• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Verge TS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja babblo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
joten pelkällä spekulatiivisella kaavalla "laskien" kantama vois olla luokkaa 200...250km: ~20kWh / 8kWh/100km = 250km (tämä 8kWh/100km kulutus on sitten ihan mun hihasta vedetty arvio joka ei perustu mihinkään faktoihin.

Ja jos tuoreiden kommenttien perusteella laskelmoisi 20kWh / 10kWh / 100km = 200km (10kWh/100km kulutuksella), niin tiukkaa tekee TS Pro:llakin päästä PK-ajoa ilman välilatausta. Jos illan lenkki on luokkaa ~220-250km.

Toki 15mins (~100km) välilatauksen voisi ottaa sillä välillä puolivälin krouvissa, kun muut on ~30-40min juoma tauolla.
Jos taukopaikan läheisyydessä on CCS pikalautaus.
Hieman haastetta tuossa tulisi vaikkei mahdoton olisikaan.
 
Hieman haastetta tuossa tulisi vaikkei mahdoton olisikaan.
No haastetta kyllä, tosin latausinfra kehittyy ja pikalaturiverkko tihenee "vauhdilla". Mutta onhan se ajodynamiikka jotain upeaa ja sikahauskaa mikäli vergen pojat on saaneet regeneroinnin toimimaan kuten uusissa täyssähkäri autoissa. Jarruton ajo pelkällä kahvatuntumalla, oujjeahhh... ei edes tiukin v-twini pysty tarjoamaan samanlaista hauskuuskerrointa (moottorijarru & kiihtyvyys) - jos kuskia sattuu lapsettamaan :;):
 
No haastetta kyllä, tosin latausinfra kehittyy ja pikalaturiverkko tihenee "vauhdilla". Mutta onhan se ajodynamiikka jotain upeaa ja sikahauskaa mikäli vergen pojat on saaneet regeneroinnin toimimaan kuten uusissa täyssähkäri autoissa. Jarruton ajo pelkällä kahvatuntumalla, oujjeahhh... ei edes tiukin v-twini pysty tarjoamaan samanlaista hauskuuskerrointa (moottorijarru & kiihtyvyys) - jos kuskia sattuu lapsettamaan :;):

Oliko sulla jo se 100€ varausmaksu sisällä :grin:

Kyllähän PK-ajoihin yksi sellainen tarvittaisi mukaan.
 
Takapyörässä taitaa olla aika julmasti massaa, kun siellä on toi 100kw sähkömoottori pyörimässä. Se saattaa ihan pikkuisen haitata käännöksissä. Keulakulma myös sen näköinen, että pyörä on ehkä ajateltu enempi suoraan ajettavaksi, kuin mutkateille.

Onko kukaan käynyt koeajamassa tätä, miten se suoriutuu mutkissa?
 
Sähköautoissa ei tietoisesti yleensä puhuta mitään painosta koska se on "mittava". Mopossa paino on vielä autoakin merkittävämpi asia. Mikähän tässä mahtaa olla paino?

Muuten en kyllä ymmärrä noita sähköautoja; valmistus on niin ympäristöä kuormittavaa että pitää ajaa 150 tkm että pääsee polttiksen kokonaispäästöihin, hintaa on niin paljon ettei polttoainekuluilla voi hankintaa perustella, painaa niin pirusti, tankkaus on hankalaa ja aikaa vievää ja lisäksi kukaan ei huoli 10 vuotta vanhaa käytettynä :grin:.
 
Verge TS Specifications:

Peak power: 80 kW
Max torque: 1000 Nm
Range: 300+ km city / 200km highway
Top speed: 180km/h

Ride Modes: Eco, Highway, Max, Custom
Charging: AC - 5 hours / DC CCS - Up to 40 minutes (15min = 100km)
Wheelbase: 1540mm
Seat hight: 775mm
Weight: 249kg

Liitteenä myös Verge FAQ PDF.
 

