Otappa neodyymi (neodymium) magneetti niin johan nappaa rosteriin.magneetti ei näyttäisi tarttuvan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Otappa neodyymi (neodymium) magneetti niin johan nappaa rosteriin.magneetti ei näyttäisi tarttuvan.
Taitaa kuitenkin olla noi HRC:n käyttämät hiilarilevyt pikkasen eri juttu kuin ihan katukäyttöön tulevat levyt?Hieno homma että täälä tehdään jarrulevyjä ihan itse.
Brembon, yms muiden kyläpajojen, labrat testaavat jarrulevymateriaaleja ihan työkseen, ja ihan aikuisten tosissaan kertovat vielä niiden kehittelyn ja tuotetestaamisen olevan moottoripyöriin todella vaikeaa. Toisaalta, kukapas tervepäinen labraheppu sitä omaa työtään helpoksi kehuisi, jos täälä noita levyjä tuosta vaan leikataan metritavarasta ihan itse, ja ammattilaiset työttömäksi samalla todettaisiin.
Toki, kaksiviisikymppiseen customiin takalevyn ehkä voi leikkauttaa ihan itse missä tahansa, mutta vaativammat käytöt jättäisin oikeasti ammattilaisille.
Ps. Sen verran haastavaksi tuo jarrujen kehittäiminen ja rakentaminen aikanaan osoittautui mm kylävirityspaja Honda Racing Corportation:ille (HRC) että he lopettivat omien jarrujen tuottamisen (kun eivät siinä onnistuneet järkevään hintaan) ja siiryivät ns vapailta markkinoilta saataviin tuotteisiin.
Eihän siinä itse valmistuksessa mitään ongelmaa varmasti olekkaan. olen aivan varma että mittatarkkuus kylmänä riittää itsetehdyissäkin levyissä. Se että käytetäänkö pyörien jarrulevyissä ihan normaaleja RST tai HST laatuja on sitten se kysymys jossa itse olen perin epäileväinen. Lämpölaajanemiskerroin voi vaihdella eri terästen kesken suht. paljonkin.Taitaa kuitenkin olla noi HRC:n käyttämät hiilarilevyt pikkasen eri juttu kuin ihan katukäyttöön tulevat levyt?Hieno homma että täälä tehdään jarrulevyjä ihan itse.
Brembon, yms muiden kyläpajojen, labrat testaavat jarrulevymateriaaleja ihan työkseen, ja ihan aikuisten tosissaan kertovat vielä niiden kehittelyn ja tuotetestaamisen olevan moottoripyöriin todella vaikeaa. Toisaalta, kukapas tervepäinen labraheppu sitä omaa työtään helpoksi kehuisi, jos täälä noita levyjä tuosta vaan leikataan metritavarasta ihan itse, ja ammattilaiset työttömäksi samalla todettaisiin.
Toki, kaksiviisikymppiseen customiin takalevyn ehkä voi leikkauttaa ihan itse missä tahansa, mutta vaativammat käytöt jättäisin oikeasti ammattilaisille.
Ps. Sen verran haastavaksi tuo jarrujen kehittäiminen ja rakentaminen aikanaan osoittautui mm kylävirityspaja Honda Racing Corportation:ille (HRC) että he lopettivat omien jarrujen tuottamisen (kun eivät siinä onnistuneet järkevään hintaan) ja siiryivät ns vapailta markkinoilta saataviin tuotteisiin.
Mitään ongelmaa jarrulevyjen teettämisessä en kyllä näe, jos vaan mittatarkkuus säilyy riittävällä tasolla. Ei ne katupyörien levyt niin ihmeellistä high-techiä ole etteikö niitä osaisi asiansa osaava ammattimies valmistaa.
Nyt kun sinulla näkyy tuo materiaalitekniikka olevan hanskassa niin voisit kertoa että mikä olisi sopiva(oikea) materiaali jarrulevyjen tekemiseen?Eihän siinä itse valmistuksessa mitään ongelmaa varmasti olekkaan. olen aivan varma että mittatarkkuus kylmänä riittää itsetehdyissäkin levyissä. Se että käytetäänkö pyörien jarrulevyissä ihan normaaleja RST tai HST laatuja on sitten se kysymys jossa itse olen perin epäileväinen. Lämpölaajanemiskerroin voi vaihdella eri terästen kesken suht. paljonkin.
Ensinnäkin voi olla haastavaa löytää kunnolla pitävää palaa, sillä normaaleissa 304L:ssä ja 316L:ssä on hiilipitoisuus painettu sinne 0,02%:iin. Kun itse mielenkiinnosta asiaa tutkin, niin käyttämällä terästä jossa on korkeampi hiilipitoisuus saavutetaan parempi pito palan ja levyn väliin.
Toinen kysymys joka mielestäni on vastaamatta on se, että riittääkö näiden austeniittisten terästen ominaisuudet enää siinä vaiheessa kun jarrun lämpötila nousee? Katukäytössä suomen nopeuksissa ei varmastikaan suuria ongelmia tule, mutta radalle tai saksan moottoritielle en kyllä itse lähtisi. Esim. Outokummun mukaan perus 1.4307 teräksen lujuusominaisuudet heikkenevät puoleen-kolmasosaan kun lämpötila nostetaan +20->300 asteeseen.
Siitä voi sitten jokainen päätellä, että onko tämä niitä paikkoja joissa kannattaa sanoa: "itse tein ja säästin!" Kukin ajakoot tyylillään.
Edit: Ihan mielenkiinnosta kävin kokeilemassa: normaali jääkaappimagneetti ottaa kiinni ainakin bladen levyihin (itseasiassa hyvinkin pitkälle ainoa paikka mihin se tarttuu.) ja ruostumia ei ole näkynyt -> levyt sisältää martensiittia tai ferriittiä -> eivät ole normaalia austeniittista ruostumatonta (lue 300-sarjalaiset kuten 304, 316, 321).![]()
Haluan kyllä kuulla että miten noi toimii. Kannattaa olla varovainen alkuun ettei käy hassusti. En tiedä kannattaisiko ne kulutuskohdat hioa jollain ensin...yhtä lailla se savi tirskuu brembon ja aisi levynkin välissä. Tossa ei kommoiset puristimetkaan edes ole. Nämä levyt ovat reilusti tukevammat mitä alkuperäiset. Kone on africa twin. Ei tällä jyrällä niin kovaa ees pääse että alkaisi levyt hehkumaan tai muotoaan muuttamaan.![]()
Ensinnäkin voin sanoa ettei ole.Nyt kun sinulla näkyy tuo materiaalitekniikka olevan hanskassa niin voisit kertoa että mikä olisi sopiva(oikea) materiaali jarrulevyjen tekemiseen?
En puhunut mistään HRC:n hiilikuitulevyistä, vaan ihan kilpakäytön normijarruista, joita he aikanaan eivät oppineet rakentamaan raivoisasta yrittämisestä huolimatta.Taitaa kuitenkin olla noi HRC:n käyttämät hiilarilevyt pikkasen eri juttu kuin ihan katukäyttöön tulevat levyt?Hieno homma että täälä tehdään jarrulevyjä ihan itse.
Mitään ongelmaa jarrulevyjen teettämisessä en kyllä näe, jos vaan mittatarkkuus säilyy riittävällä tasolla. Ei ne katupyörien levyt niin ihmeellistä high-techiä ole etteikö niitä osaisi asiansa osaava ammattimies valmistaa.