Kuinkas monta Apriaa olet huoltanut kun tunnut tietävän Aprilian moottorista ja voitelujärjestelmästä tuollaisia faktoja?
Apriliassa Millen koneessa ei ole koneen sisäpuolella yhtään öljyn tyhjennystulppia. Tyhjennystulppia on tasan kaksi.
http://www.geocities.com/sl_mille/oil.html
ja olen aivan saletti että kyse on ollut tuosta öljysäiliön yhteydessä olevan prikan pettämisestä osanumero 8121862 koko D8x16x1,5
Katsoin noita recalleja enemmänkin maailmalta ja sen perusteella näyttäisi Kawasakista puhuttaessa vanha vika lukee tankissa pitävän paikkansa. Järkyttävän paljon uusissa kawasakeissa vikoja (moottorissa pettävät tiivisteet, pakoputkien kiinnitykset murtuilevat ja putket tippuvat tielle ym). Taitaa olla vaan riisimopofanien harhaa nykyään tuo japanilainen laatu. Jättäisivät vaan pyörien tekemisen perinteisille valmistajille ja pysyisivät niissä vispilöissä ja puutarhakoneissa
En ole missään vaiheessa väittänytkään tietäväni niistä Aprioista sen enempää kuin kuka tahansa ulkopuolinen. Sen sijaan väitän tasan tarkkaan osaavani englantia sen verran, että tiedän mitä tuo lause tarkoittaa.
Niin ja mitä noihin recalleihin tulee, ihan sama yleistätkö 10000 pyörän joukosta yhden putkentippumisen huonoksi laaduksi. Jos ihminen lukee sokeasti sitä mitä nettisurffailultaan saa irti ilman järjenkäyttöä, niin siitä vain. Tervemenoa jonon jatkeeksi.
Mietippä tarkkaan jotain kotitallin viritystäsi mopoosi. Hyvin todennäköistä on, ettet miettinyt lainkaan sitä sarjavalmistuksen näkökulmasta. Eli ihan sama meneekö se paskaks vuoden parin sisällä. Korjaat sen kuitenkin.
Paljonko se maksoi? Puolita sen kustannus, mutta tee siitä pysyvästi kestävä. Valitse valmistusmenetelmäksi edullisin vaihtoehto, jolla valmistusvaihe saadaan vietyä läpi. Valitse sopiva alihankkija, josta saat luotettavasti sitä materiaalia mitä tarvitset. Turhat vaiheet maksavat aikaa ja rahaa valmistajalle, jolla parin sekunnin säästö kokoonpanolinjalla merkitsee suurta voittoa. Tee lujuuslaskelmat dynaamisen kuorman suhteen (ei riitä että pysyy kiinni pyörän paikallaollessa) sekä väsymisen suhteen (kappale on kestettävä sallittua kuormaa 10^6 kertaa, jotta se luokitellaan "ikuiseksi"). Kappaleen sallittu kuorma on vain lähes kolmasosa murtolujuudesta väsyttävässä kuormassa. Kiinnitysmenetelmä ... ruuvi, hitsi, liima tai joku muu? Kaikilla sekä hyvät että huonot puolensa... myös kokoonpanovaiheessa. Miten testaat kappaleen keston? Miten saat simuloitua kaikki mahdolliset olosuhteet ja tilanteet?
Seuraavaksi mietit, että koko pyörä pitäisi tehdä samalla tavalla. Jokainen liitos, kulma, komponentti, suojaus, toiminta pitäisi käydä läpi. Jokainen niistä pitäisi olla ikuinen. Ja jos yksi ... siis yksikään pettää, niin huonon laadun leima on heti otsassa.
Nyt joku sanookin, että tekee sellaisen joka varmasti kestää... Noh, pyörä maksaakin sitten kolmanneksen enemmän.
Autoteollisuus on siirtynyt 2000 luvulla tyyliin, jossa tuotteet testataan asiakkaalla. Asiakkaat ovat siis testaajia. Mm. eräs hyppyrimäkiä ylös ajava automerkki testauttaa esim. männänrenkaita asiakkailla, jotka sitten hyväksytään tai ei hyväksytä... puhtaasti ilmoitettujen takuukorjauksien perusteella. Muutamat moottoriremonttikustannukset maailmalla ovat murto-osa siitä, mitä he maksaisivat satojen tuntien testauksista. Tilalle tietenkin vaihdetaan normaalit renkaat jotka tiedetään kestäviksi. Tähän se on menossa...