Liitetiedostot

Voidaanhan tiedoissa ilmoittaa:
Latausaika 35 min
Latausaika 55 min


Mutta kun se ei kerro oikeastaan yhtään mitään, kun pitäisi tietää millaisen latauskäyrän se piirtää 150kW laturilla ja onko se latauskäyrä missä akun lämpötilassa.
Pystyykö rätkälle kertomaan, että 30km päässä on teholaturi, joten alahan hyväilemään itseäsi lämpimäksi...
Joka muuten on myös mielenkiintoinen juttu, koska kylmässä (Suomen kesä) auto alkaa lämmittämään akkua, johon menee sähköä, eli kulutus kasvaa.
Jotta voidaan ladata mahdollisimman nopeasti, niin sitä ennen täytyy kuluttaa enemmän energiaa...:doh:

Jos akku on 20kWh, niin kotilatauksella (16A) tyhjästä täyteen lataus kestää n. 5h 30min
 
Oliko sulla jo se 100€ varausmaksu sisällä :grin:
Kyllähän PK-ajoihin yksi sellainen tarvittaisi mukaan.
Ei, kyllä mulle arkiajoon sähkövetoiset on ok - mutta harrastelaitteista pitää lähteä melua (ja käryä), äänimaailma on niin iso osa prätkäilyn ajokokemusta ja fiilistä - jos se jää pois (tai tilalla on jokin teennäinen audiotekninen soundikone tai pelkkää tuulen huminaa) niin mun puolesta saa olla :boring: :doh:
Mutta laita sinä tilaus sisään, mielelläni käyn sitä sitten sulta lainailemassa… :)-
 
Toivottavasti tekevät standardin mukaisen CCS/type2 -latausliittimen niin saa virtaa helposti joka puolelta. Tosin lataaminen voi olla kalliimpaa koska autoa hitaampi lataus, minuuttiperusteisella laturilla tulee siis kalliimmaksi. Mutta latauskäyrä voi olla tasainen, eli ei niin nuuka millä SoC-tasolla tulee milläkin teholla virtaa.

Sähköautolla kun tottunut, että pikkaisen ei päästä virallisiin lukemiin ja varsinkin pikalatausta kannattaa optimoida (tyhjä lämmin akku niin tulee nopeasti virtaa), niin ei siinä valossa tämän speksit mahdottomalta näytä. Helposti tekee matkaa Suomessa, ehken nyt jotain rautaperseilyä harrastaisi mutta normaaleja 500-600km päiviä saa varmasti ajettua. Ja tuleepahan kunnon tauot niin oikeasti jaksaa ajaa.
 
Toivottavasti tekevät standardin mukaisen CCS/type2 -latausliittimen niin saa virtaa helposti joka puolelta. Tosin lataaminen voi olla kalliimpaa koska autoa hitaampi lataus, minuuttiperusteisella laturilla tulee siis kalliimmaksi. Mutta latauskäyrä voi olla tasainen, eli ei niin nuuka millä SoC-tasolla tulee milläkin teholla virtaa.

Sähköautolla kun tottunut, että pikkaisen ei päästä virallisiin lukemiin ja varsinkin pikalatausta kannattaa optimoida (tyhjä lämmin akku niin tulee nopeasti virtaa), niin ei siinä valossa tämän speksit mahdottomalta näytä. Helposti tekee matkaa Suomessa, ehken nyt jotain rautaperseilyä harrastaisi mutta normaaleja 500-600km päiviä saa varmasti ajettua. Ja tuleepahan kunnon tauot niin oikeasti jaksaa ajaa.

Verge FAQ:sssa oli latauksesta näin:

Question: Can I plug this motorcycle in to my wall socket at home?
Answer: Absolutely. All you need is a UK, EU or US to TYPE-2 cable.

Question: What kW speed charger is the AC charger
Answer: Our on-board AC charging facilitates 3.5 kW

Question: Does the TS have DC charging and with what connection?
Answer: The TS features DC charging with the CCS plug.

Question: What DC charging speed can the TS achieve?
Answer: At initial release the TS will charge at 25kW, however this will be upgraded as our tech develops.
 
