Virtaa GPSään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Riku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GPS vie niin vähän virtaa että parkilta voi yleensä haaroittaa syötön. Myös joku muu vähän käytetty linja tulee kyseeseen vaikkapa äänimerkin syöttö. Näissä on se etu ettei lisäsulakkeita tai releistystä tarvita ja virta on aina päällä kun mopolla ajelee.
 
ei sillä sulakkeen jännitekestolla oo teoriassa mitään tekemistä siihen miten helposti sulake palaa niinkun joku oli tossa watteja laskenu... kunhan sitä maksimijännitteenkestoa ei ylitetä ni amppeerit pitää paikkansa se on se virta joka sen langan tappaa! käytännössä jos laite kuluttaa normisti vaikka n.1A ni mä laittaisin esim 2-2.5A paukun ja sillä jännitekestolla ei mitään väliä
lookaround_orig.gif


pakko oli päästä viisastelemaan
tounge.gif
 
ei sillä sulakkeen jännitekestolla oo teoriassa mitään tekemistä siihen miten helposti sulake palaa niinkun joku oli tossa watteja laskenu... kunhan sitä maksimijännitteenkestoa ei ylitetä ni amppeerit pitää paikkansa se on se virta joka sen langan tappaa! käytännössä jos laite kuluttaa normisti vaikka n.1A ni mä laittaisin esim 2-2.5A paukun ja sillä jännitekestolla ei mitään väliä
lookaround_orig.gif


pakko oli päästä viisastelemaan
tounge.gif
Meinasin sanoa samaa mutta ehdit ensin
bowdown.gif


Sulake on periaatteessa vastus jota lämmittää virta, P=RI*I teholla. Kun virta eli teho sulakkeessa kasvaa yli sulamisrajan, sulake poksahtaa. Se jännitemerkintä on vain maksimi joka sulakkeen yli saa olla, siis se 230V~ käy, ei kai niitä lasiputkisulakkeita edes ole erikseen 12V.
 
Pahoittelen tapahtunutta... Eihän se jännite kyllä siitä oikosulusta nouse virta vaan muuttuu...

Siinä tulee vaan sitten toiset sähkönominaisuudet esiin, eli alhaisempi jännite vaatii virtaan nähden paksummat kaapelit...

En tajuu miten meikäläisellä lähti oikosulkemaan tolleen... Pahoittelen syvästi tapahtunutta, varsinkin jos kerkesin lähettämään kaverin takas kauppaan...

12 voltin sulakkeitakin muuten on, ei vaan putkisulakkeita.. :-( möh nyt kyllä hävettää... Poistin harhaopit, ettei tartte muiden sortua
crazy.gif
withstupid.gif
Tän siitä saa ku tekee sähköduunia silmät ristissä...
 
Mulla viritteillä ( tänään ehkä valmistuu ) Virta akulta sulakkeelle ja siitä katkasijalle joka satulan alla ja siitä tupakansytyttimen pesälle. - suoraan akulta. Tankin ja katteen välissä kulkevat piuhat suojattu pujottamalla muoviletkun sisään. Liittimien ympärille kutistesukka. Rojut ostin Biltemasta hinta alle 10 eskoo. Ystävä teki rosterista telineen naville ja tupakansytyttimen pesälle.
Jatkoa tuohon edelliseen.

Sähköhommat on itselle aika utopiaa joten kysytään neuvoa viisaammilta. Ostin bilteman autotarvikeosastolta aikanaan kaikki romppeet kytkentää varten. Eilen kun liitoksia väsäilin huomasin sulakkeessa lukevan 230 V. ONKO OIKEA vai pitäskö olla 12 V
confused_orig.gif
Kyseessä 20 mm pitkä lasisulake.

Näin meinasin kytkeä.
navi07.jpg


Kiitos jo etukäteen.

Edit: Telineestä muutama kuva kotisivulla
Valmistu vihdoin ja toimii jopa vaikka itte tein.

Lisäsin muutaman kuvan
 
Aika raa-asti olet tuon telineesi pultannut.  
eek.gif

Muuten siisti ja toimiva toteutus.  
bowdown.gif
Siihen oli edellinen omistaja porannut reijät valmiiksi joten hyödynsin ne.
itse kun laitoin navin telineen niin en uskaltanut porata yläkolmioon ku en tiedä miten lähtee murtumaan (ehkä tai sitte ei
nixweiss.gif
) joten hain etolasta 10mm paksua jotain vähän elastista muovia ja tein 2 suorakaiteen muotosta biittiä joista toinen yläkolmion päälle ja toinen alle ja huopateippiä väliin + päistä pulteilla puristamaan ja sit siihen vaan navitelineen ruuvit kiinni...

ei jää jälkiä eikä tarvii miettiä että kestääkö
smile_org.gif


zumon "vakkariteline" se sellanen varsihirvitys ei olis ikinä mahtunu kikserin "ohjaamoon"
wink.gif
 
GPS vie niin vähän virtaa että parkilta voi yleensä haaroittaa syötön. Myös joku muu vähän käytetty linja tulee kyseeseen vaikkapa äänimerkin syöttö. Näissä on se etu ettei lisäsulakkeita tai releistystä tarvita ja virta on aina päällä kun mopolla ajelee.
TomTom Rider 1 vie latauksessa 0,5 ampeeria. Mittasin toissapäivänä.
 
