Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän![]()
Mestarillista hiustenhalkomista.väärin. työntöohjaus ja painonsiirto yhdessä ovat tehokkain tapa.
Niinkuin Volpe tossa oli itse huomannut..kandee yhdistellä näitä juttuja.
Ja jatkoit sitten itsekkin mutulla. Yhen neljästä sait oikein.Vastaohjaus ja painopisteen siirto eivät ole sama asia. Uskomattoman paljon mutua asiasta, jonka pitäisi olla jokaiselle motoristille selvä asia, ja syvällä mielen syövereissä.
Ne faktat on:
1) Vastaohjaus on tehokkain tapa kääntää (yli ~40km nopeuksissa)
2) Vastaohjaamalla ei kaadu (niin no kaikki tietysti onnistuu kun tarpeeksi halkoo hiuksia)
3) Vastaohjatessa pyörän painopiste siirtyy hetkeksi tukipinnalta jolloin pyörä kallistuu nopeasti - kunnes rengas palautuu itsestään oikeaan asentoon
No ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
Tuosta voi varmaan kaikki lukea miten homma menee elikkäs melko puhtaasti geometrialla. Silti kauhee vääntö painonsiirroista sun muista...Myös tuo kannattaa lukea:
http://www.bajahill.net/mpohjaus.html
Joo, kyllähän se tulee jollain tapaa automaattisesti usein tehtyä se painonsiirto. Mulla on tapana nojata sisäkaarteen puolelle eteenpäin, jolloin vastaohjaus ja pieni painonsiirto tapahtuu ikäänkuin ittestään. Piti vaan ruveta hiuksia halkomaanNo ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
Enkä tarkoittanut sellaista ratakaartoa, jossapudotetaan satulan sivuun ja polvi maassa...![]()
![]()
Mä en kai sit vaan _voi_ mitään mun sexyille lantioliikkeille missään tilanteessa...![]()
T. pyllynheiluttaja![]()
1) Periaate on eri asia kuin käytäntö.Ja jatkoit sitten itsekkin mutulla. Yhen neljästä sait oikein.![]()
1) Ei siin oo mitää rajanopeutta. Missä tahansa nopeudessa vastaohjaus on nopein tapa saada mopo kallistumaan, ja sen jälkeen mopon ajogeometria hoitaa sen kääntymisen, jos kuski pitää mopon kallistuneena sillä vastaohjauksella.
2) Kyllä kaatuu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu.
3) Ei se rengas palaudu itsestään "oikeaan asentoon". Vaan se vastaohjaus on nimenomaan sitä renkaan pitämistä "oikeassa asennossa". Ja se rengas palautuu vasta sit ku se kuski lopettaa sen vastaohjauksen. Mopo ei pysy kallistuneena jos vastaohjaus lopetetaan.
[offia] Minkälaisen pyörän päältä sitä pyllyä voi kesällä bodomin-lenkillä tiirailla? [offiloppu/]No ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
Enkä tarkoittanut sellaista ratakaartoa, jossapudotetaan satulan sivuun ja polvi maassa...![]()
![]()
Mä en kai sit vaan _voi_ mitään mun sexyille lantioliikkeille missään tilanteessa...![]()
T. pyllynheiluttaja![]()
Toikin on hyvin mopokohtasta eli riippuu pääasiassa etujätön suuruudesta. Minkä tahansa malmikasan saa helposti nurin jos etujättö on pieni. Ja toisaalta jos ois jossain negatiivinen, niin se malmikasa kaatuis iha itekseen. Eli ei se sinänsä oo yhtään kuskin voimista kiinni, vaan siitä kuin iso etujättö siin mopossa on.Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän![]()
![]()
Vastaohjaus ei oo sinänsä yhtään mitenkään riippuvainen painonsiirrosta.No ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
![]()
T. pyllynheiluttaja![]()
1) No niinno, se nyt vaan on niin että käytännössä mitä tahansa mopoa ohjataan aina vastaohjauksella, oli nopeus mitä tahansa yli 0km/h. Jos funtsit tilannetta ett ajat ihan täysin suoraan 1km/h ja käännät tankoo iha pikkusen vasemmalle, niin mihi suuntaan mopo kääntyy?1) Periaate on eri asia kuin käytäntö.Ja jatkoit sitten itsekkin mutulla. Yhen neljästä sait oikein.![]()
1) Ei siin oo mitää rajanopeutta. Missä tahansa nopeudessa vastaohjaus on nopein tapa saada mopo kallistumaan, ja sen jälkeen mopon ajogeometria hoitaa sen kääntymisen, jos kuski pitää mopon kallistuneena sillä vastaohjauksella.
2) Kyllä kaatuu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu.
3) Ei se rengas palaudu itsestään "oikeaan asentoon". Vaan se vastaohjaus on nimenomaan sitä renkaan pitämistä "oikeassa asennossa". Ja se rengas palautuu vasta sit ku se kuski lopettaa sen vastaohjauksen. Mopo ei pysy kallistuneena jos vastaohjaus lopetetaan.
2) "Ei kaadu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu."
3) Tässä oli minulla aivopieru.
Sain siis kolme neljästä oikein.![]()
Jotkut ajaa kirjanoppineena, toiset omalla perstuntumalla.Toikin on hyvin mopokohtasta eli riippuu pääasiassa etujätön suuruudesta. Minkä tahansa malmikasan saa helposti nurin jos etujättö on pieni. Ja toisaalta jos ois jossain negatiivinen, niin se malmikasa kaatuis iha itekseen. Eli ei se sinänsä oo yhtään kuskin voimista kiinni, vaan siitä kuin iso etujättö siin mopossa on.Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän![]()
![]()
Ookkonää koskaan ajanu ketterää kyykkyä motarinopeuksilla radalla, ts missä tiukkaan mutkaan saa vetää nii lujaa ku pito antaa myöden?Jotkut ajaa kirjanoppineena, toiset omalla perstuntumalla.Toikin on hyvin mopokohtasta eli riippuu pääasiassa etujätön suuruudesta. Minkä tahansa malmikasan saa helposti nurin jos etujättö on pieni. Ja toisaalta jos ois jossain negatiivinen, niin se malmikasa kaatuis iha itekseen. Eli ei se sinänsä oo yhtään kuskin voimista kiinni, vaan siitä kuin iso etujättö siin mopossa on.Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän![]()
![]()
![]()
![]()
![]()