Virtaa GPSään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Riku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Riku

New member
Mistä kannattaa ottaa virta GPSään?
Suoraan akultako vai esim ajovalojen kautta?
Miksi?

Grrrr Akulta tietty, sehän toimii samalla virtapiikkien puskurina.
cool.gif

Ja sulake sitten lähelle akkua.

Itse ostin osat autosähköliike Aditasta tosta Malmin montusta (valuraudantien tai takoraudantien alussa, en muista kumpi tuli ensin).
Tupakansytyttimen jatkojohto, kutistesukkaa, sulakepesä, Deutsch'in liittimet sulakkeen jälkeen jolloin piuhan voi nykäistä mukaan pyörää rumentamasta...

Tupakansytytin kannattaa hakea jostain veneilytarvikefirmasta (tai Biltemasta), löytyy roiskevesisuojattuja versioita.

Eiköhän parasta ole napata virrat tupakansytyttimen liittimelle jostain virtalukon jälkeen abikon "varasliittimillä"? On varmasti jonkin sulakkeen takana ja jos lisäät vielä varkaan jälkeen lisäsulakkeen, niin taatusti tulee toimiva ja turvallinen  ratkaisu  
062802moto_prv.gif

mulla on parkeista.. en kylläkään kattonu mitä kaikkee pimenee mahdollisen oikosulun seurauksena. 6 osavaltiota?

mulla on parkeista.. en kylläkään kattonu mitä kaikkee pimenee mahdollisen oikosulun seurauksena. 6 osavaltiota?
Ensio kertaa käämi, pimenee koko lääni. Ja savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.

Ei vaan. Uudemmissa pyörissä rupeaa olemaan jo sen verran älyä (esim CAN-väylä) ja led-valoja, että omasta mielestäni "ryöstäjät" ja omat viritykset kannattaa jättää vähemmälle. Virrat suoraan akulta, sulakkeet väliin ja kovaa ajoa. Jos haluaa, että piuhoista katkeaa virta pyörän ollessa parkissa, voi väliin laittaa katkaisijan, tai sitten releen johon tuo herätevirran esim. virtalukolta.

Yamahassa otettu virta etujarruvalo katkasijalta
(joo, siltä puolelta johon tulee virta koko ajan).
Siitä ainakin YamahaCenter neuvoi ottamaan.

Mulla on Beckerissä ladattava akku
wink.gif
Niin mullakin Tompassa ja kestää yhdellä latauksella tosi pitkään...
biggrin.gif

Justiinsa eilen laitettiin latausvirta kulkemaan suoraan akulta, että ei tarvitse pitää sitä pitkää piuhaa tuolla pyörän omassa virran ulosottopistokkeessa.

Käy tässä bemarissa sikäli helposti, että akku on ihan siinä navigaattoritelineen vieressä.

Eiköhän parasta ole napata virrat tupakansytyttimen liittimelle jostain virtalukon jälkeen abikon "varasliittimillä"? On varmasti jonkin sulakkeen takana ja jos lisäät vielä varkaan jälkeen lisäsulakkeen, niin taatusti tulee toimiva ja turvallinen  ratkaisu  
062802moto_prv.gif
Pitäisi nuo "ryöstäjät" kieltää lailla, ei niistä ole kuin harmia.

Mulla viritteillä ( tänään ehkä valmistuu ) Virta akulta sulakkeelle ja siitä katkasijalle joka satulan alla ja siitä tupakansytyttimen pesälle. - suoraan akulta. Tankin ja katteen välissä kulkevat piuhat suojattu pujottamalla muoviletkun sisään. Liittimien ympärille kutistesukka. Rojut ostin Biltemasta hinta alle 10 eskoo. Ystävä teki rosterista telineen naville ja tupakansytyttimen pesälle.

Mulla viritteillä ( tänään ehkä valmistuu ) Virta akulta sulakkeelle ja siitä katkasijalle joka satulan alla ja siitä tupakansytyttimen pesälle. - suoraan akulta. Tankin ja katteen välissä kulkevat piuhat suojattu pujottamalla muoviletkun sisään. Liittimien ympärille kutistesukka. Rojut ostin Biltemasta hinta alle 10 eskoo. Ystävä teki rosterista telineen naville ja tupakansytyttimen pesälle.
Jatkoa tuohon edelliseen.

Sähköhommat on itselle aika utopiaa joten kysytään neuvoa viisaammilta. Ostin bilteman autotarvikeosastolta aikanaan kaikki romppeet kytkentää varten. Eilen kun liitoksia väsäilin huomasin sulakkeessa lukevan 230 V. ONKO OIKEA vai pitäskö olla 12 V
confused_orig.gif
Kyseessä 20 mm pitkä lasisulake.

Näin meinasin kytkeä.
navi07.jpg

Kiitos jo etukäteen.

Edit: Telineestä muutama kuva kotisivulla

Laita sinne vaan, jos ei mitään älyttömiä lukuja ole kyljessä, esim 20 amppeeria...

Kuhan se lanka on ohkasempi ku ne kaapelit :-P

Minä laitoin erillisen releen,akusta virta releeseen,herätevirta parkeilta.Samasta releestä sai virran myös kahvalämppäreihin
smile_org.gif

Back