• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Verge TS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja babblo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No Mugen ilmoittaa, että Shindenissä on 20 kWh akku ja Mansaaren onboardeja kun katsoo, huomaa, että kierroksen jälkimmäisellä puoliskolla syöttö tippuu huomattavasti. Varmaan aika tarkkaan ovat optimoineet moottorinohjauksen huolehtimaan, että akulla pääsee just just kierroksen.

Superbikellä mennään kaksi kierrosta tankillisella.

Jos bensan energiasisältö on n. 9kWh/litra (googlen eka hakutulos, en tiedä paremmin ja onko TT-bensassa erilainen?) ja TT-tankin maksimitilavuus on 22 litraa, eli tankissa on n. 198kwh energiaa ja kierrosta kohden siis 99kWh. Pätee aika hyvin nyrkkisääntö, että sähköllä liikutaan n. 1/5 kulutuksella vs polttis. Toki Superbike menee tuon kierroksen vähän nopeammin (pari muuttujaa) mutta kuitenkin.
 
Mut kyllähän tommonen sähkövatkain radallekin kiinnostas, kun vaan sais ajopainon sinne 170kg korville, tehot liki tonnaria ja latauksen/toimintamatkan järkeväksi.
Aivan mahdoton yhtälö. Kaikki uusi tietysti kiinnostaa mutta noissa sähkövatkaimissa täytyy kyllä tykätä kahvista paljon :grin:.
 
Muutenhan homma olisi ihan helppo, jos jostain saisi kevyen akun, jossa iso kapasiteetti. Kyllähän noita ihmeakkuja julkaistaan vuosittain, mutta kaupalliseksi asti ei ole näkynyt.
 
Minkähänlainen rojekti tuohon on vaihtaa takarengas?

FAQ:ssa mainitaan näin:

Question: How do you change the rear tyre?
Answer: Tyre changes take even less time than a regular motorcycle. Our modular design allows the rear rim to be removed in 5 minutes, then traditional tools are used to remove the tyre from the rim.
 
Ensimmäinen Verge TS kotimainen Youtube koeajokin löytyy.

Radallakin näyttää taittuvan, mutta mitenhän tuo takapyörän normaalia isompi massa vaikuttaa ajossa, kun mutkaa tulee mutkan perään ?

https://youtu.be/mE6OtitymcU
 

Liitetiedostot

  • 7D28E1D7-A800-4123-AAE0-6EEA72B0FB50.jpeg
    7D28E1D7-A800-4123-AAE0-6EEA72B0FB50.jpeg
    22 KB · Katselut: 44
Tää meidän Suomalaisten pessimistisyys on kyllä hienoa :jippikaijee:
Mutta onhan se meissä toki syvällä perimässä, jo keskiajalla heitettii omalla p*skalla ruottalaisia kun tulivat yrittään sivistään meitä ja kyllä tänkin vuostuhannen alussa oltiin sitä mieltä ettei kosketusnäyttö tule koskaan yleistyyn puhelimissa.

Tuossa Vergen ratkaisussa jää pois paljon pyörivää massaa verrattuna polttikseen ja/tai muihin patterimopo ratkaisuihin ja vastaavasti on toki jousittamatonta massaa, mutta ei kai nyt kukaan tuon pyörän ostajista sitä radalle ole ostamassa?!?!? Taipuu kyllä tasan varmasti jokaiseen maantie ja/tai rata mutkaa paljon paremmin kun mikään customi ja suurin osa homosohvista. Varmasti samaa luokkaa kääntyvyydessä mitä busa ja vastaavat pitkän akselivälin raskaat sportit.

Mitä tulee äänimaailmaan niin itse olen saanut sivusta seurata ja kuunnella paljon keskustelua Vergen vierellä ja vaikka en valitettavasti ole itse päässyt ajamaan niin uskon sen mitä monelta olen kuullut, että ajokokemus on niin erilainen ettei pahinkaan ääni fetissi mies tai nainen jää kaipaamaan moottorin pärinää.

Jos tuo Verge olisikin HD tai Ducati tekemä olisi täällä merkkiuskovien loputtomia ylistyksiä ja tatuointi liikkeillä kiire kun sitä piirrettäisiin ihoon, mutta kun se on supi Suomalainen, Seinäjokelaine keksintö niin porukka dissaa ja kyseenalaistaa koko keksinnön?
Tää on teknisenä ratkaisuna (Vergen moottori) ihan uniikki ja mielestäni Suomalaisena keksintönä sellainen, että nyt pitäisi olla ylpeä, mennä torille ja liputtaa oikeen huolella!

PS. ei ole itsellä mitään sidoksia Vergeen, en ole tilannut, ei ole näköpiiirissä koska tilaisinkaan, ajan diisseli autolla, pyörässäni ei ole dp-killereitä paikallaan.
 
ˆsanoisin, että ennemminkin uteliaan innokkaana täällä keskustelua on käyty uudesta Vergestä.

Potentiaalisia ostajia kiinnostaa selvittää asioita ennakolta, kun koeajoon ei ole mahdollisuutta.

