Onhan tuo tuttu ja erinomaiseksi havaittu. Kuulostaa siltä että nyt ei asetukset kyllä osu sitten alkuunkaan oikein. Näillä lähtötiedoilla on kuitenkin hankala mitään lähteä neuvomaan. Minkälaista videota raakamateriaali on? Millä asetuksilla kuvanlaatu menee kuraksi ja millä lailla se menee kuraksi?
Videot kuvattu GoPro 10:llä. Asetuksia en muista enää, mutta tällasia tietoja löytyy tiedoston "ominaisuuksista" (esimerkkinä kaksi eri tiedostoa):
Kehysleveys: 3840 ja toisessa tiedostossa 1920
Kehyskorkeus: 2160 toisessa 1080
Käsittelynopeus 590007 kbps toisessa 44665
Kokonaissiirtonopeus 59194 kBps toisessa 44854
Kuvataajuus 59,94 kehystä sekunnissa toisessa myös 59,94
Eli onko tuo eka sitten 3840x2160 60fps ja toka kuvattu 1920x1080 60fps (en ole kovin guru näissä...)
Projektilla, jossa alkujaan aloin editoida, en saanut renderöintiä/exporttausta toimimaan.
Joten loin pari uutta neitseellistä testiprojektia. Toin projekteille vain yhden tiedoston kerrallaan (toiseen tuollaisia isomman reson ja toiseen pienemmän reson tiedostoja). Tuonnin yhteydessä softahan sitten automaattisesti muuttaa projektiasetukset (reso ja framerate), yritin näitä myös manuaalisesti säädellä (asetukset sama tai isompi kuin tiedostolla), mutta ei auta, lopputulos on surkeaa silti.
Renderöintiä olen yrittänyt sillä "Custom Export" (asetuksia muutellen), "H.264 Master", H.264 HyperDeck" ja "H.265 Master" vaihtoehdoilla. Lopputuloksena aina aivan posketon tiedostokoko (esim. alkuperäinen tyyliin 1GB, lopputulos 7GB). Kuvanlaatu on ihan jees tai alkuperäistä vastaava, joillain asetuksilla hieman pätkimistä (en tiedä johtuuko tämä pätkiminen mun raudasta... aivan alitehoinen läppäri editointiin).
Sitten olen myös testannut mm sillä "Youtube 1080p...1440p...ja 2160p":llä (noilla kaikilla eri vaihtoehdoilla), tiedostokoko kutistuu joihinkin satoihin megoihin... Mutta kuvanlaatu on surkeaa verrattuna alkuperäiseen videotiedostoon. Esim. tasainen sininen taivas on mosaiikkia ja "elää" (ei ole tasainen sininen), kuva on rakeista ja lagaa/nykii (asetuksista riippuen).
Ja siis sanottakoon. Vaikka mun rauta on alitehoista, pystyy se sen alkuperäisen tiedoston kyllä toistamaan täysin moitteetta. Kuvanlaatu on kristallin kirkas eikä mitään mosaiikkia, rakeisuutta tai nykimistä. Ja näissä testeissäni olen käyttänyt vain yhtä videotiedostoa kerrallaan ilman mitään editointia tai härpäkkeitä.
Ps. Olen miettinyt editointia GoPron Quik ohjelmalla, saisi "telemetriatiedotkin" käyttöön (subscribet maksettuna).... mutta editointia ei hullukaan tee kännykän ruudulta. Mäcciä en omista, johon ohjelman saisi.... Onko se vain niin, että PC-miehenä voi kyseisen softan unohtaa?