Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meinasin sanoa samaa mutta ehdit ensinei sillä sulakkeen jännitekestolla oo teoriassa mitään tekemistä siihen miten helposti sulake palaa niinkun joku oli tossa watteja laskenu... kunhan sitä maksimijännitteenkestoa ei ylitetä ni amppeerit pitää paikkansa se on se virta joka sen langan tappaa! käytännössä jos laite kuluttaa normisti vaikka n.1A ni mä laittaisin esim 2-2.5A paukun ja sillä jännitekestolla ei mitään väliä![]()
pakko oli päästä viisastelemaan![]()
Valmistu vihdoin ja toimii jopa vaikka itte tein.Jatkoa tuohon edelliseen.Mulla viritteillä ( tänään ehkä valmistuu ) Virta akulta sulakkeelle ja siitä katkasijalle joka satulan alla ja siitä tupakansytyttimen pesälle. - suoraan akulta. Tankin ja katteen välissä kulkevat piuhat suojattu pujottamalla muoviletkun sisään. Liittimien ympärille kutistesukka. Rojut ostin Biltemasta hinta alle 10 eskoo. Ystävä teki rosterista telineen naville ja tupakansytyttimen pesälle.
Sähköhommat on itselle aika utopiaa joten kysytään neuvoa viisaammilta. Ostin bilteman autotarvikeosastolta aikanaan kaikki romppeet kytkentää varten. Eilen kun liitoksia väsäilin huomasin sulakkeessa lukevan 230 V. ONKO OIKEA vai pitäskö olla 12 VKyseessä 20 mm pitkä lasisulake.![]()
Näin meinasin kytkeä.
![]()
Kiitos jo etukäteen.
Edit: Telineestä muutama kuva kotisivulla
Siihen oli edellinen omistaja porannut reijät valmiiksi joten hyödynsin ne.Aika raa-asti olet tuon telineesi pultannut.![]()
Muuten siisti ja toimiva toteutus.![]()
itse kun laitoin navin telineen niin en uskaltanut porata yläkolmioon ku en tiedä miten lähtee murtumaan (ehkä tai sitte eiSiihen oli edellinen omistaja porannut reijät valmiiksi joten hyödynsin ne.Aika raa-asti olet tuon telineesi pultannut.![]()
Muuten siisti ja toimiva toteutus.![]()
TomTom Rider 1 vie latauksessa 0,5 ampeeria. Mittasin toissapäivänä.GPS vie niin vähän virtaa että parkilta voi yleensä haaroittaa syötön. Myös joku muu vähän käytetty linja tulee kyseeseen vaikkapa äänimerkin syöttö. Näissä on se etu ettei lisäsulakkeita tai releistystä tarvita ja virta on aina päällä kun mopolla ajelee.
eka fiksuMinä laitoin erillisen releen,akusta virta releeseen,herätevirta parkeilta.Samasta releestä sai virran myös kahvalämppäreihin![]()
Yleistäen; kaikki pienet laitteet, joissa pieni akku, kuten kännykät ja navigaattorit; taustavalo vie 0,05-0,3A ja varsinainen laite vain 0,005-0,2ATomTom Rider 1 vie latauksessa 0,5 ampeeria. Mittasin toissapäivänä.GPS vie niin vähän virtaa että parkilta voi yleensä haaroittaa syötön. Myös joku muu vähän käytetty linja tulee kyseeseen vaikkapa äänimerkin syöttö. Näissä on se etu ettei lisäsulakkeita tai releistystä tarvita ja virta on aina päällä kun mopolla ajelee.
Jos ei ole riittävästi hajua mitä on tekemässä, niin tosiaankin kannattaa pysyä irti mopon omista sähköistä.Tää nyt on tällainen ikuisuusaihe ja varmasti kymmenen kysytyimmän joukossa tällä foorumilla.
Noin "yleisesti ottaen" toki sen virran voi varastaa jostain olemassaolevasta virtapiiristä jos sen sulake sattuu kestämään. MuttaMuttaMutta... mistä mä alkaisin...
- Abiko-ryöstäjät ovat kyllä ehdoton eieieieieiei! Ne tekevät paskan liitoksen, vaurioittavat ryöstettävää johtoa ja on vain ajan kysymys ennenkuin pätkintä alkaa jommassa kummassa virtapiirissä. Varastelun kohteena olevassa tai varastavassa. Tuossa sitä on kivaa harrastusta viimeistään pyörän seuraavalle omistajalle. Kolvi ja kutistesukka kunniaan!
- Virtapiirejä ei ole suunniteltu "varastettavaksi". Nykypyörissä on kustannus- ja/tai painonsäästösyistä hyvin ohuet johtimet, jotka on vielä reititetty useiden tehohäviöitä ja vastusta aiheuttavien moninapaliittimien kautta. Hyvä esimerkki tästä on se, että valotehoa saadaan normaalisti lisää jo vaihtamalla ajovalojen johdot kunnollisiin. Pahimmillaan tällaisella ryöstelyllä (vaikka pienellä) ylitetään varastelun kohteena olevan virtapiirin sulakkeen tai jopa johdon kesto. Erityisesti virtalukolla kun katkeaa joku piiri, saattaa koko pyörä pimentyä kerralla. Monissa pyörissä sulakkeita on oikeasti aika vähän. Kun joku pyörän omista sulakkeista kajahtaa, voi aika iso osa mopedista olla pimeä. Jos tällaisessa tilanteessa omia viritelmiä on enemmänkin (lisävaloja, GPS, AutoCom jne) niin ensimmäisenä saattaakin kosahtaa se pyörän sulake, ei vikaantunutta laitetta suojaava.
- Eli omat rakennelmat kannattaa jo mahdollisen vian selvityksen vuoksi pitää mahdollisimman kaukana pyörän omista virtapiireistä. Toistanko?
- Eli pyörän omista virtapiireistä ohjaukset ainoastaan releiden vetovirroille. Nekin varmistaen ja tiedostaen mikä sulake tuota suojaa. Mitä kaikkea pimenee, jos releelle menevä johto lyö maihin? Tarvitaanko oma sulake vielä tuohonkin väliin?
- Yhä edelleen: Ainoa sivistynyt ja professionaali käytäntö on pitää kaikki omat sähköviritelmät mahdollisimman kaukana pyörän omista. Omat sähkölaitteet kerätään releen, parin taakse.
Toki jos pyörässä on jo valmis lisävarustetöpseli, sitä voi käyttää suunnitellusti.