Jospa Verge tulee koeajoon tulevalle ajokaudelle, niin ollaan sitten viisaampia.
 
ˆsanoisin, että ennemminkin uteliaan innokkaana täällä keskustelua on käyty uudesta Vergestä.

Potentiaalisia ostajia kiinnostaa selvittää asioita ennakolta, kun koeajoon ei ole mahdollisuutta.

Jospa Verge tulee koeajoon tulevalle ajokaudelle, niin ollaan sitten viisaampia.

Kylläpäs tuo oma ulosanti taas näytti tylyltä.. Ei ollut tarkotettu kellekään suoraan täällä vaan ihan yleinen toteamus Verge keskusteluista muillakin foorumeilla.

Mutta joo, innokkaan uteliaana itsekin odotan, että pääsis kokeileen! Alastarollehan tuo tulee vuokrattavaksi, mutta hinnasta en tiedä mitään.
Ilmeisesti tuotantomäärät saavat sellaiseksi, että ens kesänä jo Suomeenkin joutaa joku koeajo pyörä kun tähän saakka kaikki ajokuntoset on kannattanu käyttää isommilla markkina-alueilla.

Hieno tuote kyllä ja toivon isoa menestystä :thumbup:
 
Tuossa Teknavin jutussa otsikossa sanotaan hinnaksi 25000€, mutta eikös muualla ole puhuttu, että se olisi veroton hinta? Autoverollinen ja alvillinen hinta isommalla akulla lienee 40k€ luokassa?

Ihan hieno erikoisuus tuo olisi rivin jatkona sellaiselle, jolla rivi hienoja vehkeitä tallissa. Ihan jokapojan arkimopo tuo ei varmaan vielä ole.

https://teknavi.fi/yleinen/koeajo-s...000-nm-0-100-km-h-35-sekunnissa-25-000-euroa/

Laitteessa ei mitään moitittavaa sinällään, loistavaa suomalaiselta valmistajalta. Muotoilu aika pitkälle samaa linjaa kuin kaikissa muissakin nykyisissä tehonakuissa, toki moottorin tilalla akku muuttaa osaltaan ulkonäköä.Tuossa Teknavin jutussa ja videossa olevassa tietolätkässä (4:05) puhutaan Verge TS -mallista TS Pro -mallin spekseillä.Hinnan Teknavissa kerrotaan olevan 25 000 € vaikka Verge itse ilmoittaa hinnaksi (suomessa) TS Pro 40 709 € ja TS 36 624 €.
 
Hinnan Teknavissa kerrotaan olevan 25 000 € vaikka Verge itse ilmoittaa hinnaksi (suomessa) TS Pro 40 709 € ja TS 36 624 €.

Teknavin jutussa oli tosiaan veroton hinta:

The Verge TS is priced at €24,990 before European VAT.

Vergen konfiguraattorissa mielenkiintoisesti nyt Öhlins alustalla ilman lisähintaa, toimitusaika venyy silloin 5/2023 -> 11/2023.

Vakio mallin hinta tällöin:

VERGE TS PRO
Est. delivery 11/2023

SELECTED OPTIONS

REPTILE GREEN

BLACK LEATHER

ÖHLINS

TOTAL PRICE
PRICE FOR SELECTED MARKET (FINLAND)
41 709 €

INCLUDED FEES
BREAKDOWN FOR SELECTED MARKET (FINLAND)
INCLUDES VAT 24%
7 176 €

VEHICLE TAX 9.8%
3 633 €

DESTINATION & DOC FEES
1 000 €
 
Miten paljon tuo takanapamoottori mahtaa painaa? Ainut mitä tuossa mietin että vaikuttaako jousittamattoman massan määrä pitoon ja sitäkaiutta lippaherkkyyteen tässä laitteessa miten... Varmaan parasta että takapamppu on kunnossa kumminkin ja laitettu säätöihin tuo laite mielessä.
 
Ja on niitä ennakkotilauksiakin Euroopassa tehty, marraskuun 2022 alussa tuon mukaan numerolla 1139:

1st November 2022 at 5:46
I have finally pre-ordered my VergeTS, I am happy to be a part of it and am really curious to see what happens next. I have the number 1139.


Ja liitteenä Vergen Euroopan hinnasto PDF.
 

Liitetiedostot

Teemu Saukkio on idean ja koko pyörämallin pääasiallinen isä. Pyöräkin kulki pitkään TS-jotain nimellä. Varsin puuhakas veikko, on kaikenlaista muutakin rakentanut, kuin myös Vergen ekan ajettavan proton. Sarjatuotanto on sitten toinen juttu, siinä pitää olla organisaatiota isommin, kuten nyt on.
 
En halua mitenkään dissata Vergeä mutta kiinnostaisi tietää miten tuon takapyörään integroidun 100kw moottorin massa vaikuttaa pyörän kääntyvyyteen. Aika iso pyörivä massa siinä täytyy olla ja massan hitaus on huono asia. Tuossa teknavin pätkässä radalle saapuvan Vergen takarenkaassa oli melko leveät chicken stripet eli ei oltu paljoa kanttailtu niillä renkailla. No se ei tietysti kerro mitään.
 
Back
Ylös