• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vastaohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...
idea3.gif
Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?

Hankkiutukaapa sivuvaunullisen puikkoihin niin huomaatte hyvin nopeasti minkälaista on ajaa ilman vastaohjausta,sivuvaunullisella vastaojaus vie välittömästi lepikkoon.Soolopyörällä kaikki käyttävät vastaohjausta,joko tietoisesti tai tiedostamattaan.

Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän
lookaround_orig.gif
Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.
wink.gif

Vastaohjaus ja painopisteen siirto eivät ole sama asia. Uskomattoman paljon mutua asiasta, jonka pitäisi olla jokaiselle motoristille selvä asia, ja syvällä mielen syövereissä.

Ne faktat on:

1) Vastaohjaus on tehokkain tapa kääntää (yli ~40km nopeuksissa)
2) Vastaohjaamalla ei kaadu (niin no kaikki tietysti onnistuu kun tarpeeksi halkoo hiuksia)
3) Vastaohjatessa pyörän painopiste siirtyy hetkeksi tukipinnalta jolloin pyörä kallistuu nopeasti - kunnes rengas palautuu itsestään oikeaan asentoon
Ja jatkoit sitten itsekkin mutulla. Yhen neljästä sait oikein.
biggrin.gif

1) Ei siin oo mitää rajanopeutta. Missä tahansa nopeudessa vastaohjaus on nopein tapa saada mopo kallistumaan, ja sen jälkeen mopon ajogeometria hoitaa sen kääntymisen, jos kuski pitää mopon kallistuneena sillä vastaohjauksella.
2) Kyllä kaatuu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu.
3) Ei se rengas palaudu itsestään "oikeaan asentoon". Vaan se vastaohjaus on nimenomaan sitä renkaan pitämistä "oikeassa asennossa". Ja se rengas palautuu vasta sit ku se kuski lopettaa sen vastaohjauksen. Mopo ei pysy kallistuneena jos vastaohjaus lopetetaan.

Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...
idea3.gif
No ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.
Enkä tarkoittanut sellaista ratakaartoa, jossa  
033102ass_1_prv.gif
pudotetaan satulan sivuun ja polvi maassa...
tounge.gif

Mä en kai sit vaan _voi_ mitään mun sexyille lantioliikkeille missään tilanteessa...
tounge.gif

T. pyllynheiluttaja
cool.gif

idea3.gif
No ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.
033102ass_1_prv.gif
tounge.gif

Mä en kai sit vaan _voi_ mitään mun sexyille lantioliikkeille missään tilanteessa...
tounge.gif

T. pyllynheiluttaja
cool.gif
Joo, kyllähän se tulee jollain tapaa automaattisesti usein tehtyä se painonsiirto. Mulla on tapana nojata sisäkaarteen puolelle eteenpäin, jolloin vastaohjaus ja pieni painonsiirto tapahtuu ikäänkuin ittestään. Piti vaan ruveta hiuksia halkomaan
tounge.gif

biggrin.gif

1) Ei siin oo mitää rajanopeutta. Missä tahansa nopeudessa vastaohjaus on nopein tapa saada mopo kallistumaan, ja sen jälkeen mopon ajogeometria hoitaa sen kääntymisen, jos kuski pitää mopon kallistuneena sillä vastaohjauksella.
2) Kyllä kaatuu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu.
3) Ei se rengas palaudu itsestään "oikeaan asentoon". Vaan se vastaohjaus on nimenomaan sitä renkaan pitämistä "oikeassa asennossa". Ja se rengas palautuu vasta sit ku se kuski lopettaa sen vastaohjauksen. Mopo ei pysy kallistuneena jos vastaohjaus lopetetaan.
1) Periaate on eri asia kuin käytäntö.
2) "Ei kaadu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu."
3) Tässä oli minulla aivopieru.