Voidaanhan tiedoissa ilmoittaa:
Latausaika 35 min
Latausaika 55 min


Mutta kun se ei kerro oikeastaan yhtään mitään, kun pitäisi tietää millaisen latauskäyrän se piirtää 150kW laturilla ja onko se latauskäyrä missä akun lämpötilassa.
Pystyykö rätkälle kertomaan, että 30km päässä on teholaturi, joten alahan hyväilemään itseäsi lämpimäksi...
Joka muuten on myös mielenkiintoinen juttu, koska kylmässä (Suomen kesä) auto alkaa lämmittämään akkua, johon menee sähköä, eli kulutus kasvaa.
Jotta voidaan ladata mahdollisimman nopeasti, niin sitä ennen täytyy kuluttaa enemmän energiaa...:doh:

Jos akku on 20kWh, niin kotilatauksella (16A) tyhjästä täyteen lataus kestää n. 5h 30min

Kyllähän noilla HPC-asemilla jos latailee tätä niin pyörä selkeästi rajoittaa kun alkuun maksimilatausteho on 25kW. Eikä edes kannata sellaiselle mennä vaan halvemmille 50kW ja sitä pienemmän tehon latureille. Mutta tosiaan toivottavasti olisi käyrä suht tasainen. Mutulla voisin sanoa, että ei välttämättä tarvita noille tehoille akun lämmittämistä ja kun kuitenkin ajetaan lämpimällä kelillä (tai ei pakkasella). Sähköautoissa kyllä tarvitsee lämmitystä kylmässä, jotta saa parhaan lataustehon mutta en ainakaan itse olen sen huomannut paljoakaan syövän rangea, tai ei sitä edes oikein huomaa. Toisaalta akun lämmittämiseen hassattu energia kannattaa, koska saat pikalaturilla sähköä nopeammin oikean lämpöiseen akkuun, eli minuuttihinnalla (joita suurin osa pikalatureista on) lopulta toteutunut kWh-hinta on halvempi.
 
Pientä spekulaatiota tohon omaan matkalehmään verraten. Jos se reippaammassa ajossa vie 6,5l/100km, ja litrassa on energiaa noin 9kWh, ja takikselle päätyy siitä 20%, niin tuon 6,5 litran 58,5kWh:sta päätyy liikuttamiseen 11,7 kWh.

Tältä pohjalta arvioiden naviin on syytä naputella laturin osoite heti kohta 100 km jälkeen, patteria kun ei kuitenkaan voi ajaa ihan tyhjäksi. Siis jos melko rapsakkaasti ajetaan. Voi olla että tuo mun arvio polttismopon hyötysuhteesta on pessimistinen, mutta eiköhän tässä hehtaarilla olla.

Mut parikymppiä pois nopeudesta niin range on jo ihan toinen. Jos osakuormalla ajetaan, häviää polttis vielä enemmän hyötysuhteessa. Kyllä sähkis on käyttöominaisuuksiltaan ainakin kotilossa ylivoimainen. Siitä en ole varma onko se mp:ssä oleellista. Kyllähän ne jotkut käy purjehtimassakin, vaikka (sähkö)moottoriveneellä pääsee paikasta toiseen paljon yksinkertaisemmin, voi rantautua helpommin jne.

Suurella mielenkiinnolla odotan koeajotilaisuuksia. Voihan siitä tulla "pakko saada"-efekti. Sitten ei tarvi miettiä.
 
Pientä spekulaatiota tohon omaan matkalehmään verraten. Jos se reippaammassa ajossa vie 6,5l/100km, ja litrassa on energiaa noin 9kWh, ja takikselle päätyy siitä 20%, niin tuon 6,5 litran 58,5kWh:sta päätyy liikuttamiseen 11,7 kWh.

Tältä pohjalta arvioiden naviin on syytä naputella laturin osoite heti kohta 100 km jälkeen, patteria kun ei kuitenkaan voi ajaa ihan tyhjäksi. Siis jos melko rapsakkaasti ajetaan. Voi olla että tuo mun arvio polttismopon hyötysuhteesta on pessimistinen, mutta eiköhän tässä hehtaarilla olla.

Mut parikymppiä pois nopeudesta niin range on jo ihan toinen. Jos osakuormalla ajetaan, häviää polttis vielä enemmän hyötysuhteessa. Kyllä sähkis on käyttöominaisuuksiltaan ainakin kotilossa ylivoimainen. Siitä en ole varma onko se mp:ssä oleellista. Kyllähän ne jotkut käy purjehtimassakin, vaikka (sähkö)moottoriveneellä pääsee paikasta toiseen paljon yksinkertaisemmin, voi rantautua helpommin jne.

