• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vilkun sulake palaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja korve
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

korve

New member
merkkikeskusteluista jo keväällä kyselin, mutta kokeillaan josko täältä löytyisi paremmin kun ongelma is back.

Pyörä cbr 600f -04 ja ongelmana nyt tämän vuoden ollut vilkun sulakkeen satunnainen palaminen, keväällä meni silloin tällöin ja nyt syksyllä jopa pari kertaa päivässä. Mutta voi mennä viikkojakin ettei pala. Päivittäistä työmatkaa tulee vajaa 100 km, joten kilsat viikosta toiseen suht samat. Nyt tuntuisi, että palaminen vaatii kostean ilman / vesisateen, koska varsinkin sateella ei montaa kertaa tarvitse vilkkua käyttää. Nyt esim. tänä aamuna paloi vaikka oli kirkas ja lämmin (+10 astetta) keli eikä edes satula ollut kosteana lähtiessä. Keskikesällä ei palanut kertaakaan.

Tähän mennessä katsottu/testattu:

- jännitteensäätäjän toiminta -> huoltomanuaalin mukaisissa arvoissa (muistaakseni 14,5V antoi akulle 5500 kierroksella pitkät päällä)
- vilkut -> ei hapettumia, huonoja liitoksia, rikkinäisiä johdon kuoria
- vilkkukatkaisija -> purettu, putsattu, toiminta tarkastettu.
- rele -> vilkkuu täysin normaalisti, mutta ei pidä mitään ääntä?
- johtoniput olen tarkastanut niin pitkälle kuin pystyy ilman nippusuojien purkamista ja kaikki ovat täysin kunnossa.
- sulakerasian olen myös katsonut ja ei silmämääräisesti hapettumia/huonoja liitoksia
-kaikkiin liittimiin suihkutettu sähkösuojaa ilman tulosta

Paikallaan olen saanut tämän palamaan vain vasemmalle vilkutettaessa ja kierroksia sahatessa useista testailuista huolimatta. Vaihdoin oikean puolen vilkut vasemmalle ja ongelma säilyi.

Joku ehdotti jännitteensäätäjää, mutta voiko olla tämän tyyppisessä viassa kyse siitä? Eikös pitäisi polttaa kaikissa tilanteissa? Uusi jännitteensäätäjä maksaa stormilla 135 e, joten turhaan ei viitsisi hankkia.
 
Kumpi nyt menee rikki, sulake vai rele?

Jos sulake=liikaa virtaa. Eli ottaa maihin jostain tai kytketty "kahvalämppärit väärään johtoon"

Rele vioittuu=liikaa virtaa, eli katkaisukyky ei riitä ja kärjet palavatten. Tai jokin muu vika mikä ei tässä tule mieleen.

Vähän väittäisin että jossain johdossa hankaumaa, että vuotaa maihin.

Jännitteensäädin nyt on mielestäni kaukaa haettu vika ja sillä ei pitäis olla vaikutusta tähän. Tasasuuntaussiltana sen pitäis alkaa polttaan valoja ylijännitteen vuoksi, mutta kun sielä on akku sähköjärjestelmässä niin sen pitäis oirehtia hieman erillailla. En sitten ihan tiedä kun ajoneuvosähköistä en tiedä kovinkaan.
 
Onko ledivilkut vai normaaleilla polttimoilla olevat vilkut?

Jos aikasempi omistaja olis vaihtanu ledivilkuille tarkoitetun releen, mikä ei välttämättä kestä normaalien vilkkujen tehoja.
Tämähän on luonnollisesti poissuljettu vaihtoehto, jos olet jo releen vaihtanut useampaan kertaan.
 
Jep ajatuskatkos eli sulake se on joka palaa. Korjasin alkuperäiseen tekstiin. Kiitoksia vastauksista, ohessa tarkennusta:

-Alkuperäiset vilkut ja releet. Ollut minulla viimeiset melkein 40 tkm samoilla ja ongelmat ilmenneet vasta tänä kesänä. Kilsoja mittarissa nyt 50 tkm.

-Muutenkaan mitään ei ole tehty sähköihin minun omistuksen aikana

-Kävin johto johdolta kaikki vilkkuihin liittyvät johdot läpi, enkä löytänyt runkokosketuksia / nirhaumia. Tehtaan muovisia johtosukkia en lähtenyt purkamaan, voiko olla tällaisen sisällä vika?
 
Luetun ymmärtämisessäni voi olla vikaa, mutta onko kaikki polttimot vaihdettu?
 
Ei ole vilkun polttimia vaihdettu, samat olleet ainakin viimeiset 40 tkm
 
-Kävin johto johdolta kaikki vilkkuihin liittyvät johdot läpi, enkä löytänyt runkokosketuksia / nirhaumia. Tehtaan muovisia johtosukkia en lähtenyt purkamaan, voiko olla tällaisen sisällä vika?
Kyllähän se vika voi olla myös johtosukkien sisällä, noissa kun kulkee useimmiten myös maadoitusjohtoja samassa nipussa.

Kaikki tosiaan käyty läpi? Eli katkaisijalta, merkkivaloilta mittaristossa, ja sieltä releelle. Erittäin huolellisesti noi ohjausakselin luota kulkevat johdot, siellä ne on pahimmalla rasituksella. Ohjausta puolelta toiselle käännellen vilkut päällä. Sulakerasia, ettei ole hapettumia, jotka aiheuttavat ylimääräistä vastusta.
 
Vaihda nyt ensimmäisenä kuitenkin vielä ne polttimot, niissäkin kun voi olla se vuotokohta, tai niiden kannoissa.
 
Mulla oli vilkut ulospäin ihan uudennäköiset mutta vuosien kosteus oli syönyt itsensä vilkkujen sisään ja hapettanut johtojen liitokset irti heilumaan vapaana= poltti releen. Kannattaa tsekata ne polttimot ja kannat huolella.
 
Vaihdoin nyt kokeeksi vilkun polttimot, ei vaikutusta.

Testailin tänään taas eri variaatioita millä palaa (lähinnä palaako jos ottaa jonkun vilkun johdon pois jne. Vain vasemmalle vilkkuessa paloi, mutta oli sama onko etu- vai takavilkku kytkettynä. Kerran sain palamaan vain virrat päälle laittaessa ilman että vilkut olivat päällä, erikoista.

Mutta ilmeisesti en ole katsonut johtoja tarpeeksi tarkasti / vika on johtonippujen sisällä, jotka pitää purkaa viikonloppuna. Vilkkukatkaisijan purin uudelleen ja kunnossa näytti olevan. Pitää myös purkaa kokonaan nuo vilkut ja katsoa tarkemmin.

Helpotusta tuo nyt paikallistamiseen se, että nyt tuntuu palavan sulake vähintään heti kun antaa koneelle kierroksia. Hankaluutta se, että pitäisi ruuhkissa sumplia tuolla vilkut pimeenä töihin joka aamu ainakin loppuviikon...

Mutta kiitoksia vinkeistä.
 
Johtosarjan sisältä se vika sitten löytyikin, vasemman puolen vilkun virtajohto otti maihin kiinni ja korjautui uutta piuhaa vetämällä.

Kylläpä oli kiva tänään vilkutella töihin.
 
Back
Ylös