamaan kun ei ole hyrrävoimia ollenkaan etupyörässä
tounge.gif

hyrrävoiman 'poikkeutus' ehkä voimistaa sitä ja hyrrävoimat pitävät pyörän vakaana kovissa nopeuksissa, mutta pyörä kallistuisi ilman hyrrävoimiakin. jos tukipiste siirtyy sivulla painon alta, niin kallistuuhan se. hyrrävoimia tai ei.

Sitä vaan ei huomaa kuinka vastaohjausta tulee käytettyä. Ajakaa moottoripyörällä ilman käsiä. Polkupyörällä testi pätee myös ja selventää asiaa ehkä enemmän.

Niin paljon kuin saatte sitä vehjettä käännettyä ilman käsiä, saatte käännettyä sitä muutenkin ilman vastaohjausta. Eli hyvin vähän. Kaikki siitä yli on vastaohjauksen ansiota, tiedostaapa sitä tai ei.

Ihnoan itse näitä "itsevarmoja" postauksia, missä ei perusteita sen pidemmälle selitetä. Sanotaan vain, että "näin se on" ja sillä selvä. En jaksa lähteä fysiikasta sen enempää selittämään, koska sitä porukka on jo tehnyt, enkä minä osaa selittää sen paremmin. Eikä niitä jaksa monikaan lukea, ainakaan ajatuksella.

Sovitaan siis niin, että älkää uskoko mua, vaan käykää kokeilemassa. Testi on hyvin helppo, ajakaa ilman käsiä jossain missä on paljon tilaa ja yrittäkää kääntää ihan sikajyrkästi. Ja seuraavaksi kokeilette tietoisesti kääntää tangosta johonkin suuntaan. Älkää siis kääntäkö mopoa. Jäpitätte vaan satulassa suorana ja ihan aavistuksen väännätte tankoa johonkin suuntaan ja kattokaa mitä tapahtuu. Tulette hämmästymään suuresti.

sanoi:
hyrrävoiman 'poikkeutus' ehkä voimistaa sitä ja hyrrävoimat pitävät pyörän vakaana kovissa nopeuksissa, mutta pyörä kallistuisi ilman hyrrävoimiakin. jos tukipiste siirtyy sivulla painon alta, niin kallistuuhan se. hyrrävoimia tai ei.

Noinhan se menee. Koriksen mainitsema reaktio tarkoittanee tässä sitä, että kun pyörivää pyörää/kappaletta kääntää, se pyrkii samalla myös kallistumaan. Eli kun ajatellaan mopon eturengasta, kääntäminen oikealle aiheuttaa myös sen, että eturengas pyrkii samalla kallistumaan vasemmalle, eli sinne minne sen halutaankin kallistuvan. Sama pätee myös esimerkiksi lentokonepotkureissa ja kaikessa mikä pyörii. Tämä on myötävaikuttava ilmiö, mutta ei ohjauksen dynamiikka siihen varsinaisesti perustu.

Ihnoan itse näitä "itsevarmoja" postauksia, missä ei perusteita sen pidemmälle selitetä. Sanotaan vain, että "näin se on" ja sillä selvä.
Ok, tuli vähän huolimattomasti vastattua.

Pääpointtini oli se, että riittävän alhaisessa nopeudessa vasta/työntöohjaus ei toimi. Nopeusalue on luokkaa "pihat tai bensa-asemat", eli hyvin hiljainen nopeus.

Tuosta hyrrävoimien poikkeutuksesta en nyt jatka keskustelua, puolestani sen kommentin voi vaikka unohtaa.

Ihnoan itse näitä "itsevarmoja" postauksia, missä ei perusteita sen pidemmälle selitetä. Sanotaan vain, että "näin se on" ja sillä selvä.
Ok, tuli vähän huolimattomasti vastattua.