Sanokaapas fiksummat että uskaltaako tohon ohjauskolmioiden välissä olevaa "akselia/putkea" käyttää telineen kiristämiseen? Ajatuksena olisi tehdä Techmount-tyylinen teline, mutta kiristää se paikalleen putken sisään tulevalla ruuvi-kartio kiristyksellä (saman tyylisesti kuin esim polkupyörän ohjaustanko).

Ohjausakselin sisään menisi juurikin sopivasti 23mm putki, siitä alapää halki, siihen kartio ja kartiosta pultti putken läpi telineen alle. Putki kiristyisi ohjausakselin sisäpintaan eikä ulospäin jää mitään merkkejä kiinnitystavasta. Kysymys onkin, että kestääkö tuo ohjausakseli ko. kiinnitystavan? Ei tietenkään ole tarkoitus kiristää sitä hampaat irvessä jumalattoman tiukalle, vaan järki päässä niin että se kuitenkin siinä pysyy.

Edit: Syynä tällaiselle viritykselle on tietysti se, ettei Bleidin ohjaamossa tuota tilaa ole kovinkaan paljoa liikaa. Reikiä en haluaisi tehdä mihinkään päin pyörää, ja mielestäni Techmountin 85 euroa alumiinitelineestä on ihan liikaa, kun ton oman virityksen väsää töiden jälkeen tunnissa.
 
Tää nyt on tällainen ikuisuusaihe ja varmasti kymmenen kysytyimmän joukossa tällä foorumilla.

Noin "yleisesti ottaen" toki sen virran voi varastaa jostain olemassaolevasta virtapiiristä jos sen sulake sattuu kestämään. MuttaMuttaMutta... mistä mä alkaisin...

- Abiko-ryöstäjät ovat kyllä ehdoton eieieieieiei! Ne tekevät paskan liitoksen, vaurioittavat ryöstettävää johtoa ja on vain ajan kysymys ennenkuin pätkintä alkaa jommassa kummassa virtapiirissä. Varastelun kohteena olevassa tai varastavassa. Tuossa sitä on kivaa harrastusta viimeistään pyörän seuraavalle omistajalle. Kolvi ja kutistesukka kunniaan!

- Virtapiirejä ei ole suunniteltu "varastettavaksi". Nykypyörissä on kustannus- ja/tai painonsäästösyistä hyvin ohuet johtimet, jotka on vielä reititetty useiden tehohäviöitä ja vastusta aiheuttavien moninapaliittimien kautta. Hyvä esimerkki tästä on se, että valotehoa saadaan normaalisti lisää jo vaihtamalla ajovalojen johdot kunnollisiin. Pahimmillaan tällaisella ryöstelyllä (vaikka pienellä) ylitetään varastelun kohteena olevan virtapiirin sulakkeen tai jopa johdon kesto. Erityisesti virtalukolla kun katkeaa joku piiri, saattaa koko pyörä pimentyä kerralla. Monissa pyörissä sulakkeita on oikeasti aika vähän. Kun joku pyörän omista sulakkeista kajahtaa, voi aika iso osa mopedista olla pimeä. Jos tällaisessa tilanteessa omia viritelmiä on enemmänkin (lisävaloja, GPS, AutoCom jne) niin ensimmäisenä saattaakin kosahtaa se pyörän sulake, ei vikaantunutta laitetta suojaava.

- Eli omat rakennelmat kannattaa jo mahdollisen vian selvityksen vuoksi pitää mahdollisimman kaukana pyörän omista virtapiireistä. Toistanko?

- Eli pyörän omista virtapiireistä ohjaukset ainoastaan releiden vetovirroille. Nekin varmistaen ja tiedostaen mikä sulake tuota suojaa. Mitä kaikkea pimenee, jos releelle menevä johto lyö maihin? Tarvitaanko oma sulake vielä tuohonkin väliin?

- Yhä edelleen: Ainoa sivistynyt ja professionaali käytäntö on pitää kaikki omat sähköviritelmät mahdollisimman kaukana pyörän omista. Omat sähkölaitteet kerätään releen, parin taakse.

Toki jos pyörässä on jo valmis lisävarustetöpseli, sitä voi käyttää suunnitellusti.
 
Punaset scotlockit on kanssa näppäriä, ja niitä siis paljon mielummin ku ryöstöjä. Jos tulee sähkövika, ni ne joutuu purkamaan ja korvaamaan ihan ensimmäisenä, ku ei voi olla varma.

Kauhulla muistelen, ku mulla joskus oli nyveles NSR ja siihen rukattiin ryöstöillä laserline kiinni suoraan pääjohtonippuun. Toimihan tuo ja hyvinkin, mutta tosiaan siihen paksuun nivaskaan on kiva ruveta tekemään korvauksia, jos sattuu vika tulemaan. Ja luultavasti nyt onkin jo tullut, siis vika.
 