Sain siis kolme neljästä oikein.
033102bebe_1_prv.gif

idea3.gif
033102ass_1_prv.gif
tounge.gif

tounge.gif

T. pyllynheiluttaja
cool.gif
[offia] Minkälaisen pyörän päältä sitä pyllyä voi kesällä bodomin-lenkillä tiirailla? [offiloppu/]

Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän
lookaround_orig.gif
Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.  
wink.gif
Toikin on hyvin mopokohtasta eli riippuu pääasiassa etujätön suuruudesta. Minkä tahansa malmikasan saa helposti nurin jos etujättö on pieni. Ja toisaalta jos ois jossain negatiivinen, niin se malmikasa kaatuis iha itekseen. Eli ei se sinänsä oo yhtään kuskin voimista kiinni, vaan siitä kuin iso etujättö siin mopossa on.

idea3.gif
033102ass_1_prv.gif
tounge.gif

tounge.gif

T. pyllynheiluttaja
cool.gif
Vastaohjaus ei oo sinänsä yhtään mitenkään riippuvainen painonsiirrosta.

Vastaohjauksen aikana voi vaikka siirtää painoaan "väärään suuntaan":

asento2.jpg

Nois triideis lisää:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=59603
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=73467

biggrin.gif

1) Periaate on eri asia kuin käytäntö.
2) "Ei kaadu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu."
3) Tässä oli minulla aivopieru.

Sain siis kolme neljästä oikein.  
033102bebe_1_prv.gif
1) No niinno, se nyt vaan on niin että käytännössä mitä tahansa mopoa ohjataan aina vastaohjauksella, oli nopeus mitä tahansa yli 0km/h. Jos funtsit tilannetta ett ajat ihan täysin suoraan 1km/h ja käännät tankoo iha pikkusen vasemmalle, niin mihi suuntaan mopo kääntyy?
2) Nii ja oha tos tietty se pointti ett jos vastaohjauksen tekee silleen normaalisti, ja sit lisää viel vähä jä vähä.... ja sit loppuuki pito ja mopo "luisuu alta" ennen kuin se ehtii kaatuu. Siis käytännössä.

Mitä veikkaatte, paljonko noviisille aukesi noi "rataketun" ohjeistukset peruslähtökohtiin?? Kuitenkin suht vähä kilsoja takana... Taitaa olla enempi haitekkiä tää mopoilu
lookaround_orig.gif

Ei niin asiallista aihetta olekaan etteikö juttelu muutu Esson baarin jutuiksi
mad.gif

Aiheen aloittajalle: Kannattaa mennä esim. ennakoivan ajon kurssille, joissa saa oikeaa tietoa ajotekniikoista.

Tuli kyllä ihan luonnostaan mulle. Käsittelykokeessa ei ollu mitää tietoo miten se tehdään mut niin se vaan kävi ja porteista lävitte. Nyt kun on päässy kovempiin vauhteihin ja nopeisiin mutkiin niin tuntuu kans et vastaohjaamalla sais pyörän nopeemmin pystyynkin ku paino ei oo siirtyny niin pahasti mutkan suuntaan.

lookaround_orig.gif
wink.gif
Toikin on hyvin mopokohtasta eli riippuu pääasiassa etujätön suuruudesta. Minkä tahansa malmikasan saa helposti nurin jos etujättö on pieni. Ja toisaalta jos ois jossain negatiivinen, niin se malmikasa kaatuis iha itekseen. Eli ei se sinänsä oo yhtään kuskin voimista kiinni, vaan siitä kuin iso etujättö siin mopossa on.
Jotkut ajaa kirjanoppineena, toiset omalla perstuntumalla.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

lookaround_orig.gif
wink.gif
Jotkut ajaa kirjanoppineena, toiset omalla perstuntumalla.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Ookkonää koskaan ajanu ketterää kyykkyä motarinopeuksilla radalla, ts missä tiukkaan mutkaan saa vetää nii lujaa ku pito antaa myöden?

Vai ookkonää vetäny vaan moto-kutsilla suoraa moottoritietä moottoritienopeuksilla?

Ja meeppä kysymää joltai rataketulta jolla lipsahti moottoritienopeudessa mutkassa mopo alta ett kuin paljo voimaa se vastaohjaus vaati siin tilanteessa.

Todellakin: Jotkut ajaa kirjanoppineena, toiset omalla perstuntumalla.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

edelleenkin suosittelisin puhumaan työntöohjauksesta...helpommin käsitettävä..nuo vastaohjaukset paremminkin kotilotermejä..

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back