Pääpointtini oli se, että riittävän alhaisessa nopeudessa vasta/työntöohjaus ei toimi. Nopeusalue on luokkaa "pihat tai bensa-asemat", eli hyvin hiljainen nopeus.

Tuosta hyrrävoimien poikkeutuksesta en nyt jatka keskustelua, puolestani sen kommentin voi vaikka unohtaa.
Eiku mä tarkotin tota omaa postaustani, kun en jaksanu selvittää teoriaa tai perustella muutenkaan sen tarkemmin
smile_org.gif

Mutta edelleen, vastaohjaus toimii myös huoltoaseman pihassa ja hidasajossakin. Toimii myös silloin kun tasapainotellaan mopolla paikallaan ja korjataan isompi tasapainopoikkeama.

Sen jälkeen ku ootte kokoillu tota hommaa isommassa vauhdissa, kokeilkaa kävelyvauhdissa. Älkää kääntäkö mopoa, kääntäkää ohjaustakoa. Ja yllätys yllätys, mitä tapahtuukaan
wink.gif

Odottelen testiraportteja, menkäähän kokeilemaan!

Mutta edelleen, vastaohjaus toimii myös huoltoaseman pihassa ja hidasajossakin. Toimii myös silloin kun tasapainotellaan mopolla paikallaan ja korjataan isompi tasapainopoikkeama.

Sen jälkeen ku ootte kokoillu tota hommaa isommassa vauhdissa, kokeilkaa kävelyvauhdissa. Älkää kääntäkö mopoa, kääntäkää ohjaustankoa. Ja yllätys yllätys, mitä tapahtuukaan
wink.gif

Täytyypä testailla, kun ajokausi alkaa.

Itse pyrin treenaamaan kerran viikossa hidasajoa ja jarrutuksia, niin täytyy kokeilla tätä työntöohjausta siinä samalla.

Rajanopeutena (työntöohjauksen toimivuudelle) olen pitänyt nopeutta, jolla pystyy ajamaan ilman käsiä, mutta kai olen siinäkin sitten väärässä.
Mutta paikallaan...
... en pysty!
biggrin.gif

Sen jälkeen ku ootte kokoillu tota hommaa isommassa vauhdissa, kokeilkaa kävelyvauhdissa. Älkää kääntäkö mopoa, kääntäkää ohjaustankoa. Ja yllätys yllätys, mitä tapahtuukaan
wink.gif

Täytyypä testailla, kun ajokausi alkaa.

Itse pyrin treenaamaan kerran viikossa hidasajoa ja jarrutuksia, niin täytyy kokeilla tätä työntöohjausta siinä samalla.

Rajanopeutena (työntöohjauksen toimivuudelle) olen pitänyt nopeutta, jolla pystyy ajamaan ilman käsiä, mutta kai olen siinäkin sitten väärässä.
Mutta paikallaan...
... en pysty!
biggrin.gif
Kyllä vastaohjaus toimii myös paikallaan olevassa pyörässä.
Esim. nopea nykäisy oikealle kaataa pyörän vasemmalle kyljelle. (jos ei pistä vastaan)

Kyllä vastaohjaus toimii myös paikallaan olevassa pyörässä.
Esim. nopea nykäisy oikealle kaataa pyörän vasemmalle kyljelle. (jos ei pistä vastaan)
Mun pyörä ja minä emme pysy paikallaan riittävää aikaa, jotta kaatumisen jommalle kummalle kyljelle voisi tilastollisesti merkittävässä määrin todeta johtuneen vastaohjauksesta...
tounge.gif

Tämä on aina mielenkiintoinen aihe ja joillekkin kuskeille jotakin täysin käsittämätöntä...

Itse en käsitä, uutena motoristina (3 kesää), miten moottoripyörää olisi edes mahdollista ajaa ilman vasta/työntöohjausta.
Varmaan sama kun autosta ruuvaisi ratin irti ja yrittäisi paljain käsin kääntää ohjausakselista... aika loiviksi jäisi kurvit.