GPS vie niin vähän virtaa että parkilta voi yleensä haaroittaa syötön. Myös joku muu vähän käytetty linja tulee kyseeseen vaikkapa äänimerkin syöttö. Näissä on se etu ettei lisäsulakkeita tai releistystä tarvita ja virta on aina päällä kun mopolla ajelee.
TomTom Rider 1 vie latauksessa 0,5 ampeeria. Mittasin toissapäivänä.
Yleistäen; kaikki pienet laitteet, joissa pieni akku, kuten kännykät ja navigaattorit; taustavalo vie 0,05-0,3A ja varsinainen laite vain 0,005-0,2A
Jos taas kyseisen laitteen akku latautuu, niin akun lataus vie maksimissaan noin 1A, tyypillisesti ehkä jotain 0,4-0,5A. Ja yleisesti ottaen lataus on pitkiä pulseja joten latausvirta vaihtelee 0-1A välillä.
 
Tää nyt on tällainen ikuisuusaihe ja varmasti kymmenen kysytyimmän joukossa tällä foorumilla.

Noin "yleisesti ottaen" toki sen virran voi varastaa jostain olemassaolevasta virtapiiristä jos sen sulake sattuu kestämään. MuttaMuttaMutta... mistä mä alkaisin...

- Abiko-ryöstäjät ovat kyllä ehdoton eieieieieiei! Ne tekevät paskan liitoksen, vaurioittavat ryöstettävää johtoa ja on vain ajan kysymys ennenkuin pätkintä alkaa jommassa kummassa virtapiirissä. Varastelun kohteena olevassa tai varastavassa. Tuossa sitä on kivaa harrastusta viimeistään pyörän seuraavalle omistajalle. Kolvi ja kutistesukka kunniaan!

- Virtapiirejä ei ole suunniteltu "varastettavaksi". Nykypyörissä on kustannus- ja/tai painonsäästösyistä hyvin ohuet johtimet, jotka on vielä reititetty useiden tehohäviöitä ja vastusta aiheuttavien moninapaliittimien kautta. Hyvä esimerkki tästä on se, että valotehoa saadaan normaalisti lisää jo vaihtamalla ajovalojen johdot kunnollisiin. Pahimmillaan tällaisella ryöstelyllä (vaikka pienellä) ylitetään varastelun kohteena olevan virtapiirin sulakkeen tai jopa johdon kesto. Erityisesti virtalukolla kun katkeaa joku piiri, saattaa koko pyörä pimentyä kerralla. Monissa pyörissä sulakkeita on oikeasti aika vähän. Kun joku pyörän omista sulakkeista kajahtaa, voi aika iso osa mopedista olla pimeä. Jos tällaisessa tilanteessa omia viritelmiä on enemmänkin (lisävaloja, GPS, AutoCom jne) niin ensimmäisenä saattaakin kosahtaa se pyörän sulake, ei vikaantunutta laitetta suojaava.

- Eli omat rakennelmat kannattaa jo mahdollisen vian selvityksen vuoksi pitää mahdollisimman kaukana pyörän omista virtapiireistä. Toistanko?

- Eli pyörän omista virtapiireistä ohjaukset ainoastaan releiden vetovirroille. Nekin varmistaen ja tiedostaen mikä sulake tuota suojaa. Mitä kaikkea pimenee, jos releelle menevä johto lyö maihin? Tarvitaanko oma sulake vielä tuohonkin väliin?

- Yhä edelleen: Ainoa sivistynyt ja professionaali käytäntö on pitää kaikki omat sähköviritelmät mahdollisimman kaukana pyörän omista. Omat sähkölaitteet kerätään releen, parin taakse.

Toki jos pyörässä on jo valmis lisävarustetöpseli, sitä voi käyttää suunnitellusti.
Jos ei ole riittävästi hajua mitä on tekemässä, niin tosiaankin kannattaa pysyä irti mopon omista sähköistä.

Jos taas on hajua mitä on tekemässä, niin voi esimerkiksi kaivaa service manuaalista sähkökaavion esiin ja katsoa löytyykö jotain sopivaa "valmista" mistä voisi ottaa virran x.
Ja riippuu tietty täysin siitä kuinka iso se virta x on.

Esim -05 pikkuninjassa on töötille oma virtapiiri 10A sulakkeella, ja töötti on "vain" 2,5A, joten siitä töötin piuhasta voi huoletta ottaa pienen laitteen vaatiman alle 1A virran.
Etuna valmis johdotus, valmis sulake ja valmiiksi virta-avaimen takana.

Eri asia on sit taas esim läppärin laturin vaatima esim 7,5A. Sitä en kyllä menis töötin piuhasta ottamaan vaikka se töötin 10A sulake sen kestäisikin. Vaan sille 7,5A:lle vetäisin omat piuhat.
 
Back
Ylös