Suurella mielenkiinnolla odotan koeajotilaisuuksia. Voihan siitä tulla "pakko saada"-efekti. Sitten ei tarvi miettiä.

Ja miten Vergen 20kWh akku rataoloissa antaa toimitamatkaa, putoaako rajustikin tuosta 350km.sta…. Ehkä jotain suuntaa voisi saada kuinka radikaali on toimintamatkan pudotus, jos sähköautolla radalla ajelee, onko kellään tietoa/kokemusta ?
 
Ei kokemusta sähkövehkeistä mutta mun bensavekotin vie radalla n. 40% enempi mitä katuajossa. Ehkä sähköpyörän kulutus nousee öpaut samassa suhteessa. Tosin akkua voi tietysti ladata ajovuorojen välillä, jos sähköä on tarjolla.
 
80kW huipputeholla 20kWh akun tyhjentää vartissa jos koko ajan mennään täydellä teholla eli kyllä sillä 20min ratasetin varmasti ajaa per latinki. Voi olla akussa kyllä sen verta lämpöä setin jälkeen että voi latausteho olla rajallinen.
 
Ja miten Vergen 20kWh akku rataoloissa antaa toimitamatkaa, putoaako rajustikin tuosta 350km.sta…. Ehkä jotain suuntaa voisi saada kuinka radikaali on toimintamatkan pudotus, jos sähköautolla radalla ajelee, onko kellään tietoa/kokemusta ?

No Mugen ilmoittaa, että Shindenissä on 20 kWh akku ja Mansaaren onboardeja kun katsoo, huomaa, että kierroksen jälkimmäisellä puoliskolla syöttö tippuu huomattavasti. Varmaan aika tarkkaan ovat optimoineet moottorinohjauksen huolehtimaan, että akulla pääsee just just kierroksen.

Superbikellä mennään kaksi kierrosta tankillisella.
 
Regeneraatiostakaan ei mp:ssä ole hyötyä kuin kaupungissa koska ilmanvastus on dominoiva. Yli satasessahan mp:n nopeus putoaa varsin sukkelaan kuin painaa kytkimen pohjaan.
 
Pientä spekulaatiota tohon omaan matkalehmään verraten. Jos se reippaammassa ajossa vie 6,5l/100km, ja litrassa on energiaa noin 9kWh, ja takikselle päätyy siitä 20%, niin tuon 6,5 litran 58,5kWh:sta päätyy liikuttamiseen 11,7 kWh.

Tältä pohjalta arvioiden naviin on syytä naputella laturin osoite heti kohta 100 km jälkeen, patteria kun ei kuitenkaan voi ajaa ihan tyhjäksi. Siis jos melko rapsakkaasti ajetaan. Voi olla että tuo mun arvio polttismopon hyötysuhteesta on pessimistinen, mutta eiköhän tässä hehtaarilla olla.

Mut parikymppiä pois nopeudesta niin range on jo ihan toinen. Jos osakuormalla ajetaan, häviää polttis vielä enemmän hyötysuhteessa. Kyllä sähkis on käyttöominaisuuksiltaan ainakin kotilossa ylivoimainen. Siitä en ole varma onko se mp:ssä oleellista. Kyllähän ne jotkut käy purjehtimassakin, vaikka (sähkö)moottoriveneellä pääsee paikasta toiseen paljon yksinkertaisemmin, voi rantautua helpommin jne.

Suurella mielenkiinnolla odotan koeajotilaisuuksia. Voihan siitä tulla "pakko saada"-efekti. Sitten ei tarvi miettiä.

15% hyötysuhde lienee lähempänä totuutta kuin 20%, kun puhutaan köröttelystä kadulla.
Radalla tonnari sitten haukkaa jotain 15-18l/100km. Mut kyllähän tommonen sähkövatkain radallekin kiinnostas, kun vaan sais ajopainon sinne 170kg korville, tehot liki tonnaria ja latauksen/toimintamatkan järkeväksi.
 
Back
Ylös