Harjoittelemaan mars, kun tiet sulaa!!
Ajo hanskassa. hyvää lukemista!!!!!!!!

Nää jutut rupeaa oikeasti pelottamaan täällä
confused_orig.gif

Miten niin ei voi olla mahdollista ajaa ilman työntö/vastaohjausta
sad_orig.gif
Kyllä minä vaan olen kummasti pystynyt, toki haluan tämänkin hienouden oppia viimeistään kokemuksen myötä ja on luettu kyllä kaikki mahdolliset opukset ja käyty kuuntelemassa teoriat jne.. mutta kun se mitä osaat teoriassa ei sitten välttämättä aina pelitäkkään käytännössä

Miten niin ei voi olla mahdollista ajaa ilman työntö/vastaohjausta
sad_orig.gif
Kyllä minä vaan olen kummasti pystynyt...
No kun fysikaalisesti se ei ole mahdollista (tähän voisi liittää 100 riviä fysiikkaa, mutta se on turhaa). Jos olet ajanut polkupyörällä, olet käyttänyt vastaohjausta. Ko. asia on semmoinen, ettet vaan tiedä käyttäväsi sitä ihan joka ikinen päivä - liikuitpa sitten mopolla tai fillarilla. Ei siinä mitään pelättävää ole, itsestään se sujuu jo. Ja nyt kun tiedät asiasta, voit tietoisesti harjoitella sitä lisää
smile_org.gif

Mulle sai eräs vanhempi motoristi selitettyä vastaohjauksen sillee, että hän käski minun väh 70km/h vauhdissa kokeilla "tyhjällä" tiellä työntelemällä stongaa eestaas! Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?  
thumbs-up.gif
Mäkin olen vain testaillut vastaohjausta ja todennut samaa  
omg.gif

voi huoh..
tounge.gif

Totta kai työntö ohjaus toimii hiljaisessakin vauhdissa. Miettikääs nyt miten esim estätte pyörää kippamasta jos tasapaino pettää ja pyörä meinaa kaatua, sanotaan nyt vaikka vasemmalle kyljelle. Mitä teette?

033102bebe_1_prv.gif

Edit:
Ehkä tässä kaikki pähkinän kuoressa..

voi huoh..  
tounge.gif

Totta kai työntö ohjaus toimii hiljaisessakin vauhdissa. Miettikääs nyt miten esim estätte pyörää kippamasta jos tasapaino pettää ja pyörä meinaa kaatua, sanotaan nyt vaikka vasemmalle kyljelle. Mitä teette?

033102bebe_1_prv.gif
Päästän irti ja hypään mahollisimman kauas fillarista
biggrin.gif
biggrin.gif
Ainakin tein sen viimeks
tounge.gif

Varmaan asia on näin kuten sanoit cmas koskapa lyhyelläkin varoituksella loppukesästä osasin jo väistellä suht tehokkasti kaivonkansia ym maalattuja kohtia jotka koin ainakin mielessäni hiukka pelottavaksi. Ja mielikuvaharjoituksia tehdään jo kovastikkin kesää odotellessä.

Enempää teoretisoimatta: aja suoraan riittävää, yli 60km/h vauhtia, ja kokeile mihin suuntaan pyörä kallistuu, kun käännät suht päättäväisesti mutta pikkasen tangosta. Kallistuu vasemmalle jos käännät oikealle, ja päin vastoin.

Ja tosiaan, ihan hiljaisessakin vauhdissa, jos pyörä pyrkii menemään kyljelleen, kääntö samaan suuntaan nostaa pyörää pystyyn. Erona suurempaan nopeuteen on siis se, että tässä pyritäänkin nostamaan pyörä pystyyn eikä kallistamaan lisää. Yhtä kaikki, kallistava voima vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan kuin mihin etupyörää käännetään, eli vastaohjauksesta on kyse!

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back